ge
door gerda2011 Jul 4, 2011 om 13:02
Vrije tijd & tuin

Last van klimop planten buren

Wij hebben jaren geleden een schutting geplaatst op ons erf en wij hebben die schutting zelf betaald. Onze buren hebben aanhun kant klimop planten tegen de schutting aangezet.

Gevolg:

-alles groeit razendsnel door en over onze schutting heen, 2x in de week kan ik alles weg halen
-h ziet er niet uit, alsnog zie je alle afgeknipte takjes zitten
-de schutting is helemaal groen geworden van de aanslag
-die troep maakt het hout kapot, groeit tevens door mijn schuur heen, en zelf al door mijn kozijn. De wortels wurmen zich overal in.

Vraag:
Kan ik hen eisen om , gezien het onze schutting is en het op onze erfgrens staat, de beplanting tegen de schutting weg te halen?
Wanneer de beplanting blijft zitten, is er een middel (verdelger of iets dergelijks) wat ik aan mijn kant kan gebruiken zodat het niet meer door de schutting heen groeit?

Ik hoop op veel reacties want ik begin er helemaal gek van te worden, voor ik er met mijn buren over begin wil ik eerst even wat meer weten.

Alvast bedankt,
Gerda

105318 25 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 4, 2011 om 13:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als hij Op de erfgrens staat is hij van jullie beide (geworden),
ongeacht of jij hem betaald hebt.....
Staat hij volledig op jouw terrein/erf dan is hij van jou
en mogen de buren hem niet met klimop `versieren`............

Artikel met Info - Klik Hier

tdehond
door tdehond - Jul 4, 2011 om 13:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb het probleem ooit opgelost door bij een beginnende klimop hem door te knippen. Ik weet niet in hoeverre u erbij kan.

Ik had de overlast gezien bij anderen, en wilde niet afwachten tot deze bij mij de dakgoot in groeide.

ge
door gerda2011 - Jul 4, 2011 om 13:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

schutting staat op mijn grens (en ik heb hem betaald), dus...
ook boven de schutting moet ik alles steeds weghalen, dus een beginnende klimop is het niet. waar kan ik de klimop doorknippen? en gaat hij dan aan de kant van de buren dood?
(wil ook geen heibel met de buren)

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 4, 2011 om 13:58
315 Antwoorden / 0 Vragen

De buren mogen geen onredelijk overlast veroorzaken waar mijns inziens wel sprake van is in het geval van een snelgroeiende klimop die uw terrein op komt. U moet de buren de mogelijkheid geven dit probleem op te lossen, doen ze dat niet dan kunt u dat zelf doen.

Een tweede punt wat de hoek om komt kijken is dat de plant tegen de schutting geplaatst is, dit mag alleen in onderling overleg aangezien de wet bepaalt dat er binnen 30 cm van de erfgrens geen zaken gebouwd of geplant mogen worden, op basis daarvan zal de klimop moeten verdwijnen mocht u er in goed overleg geen oplossing voor verzinnen.

Ga voor de onderlinge vrede aub eerst even in overleg met de buren, onder het genot van een kop koffie/thee is er meestal al veel te regelen.

stacey
door stacey - Jul 4, 2011 om 14:06
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Niet helemaal duidelijk.........

Schutting staat op jouw grens ?
Er is een grens van terrein en die Grens is van jullie beide en alles wat daar op staat ook dus.
Dus hij moet buiten die grens en dus Op je terrein staan, dan is hij van jou alleen........

Als buren die klimop geplant hebben krijg je die alleen weg als je die vanaf de wortel weghaald,
maar daar kun je niet bij want die staat in hun tuin en daar mag je niets doen.
Is de schutting van jullie beide dan mag je het ook niet aan hun kant vernielen...........
Is de schutting van jou kun je wel van ze eisen dat ze hem weghalen omdat hij jouw eigendom vernield.

