ja
door janny59 Apr 9, 2013 om 18:58
Vrije tijd & tuin

Schutting plaatsen

wij wonen in een rijtjes huis ,ons huis is een eigen woning ,de buren zijn allebei huurders.
wij willen een nieuwe schutting plaatsen ,deze zijn behoorlijk verouderd . moeten wij alleen voor de kosten opdraaien ?
als de buren een nieuwe schutting aanvragen moeten zij meer huur gaan betalen dat is hun gezegd .
.
i

12180 29 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 9, 2013 om 19:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voor het delen van de kosten moet je niet bij de huurders zijn, maar bij de verhuurder.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 9, 2013 om 19:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit zal u echt met de eigenaar van de huizen van u buren op moeten nemen of die er aan mee willen betalen. De huurders hiervan kunnen dat ook doen. Maar als de eigenaar een prive persoon is zal hij niet erg be hulpzaam zijn.

stacey
door stacey - Apr 9, 2013 om 19:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Woningbouw regelt veelal niet de schuttingen Tussen buren, dat is verder voor huurder, wellicht doen ze het op verzoek/ tegen betaling in de vorm van huurverhoging als je dat wenst.
Maar dan betaal je er jaren voor dus lijkt me niet een gangbaar iets.
Hier mogen we het zelf uitzoeken, schutting struiken of niets, de woningbouw doet er niets mee of aan (tenzij je hem te hoog maakt ;-)

Maar wat is verouderd ? Als het er verder nog goed staat en je vind het enkel niet mooi genoeg kun je daar een ander niet mee opzadelen.

Cookies
door Cookies - Apr 9, 2013 om 19:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Als het er verder nog goed staat en je vind het enkel niet mooi genoeg kun je daar een ander niet mee opzadelen........

Zo is het. Krijg binnenkort ook kopers als buren, staat geen schutting, maar een paar coniferen. Als de nieuwe buren er een schutting willen hebben, ben ik echt niet van plan daaraan mee te betalen. Ik vind die coniferen goed genoeg.

zoekster
door zoekster - Apr 9, 2013 om 19:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@carola.83
Vanavond in de Rijdende Rechter een zaak over buren en coniferen.
Dan weet je wat je te wachten staat ;-)

Cookies
door Cookies - Apr 9, 2013 om 22:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 9 apr 2013, 19:59]@carola.83
Vanavond in de Rijdende Rechter een zaak over buren en coniferen.
Dan weet je wat je te wachten staat ;-)

Ik zal even kijken, maar geen buur krijgt mij zo gek om te betalen voor iets waar ik geen behoefte aan heb. Coniferen mogen ze weg halen, staan nl. aan hun kant van de grens.

ja
door janny59 - Apr 10, 2013 om 08:58
14 Antwoorden / 9 Vragen

dank je wel voor jullie reacties !

alfatrion
door alfatrion - Apr 10, 2013 om 11:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De eigenaren van de woningen dragen in gelijke mate bij aan het oprichten en onderhouden van een schutting. Een haag voldoet niet aan de wettelijke eisen, maar kan wel blijven staan als het recht om deze te laten verwijderen is verjaard.

=Artikel 5:43 BW: Onder muur wordt in deze en de volgende titel verstaan iedere van steen, hout of andere daartoe geschikte stof vervaardigde, ondoorzichtige afsluiting.[/quote
=Artikel 5:49 lid 1 BW: Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

ja
door janny59 - Apr 10, 2013 om 12:24
14 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=alfatrion schreef op woensdag 10 apr 2013, 11:51]De eigenaren van de woningen dragen in gelijke mate bij aan het oprichten en onderhouden van een schutting. Een haag voldoet niet aan de wettelijke eisen, maar kan wel blijven staan als het recht om deze te laten verwijderen is verjaard.

