si
door sieke Feb 1, 2010 om 19:42
Vrije tijd & tuin

Dia's digitaliseren.

Geachte lezer,weet U een methode op dia's op foto te zetten. Een poging om via projecteren en fotograferen was qua scherpte niet zo'n sucses. B.v.d.

19053 32 Rapporteer

freya
door freya - Feb 1, 2010 om 19:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo sieke,

Er zijn tegenwoordig genoeg 'gewone' A4-scanners te koop die óók dia's en negatieven kunnen scannen. In het deksel zit dan een lamp. Heb je erg véél dia's, dan is het wellicht handiger oom een speciale diascanner te kopen. Dit laatste type kan meestal meerdere dia's tegelijk (achter elkaar) scannen en scant dan ook sneller.

m.vr.gr. Freya

poltol
door poltol - Feb 1, 2010 om 19:58
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als u heel veel dia's heeft is een dia scanner een uitkomst. Soms heeft de ALDI of de LIDD de scanners in de aanbieding. Er zijn er in allerlei prijsklassen.
SCANNERS voor DIA's

Succes, poltol

mastag
door mastag - Feb 1, 2010 om 20:04
955 Antwoorden / 19 Vragen

Hallo

Het merk ION heeft een diascanner die scant direct naar een sd kaart, deze kaart stopt u vervolgens in de computer en u heeft de foto's op schijf. Vanuit hier kunt u de foto's of zelf afdrukken of naar een afdrukcentrale versturen.
Hier vind u alle specificaties
Ion dia 2 sd

Veel succes
Mastag

edmolen
door edmolen - Feb 3, 2010 om 13:45
14 Antwoorden / 2 Vragen

Als dit een éénmalige actie is, zou ik ze gewoon naar de Hema brengen.
(Wel even van te voren kijken, welke zaak dit doet)
Er zullen overigens meer zaken zijn, die dat gewoon voor je kunnen doen.
Zelf iets dergelijks gaan doen is toch wel een behoorlijk klusje.
Je moet een goede scanner hebben, anders is het resultaat ook niet naar je zin.
Dan ook nog een goed fotobewerkingsprogramma.
Volgens mij niet heel simpel.

jantje
door jantje - Feb 3, 2010 om 13:55
123 Antwoorden / 12 Vragen

Vorig jaar heb ik bij een fotozaak een goede dia- scanner van het merk Canon gekocht.
Deze past de sterkte van de lamp aan aan de situatie wat je wilt scannen. Ook heel goed voor fotonegatieven. (die je via de computer in het programma paint weer positief kunt maken.)

fa
door favenmans - Feb 3, 2010 om 14:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ook overwegen om de dia´s te laten scannen, zeker als het er niet meer dan een paar honderd zijn. De kosten lopen uiteen van ca. 20 cent tot 70 cent per dia afhankelijk van de resolutie. Tevens ga ik hierbij van uit dat het een eenmalige zaak is omdat dit alleen je analoog gemaakte dia´s betreft en je nu foto´s maakt met een digitale camera. Als je nog geen (A4) scanner hebt en deze om wat voor reden alsnog wilt aanschaffen kun je overwegen om er een te nemen die ook dia's en negatieven kan scannen. Deze apparaten zijn tegenwoordig niet meer zo kostbaar. Samengevat: als het alleen maar gaat om een beperkte hoeveel dia's om in te scannen gaat dan laten doen! Anders zit je met hetzelfde probleem als de reactie van ALFEN op woensdag 3 februari 2010 om 13:36 uur.

a.
door a.n.duwel - Feb 3, 2010 om 14:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb met goed resultaat mijn dia's gefotografeerd. met een Canon A630 op statief direct onder de projector.geplaatst. Een groot vel wit tekenpapier op de muur omdat het parelscherm zichtbaar was op de foto's. Na enig experimenteren met de handmatige instellingen en bij daglicht geprojecteerd Afdrukken met een tijdvertraging van 2 seconden om de camera niet te laten bewegen heb ik een(familiefoto) selectie gemaakt uit alle ongeveer 2500 dia's. De resultaten zijn voor mij goed en onze kinderen hebben ook ieder een CD rom met familiefoto's gekregen. Dit vooral tot vreugde en vermaak soms van de kleinkinderen!
Een eenvoudige en goedkope manier om de dia's te digitaliseren

Redacteur
door Redacteur - Feb 3, 2010 om 15:46
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Beste bezoekers van dit topic. Vraag & Beantwoord is niet bedoeld als vraag & aanbod-rubriek. Ons verzoek is dan ook om alleen te reageren op de vraag die aan de orde is gesteld.