Zou eens goed gesprek met ze gaan hebben over het probleem.

tdehond
door tdehond - Jul 4, 2011 om 14:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=gerda2011 schreef op maandag 4 jul 2011, 13:54]schutting staat op mijn grens (en ik heb hem betaald), dus...
ook boven de schutting moet ik alles steeds weghalen, dus een beginnende klimop is het niet. waar kan ik de klimop doorknippen? en gaat hij dan aan de kant van de buren dood?
(wil ook geen heibel met de buren)

Als het geen beginnende plant is, dan lukt mijn methode niet meer. Ik had hem gewoon boven de grond afgeknipt. Plant erboven ging daardoor dood.

Probeer eerst met overleg, lukt dat niet, stuur dan een aangetekende brief met uw eis de overlast veroorzakende plant te verwijderen.

copie brief + verzendbewijs bewaren.

Komt er dan nog geen oplossing dan zult u als u een eigen woning heeft, naar de rechter moeten om een uitspraak in deze te krijgen.

Anders kan mogelijk de woningbouwvereniging helpen te bemiddelen.

ge
door gerda2011 - Jul 4, 2011 om 14:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

ja het is mijn schutting en het staat op mijn erf (hebben we destijds express gedaan omdat het huis naast ons nog niet verkocht was, betrof namelijk nieuwbouwwoning. we dachten dan kunnen we geen gezeur krijgen over de schutting).
ik weet niet of ik klimop wel helemaal goed zeg, het is van die beplanting die de hele beschutting bedekt en ook tegen de muren opklimt, alle kanten op gaat en (heel irritant) heel erg hard groeit.

moet het er zeker met de buren over hebben, zeker nu ik weet dat ze het niet hadden mogen doen, even een goed momentje voor pakken.

harrie
door harrie - Jul 4, 2011 om 14:19
765 Antwoorden / 36 Vragen

Gerda.

1e vraag, zie antwoord van stacey.
2e vraag, bladeren bespuiten met glyfosaat, de plant sterft af..... mogelijk herhalen en dan komen de buren bij jou klagen.

Overigens die groene aanslag heeft niets te maken met de klimop (hedera?).
Zonder de klimop krijg je die ook. Alleen het, een jaar of 10 verboden carbolineum, houdt dat tegen. Glyfosaat is overigens ook troep.

Ga gewoon een open gesprek aan met de buren en leg je problemen uit.
Een goede verstandhouding is het belangrijkste....

Ga dus polderen....:-)

Ex-Haagsche Harrie

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 4, 2011 om 14:24
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerda2011 schreef op maandag 4 jul 2011, 14:18]ja het is mijn schutting en het staat op mijn erf (hebben we destijds express gedaan omdat het huis naast ons nog niet verkocht was, betrof namelijk nieuwbouwwoning. we dachten dan kunnen we geen gezeur krijgen over de schutting).
ik weet niet of ik klimop wel helemaal goed zeg, het is van die beplanting die de hele beschutting bedekt en ook tegen de muren opklimt, alle kanten op gaat en (heel irritant) heel erg hard groeit.

moet het er zeker met de buren over hebben, zeker nu ik weet dat ze het niet hadden mogen doen, even een goed momentje voor pakken.

Probeer je wel even de frustratie die je hebt kwijt te raken voordat je het gesprek aangaat en probeer te voorkomen dat je al snel in het type gesprek valt dat je buren dingen niet mogen en verplichtingen hebben.

Hou het persoonlijk dat je het best aardige mensen vind maar dat je toch wel last begint te krijgen van de begroeing van de schutting en of jullie daar een gezamenlijke oplossing voor kunnen vinden, meestal werkt die aanpak het beste met de grootste kans op vrede.

Mochten de buren al snel de reactie geven dat ze niet mee gaan werken en dat je een zeur bent (komt ook voor :) ) dan kan je altijd nog op je strepen gaan staan.

