gu
door gul Oct 18, 2009 om 13:38
Vrije tijd & tuin

Glanzende kever in de tuin

Hoi,

Inmijn tuin heb ik sinds dit jaar een rare beestje op de munt blaadjes. Het lijkt op kevers en heeft een blauw/zwart glanzende rug. Nu mijn munt helemaal door hen opgegeten  zijn, zijn ze over gegaan naar de peterselie. Ik heb wel tientallen van die beestjes. Op het internet heb ik een plaatje gevolden

http://gallery.zoom.nl/foto/1234678/macro-s/zwarte-kever.html

Hoe kan ik hen het beste bestrijden, heeft iemand hier een huis-en-tuin tip.

Alvast bedankt.

Gul

10495 3 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Oct 18, 2009 om 14:15
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Gul, daar ik ook munt in onze tuin heb staan, denk ik veel erder dat je met vliegen te maken hebt, en niet met de door je gegeven link, die verwijst naar de kever.

hier is de door mij bedoelde link: http://www.ahw.me/indexvliegen.html

Hoop alleen voor je, dsat je nog een bestrijdingsmiddel kunt vinden (biologisch weliswaar dan!) Kijk morgen anders eens even bij de Boerenbond

Gr. Henri

gu
door gul - Oct 18, 2009 om 18:55
46 Antwoorden / 23 Vragen

Hoi Kenwel,

Nee het is echt geen vlieg. Het lijkt echt op kevers. Maar omdat het een blauwe gloed had wist ik niet zeker of het een kever was. Het is precies het zelfde als bij de foto van de link.

gr. Gul

kenwel2
door kenwel2 - Oct 18, 2009 om 21:16
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Gul, nog ff verder gezocht en jawel, blauw muntgoudhaantje gevonden, die inderdaad op munt veelvuldig voorkomt. Helaas weet ik niet hoe dit kevertje te bestrijden is. Ook dit zul je aan een gespecialiseerd bedrijf moeten vragen. Of misschien dat er iets voor is bij Boerenbond? hier de link naar dit kevertje:

http://www.nederlandsesoorten.nl/get?site=nlsr&view=nlsr&page_alias=conceptcard&cid=0AHCYFBRZOAP

Succes, verder met je kruidenhobby (munt is nu uitgebloeid overigens)

Mvgr. Henri