vi
door victor_1 Nov 19, 2003 om 15:22
Vrije tijd & tuin

Natuurfotografie

Als ik aan het wandelen ben zie ik soms hele mooie lichteffecten in de natuur. Deze wil ik dan ook graag op de foto hebben, dit mislukt altijd. Bijvoorbeeld de zon die tussen de bomen door schijnt, hoe krijg ik dit voorelkaar? Ik heb een standaard spiegelreflex camera.

736 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eens een UV-filter te gebruiken. Deze filters houden zoveek mogelijk infraroodstraling tegen en reduceren de intensiteit van het zonlicht.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt misschien curieus, maar moeder natuur geeft niet altijd al het mooie van de natuur weer!!!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

met een geavanceerde spiegelreflexcamara kun je het net zo mooi maken als men wilt.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je er niets van weet , geef dan ook geen antwoord.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

daar heb je speciale uv-filters voor nodig die je op je lens kan zetten.
wil je een blauwe achtergrond hebben, zet je een blauw uv-filter op de lens.
een geel uv-filter filtert het zonlicht.
wat voor kleur je wilt hebben, kun je uiteraard zelf bepalen, deze uv-filters zijn te verkrijgen in de betere foto speciaalzaken.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk staat de camera op automatische belichting. Als het mogelijk is dan moet je de camera op handmatige belichting instellen. Via automatische belichting wordt de camera eigenlijk bedrogen. Experimenteer met de belichting door het gemiddelde te nemen van de grond en de lucht, of als het mogelijk is kan je de diafragma enkele stops over of onder belichten( ++,-- soms bij de sluiterknop). Ga eens naar de bib om een goed infoboek over fotografie te halen. Succes

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk belicht je de film telang. Bij tegenlicht moet niet het zonlicht worden gemeten maar de donkere objecten die er voor staan. Overigens blijft het altijd behelpen. De contrastgraad van fotopapier beperkt zich tot hooguit 200. Met een diafilm kun je een 50 x hogere factor bereiken. Maar dat is nog lang niet de contrastgraad die in de natuur voorkomen en die ons oog in staat is waar te nemen. Succes!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben amateurfotograaf en herken het probleem.Het belangrijkste is dat U uw kamera nooit rechtsreeks naar het invallende licht richt(b.v. m.b.v.een kap op uw objectief om direct licht weg te houden).Daarnaats kunt U uw camerainstellingen het best manueel instellen(klein diafragma, veel detail, veel effect) . Groeten van een amateurfotograaf.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt ik ben aan het experimenteren geslagen en warempel het werkt.

ve
door verwijderd - Nov 17, 2004 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is al lang geleden dat je deze vraag gesteld hebt maar misschien kijk je nog wel eens naar je reacties op dit forum. Ik ben laatst ook goed geholpen met een kwestie over mijn mobiele telefoon door twee experts van dit forum. Dus misschien heb je nu wat aan mijn tips. Bij het gebruik van een kleurennegatieffilm kan je voor de natuurfotografie het beste een gemiddeld gevoelige film kiezen, zeg 200 ISO en dan een rolletje met 24 opnamen. Kodak heeft sterke rode kleuren, Fuji heeft sterke groene kleuren en ik zou dan Agfa kiezen voor zijn zachte natuurlijke kleurweergave. Kies je belichting met de stand diafragma-voorkeuze op de camera en stel het diafragma, b.v. 5,6 of 8 naar wens gezien de dieptescherpte in. Maak dan een aantal foto's van je onderwerp, één met de juiste belichting, dan één met 1 stop overbelichting, dan één met 2 stops overbelichting. En doe dat vervolgens ook met 1 stop onderbelichting en met 2 stops onderbelichting. (het maakt niet uit dat je vijf opnamen van één onderwerp maakt want je hebt dan wel de perfecte foto geschoten. Je kan ook nog i.p.v. een kleuren negatieffilm dan voor een diafilm kiezen. Maak de belichtingstrap naar boven en naar beneden dan in halve stops op het diafragma. Je kan zoals iemand anders al zei ook gebruik maken van een UV of Hazefilter voor de lens... maar ik zou liever een draaibaar polarisatiefilter gebruiken. Dan kan je hinderlijke overstraling en glansplekken tegenhouden maar ook de kleuren prachtig verdiepen en tot hun recht laten komen. Denk aan glinstering van de zon op het wateroppervlak of op boom en struiken bladeren. (een polafilter werkt niet op glanzende metalen oppervlakken). Tenslotte kan je ook overwegen om digitaal te gaan fotograferen, dan kan je meteen het resultaat zien en later op de computer met een fotoprogramma de opnamen bewerken. Dat is heel leuk om te doen. Ik hoop dat ik je wijzer heb gemaakt. Groet Altar.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 04:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas een fout antwoord.  Een UV-filter houdt niet het infro-rood licht tegen maar het Ultra-Violet. Overigens is zo'n UV-filter altijd aan te raden want het beschermd tevens de lens terwijl kleuren beter uitkomen (minder blauw) zeker waar het foto's gemaakt in de bergen of met sneeuw wordt gemaakt. Als lensbeschermer was een UV-filter de belangrijkste reden

ve
door verwijderd - Jan 11, 2006 om 04:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

In ieder geval een zonnekap. Daarna wat creativiteit, met karton o.i.d. de felste lichten afschermen en midden op de dag met direkt zonlicht zal het nooit lukken. Vroeg het bed uit bij wat mistig weer en zorgen dat de zon toevallig net door die boom wordt afgeschermd kunnen toch prachtige plaatjes opleveren. Neem een wat lager diafragma dan de lichtmeter aangeeft (dus bijv. geen 8 maar 7 en bij niet al teveel licht een wat lagere sluitertijd. (werk op statief).  Er bestond ook nog een hulpmiddel om bijv. paddestoelen in bijna macro te fotograferen terwijl de achtergrond scherp was, een voorzetlens die in een houder geplaatst die in twee delen is geslepen. Het was een lensje vrijwel gelijk aan een UV-filter maar dan vierkant. Naast deze mogelijkheid had die firma nog diverse andere mogelijkheden zoals sleutelgat, randen onscherp enz.

Wil je wat meer weten over de mogelijkheden met de spiegelreflex dan staat vragen vrij in deze rubriek. Wellicht weet ik dan nog wwel een aantal tips.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jan 20, 2008 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fotograaf: speel met diafragma, sluitertijd en ISO-waarde !Fotocamera's zorgen zelf voor een juiste belichting, maar u kunt daar ook mee spelen. Door diafragma of sluitertijd aan te passen krijgt u een heel andere foto. Ook een andere ISO waarde of bewust wel of niet flitsen kunnen uw foto meer in de smaak laten vallen. Het maakt niet uit of u een digitale camera of een "ouderwets" fototoestel gebruikt. De belichting werkt hetzelfde, het verschil is de wijze waarop de foto vastgelegd wordt: middels lichtgevoelige chip of met celluloid-filmrolletje.
Kijk voor meer info op:
http://hobby-en-overige.infonu.nl/fotografie/7802-fotograaf-speel-met-diafragma-sluitertijd-en-iso-waarde-.html