do
door dokter1 Jun 4, 2011 om 18:46
Vrije tijd & tuin

Oude kranten

Beste Kassa,

Een uit de hand gelopen hobby!Ik spaar oude kranten en haal met regelmaat oude kranten op bij de mensen thuis!Ik sorteer ze thuis en lever ze in voor een zakcentje.
Om wat meer zakcentjes te verdienen haal ik nu ook oude kranten uit de blauwebakken zodra ze maandelijks buiten worden gezet!Ben ik hierin strafbaar,zo ja,zijn er masen in de wet?!

2713 11 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 4, 2011 om 19:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dan bent u strafbaar u mag n.l. niet in het afval zitten wat dus al gereed staat voor afhalen. U zult hiervoor eens de regeling in u gemeente moeten bekijken, of bel even de reinigsdienst voor meer inlichtingen hier over

do
door dokter1 - Jun 4, 2011 om 19:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u voor het antwoord,
Ik kan me wel voorstellen dat de reinigingsdienst hier niet blij mee is,een aantal keren is mij door de politie gevraagd wat ik in godsnaam aan het doen ben en ik antwoord dat ik een zakcentje aan het ophalen ben.Ik krijg geen verwijten en ze wensen mij succes.Dit veroorzaakt bij mij twijfel!Moet ik nou wachten tot ik een brief krijg van de reiniging of gemeente dat ik moet stoppen?Als ik bij de mensen huis aan huis ga,dan geven ze mij ook de oude kranten alleen dan ben ik meer tijd kwijt,maar heb dan wel weer meer oude kranten!Maar ik heb dus niet veel tijd met 3 kinderen!Ik speel met de gedachten:Hard to get,but not unreal!

empyria
door empyria - Jun 4, 2011 om 22:42
504 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een kennis die werkt bij een vuilophaaldienst (in Noord Holland) en die beweert dat al het afval, zodra het aan de weg wordt gezet, eigendom wordt van de vuilophaaldienst.
Dus dan zouden zij het kunnen interpreteren als diefstal.

Misschien heb je iets hebt aan deze informatie.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 4, 2011 om 22:48
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als het hier bekijk wordt er altijd op een vaste dag 1 of 2 x per maand het papier dus netjes in dozen buiten gezet.
Er komen dus briefjes in de bus hoe laat en op welke dag het opgehaald word. Je moet eens zien wat er buiten staat.
Wij hebben hier dus geen containers, alleen maar een metro voor het huisvuil, dus het papier moet mee genomen worden naar de papier container bij het winkel centum,
En omdat er hiet veel bejaarden wonen hoeven zij dus niet dit weg te brengen. Misschien is dit ook iets om dit bij u in de buurt te doen.

pb
door pbarendse - Jun 4, 2011 om 22:52
406 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet hoe het bij u in de gemeente geregeld is, maar in Gemeente Westland is de oud-papier ophaaldienst geregeld met vrijwilligers. De gemeente verschaft de blauwe bakken, en het ophalen gebeurt met behulp van vrijwilligers. Als dank hiervoor gaat de opbrengst naar een aantal scholen of verenigingen die hieraan meewerken. Als u dus papier uit deze bakken haalt besteelt u in principe de verenigingen of scholen.

do
door dokter1 - Jun 5, 2011 om 19:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

Toch wel fijn al die meningen van jullie, er zitten hele goede adviesen bij en ga zeker proberen om mijn hobby op een wat nettere manier uit te voeren!

kiran
door kiran - Jun 5, 2011 om 20:24
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@dokter1

Zomaar een opmerking, heb verder geen idee hoe dit zo geregeld is ...
Als de politie geen bon uitschrijft?? Als mensen niet klagen??
Eerlijk gezegd zie ik het verschil niet tussen een ophaaldienst of particulier.

Zodra de container aan de stoeprand staat heb je er zelf afstand van gedaan.

Beide brengen het papier toch naar het eindstation voor reclycling?
Zou haast zeggen: wie het eerst komt, eerst maalt?

Is een bijna uitgestorven 'beroep'. Vroeger kwam je 't vaker tegen dat mensen om oude kranten vroegen. Beetje nostalgie is het wel he krantenman?

Van mij mag u. Beter dan ze je container omkieperen om er een fik van te maken!
Is de bak ook leeg ... maar dat kan nog andere consequenties hebben!

tdehond
door tdehond - Jun 5, 2011 om 20:33
4744 Antwoorden / 9 Vragen

M.i. maakt het niet uit of u oude kranten ophaalt bij de mensen thuis of uit de blauwe bakken haalt.

De blauwe bakken zijn uitgereikt aan de mensen om het oud papier in te verzamelen waardoor ze gescheiden afval inleveren.

Het zou een probleem worden als u zoveel oud papier uit blauwe bakken haalt dat deze niet of nog minder geleegd gaan worden in de gemeente of wijk waar u actief bent.

fe
door feeny - Jun 10, 2011 om 08:36
35 Antwoorden / 0 Vragen

Kunt u niet beter met een krantenwijk beginnen i.p.v. oude kranten uit containers halen? Dan bent u in ieder geval niet strafbaar bezig en verdient u ook een zakcentje.

pino123
door pino123 - Jun 10, 2011 om 08:51
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Toch twijfel ik ook. Je mag niet zomaar iemands afval doorzoeken, ik zeg niet dat TS dat doet, maar ook poststukken zullen tussen het oudpapier zitten.

@tdehond,

Indien het oudpapier wordt opgehaald, bepaalde de bewoner wat hij wel of niet geeft, indien het uit zijn papierbak wordt gehaald, bepaald hij dat niet.

Blijf het twijfelachtig vinden.

tenormin
door tenormin - Jun 12, 2011 om 14:29
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=empyria schreef op zaterdag 4 jun 2011, 22:42]Ik heb een kennis die werkt bij een vuilophaaldienst (in Noord Holland) en die beweert dat al het afval, zodra het aan de weg wordt gezet, eigendom wordt van de vuilophaaldienst.
Dus dan zouden zij het kunnen interpreteren als diefstal.

Misschien heb je iets hebt aan deze informatie.

Dat zal best zo zijn, maar in mijn buurt worden een heleboel dingen die "aan de weg staan" niet als eigendom van de vuilophaaldienst gezien. Ik zie niet in dat dit diefstal zou moeten heten. Die spullenjakkers halen, voor de vuilnisman komt, immers alle bruikbare goederen mee (meestal komen ze 's-avonds heel laat) om op te knappen en te verkopen. Wij hebben hier ook papiercontainers dus daar zou dokter1 niet eens bij kunnen maar ik kan er niets strafbaars in zien als hij oude kranten, waar hij zo bij kan, gewoon meeneemt.