Succes met je gesprek!

ge
door gerda2011 - Jul 4, 2011 om 14:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

dank jullie voor de reacties. ga ik zeker doen jaap. het zijn hele aardige mensen, we lopen de deur niet plat, maar altijd bereid iets voor elkaar te doen. wil er ook absoluut zeker geen ruzie met de buren over, en naar de rechter etc. gaat mij zowieso voor zoiets veel te ver. dat is het mij niet waard. ik ga een goed momentje pakken en misschien beseffen ze wel helemaal niet dat ze hun eigen woning en schuur er ook mee schaden. wat die troep groeit echt door alles heen.

ka
door katja54 - Jul 6, 2011 om 12:27
54 Antwoorden / 8 Vragen

De bladeren die aan jouw kant van de schutting zitten besproeien met roundup.
Zo langzamerhand gaat de plant dan dood en heb jij er geen last meer van.

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2011 om 12:42
16851 Antwoorden / 108 Vragen

Gerda2011
Ik kan natuurlijk van hieruit niet beoordelen hoe de grens is. Wel weet ik, en velen met mij, dat klimop er misschien "fleurig" uit mag zien maar spullen helemaal naar de gallemiese kan helpen. Zoek inderdaad oplossing met buren want het groeit tegen de klippen van de hel op. Gaat zelfs door slecht gevoegde muren heen. Dat je schutting groen wordt gebeurt ook zonder klimop. Ik gebruik(te) altijd een fles algendoder met geoorloofde beits (zoals als gezegd mag carboleum niet meer) en mixte dat er doorheen. Zelfs dode klimop blijft op muren zitten en gaat er niet uit zichzelf af. Kan me goed voorstellen dat dit echt een snel groeiend probleem is.

audb
door audb - Jul 6, 2011 om 13:23
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als de schutting geen 50 cm op uw grond staat dan is de schutting toch echt van bijde buren en deze heeft dan recht op de helft van de balk dikte.

Echter hoeft u geen overlast te nemen van door groeiende klimop.
U mag echter niet eisen dat de buren deze verwijderd wel mag u de door groeiende takken en wortels verwijderen.

Nu kan u heel gemeen doen en de bladeren besproeien met onkruidverdelger maar het lijkt ook mij wat leuker om aan de buren te vragen om de klimop te vervangen door een andere plant zoals een Clematis die er ook heel mooi uitziet.

Wat aanslag op uw schutting betreft, dit is alg en wordt zeker niet veroorzaakt door de klimop maar door regenwater.

Het verwijderen van deze aanslag kan u doen met groene aanslag verwijdering middel of met heet water & chloor + een luiwagen of harde boender.

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2011 om 13:34
16851 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 6 jul 2011, 13:23]Als de schutting geen 50 cm op uw grond staat dan is de schutting toch echt van bijde buren en deze heeft dan recht op de helft van de balk dikte.

Echter hoeft u geen overlast te nemen van door groeiende klimop.
U mag echter niet eisen dat de buren deze verwijderd wel mag u de door groeiende takken en wortels verwijderen.

Nu kan u heel gemeen doen en de bladeren besproeien met onkruidverdelger maar het lijkt ook mij wat leuker om aan de buren te vragen om de klimop te vervangen door een andere plant zoals een Clematis die er ook heel mooi uitziet.

Wat aanslag op uw schutting betreft, dit is alg en wordt zeker niet veroorzaakt door de klimop maar door regenwater.

Het verwijderen van deze aanslag kan u doen met groene aanslag verwijdering middel of met heet water & chloor + een luiwagen of harde boender.

TS, neem in ieder geval niet het laatste "advies" over van audb door chloor te gebruiken. Als u dat doet en mocht u er met uw buren hopenlijk uitkomen, dan groeit er niets meer mocht u er eventueel wat anders willen laten groeien. Chloor is echt niet goed voor het milieu (maar dat weet iedereen wel inmiddels).

