J.P.Delmee
door J.P.Delmee Jun 30, 2021 om 15:16
Vrije tijd & tuin

Krijg ik statiegeld retour als een petflesje/blikje in elkaar getrapt is of op een andere manier beschadigd is

Op mijn wandeltocht kom ik iedere dag wel blikjes en petflesjes tegen, veel zijn in elkaar geknepen,platgereden of door een maaimachine kapot gemaakt.
Komen deze ook in aanmerking voor terug gave statiegeld, of moeten we deze maar laten liggen. Moeten ze puntgaaf zijn bij inlevering ?. Het zou me wel wat geld per week opleveren als ik elk blikje of petfles, in welke vorm dan ook , in zou kunnen leveren.
Mvg. J.Delmee

13401 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 30, 2021 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op die rotzooi die daar ligt, zit helemaal nog geen statiegeld.

getty
door getty - Jun 30, 2021 om 15:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De bedoeling van het statiegeld is dat dit juist in de toekomst wordt vermeden

Oude  flesjes kunt u niet inleveren. Die zijn niet scanbaar.

op blikjes wordt het pas volgend jaar ingevoerd

me
door mein33 - Jun 30, 2021 om 16:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Alleen meenemen als het wat oplevert, dat komt over als ..........** !!!!   (**kleur de plaatjes en verzin zelf de tekst.)

Overigens neemt "we" (ik in dit geval) dergelijke zooi wel mee en doe het thuis in de daarvoor bestemde afvalbak, een kleine moeite en een groot goed voor het milieu waarin uw nazaten zullen moeten leven. :-((

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 30, 2021 om 17:52
2055 Antwoorden / Vragen

Mijn dank heeft u in ieder geval.

gerbera
door gerbera - Jun 30, 2021 om 16:18
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Zou de boel oprapen en in de kliko werpen, statiegeld wordt alleen gegeven op flesjes waarop dat staat aangegeven en die zal u nu nog niet tegenkomen. En geplette spullen worden niet aangenomen.

diumenge
door diumenge - Jun 30, 2021 om 16:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik de uitingen hierover mag geloven dan niet nee. Maar de financiele prikkel zou er juist voor moeten zorgen dat mensen minder vaak klakkeloos hun zooi weggooien.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 30, 2021 om 16:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De automaten hebben nu al moeite met een kreukel  liter fles....

Blik zal eind 2022 pas ingevoerd worden dus  in 2023 mag je die oprapen.

Zullen vele klagers komen over niet werkende of volle machine,

Nu al vaak storing van  vastgelopen en niet tijdig geleegde achterzijde  machine.

Vooral in weekend  is bij elke super een storing  in deze machines   dagelijks werk.

Leuk bedacht maar in Duitsland hadden ze ook meerdere jaren nodig voor het echt foutloos ingeleverd kon worden en
nauwelijks meer zwerfafval was.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 30, 2021 om 17:53
2055 Antwoorden / Vragen

Mooi, op naar een schonere wereld ook al gaat dat niet vanzelf.

ju
door juliomariner Jun 30, 2021 om 18:39
1327 Antwoorden / 2 Vragen

bij mij in de buurt (in Duitsland) is nog steeds veel zwerfafval en vooral veel bierblikjes en flessen met statiegeld.
ze lopen hier vaak met de "Stammtisch" een seizoens wandeling (Wintergang, Sommergang). als ze dan bezopen zijn (want er gaat altijd een bolderkar vol drank mee) worden de flessen en blikjes zo in de sloot gegooid.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 1, 2021 om 16:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zag daklozen in Duitsland   hun Salaris bij elkaar zoeken en via de automaat    geld kregen voor flesje die wel vol zit!

