mhofman
door mhofman Jul 16, 2009 om 21:51
Vrije tijd & tuin

Pomp en filter in vijver of niet

Beste mensen, heb een vijver sinds 2 jaar alles ok zelfs salamanders erin gehad maar soms is de vijver erg helder en soms troebel denk dat dit ook met het weer temaken heeft,ik denk er toch over na om een pomp te kopen om een heldere vijver te krijgen,hebben jullie tips,groetjes mhofman

18524 22 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 17, 2009 om 02:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Hofman,

Sommige vissen wroeten in de modder als ze te weinig voer hebben. Goudvissen doen dat o.a.

Heb zelf 20 jaar een vijver(tje) en doe daar niets anders aan dan af en toe overtollige zuurstofplanten en waterlelies verwijderen. Om de twee à drie jaar maak ik de vijver schoon, scheur ik de waterlelies en plant ze kleiner terug. Hetzelfde water gaat er zonder modder in terug. Dezelfde vissen zitten er nog in sinds 20 jaar.

Salamanders heb ik jammer genoeg niet, doch er dansen veel schrijvertjes op het water. Ook leuk. Onze bijen gebruiken het als drinkkroeg. Die hebben ook water nodig.

Wanneer het veel geregend heeft kan het ook troebel zijn, doch dat is even en geen probleem. Daar zou ik niet om filteren.

Hardware ERror MAN.

kl
door klaasbril - Jul 17, 2009 om 14:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als u zorgt dat de zon ergens in de vijver tot aan de bodem kan doordringen is een filter niet nodig, dus ergens waar zon komt de vijver wat ondieper maken. Het UV licht doet dan hetzelfde als een filter, daar zit ook een UV lamp in. Als het water troebel iskomt dit vaak dat in het begin van het seizoen, de planten produceren dan wat te weinig zuurstof onder water.

mhofman
door mhofman - Jul 17, 2009 om 16:16
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dank jullie voor de reactie,ik heb gister water van een andere vijver erin gedaan,helder maar daar zitten ook geen vissen in.De vissen hebben denk ik geen honger ik voer ze regelmatig,maar ja ze bewegen wel,en de zon die kan zijn gang gaan vijver ligt op het zuiden,en het diepste punt is ongeveer 80cm.Misschien moet ik hem schoon maken.Ik wacht dit nog even af en dan als het niet lukt een pomp .

ho
door hoenjet47 - Jul 17, 2009 om 16:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had hetzelfde probleem. Eerste jaar helder water in de vijver,2e jaar werd het water groen (zweefalg) Heb 2 weken geleden een Oase filtral onderwaterfilter met uv lamp aangeschaft (200 euro) geschikt voor vijvers met vis t/m 2500 liter inhoud en zonder vis 5000 liter inhoud. Na 4 dagen kon je tot op de bodem kijken. Kristalhelder water !!

Albert

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 17, 2009 om 16:47
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ hoentje:

Of een vis of salamander zich daar ook lekker in voelt is niet van belang?
In de poelen, waar de salamander zich van nature bevindt zit ook geen kunstmatig filter. Door het water met wat turf en wollegras aan de randen van de vijver wat zuurder te houden, verdwijnt draadalg vanzelf.

De vijver zo mogelijk met regenwater (=zurig) (bij) te vullen i.p.v. leidingwater (=kalkhoudend, dus niet zuur) houd je de draadalg er uit.

H.

mhofman
door mhofman - Jul 17, 2009 om 16:53
530 Antwoorden / 93 Vragen

Ik sprint meteen naar de winkel om er een te halen,er zijn waarschijnlijk een heleboel verschillende te koop .Dit is een grapje waar moet je opletten ,mijnvijver is 2.30bij2.30 zitten vissen in winders,komeetstaart en shubunkin.diepste punt is 80cm,veel zuurstofplanten en veel zon,nu 6 uur per dag.Tips,groetjes mhofman

wa
door wangola - Jul 17, 2009 om 17:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Sedert 3 jaar heb ik een vijver die ook regelmatig helder was, en daarna weer troebel. Helaas waren de troebele tijden vaker voorkomend dan de heldere tijden. Omdat ik toch graag zoveel mogelijk een biologische vijver wilde heb ik een biologisch filter gemaakt.

Niet een zoals je in de winkel kan kopen :)

Het is gewoon een grote plastic bak waar op ongeveer 10 cm van de bodem een vlondertje in is geplaatst, daarop kleine lavasteentjes tot ongeveer 10 cm van de bovenkant van de bak. Daar weer bovenop wat kleine steentjes. In de bak heb ik moerasplanten geplant. Dus het lijkt gewoon een soort plantenbak.

