ikbenik
door ikbenik May 16, 2012 om 13:02
Vrije tijd & tuin

Rechter staat versoepeling rookverbod toe

De Nederlandse staat hoeft niet opnieuw een volledig rookverbod in de horeca in te voeren. De versoepeling van het rookverbod hoeft niet teruggedraaid te worden. Dat heeft de rechtbank in Den Haag woensdag bepaald in een zaak die door antirookorganisatie Clean Air Nederland (CAN) was aangespannen.

Het rookverbod werd in 2010 versoepeld, waardoor in kleine kroegen zonder personeel weer gerookt mag worden. De antirookorganisatie wil weer een volledig rookverbod eiste bij de rechter dat de versoepeling van het rookverbod werd teruggedraaid. CAN stelt onder meer dat de versoepeling in strijd is met internationale verdragen, waarin afgesproken is een tabaksgebruik actief terug te dringen.

De staat is het hier niet mee eens. Het zou gaan om richtlijnen, waar de Europese lidstaten zelf invulling aan mogen geven. De rechtbank bevestigt deze lezing. Door de beslissing mogen de asbakken in kleine cafés op tafel blijven staan.

bron: fok.nl

612 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als mensen het er voor over hebben om in een andermans rook te zitten dan doen ze het vrijwillig. Leven de eigen wil.

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als niet roker mag ik het volgende zeggen:

Veel niet rokers klagen over roken in de kroeg. Door het verbod van het roken willen zij het roken in de kroegen weren.
Echter wat er gebeurd is dat de wel rokers uit de kroegen blijven en de niet rokers niet naar de kroegen gaan, waardoor de kroegen wel het rookverbod moeten negeren.

Het valt echt op dat sindsdien het rookverbod in was gesteld het in de kroegen veel en veel rustiger is.
De meeste klagers van het roken in de kroeg geven de economie de schuld.

Echter is het zo dat de kroegen waar gewoon gerookt mag worden de bezoekersaantallen behoorlijk weer omhoog gingen.

Ik vind persoonlijk dat mensen niet zo moeten zeuren. De zeurders geven mij echt het beeld dat als zij in aanraking komen met tabaksrook dat je de kans loopt om gelijk dood neer te vallen. Nogal overtrokken dus.

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oftewel: "jullie kunnen allemaal de kanker krijgen", aldus de rechter. En als je dat overleeft, krijg je wel hart- en vaatziekten....

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voordeel van al die lui die graag die kankerstokken in hun mik stoppen is wel dat ze gigantisch bijdragen aan de schatkist. Alles wat zij betalen hoef ik niet te betalen.

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 14:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op woensdag 16 mei 2012, 13:57: Oftewel: "jullie kunnen allemaal de kanker krijgen", aldus de rechter. En als je dat overleeft, krijg je wel hart- en vaatziekten....

Dat is echt onzin.

Voor de meeste kleinere kroegen is het gewoon kiezen of roken toestaan of de deuren sluiten.

De degene die het hardste klagen over het roken: zijn zij werkelijk na het rookverbod massaal naar de kroegen gegaan?

Nee?
Kap dan met klagen!

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk zit ik er niet mee dat er gerookt mag worden in kleine kroegen, daar kom ik nooit en omdat er in grotere cafés en restaurants niet gerookt mag worden, zijn er toch leuke plekken waar ik iets kan eten of drinken.

Echter vind ik het onterecht om mensen die naar kleine kroegen willen en niet in de rook willen zitten zeurders te noemen. Van rook kun je echt heel veel last hebben en ook is meeroken slecht voor je gezondheid.

Vind het wel een belegen discussie die altijd weer dezelfde argumenten oproept van voor en tegenstanders. Dus hoe interessant kan het zijn om eraan deel te nemen?
En als de TS zo'n discussie begint en iemand is het niet met hem eens, meteen agressief gaat lopen tetteren "kap dan met klagen" wie heeft dan nog zin in?

Ik niet. Veel discussieplezier allemaal!!

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 14:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat ik dit erbij zeggen:

In Nijmegen heeft jaren geleden een kroeg een proef gedaan met het niet toestaan van het roken. Helaas is die proef mislukt. De reden was domweg geen klandizie. Toen was er nog helemaal geen spraken van een rookverbod.

In de praktijk is het zo dat de niet rokers klagen en na het rookverbod blijven de rokers uit de kroegen weg en de niet rokers nemen hun plaatsen niet in. Het gevolg is dat de kroegen geen klandizie hebben.

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 14:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op woensdag 16 mei 2012, 14:14:
Echter vind ik het onterecht om mensen die naar kleine kroegen willen en niet in de rook willen zitten zeurders te noemen. Van rook kun je echt heel veel last hebben en ook is meeroken slecht voor je gezondheid.