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2011 om 13:41
16851 Antwoorden / 108 Vragen

Gerda2011, natuurlijk mag u de klimop aan uw zijde verwijderen maar dan ben je iedere dag bijna bezig met die klimop en ik neem niet aan dat dit de bedoeling is. Zorg er in ieder geval wel voor dat het niet op uw huis zelf komt; het kan er poreus door worden. Geloof me, ik heb hetzelfde probleem gehad met klimop maar gelukkig hadden mijn buren wel oren voor het probleem en hebben voor andere begroeiing gekozen. Wij waren daar zo blij mee dat we zelfs de helft hebben betaald.

hi
door hipppo - Jul 6, 2011 om 14:23
303 Antwoorden / 2 Vragen

Gerda,

Jij houdt duidelijk niet van klimop, zeker niet tegen jouw schutting.
Jammer, want je zou er ook plezier van kunnen hebben.
Ik kijk liever aan tegen groen dan tegen die foeilelijke gammaschuttingen waar zolangzamerhand half Nederland mee volgeplempt wordt. Mussen en merels vinden klimop een prima plek om een nest te bouwen.
Dat de schutting aangetast zou worden door klimop is flauwekul, tenzij je waaibomenhout hebt gekozen als materiaal.
Dat je geen verdelgingsmiddel moet gebruiken lijkt me evident. Round-up bijvoorbeeld is bepaald niet onschuldig, al trachten producenten en verkopers je het tegendeel wijs te maken. Duurzaam, weet je wel.....
Afhankelijk van de exacte plaatsing van je schutting is er wellicht nog een mogelijkheid om in ieder geval verlost te worden van doorpiepende scheuten en bladeren, nl. een vlakke plaat tegen de schutting bevestigen aan de kant van de buren. Moet die klimop wel eerst even losgemaakt worden van de schutting.
Je zou ook een leuke beplanting aan je eigen kant kunnen aanbrengen, die en snel groeit, zorgt voor een dicht bladerdek en ook redelijk hoog wordt. Of ben je echt idolaat van kaal hout?

wimmi20
door wimmi20 - Jul 6, 2011 om 19:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

TS verklaart zelf dat de buren aardige mensen zijn.
TS verklaart ook dat ze er met de buren nog niet over gesproken heeft.
TS, waarom stelt u hier dan die vraag als u zelf nog geen enkele moeite hebt genomen het op te lossen ?

toon59
door toon59 - Jul 7, 2011 om 08:15
40 Antwoorden / 7 Vragen

Ik wens u heel veel succes ! Ik hoop dat er met de buren valt te praten!

Bij mij in 1998 is het uitgedraaid op een rechtzaak met loonbeslag, uiteindelijk hebben de buren de hedra verwijderen. De rechtbank heeft hun veroordeelt tot het betalen van een dagelijkse dwangsom. De rechtzaak heeft ons uiteindelijk niets gekocht, door de dwangsom. Maar enkele jaren later zijn wij verhuisd de stemming in de straat (slechts 11 huizen) was verpest. Mensen kiezen een partij, voor/tegen/neutraal. Wij hadden geen rechtsbijstandsverzekering, want die doen in zulke gevallen NIETS. Wij moesten in eerste instantie alles zelf betalen.
Ik kijk echt niet met plezier naar die tijd terug, het heeft toch een behoorlijke inpack op mijn/ons leven gehad.

mj
door mjurgen - Jul 8, 2011 om 12:14
62 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 6 jul 2011, 19:19]TS verklaart zelf dat de buren aardige mensen zijn.
TS verklaart ook dat ze er met de buren nog niet over gesproken heeft.
TS, waarom stelt u hier dan die vraag als u zelf nog geen enkele moeite hebt genomen het op te lossen ?