De redactie

al
door alfen - Feb 3, 2010 om 15:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Ik heb 4 weken geleden een Ion dia 2 slide scanner
gekocht.
Alle dias heb ik ingescand naar de computer. Dat gaat
heel goed.
[edit redactie: Vraag & Beantwoord is geen vraag & aanbod-rubriek.]

de
door degu - Feb 3, 2010 om 17:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sieke

Ik heb voor twee jaar terug een HP G4050 scanner gekocht.
Werkt perfect, hier kun je zelfs (oude) negatieven mee scannen.
De scanramen worden er bij geleverd, voor dia's 16 tegelijk.
Je kunt de kleuren en het formaat zelfs bijwerken in het scanprogramma, auto belichting enz.
Ook perfect foto's en documenten scannen.
Succes verder.

ww
door www3 - Feb 3, 2010 om 17:06
11 Antwoorden / 0 Vragen

negatieven met afwijkend gaatjespatroon zijn met bijv.de Aldi-scanner bewerkelijk.
Mijn oude 6x9 negatieven kan ik nu niet meer scannen.mijn oude Lexmark had een gat i/h deksel ,maar doet niets meer.Houdt bij scanners rekening met oude drivers,zie www.driverforum.com

ha
door hanvdiemen - Feb 3, 2010 om 17:09
4 Antwoorden / 0 Vragen

Als het om grotere aantallen gaat kun je overwegen een scanner te huren, meestal een Nikon of Minolta met de bewerkingssoftware, professionele- of semi professionele apparaten, dan ben je zeker van een goed resultaat.
Kijk eens bij Eekhof video in Zeewolde op de site , daar kun je alle relevante informatie vinden.
Er zit duidelijk kwaliteitsverschil tussen de te huren apparaten en de goedkope Ion etc. scanners, alle waar naar zijn geld.

ha
door hansverhoef - Feb 3, 2010 om 18:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Een eenvoudige en goedkope manier is via de eigen fotocamera.
Zie http://hansverhoef.blogspot.com/2009/12/dias-scannen-met-de-fotocamera-zelf-een.html

2a
door 2anne - Feb 3, 2010 om 19:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ooit ben ik begonnen met een CyberView 35 PF1800 en per stuk invoeren maar dat heb ik opgegeven!!!
Af gelopen zomer heb ik gehuurd bij Eekhof video in zeewolde, Ik had echt veel dia's. Maar mijn computer was een oud baasje en dat duurde het lang.
De huurprijs was per week en door goed te plannen kan je er een heleboel scannen in 1 week!! Maar nog niet alles is af.
Het handige was dat er veel dia's in de sloof gingen en dat je het gewoon door kon laten lopen en steeds bijladen. Het was echt wel veel werk!! Maar het resultaat mag er zijn.

dr
door driessenhenk - Feb 3, 2010 om 22:32
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een CanoScan 8800F, Die kan meerdere dia's of foto-negatieven tegelijk scannen tot een zeer hoge kwaliteit naar keuze. Ik heb er nu 3000 dia's en 400 foto negatieven mee gescand en ze verder bewerkt (bijsnijden, lichter of donkerder maken enz. met Office Publisher). Het resultaat is dat de uiteindelijke afbeeldingen mooier zijn geworden dan de, soms heel oude, dia's.

dr
door driessenhenk - Feb 3, 2010 om 22:39
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een fout gemaakt. Het verbeter programma is: Office Picture Manager. Sorry

sn
door snagtor - Feb 4, 2010 om 09:19
17 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt inderdaad met zo'n kleine diascanner, de dia's op een cd zetten. Echter, de kwaliteit is slecht in vergelijking met meer professionele scanners zoals de Reflecta die ik in mijn bezit heb. [edit redactie: Vraag & Beantwoord is geen vraag & aanbod-rubriek.]