ne
door neodutchio - Jun 30, 2021 om 16:29
5152 Antwoorden / 12 Vragen

U zal elk flesje moeten oprapen om te zien of het statiegeldlogo er op staat. Staat dat er niet op, dan zit u met dat flesje in handen. Zomaar terug gooien kan niet. Aan u dan de keuze.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 1, 2021 om 16:41
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Met je voet roeren,  oprapen hoeft niet,  elke statiegeld zoeker leerde snel   de verschillen aan de logo's erop!

panter22
door panter22 - Jun 30, 2021 om 17:30
6599 Antwoorden / Vragen

Gooi ze in de blikvanger
Blikvanger HOLSBEEK foto

me
door mein33 Jun 30, 2021 om 19:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ha,ha, leuk bedacht.
Echter, niet al te ver bij mijn huis vandaan loopt een schoolfietsroute welke van naar een dorp lopen waar de scholen zijn.
Over het algemeen zit er weinig in de blikvangers die er op de route staan, het meeste ligt gewoon langs de weg of in de greppel.
Ik raap wel het e.e.a op tijdens een wandeling in de omgeving, maar het opruimen van de fietsroute gaat ook mij te ver en voor de Gemeente heeft het geen prioriteit.
Dure toepassing en ook nog eens,zonder het gewenste resultaat.

rj
door rjw Jun 30, 2021 om 20:54
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Precies wat mein33 zegt. BIj de afrit van de snelweg op weg naar mijn werk stond ook zo'n ding. UIteindelijk weggehaald omdat er een auto tegenaan was gereden en de automobilisten toch al hun zooi uit het raam in de berm gooien (dus niet meer vervangen, had geen zin zolang er asociale automobilistern rond rijden.

ka
door karelberger Jul 2, 2021 om 12:53
8 Antwoorden / Vragen

ja die staan er veel aan de BODENSEE in DUITSLAND werkt PRIMA

aurora1
door aurora1 - Jun 30, 2021 om 17:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lekker oppakken en in de daarvoor bestemde afvalcontainers gooien zou ik denken.
https://vuilnisbakinfo.nl/soorten-afval/pmd-afval/

mahadma
door mahadma - Jun 30, 2021 om 18:22
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Deze vraag doet mij denken aan Al Bundy (TV serie) die in een aflevering blikjes verzameld voor het statiegeld, maar is totaal niet t.o.v. de vraagsteller bedoeld. Ik zou het niet vreemd vinden als er in de toekomst flesje en blikjes rapers zouden verschijnen in het straatbeeld.

Overigens, zelf heb ik (bij wijze van proef) een jaar lang glazen/plastic flesjes verzameld en ingeleverd en de euro's gespaard. We konden met 1 kind en 2 volwassenen er een keer van naar de Efteling zonder kosten. Men liet liet zelfs winkelwagentjes met een 50 eurocent karretje vol lege flessen op straat staan, dit om een indruk te geven hoeveel er MET statiegeld nog steeds wordt weggegooid.

pe
door pebk Jul 2, 2021 om 13:52
581 Antwoorden / 0 Vragen

Die types zag je 20 jaar geleden ook op lowlands. Men kreeg een paar cent voor het inleveren van 25 plastic bekertjes of zo.

Je had je bekertje nog niet leeg of er kwam al iemand langs om hem uit je hand te 'rukken'.

ro
door ronny530 - Jul 1, 2021 om 13:01
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Ik lees net op teletekst van een regionale omroep dat petflesje waar al statiegeld over betaald is onbeschadigd dienen te zijn want anders pakt de inlevermachine de petfles niet.

pe
door pebk Jul 2, 2021 om 13:50
581 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk zal de medewerker in de winkel een beschadigd exemplaar wel aannemen, mits het statiegeldlogo duidelijk herkenbaar is, wanneer u op de knop drukt bij het inzamelingspunt. Maar dat is meer een service en het zal niet op prijs gesteld worden als iemand met een tas vol gevonden flesjes aan komt zetten.

ro
door ronny530 Jul 2, 2021 om 18:23
2779 Antwoorden / 41 Vragen

Maar toch, de petflesjes die voor de ingangsdatum zijn verkocht komen niet in aanmerking voor statiegeld omdat er geen statiegeld over betaald is.