Ben het daarmee eens. Probeer in een ontspannen sfeer tot een open gesprek met de buren te komen.

moeder56
door moeder56 - Jul 8, 2011 om 13:16
483 Antwoorden / 2 Vragen

wimmi20 woensdag 6 jul 2011, 19:19 en mjurgen vrijdag 8 jul 2011, 12:14

Voor beide geldt, als je de vraag van TS iets zorgvuldiger had gelezen..... TS schrijft nl."Ik hoop op veel reacties want ik begin er helemaal gek van te worden, voor ik er met mijn buren over begin wil ik eerst even wat meer weten."

bu
door bubbles44 - Jul 8, 2011 om 23:03
16 Antwoorden / 10 Vragen

Sorry, maar in dit geval had ik al lang round up gespoten!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wimmi20
door wimmi20 - Jul 8, 2011 om 23:14
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het stellen van de vraag alleen is te suf voor woorden.
Je snapt toch wel dat als je zo een vraag stelt dat bijna iedereen zegt: ga praten.
Behalve die paar deskundigen die antwoorden met oorlogshandelingen.

Ik heb ruzie met mijn schoonmoeder, wat zal ik doen ?
Dan zitten hier type's die meteen adviseren round up te gebruiken.
==========================================================

=moeder56 schreef op vrijdag 8 jul 2011, 13:16: wimmi20 woensdag 6 jul 2011, 19:19 en mjurgen vrijdag 8 jul 2011, 12:14

Voor beide geldt, als je de vraag van TS iets zorgvuldiger had gelezen..... TS schrijft nl."Ik hoop op veel reacties want ik begin er helemaal gek van te worden, voor ik er met mijn buren over begin wil ik eerst even wat meer weten."

bu
door bubbles44 - Jul 8, 2011 om 23:18
16 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat lijkt mij persoonlijk het beste.Buiten dat, het is al té ver gekomen die klimop, hadden ze eerder aan de bel moeten trekken. Je weet toch wel dat je buren klimop planten en je weet toch wat klimop doet..........die klimt,jawel!
Praten heeft nu geen enkele zin meer,had eerder moeten gebeuren!!!!!!

nb
door nbw - Jul 9, 2011 om 01:52
521 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=gerda2011 schreef op maandag 4 jul 2011, 14:29]dank jullie voor de reacties. ga ik zeker doen jaap. het zijn hele aardige mensen, we lopen de deur niet plat, maar altijd bereid iets voor elkaar te doen. wil er ook absoluut zeker geen ruzie met de buren over, en naar de rechter etc. gaat mij zowieso voor zoiets veel te ver. dat is het mij niet waard. ik ga een goed momentje pakken en misschien beseffen ze wel helemaal niet dat ze hun eigen woning en schuur er ook mee schaden. wat die troep groeit echt door alles heen.

Hoi je wilt geen gezeur en gedoe met je buren en toch vraag je hier om advies opdat je "die troep" zat bent. En je je druk maakt over erfgrenzen en rechten. Een klimop schaadt niets. Dat zijn meningen/geruchten. Je kunt zelfs het tegendeel beweren. Een muur met klimop isoleerd en onttrekt vocht en zijn prima nestplaatsen voor vogels die je tuin ontdoen van allerlei andere overlast.

Begrijp je vraag echt wel . Je plaatst een schutting en dan moet jezelf burengroei weghalen en dat is vervelend. Strijdend verlies je altijd.

tdehond
door tdehond - Jul 9, 2011 om 09:33
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ bubbles44
Uit een studie van de universiteit van Caen blijkt dat blootstelling aan glyfosaat in de herbicide Roundup tot schade aan cellen kan leiden. De Franse onderzoekers hebben met reageerbuisproeven onderzocht wat de werking is van de chemische stof polyethoxide tallowamine, ingrediënt van glyfosaat, op celculturen. Met name cellen in de navelstreng, placenta en embryo's bleken kwetsbaar.[4
Bron; klik

Ik zou dus wel nagaan of er geen zwangere mensen of dieren deze tuin betreden als Roundup gebruikt wordt.