Als er behoefte is aan een kroeg waar niet gerookt mag worden, heb ik geen problemen mee dat in die kroeg niet gerookt mag worden.
Maar laat aub ook kroegen zijn waar wel gerookt mag worden.

De degene die nu tegen het roken zijn, zullen niet rusten voordat overal een rookverbod is. En dat vind ik dus veel te ver gaan.

De oplossing:
Laat de kroegbaas zelf beslissen of er wel of niet gerookt mag worden. Dat kan hij kenbaar maken door een bordje bij de deur. Simpel.

En als er in een kroeg wel gerookt mag worden dienen de anti-rokers hun kop te houden en niet te mekkeren dat in die kroeg wel gerookt mag worden (wat men nu dus doet).

Als in een dorp vier kroegen zijn en in twee mag er wel gerookt worden en in de andere twee niet, waarom moeten die anti-rokers blijven zeuren totdat ook in die kroeg waar wel gerookt mag worden een rookverbod komt?
Raar.

En nee, ik ben een niet roker en af en toe kan ik er zelf ook niet tegen de rook.

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap het probleem niet. Dit is toch de perfecte oplossing?
Alle mensen die graag naar de kroeg gaan en niet tegen rook kunnen gaan gezellig met z'n allen naar de grotere kroeg. De mensen die graag roken tijdens het drinken kruipen bij elkaar in de kleine kroeg. Iedereen blij en geen last meer van elkaar.

ve
door verwijderd - May 16, 2012 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

melomaan schreef op woensdag 16 mei 2012, 14:23: Ik snap het probleem niet. Dit is toch de perfecte oplossing?
Alle mensen die graag naar de kroeg gaan en niet tegen rook kunnen gaan gezellig met z'n allen naar de grotere kroeg. De mensen die graag roken tijdens het drinken kruipen bij elkaar in de kleine kroeg. Iedereen blij en geen last meer van elkaar.

Ja ben je gelijk van een hoop gezeur af. Ik heb dus een rook verbot en toch heb ik wel eens visite die wil roken gaat hij gewoon op het balkon (overdekt .Als hij daar geen zin in heeft komt hij maar niet.

ve
door verwijderd - May 26, 2012 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Melomaan ik deel je mening! Wat zeuren ze toch? De rokers spekken de schatkist, gaan gemiddeld 7 jaar eerder dood, dus ook minder pensioen, aow en zorg.

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga zeker met dit goede weer op een terras(je) zitten met die verslaafden rokers/rooksters! Ik ga in de horecagelegenheid binnen zitten (met airconditioning) en zonder enig insect om mij heen.

Rookverbod moet blijven in de horeca, zelfs het terras gaan verbieden om te roken.

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oeps...een essentieel woordje vergeten...'niet'!

Ik ga zeker met dit goede weer niet op een terras(je) zitten met die verslaafden rokers/rooksters! Ik ga in de horecagelegenheid binnen zitten (met airconditioning) en zonder enig insect om mij heen.

Rookverbod moet blijven in de horeca, zelfs het terras gaan verbieden om te roken.

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

1e ik heb zelf 34 jaar gerookt
en had er geen moeite mee om even na buiten te gaan om teroken
nu na meer dan een half jaar ben ik gestopt met roken
heb er helemaal geen moeite mee,ook niet als er langs mij gerookt wordt.
het viel me wel op vanaf er niet meer gerookt mag worden in de cafe je de zweet lucht van mensen zo ruikt, ook niet prettig
en wat me ook erg op valt mensen die zelf gerookt hebben die zijn het ergst met zeuren over die rook
ik moet toegeven nu ik niet meer rook dat je alles beter ruikt en proeft
maar ik zal de laatste zijn die er over gaat zeuren
vroeger hoorde je er niets over nu is het 't gesprek van de dag

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ook een ex-roker, bijna 2 jaar geleden gestopt.
Ik merk ook dat niet-rokers niet naar café's gaan en het gewoon erg rustig is. Heeft niets met crisis te maken want niet-rokers kwamen al bijna niet en komen nu ook niet.
Ik zou het persoonlijk niet erg vinden als er in kroegen weer gerookt mag worden, al ging ik zelf vroeger al buiten staan met mijn sigaret.
Zoals eerder gezegd, je ruikt nu de lichaamsgeuren (zweet) meer en daar word ik ook niet vrolijk van, dan liever een sigarettenlucht om me heen.
Ik vind ook dat de hobbyclub Clean Air Now, afgeschaft moet worden, zij gaan echt te ver met hun gezeik.

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

1.korenwolf schreef op zondag 27 mei 2012, 12:43: Oeps...een essentieel woordje vergeten...'niet'!

