Factuur voor meerwerk tuin, nooit voor getekend
Wij hebben een offerte laten maken door een hovenier voor het aanleggen van de gehele tuin. Tijdens de werkzaamheden bleek dat er niet genoeg tegels waren. Het aantal tegels dat aanwezig was, was berekend door de firma zelf. Zij hadden vooraf de maten opgenomen van de tuin.
Er moest dus een oplossing gezocht worden voor dit probleem. Er zou een extra pak tegels besteld kunnen worden, of de border zou uitgebreid kunnen worden met 1 extra meter. Uiteindelijk is er gekozen om de border langer te maken. Hierbij is er nooit gesproken over dat er extra kosten gerekend zouden worden. Immers de fout was door de firma zelf gemaakt.
Een maand na het betalen van de oorspronkelijke offerte (die bedoeld was voor de gehele tuinaanleg) valt er een factuur op de mat van 550 euro extra.
Hier hebben wij echter nooit voor getekend en dit is ons ook nooit verteld dat er extra kosten gerekend zouden worden.
Heeft iemand enig idee, hoe we dit op een goede manier kunnen oplossen?
Om te beginnen ben je slachtoffer van het extreem slechte onderwijs waardoor bijna geen sterveling meer kan rekenen.
Het lijkt me niet dat je de rekening hoeft betalen, ze hadden op zijn minst vooraf even melding moeten maken dat die grap 550 euro extra zou kosten.
Je moet in ieder geval de rekening betwisten
Zou u wel acoord zijn gegaan met de hogere bedrag als het wel goed berekend zou zijn of niet dat is de vraag die u zch moet stellen
Maar als u mondeling toestemming heb gegeven dan zit u er wel aan vast maar u had wel op de hoogte gesteld moeten worden van het hogere bedrag.
Ik zou met de firma contakt op nemen en voor stellen om de kosten te delen.
Wij hebben ook zoiets meegemaakt met de schutting. Het bleek dat er voor de deuren te weinig berekend was maar wij hoefden dat niet bij te betalen omdat het een fout van een medewerkster was.
Het lijkt mij dat u dit niet hoeft te betalen om dezelfde reden; Er is een fout gemaakt door het bedrijf en zij hebben het niet eerder gemeld.
Nee, u hoeft dit niet te betalen. Tenzij in de algemene voorwaarden staat dat u voor extra werk belast kan worden. Maar mij lijkt dat u een duidelijke overeenkomst had. En daar dient het dan bij de blijven.
Maar uw hovenier zal wel gedacht hebben, te proberen valt het altijd, toch!
Gewoon brief schrijven, dat u zich houdt aan de overeengekomen prijs.
Succes.
hetzelfde meegemaakt. Een lamp werd door de leverancier opgehangen en bleek niet dimbaar, wat wel was afgesproken. De leverancier haalde er een derde bij en die stuurde mij een rekening. Dit heb ik aangekaard bij mijn rechtsbijstand. Zij vertelden mij dat ik in mijn recht stond om niet te betalen. Echter zij maakten er geen zaak van omdat dat voor hen te duur zou worden, in plaats daarvan, vergoeden zij mij de rekening.
Schakel je rechtsbijstands verzekering in, heb je die niet stap dan zelf naar de rechter als je meent sterk te staan. Of nog beter niet betalen en per aangetekende laten weten waarom niet, laat de hovenier maar naar de rechter stappen. Maar wees wel zeker dat je geen kleine lettertjes hebt gemist of dat niemand uit je omgeving gezegd heeft dat het goed was om die extra stenen te betalen.
Als de offerte aangeeft, dat het totaalbedrag de complete tuinaanleg betreft, kunnen ze achteraf NIET méér vragen. De firma heeft z'lf de verkeerde berekening gemaakt. De meerkosten hoeft u dus niet te betalen.
Dat ligt er aan hoe de offerte is opgesteld, is de offerte gedetailleerd, m.a.w. staat op de offerte hoeveel vierkante meters er bestraat zullen worden en de prijs hiervoor, of heeft u een offerte waarop staat aanleg en dan het bedrag, er is dus wel degelijk een verschil. Overigens kunt u op uw klompen aanvoelen dat meerwerk betekent een hogere prijs, het is echter wel netjes als hovenier om dit te melden, bij ons bedrijf laten wij omdat wij dit wel vaker hebben meegemaakt eerst aan de klant weten, en laten de klant een bon tekenen voor accoord
Hallo Avstee,
Als er een offerte wordt opgemaakt met een bepaald bedrag en daar vloeit een opdracht uit voort dan is het een aangenomen klus. Dus geen werk op uurloonbasis. Al doende merkte de hovenier dat er een rekenfout gemaakt is. Niet uw fout en niet uw risico.
Alleen als er aanwijsbaar een belemmering is waardoor er meer werk nodig is mag een aannemer (en dat is de hovenier ook) een meerprijs rekenen. Die meerprijs mag vervolgens niet meer dan 10-15% van de aanneemsom bedragen.
In uw geval zou ik zeggen: er is geen sprake van een belemmering (bijvoorbeeld een hele grote stronk net onder de grondoppervakte) die de hovenier bij het maken van de offerte niet had kunnen weten. Een ondernemer is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten en is in uw geval degene die het risico moet dragen.
En hoe duur zijn die tegels nu eigenlijk of dat extra stuk border? Staat het vol met dure vaste planten à 15 euro per stuk?
Tip. Ga eens langs bij een tuincentrum en becijfer wat het u had gekost als u de planten of tegels zelf had gekocht. Vermoedelijk is dit ook minder dan 500 euro. Een hovenier krijgt die spullen wel voor een
inkoop prijs!
Een vriendelijke brief schrijven naar de hovenier met een weigering die extra 500 euro te betalen en zeg er maar bij dat u ook de eventuele incasso en deurwaarderskosten niet zal betalen.
Succes!
Erky
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Vrije tijd & Tuin
Buurvrouw heeft heg verwijderd
buurvrouw heeft de heg verwijderd die op haar grond stond en nu is alle privacy weg. mag dit zomaar? en is ze verplicht om er een nieuwe schutting of iets neer te zetten. tis gewoon een giga doorkijk tuin. geen privacy niks meer (edit, foto verwijderd - redactie) Lees meer
Woningbouw haalt beschutting weg
Wij wonen nu 9 jaar in onze huurwoning, en achter ons huis zit nog een stukje grond wat eigenlijk bij ons huis hoorde, maar de vorige bewoners hadden dit aan de buren gegeven omdat deze er niks mee deden.... Dit hebben wij jaren geleden terug proberen te krijgen maar op een of andere manier mochten de buren dit houden omdat ze dit al 5 jaar hadden.
Nu zijn de buren verhuist en hebben dit st
...
Lees meer
kattenverjagers, werkt dat?
Ik houd van katten, maar niet in mijn tuin.
Op zoek naar een 'kattenverjager' kom ik taaloze apparaten tegen, die allemaal werken met geluidssignalen. Op batterij, zonne-energie en het stroomnet. Goedkoop zijn ze niet!
Wie heeft hier ervaring mee? Werkt het echt en welke zijn de moeite van aanschaffen waard?
Lees meer