In de vijver heb ik een kleine pomp geplaatst die water naar het biologisch filter pompt, via een slang die onder in de bak, dus in de loze ruimte uitkomt. Bovenin een overloop die weer met een pijp verbonden is. En deze loopt weer terug naar de vijver. De lavasteentjes en planten zuiveren het water.

Resultaat: een mooie heldere vijver!

mhofman
door mhofman - Jul 17, 2009 om 17:51
530 Antwoorden / 93 Vragen

Kijk misschien een idee, mensen ik wil wel naar mijn vissen en sali kunnen kijken,en heb het idee dat er meer salamanders in aangelegdevijvers zitten dan in de natuur, zal wel niet zo zijn maar toch.De salamander bij mij in de vijver die zit niet in de vijver waar ik misschien een pomp in wil zetten,ernaast heb ik nog een kleintje en daar zit hij,vond het denk ik te druk met de vissen in de buurt.Ik wil het beste voor de vissen de salamander en natuurlijk ook voor mij.Vandaar mijn vraag groetjes mhofman

sn
door sneeuwtijger_1 - Jul 17, 2009 om 18:11
4 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer hofman een pomp en een uv filter kan nooit kwaad met een vijver. Heeft u het zand van de planten gewassen en de planten in vijversubstraat gezet?

Zand veroorzaakt ook een vervuiling in de vijver

Wij zelf hebben een 12000 liter koivijver en ook deze is kraakhelder hier zitten buiten de gewone filters ook een biologischfilter op.

Houd qua pomp echter wel rekening met de soort vissen die u heeft.

Een filter voor 1000 liter goudvissenvijver is maar een filter voor 500 liter koivijver.

Suc6 sneeuwtijger

mhofman
door mhofman - Jul 17, 2009 om 18:58
530 Antwoorden / 93 Vragen

beste sneeuwtijger,bedankt de tips maar is een koivijver niet iets anders dan een gewone vijver.groetjes mhofman

sn
door sneeuwtijger_1 - Jul 18, 2009 om 00:29
4 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer hofman

u heeft schubekins in de vijver zitten las ik een schubekin is een karpersoort. En een karpersoort staat erom bekent dat hij wroet.

Een koi doet dat echter meer dan zijn soort genoten.

Denkt u ook eens aan het nitriet en nitraat gehalte ( vissen poepen en plassen ook ) als er helemaal niet gefiltert wordt is dit schadelijk voor de vissen. Denkt u er ook aan dat er niet teveel vis in de vijver zit.

Het beste kunt u het volgende filtersysteem nemen goed en voordelig.

Filtertype connect clear ik raad u aan een bak van 150 liter daar in japanse matten en 1 van 80 liter met daarin bosterls ivm de algengroei een uv lamp is zeker aan te raden voor een zo helder mogelijke vijver. Deze kunt u in de winter gerust uitzetten echter de pomp moet blijven draaien.

Een oase aquamax 2000 is een geschiktepomp voor uw vijver.

aanschaf is best duur maar verbruik in stroom is zeer laag ( 38 watt)

mocht u nog meer willen weten dan hoor ik dat graag van u.

Mvg Sneeuwtijger

kiran
door kiran - Jul 18, 2009 om 02:03
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@mhofman

Die sali van jou vond het niet te druk met je vissen. Die is met zijn harem verkast naar je kleinere vijver zonder vis. Lijfbehoud! :-) Je vissen vreten anders zijn kinderen op. Maar geen nood, als ie trek heeft doet hij dat ook!

Als je een pomp in je grote vijver zet, zullen de salamanders er niet zo gauw in trekken. Vertelde eerder in die 'salamander topic' van jou, Info Center "Milieu en Natuur" ... sali leeft het liefst in stilstaand water. Maar als ze in de buurt blijven hoeven ze niet altijd in het water te zitten. Is alleen voor de voortplanting. Ze kunnen in je tuin ook onder stenen of hout zitten. En zie je ze opeens helemaal niet meer, als ze het naar de zin hebben gehad is het mogelijk dat ze in het voorjaar weer terug komen.

mhofman
door mhofman - Jul 18, 2009 om 13:44
530 Antwoorden / 93 Vragen

Dank jullie wel voor alle reacties, ik merk wel ga niet overhaast te werk weet wat je wel en niet wil.Ga volgende week op zoek en let op de kleintjes want soms is goedkoop duurkoop of anderom,meer tips graag groetjes mhofman

mhofman
door mhofman - Jul 18, 2009 om 14:17
530 Antwoorden / 93 Vragen

Beste sneeuwtijger,volgens mij is een shubunkin een veredelde japanse goudvis de wakin en deze eten geen planten ik weet het niet hoor misschien heeft u wel gelijk maar ik heb ze al een tijdje en heb ze nog niet zien grazen. Groetjes mhofman

sn
door sneeuwtijger_1 - Jul 18, 2009 om 15:49
4 Antwoorden / 0 Vragen

@hofman een goudvis is een karpersoort en karpers wroeten. Echter zou ik geen pompen en filtersystemen bij de cranenbroek halen keesie1 heeft gelijk ze zijn daar niet duur maar de kwaliteit is slechter en het stroomverbruik is hoger. Mijn koivijver heb ik nu 4 jaar en is altijd kraakhelder en 100% ziektevrij ik kweek zelfs koi's. Mocht je onverwachts met de hitte toch zweefalg krijgen dan raad ik je oxiper aan. Ik heb 24 koi's waarvan de grootste 60 cm is en de kleinste 22 cm daarbij 1 diamandsteur van 40 cm en mijn vijver is net zo helder als water uit de kraan.