Ik ga zeker met dit goede weer niet op een terras(je) zitten met die verslaafden rokers/rooksters! Ik ga in de horecagelegenheid binnen zitten (met airconditioning) en zonder enig insect om mij heen.

Rookverbod moet blijven in de horeca, zelfs het terras gaan verbieden om te roken.

Ach meid, ga vooral in een glazen bubbel leven! Het fijne van roken is dat die beesten lekker weg blijven.

Ik vind dit een goede ontwikkeling, een eigenaar die in zijn eigen gelegenheid mag bepalen of er gerookt wordt. Ik snap ook niet waarom ELKE kroeg per se rookvrij moet zijn. Als de helft wel rookvrij is en de andere helft niet, dan hebben we toch een prima oplossing? Ik sta liever in een rooklucht dan in een zweetlucht, maar als ik in een 2x2 hokje moet staan met 50 anderen is de lol er ook wel gauw af om uit te gaan. Naar buiten gaan om te roken kan ook niet altijd meer, dus gewoon roken toestaan is het beste.

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 23:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is het rookverbod er gekomen omdat je mensen een rookvrije werkplek moet geven.
Geen personeel = geen noodzaak om roken te verbieden.

Waarom mag een supermarkt wel onderscheid maken en mij wel dingen weigeren (met 1 en 2 ct betalen of een biljet van 200 euro) en grijpt de staat niet in en bij roken niet?

ve
door verwijderd - May 27, 2012 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

abarth schreef op zondag 27 mei 2012, 23:39: Volgens mij is het rookverbod er gekomen omdat je mensen een rookvrije werkplek moet geven.
Geen personeel = geen noodzaak om roken te verbieden.

Waarom mag een supermarkt wel onderscheid maken en mij wel dingen weigeren (met 1 en 2 ct betalen of een biljet van 200 euro) en grijpt de staat niet in en bij roken niet?

Wat een enorm scheve vergelijking. Overigens heeft de staat ingegrepen, dit staat namelijk in de wet: " De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen altijd te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen."

Overigens vind ik het onzin dat een werknemer beschermd moet worden tegen een omgeving waarin gerookt wordt, je kiest er toch zelf voor om in een cafe te werken waar gerookt wordt? Als dat je niet aanstaat moet je naar een niet-roken om een baan te vinden. De meeste mensen die in een kroeg werken roken ook zelf, denk dat dat nog vervelender is voor hen dan voor de klant.

ve
door verwijderd - May 28, 2012 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

timfelix schreef op zondag 27 mei 2012, 18:35:
1.korenwolf schreef op zondag 27 mei 2012, 12:43: Oeps...een essentieel woordje vergeten...'niet'!

Ik ga zeker met dit goede weer niet op een terras(je) zitten met die verslaafden rokers/rooksters! Ik ga in de horecagelegenheid binnen zitten (met airconditioning) en zonder enig insect om mij heen.

Rookverbod moet blijven in de horeca, zelfs het terras gaan verbieden om te roken.

Ach meid, ga vooral in een glazen bubbel leven! Het fijne van roken is dat die beesten lekker weg blijven.

Ik vind dit een goede ontwikkeling, een eigenaar die in zijn eigen gelegenheid mag bepalen of er gerookt wordt. Ik snap ook niet waarom ELKE kroeg per se rookvrij moet zijn. Als de helft wel rookvrij is en de andere helft niet, dan hebben we toch een prima oplossing? Ik sta liever in een rooklucht dan in een zweetlucht, maar als ik in een 2x2 hokje moet staan met 50 anderen is de lol er ook wel gauw af om uit te gaan. Naar buiten gaan om te roken kan ook niet altijd meer, dus gewoon roken toestaan is het beste.

Je komt er nog wel mogelijk terzijnertijd achter wat het is een longaandoening van het roken te hebben: met mijn innige deelneming bij de behandeling daarvan.

ve
door verwijderd - May 28, 2012 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan me voorstellen dat iemand naar de kroeg gaat omdat hij eenzaam of contact met de buitenwereld wil hebben. Als hij dan in een rookhol komt is het zijn keuze om daar te blijven of een andere gelegenheis zoeken. Voor de drank hoef je er niet heen want kan je beter zelf in huis halen(vanwege de kosten).Dus is het voor de gezelligheid.

ve
door verwijderd - May 28, 2012 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

1.korenwolf schreef op maandag 28 mei 2012, 00:01:
timfelix schreef op zondag 27 mei 2012, 18:35:
1.korenwolf schreef op zondag 27 mei 2012, 12:43: Oeps...een essentieel woordje vergeten...'niet'!

Ik ga zeker met dit goede weer niet op een terras(je) zitten met die verslaafden rokers/rooksters! Ik ga in de horecagelegenheid binnen zitten (met airconditioning) en zonder enig insect om mij heen.