ge
door gerard55 - Feb 4, 2010 om 09:54
57 Antwoorden / 11 Vragen

Al veel antwoorden op u vraag gekregen. Ten aanzien van de ION Film 2 SD kan ik u melden dat dit apparaat boven verwachting mijn negatieven en dia's digitaliseerd. Hooguit 2 sec. voor scannen en 2 sec. opslag op SD-card van 1 Gb, die je gratis bijgeleverd krijgt. Ik heb vorige maand 99 euro voor dit apparaat betaald. Het fijne is dat het apparaat een LCD-scherm heeft en je zonder PC kan werken. Achteraf kun je de SD-card op je PC overzetten. Wat al eerder is opgemerkt: om hoeveel dia's gaat het? Als het om enkele tientallen gaat, dan is de HEMA oid een betere oplossing. Heb je er honderden en zoals ik duizenden, dan is dit apparaat dè oplossing. Mijn advies is, om bij honderden negatieven en dia's de bestanden op twee harde schijven te zetten. Ook al is dit apparaat snel, er gaan toch vele uren werk in zitten. Als één opslag crast ben je al je werk kwijt dus dubbel opslaan.

he
door henkloeffen - Feb 4, 2010 om 11:13
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij Aldi , en die heeft die dingen regelmatig in de aanbieding, een negatieven kopieerder gekocht voor ongeveer € 40,-.
Dat ding van Zolid wordt met voldoende software geleverd en voldoet voor kleinere aantallen goed.
Je kunt je foto's daarna nog uitgebreid bewerken.

kl
door klusman - Feb 4, 2010 om 11:39
91 Antwoorden / 9 Vragen

Helaas heb ik ook zo'n ding gekocht bij de ALDI, Ook bij grotere aantallen is dat ding zeer geschikt, alleen is de kwaliteit van bedenkelijk niveau.
Negatieven gaat nog maar voor dia's is de lichtopbrengst te laag.
Ook met het bewerken is van dia's geen goede afdruk te krijgen.
Ik heb hem daarom maar in de afvalton gegooid.
Was dus, voor mijn dia's, weggegooid geld.

ge
door gerard55 - Feb 4, 2010 om 15:07
57 Antwoorden / 11 Vragen

Henkloeffen en Klusjesman, dan hebben jullie het over een eenvoudige versie zonder LCD-scherm. Die geeft inderdaad bedroevende resultaten. De ION Film 2 SD is een uitstekend apparaat voor een relatief lage prijs. Natuurlijk is het geen professionele apparatuur, maar de meeste dia's en foto's die ik voorbij zie komen zijn dat ook niet. Het gaat hier om de amateur of vakantiefotograaf. Dan levert ION met dit type een uitstekende oplossing. Zeker als je het vergelijkt met oplossingen die ik hier verder lees, waarbij men plaatjes projecteert en er dan foto's van neemt. Dat is per definitie knoeiwerk en buitengewoon tijdrovend.

kl
door klusman - Feb 4, 2010 om 15:51
91 Antwoorden / 9 Vragen

Gerard55,

Alles is beter dan een opname van een projectiescherm want je hebt dan altijd vertekend beeld. Dit omdat de de lens van de camera nooit op dezelfde plek als de lens van de projector zal zitten.
De ION film 2 SD (ca. € 90,--) schaar ik onder dezelfde eenvoudige apparaten als de zolid van Aldi. Een LCD-scherm kan en zal nooit van invloed zijn op de kwaliteit van het apparaat en is m.i. alleen maar nodig als je de scans zonder P.C. maakt.
Als je met de P.C. werkt neemt, bij de zolid, het p.c.-scherm de taak van het lcd-scherm over.
Ik verwacht, als ik met een ION zou werken, geen of niet veel betere kwaliteit dan met de zolid. Ik kan mij natuurlijk vergissen maar ik durf het niet aan om, ondanks het lage aankoopbedrag, deze nogmaals te moeten afvoeren.