De vijver is pas gekeurd door een organisatie die vijvers door heel nederland keurt voor verenigingen onze vijver was een topvijver.

Ook wij hebben af en toe met de hitte last van draadalg echter door gebruik van oxiper kun je dit verhelpen. Alg aan de zijkant van je vijver tot maximaal 4 cm lang is goed voor de vissen. En toont aan dat het water in goede staat verkeerd.

@keesie1 ik heb een vijver van 12000 liter en ik gebruik niet meer als € 130,00 aan stroom per jaar.

Ik kweek al jaren koi's en heb een kraakheldere vijver zonder dat het al teveel kost. In aanschaf mss wat duurder maar in kwaliteit en duurzaamheid beter dan de spullen van de cranenbroek.

Mvg Sneeuwtijger

su
door suikerspin - Jul 18, 2009 om 20:48
7 Antwoorden / 0 Vragen

Een goedkoper en goed werkend middel is het volgende: verzamel een bos stro en "verpak" dat in een stuk vitrage (niet te strak erom heen) en verzwaar dat met een steen en doe er een stuk touw aan wat niet vergaat in de vijver, zodat je alles weer kunt lichten als dat nodig is. Laat alles in de vijver zakken en de natuur doet zijn werk. In het stro gaan infusoriën (kleine beestjes) leven en die reinigen het water. Pas op met teveel goudvissen/koikarpers en andere karpersoorten die woelen te veel, goudwindes doen dat niet/minder. Zorg ook voor voldoende zuurstofplanten!

Succes.

keessie1
door keessie1 - Jul 19, 2009 om 01:25
138 Antwoorden / 9 Vragen

@sneeuwtiger

Let inderdaad op het stroom verbruik van de pomp:

Tip voor alle Lezers :

1 WATT VERBRUIK KOST OP JAAR BASIS ONGEVEER 1,60 EURO

BIJ 24 UUR GEBRUIK EN 365 DAGEN PER JAAR.

(afhankelijk van leverancier - gemeetelijke belastingen enz..)

Een vijver pomp moet eigenlijk ALTIJD aan staan en zo kost een 100 Watt pomp 100 x 1,60 = 160 euro per jaar

Als een natuur vijver (geen Koi) biologisch in evenwicht is dan heb je niets nodig en is deze van zelf helder, maar ..... dit lukt bijna niemand of duurt jaren, niet te veel vis - niet te veel planten (ivm rotten) - niet te veel voeren - niet te veel leiding water - niet teveel grond water (ivm ijzer) - niet te veel zon - de juist planten (zoals Riet) - de juiste bodem(substraat) - niet te veel bomen (ivm vallen de en rottende bladen) - niet te veel niet te veel .... MAAR OOK, niet te weinig......

Met andere woorden met mechanisch in grijpen (filters pompen lampen Bacterien) gaat het vaak sneller en beter.

Nogmaals Suc6

groetjes Keessie

vr1944
door vr1944 - Jul 19, 2009 om 10:54
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het is bijna onmogelijk om een vijver biologisch in evenwicht te houden.Vooral als er veel vissen inzitten je veel zonlicht op de vijver hebt.Je krijgt dan last van alg en troebel water.Een  goed filter zorgt ervoor dat het water gezuiverd wordt van ontlasting en urine en verlaagd het NO2 (nitriet)gehalte.Ik ben alleen bekend met goed houden van aquaria en daar gebruikte een filter op basis van houtkool en turf.Ik weet niet of het zin heeft bij een vijver,maar als het een kleine vijver is kan het verversen 1/4 van de inhoud ook kunnen helpen.Troebel water duidt meestal op te weinig zuurtof  en bacteriele vervuiling in het water.

indian
door indian - Jul 26, 2009 om 08:26
8 Antwoorden / 4 Vragen

Met een vijver is het heel simpel, als je een pomp koopt, moet de capaciteit 1x per 4 uur de hoeveelheid vijverwater rondpompen, meer is mooi, maar niet nodig.

Een luchtsteentje doet wonderen omdat je het water dan belucht, en verticaal beweegd, s'nachts geven je planten geen zuurstof en een steentje wel.