Donuts
door Donuts - Jul 1, 2021 om 13:53
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Lijkt me een leuk zakcentje voor basisschoolkinderen opleveren. Nogal sneu om als volwassene er zo'n kinderlijke mentaliteit op na te houden.

Naar mijn mening hadden ze er minstens € 0,50 statiegeld op moeten gooien om het gewenste effect te bereiken.

rj
door rjw Jul 1, 2021 om 14:39
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Op bestaande statiegeldflessen zit veel minder dan 50 cent en daarbij werkt het ook. Mensen gaan zelf zeulen met zware glazen bierflesjes waar je maar 10 of 15 cent voor krijgt. Waarom zou je dan voor kleine flesje meer moeten hanteren? Ik zie eerlijk gezegd meer in een Singaporese aanpak van zwerfvuil. Dan hoef je helemaal geen duur statiegeldsysteem in te voeren.

lo
door lovewinnie - Jul 1, 2021 om 19:22
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Flesjes moeten heel zijn en voorzien van label. Daarop moet het statiegeld logo staan. Ah verkoopt al z'n 4wk water met statiegeld en als nodige flesjes liggen .
Dochter heeft er ook al perongeluk enkele weggegooid in pretpark, tijdens wandelen en school. Zal niet de enige zijn. Onbewust na al die jaren en daarna, oeps .
zwervers geluk .
Als die oude zooi oprapen wat er nu ligt is kans klein dat er überhaupt statiegeld op zit. Is echt nog te kort . En daarnaast dus ook nog heel en voorzien van label. Bijna onmogelijk als het op straat ligt ( plat gereden )

diumenge
door diumenge - Jul 1, 2021 om 20:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De zwerfinator heeft het uitgezocht: twitter.com/zwerfinator/status/1410601660427108352

mo
door mof - Jul 2, 2021 om 13:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gaat ws niet omdat alleen flesje waarvoor statiegeld is betaald ingeleverd kunnen worden. Die hebben een speciaal sticker.

Al
door AldyHeron - Jul 2, 2021 om 13:15
3 Antwoorden / Vragen

Als u de blikjes of petflesjes, in welke vorm dan ook, in een tas zou meenemen, dan wordt u daar misschien niet rijk van, maar u helpt de natuur wel.

adri55
door adri55 - Jul 2, 2021 om 14:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij gebruiken de flesjes steeds opnieuw, dan gaat vaak het etiket er af , dus als we ze dan niet meer gebruiken,zou je ze niet meer in kunnen leveren????!?

edgarelsen
door edgarelsen - Jul 2, 2021 om 14:32
32 Antwoorden / 16 Vragen

Flesje moet heel zijn voor inleveren kapotte worden niet aangenomen en het etiket moet er ook op zitten nog

sp
door spelenmaar - Jul 2, 2021 om 14:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

Op de nieuwe flesjes zit een logo waarbij je ook 0,15 hebt betaald.
Bij de oude flesjes niet, dus krijg je daar ook geen statiegeld op terugGeld dus allen voor de nieuwe.
:-)

diumenge
door diumenge Jul 2, 2021 om 17:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Joh?

tontoos
door tontoos - Jul 2, 2021 om 17:28
32 Antwoorden / 14 Vragen

Is een goedezaak, ze zouden ook maar statiegeld zetten op die rotzooi die je overal tegenkomt van de Mc D. dat zo uit het raam wordt gekieperd.

Je
door Jelle Wever - Jul 2, 2021 om 19:03
1 Antwoorden / Vragen

wat een achtelijke antwoord op een vraag, moet ik het dan weer terug gooien in de natuur. Zulke domme vragen en antwoorden doe ik niet meer mee, gegroet