ge
door gerard55 - Feb 5, 2010 om 09:40
57 Antwoorden / 11 Vragen

Klusman, ik snap je twijfel. Met de eenvoudige versie heb ik geen ervaring, maar wel heb ik reviews gelezen waarin de kwaliteit niet best was. Het LCD-scherm heeft inderdaad geen invloed op de kwaliteit van scannen, maar dat beweer ik ook niet. In de praktijk blijkt het dat de scankwaliteit van de Film SD 2 prima is. Ik heb deze gekocht, omdat men in verschillende reviews erg tevreden was en ik sluit mij daar inmiddels bij aan.
Het zal best zijn dat die Zolid hetzelfde is als ION. Uiterlijk zien ze er allemaal hetzelfde uit. Alleen een ander merkje erop en klaar.
Kijk eens hier: http://alatest.nl/reviews/scanners/ion-film2sd/po3-70090947,45/
Men is in deze reviews net zo enthousiast als ik ben.

ge
door gerard55 - Feb 5, 2010 om 09:48
57 Antwoorden / 11 Vragen

Klusman, de link die ik erbij gaf klopt. De reviews zijn voornamelijk gericht op het model dat jij bedoeld. Ik zoek even verder.

ge
door gerard55 - Feb 5, 2010 om 10:09
57 Antwoorden / 11 Vragen

Klusman, deze bedoelde ik: http://reviews.conrad.nl/7866-nl_nl/914699/reviews.htm

no
door nolda - Feb 6, 2010 om 17:01
4 Antwoorden / 4 Vragen

Allemaal dure apparaten Canon,Nikon,Minolta, enz enz.
Maar de besturingprogramma's die er bij zitten op CD cq DVD zijn na enkele jaren niet meer bruikbaar omdat de programma's steeds veranderen.
Eerst windows 95 toen 97 ,2000, XP,Vista en nu weer windows 7.
Maar zoals gezegd veranderen de programma's mee dus over enkele jaren kun je alles opnieuw gaan kopen ZIT JE MET JE DURE SCANNER

poltol
door poltol - Feb 6, 2010 om 18:26
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Nu zit ik toch nog met de vraag wat de vraagsteller nu gaat doen?
Heel veel nuttige antwoorden maar geen reactie van Sieke.
Jammer.

Goed weekend, poltol

in
door ingridwinter - Jul 18, 2010 om 09:11
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vader en moeder hebben duizenden dia's uit mijn jeugd. Ik had een Epson scanner gekocht; prima resultaat maar zoooo tijdvretend. Dagen bezig voor een paar dozen.
Toen gezocht en deze dienst gevonden voor maar 20 cent per stuk, de goedkoopste volgens mij en ziet er goed uit:
http://www.dia-digitaliseren.nl

Ik ga 2 gratis test-dia's laten doen.

freya
door freya - Jul 18, 2010 om 11:59
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@ingridwinter:

Als je véél dia's hebt, is dat wellicht de beste oplossing. Het scheelt je in ieder geval een hoop tijd.

Heel verstandig ook om eerst een aantal dia's op proef te laten digitaliseren. Kies dan wel een paar dia's waar veel detail in zit en veel verschillende kleuren. Scan die dia's dan ook zelf zodat je kunt beoordelen of er veel verschil tt zien is.

Freya

erik008
door erik008 - Jul 18, 2010 om 13:33
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Gebruik van een A4 Scanner voor dia's heb ik slechte ervaring mee.

de
door denbreejen - Jul 18, 2010 om 21:15
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste allemaal,

Bedankt jullie voor het meedenken ivm het digitaliseren van dia's .Ik moet nog effe nadenken over wat nu de beste werkwijze zou kunnen zijn. Het vele werk is niet zo'n bezwaar mits het resultaat maar goed/bevredigend is.Mijn keus zou denk ik vallen op het advies van de HP G 4050 Het voordeel hiervan is dat je hem ook nog gewoon als scanner kan gebruiken,als ik dat goed heb begrepen.

tr
door treve - Aug 25, 2010 om 22:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een goedkope manier om dia's of negatieven te scannen.
Maak een lichtbakje en leg daarop een stuk zwart karton met de uitsnede van dia of negatief.
Neem of leen een digitale camera en neem 1op1 foto's.
Voor heel precies werk camera aan monitor of TV koppelen.
Kan eventueel uit de hand, maar statief is beter.
Voor negatieven even omdraaien in Paint.
Sukses!
treve.