Verder telt dat beweging in je water goed is en dus voldoende, wil je dan nog een pomp met vilter is een biovilter goed genoeg, een vijver heeft minimaal 6 uur zon nodig per dag,meet ook je Ph,Kh en Gh waarden, je zult zien dat als de Kh verhoogd word dat het troebele verdwijnt.

Algen groeien maar om één reden en dat is teveel voedingstoffen in je water, deze voedingstoffen verdwijnen door meer beplanting, en voldoende zuurstof, het aantal vissen is normaal 20 cm vis per 100 liter water, bacteriën kun je zelf toevoegen, koop je gewoon in een viswinkel.

Ik heb een vijver van 550 liter met 17 goedvissen, één luchtsteen, één fontijn en een pomp met biovilter, ik meet regelmatig de Kh waarde die moet tussen de 5 en 10 zijn de Gh tussen 8 en 12, de Ph blijft dan vanzelf goed, mits voldoende planten.

sn
door sneeuwtijger_1 - Jul 26, 2009 om 11:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

@indian

Algengroei in een vijver is juist goed zolang het maar aan de rand zit. Vissen halen daar beestjes uit waar ze gek op zijn. Zoals u mss al gelezen heeft heb ik een 12000 liter koivijver en deze is kraakhelder hier zitten meer vissen in dan wat er aangeraden wordt toch is de vijver helder en dat doe je met een goed filtersysteem. En het water blijft altijd in beweging wat je eruit filtert moet ook weer terug de vijver in dus heb je automatisch een uitloop. Mijn vijver ligt heel de dag in  de zon en is toch heel helder. Niet elke tuin heeft schaduw op de plaats waar de vijver ligt. Zuurstofbellen kun je het beste in het filtersysteem hangen want dan groeien de bacterien beter. Bacterien meteen je vijver doen is niet echt noodzakelijk je kunt of 2 wkn geen vis in de vijver doen maar wel de pomp later lopen over het filter of mocht je iemand kennen met een ziektevrije vijver dan kun je daar ook een aantal emmers water uithalen en dan kan je vis er wel in.

Mvg Sneeuwtijger

keessie1
door keessie1 - Aug 5, 2009 om 19:31
138 Antwoorden / 9 Vragen

Wat bedoel je met Troebel?

Groen water of vuildeeltje?

Bij groen water helpt maar 1 ding direct een UVC Lamp

LET OP geen UV maar UVC lamp deze dood alle groene algen die in het water zitten. Maar om het water langs deze lamp te laten komen heeft u een pomp nodig, een pomp die ongeveer 1/2 van uw vijver inhoud per uur rond kan pompen. En om de dode algen niet terug in het water te laten stromen heeft u een filter nodig die deze dode algen opvangt.

Dus Pomp - Lamp - Filter - terug naar vijver.

Heeft meer voordelen n.l. het afval van de vissen komt ook in de filter terecht, dus water wordt beter van kwaliteit en dus gezonder.

Koop een pomp met veel liters per uur (ten minsten 1/2 van vijver inhoud per uur) maar met een laag stroom verbruik. Dus is uw vijver 4000 liter (4 kub) koop een pomp van ten minste 2000 liter, let op elke meter slang of pvc buis reduceert de netto op brengst.

Koop een UVC lamp van ten minsten 2x de vijver inhoud, dus is uw vijver 4000 liter koop een lamp van 8000 liter.

Koop een filter voor ten minste uw vijver inhoud, b.v. 4000 liter filter.

Kost wel e.e.a. maar u heeft wel voor jaren controle over de helderhied van de vijver. Geschatte kosten uit gegaan van 4000 liter vijver:

pomp 40 / 50 euro

UVC Lamp 8000 Liter 40 / 60 euro

Filter 2 of 3 kamer 100 / 150 euro

Ik mag hier misschien geen reclame maken maar als er bij u een cranenbroek filiaal zit kunt daar het voordeligste slagen, is niet de hoogste kwaliteit maar wel een goede prijs kwaliteits verhouding.

Mocht e.e.a. je niet aan spreken weet je nu in ieder geval hoe een vijver met filtersysteem werkt.

Vuist regel is koop ALTIJD OVER capaciteit pomp UVC en Filter

dit voorkomt teleurstellingen.

Groetjes Keessie

mhofman
door mhofman - Aug 29, 2009 om 14:12
530 Antwoorden / 93 Vragen

hier nog even een bericht over de vijver,heel veel tips binnen gekregen bedankt daarvoor .Heb nog geen pomp aangeschaft,meer zuurstofplanten gekocht en een luchtsteentje erin gezet,en kijk een heldere vijver heb dit jaar ook geen alg gezien.Dat luchtsteentje is volgens mij ook handig in de winter vriest de vijver niet helemaal dichtbedankt voor de tips allemaal.Groeten mhofman