Rookverbod moet blijven in de horeca, zelfs het terras gaan verbieden om te roken.

Ach meid, ga vooral in een glazen bubbel leven! Het fijne van roken is dat die beesten lekker weg blijven.

Ik vind dit een goede ontwikkeling, een eigenaar die in zijn eigen gelegenheid mag bepalen of er gerookt wordt. Ik snap ook niet waarom ELKE kroeg per se rookvrij moet zijn. Als de helft wel rookvrij is en de andere helft niet, dan hebben we toch een prima oplossing? Ik sta liever in een rooklucht dan in een zweetlucht, maar als ik in een 2x2 hokje moet staan met 50 anderen is de lol er ook wel gauw af om uit te gaan. Naar buiten gaan om te roken kan ook niet altijd meer, dus gewoon roken toestaan is het beste.

Je komt er nog wel mogelijk terzijnertijd achter wat het is een longaandoening van het roken te hebben: met mijn innige deelneming bij de behandeling daarvan.

Leuk dat iedereen daar altijd over begint. Het aantal rokers loopt al tijden terug, maar het aantal mensen dat lijdt aan longziektes blijft stijgen. Je zal inderdaad een groter risico lopen als je wél rookt, maar dat betekent niet dat je niets zal krijgen als je het níet doet.

Ik kan morgen ook op straat doodgestoken worden, onder een bus komen, uitglijden en met mijn kop op de stoeprand terecht komen, aangevlogen worden door een vliegtuig of een kruisraket op mijn knar krijgen.

Laat de rokers lekker met rust, je zal heus geen longaandoening krijgen omdat je op het terras naast iemand zit die een sigaretje of een sigaartje rookt.

ve
door verwijderd - May 28, 2012 om 02:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat wederom een waardeloze discussie. Iedereen weet nou zo langzamerhand dat roken niet gezond is. Iedereen zou ook moeten weten dat heel veel andere gewoontes niet gezond zijn. Echter dat wordt nog niet extra belast. 80 uur per week werken en geld maken voor je gezin met kinderen die jou niet kennen. 50% van de bevolking die allerlei rommel dagelijks opsmeren er goed uit te zien. De biologisch verantwoorde voedingsboerderij die van de snelweg elke dag schadelijke fijnstof verwerkt. De overal in megatonnen aanwezige asbest in ons land waarbij 1 minuscuul deeltje al een kanker kan triggeren.

Het is zo simpel je te richten op roken. En tot slot. Tjernobil is ook hier neergeslagen destijds. En nog steeds zijn er verhoogde waarden te vinden, maar dat wordt niet gecommuniceerd.Beter dat we niet alles weten.

De kudde denkt niet na en roken is algeheel aanvaardbaar slecht terwijl inmiddels meer niet rokers sterven aan longkanker.

Ik rook niet net als mijn directe omgeving en toch heerst er kanker en gaan mensen dood.

ve
door verwijderd - May 28, 2012 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Radon is een radioactief gas dat in de bodem en in bouwmaterialen, zoals beton en gipsplaten, zit. Radon kan zich door de goede isolatie van woningen (en vooral in kruipruimtes) in de lucht ophopen. Langdurige blootstelling aan een hoge concentratie radon vergroot de kans op longkanker.

Gezondheidseffecten radon

Ophoping van radon in de woning kan nadelige gezondheidseffecten hebben. Door blootstelling aan radon ontstaan elk jaar naar schatting enkele honderden extra gevallen van longkanker.
Ja , en dan, niet roken of meeroken maar wel in een super geísoleerde woning zitten. Lang leve het milieu.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een kennis van mij heeft altijd het hoogste woord als het gaat om roken. Uiteraard was hij voor het rookverbod in de horeca. Zijn stelling was zelfs dat hij niet uit ging omdat er overal gerookt werd. Het rookverbod werd ingesteld en ... je raadt het al ... hij heeft de afgelopen jaren niet één stap in een kroeg gezet. Dan denk ik bij mezelf: gaaaa die kroeg dan ook in. Veel rokers gaan de kroeg niet meer en de niet-rokers laten zich vervolgens ook niet zien. Hij heeft gewoon een hekel aan roken en dat is de enige reden waarom hij voor het rookverbod is, niet omdat hij de kroeg in wil gaan.

En voor wat betreft de stank: de geur van zweet en (oud) bier in oude houten vloeren is minstens zo smerig als rooklucht.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op woensdag 16 mei 2012, 13:57: Oftewel: "jullie kunnen allemaal de kanker krijgen", aldus de rechter. En als je dat overleeft, krijg je wel hart- en vaatziekten....

Wat een onzin, je kan zelf die keuze maken, je bent het niet verplicht om naar binnen te gaan!