[quote=Artikel 5:43 BW]Onder muur wordt in deze en de volgende titel verstaan iedere van steen, hout of andere daartoe geschikte stof vervaardigde, ondoorzichtige afsluiting.[quote=Artikel 5:49 lid 1 BW]Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

bedankt ,is voor mij duidelijk!

ja
door janny59 - Apr 10, 2013 om 14:05
14 Antwoorden / 9 Vragen

bij mijn reacties staat dat een schutting niet hoger mag zijn dan 2 meter.
of het verstandig is U huurbaas te verwittigen weet ik niet
maar in eerste instantie zou ik denken van wel ,want als er in de toekomst nog meer problemen komen heb je daar misscien een hoop trammelant mee..
bij ons is het zo dat de gemeente eigenaar is van de huizen van de buren .

veel succes.

sillycious
door sillycious - Apr 10, 2013 om 14:12
55 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=janny59 schreef op woensdag 10 apr 2013, 12:23][quote=alfatrion schreef op woensdag 10 apr 2013, 11:51]De eigenaren van de woningen dragen in gelijke mate bij aan het oprichten en onderhouden van een schutting. Een haag voldoet niet aan de wettelijke eisen, maar kan wel blijven staan als het recht om deze te laten verwijderen is verjaard.

[quote=Artikel 5:43 BW]Onder muur wordt in deze en de volgende titel verstaan iedere van steen, hout of andere daartoe geschikte stof vervaardigde, ondoorzichtige afsluiting.[quote=Artikel 5:49 lid 1 BW]Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

Ik zit in een soortgelijke situatie. De schutting stort bijna in, maar mijn buren zeggen doodleuk geen geld te hebben.
Let wel: het gaat om 2 houten schuttingen van 1.80x180. :-/

leonvdmelkboer
door leonvdmelkboer - Apr 10, 2013 om 14:45
7 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet niet beter dat de bewoners bepalen of en welke vorm van afscheiding opgetrokken wordt.
misschien wel handig dat je samen met de buren bepaald welke schutting er komt en wat het mag gaan kosten.
de kosten natuurlijk in overleg verdelen dan.
zonder dat de buren meebetalen kun je ook een schutting zetten maar dan wel op je eigen grond
maar dan is het verstandig dat je dat ook in overleg doet

Redacteur
door Redacteur - Apr 10, 2013 om 14:55
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Nieuwe vragen zijn verwijderd. Voor de overzichtelijkheid graag een nieuw topic starten bij nieuwe vragen.

Kassa Internetredactie

wimmi20
door wimmi20 - Apr 10, 2013 om 14:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Even voor alle duidelijkheid, uit sommige antwoorden blijkt dat niet iedereen dit weet :
Huurders hoeven niet mee te betalen aan een nieuwe schutting, alleen huiseigenaren.
Maar als de huiseigenaren niet willen betalen dan kunnen 2 huurders wel tot een vergelijk komen om een nieuwe schutting te plaatsen, en samen te betalen.
Is uw schutting of erfafscheiding verrot en staat op instorten dan kan dit een reden zijn om de huurverhoging van de 2 huurwoningen niet te betalen.

picone
door picone - Apr 10, 2013 om 18:35
55 Antwoorden / 4 Vragen

Uw beide buren kunnen vrijblijvend meebetalen, echter ze zijn het niet verplicht.....

De oude schutting kunt u ook laten staan en de nieuwe schutting voor de oude plaatsen? Dan ziet het er bij u tenminste piekfijn uit :)

sillycious
door sillycious - Apr 10, 2013 om 18:50
55 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=picone schreef op woensdag 10 apr 2013, 18:35]Uw beide buren kunnen vrijblijvend meebetalen, echter ze zijn het niet verplicht.....

De oude schutting kunt u ook laten staan en de nieuwe schutting voor de oude plaatsen? Dan ziet het er bij u tenminste piekfijn uit :)

Mijn zoon opperde dat ook al.
Ik vond dat een beetje kinderachtig, maar als je bedenkt dat de buurtjes te beroerd zijn om zelfs maar 20 euro voor een houten schutting te betalen, zonder dat ze er wat voor hoeven te doen of zelfs maar een hand voor uit hoeven te steken, overweeg ik het meer en meer. :D

sillycious
door sillycious - Apr 10, 2013 om 18:51
55 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=picone schreef op woensdag 10 apr 2013, 18:35]Uw beide buren kunnen vrijblijvend meebetalen, echter ze zijn het niet verplicht.....

De oude schutting kunt u ook laten staan en de nieuwe schutting voor de oude plaatsen? Dan ziet het er bij u tenminste piekfijn uit :)

Mijn zoon stelde dat ook al voor.
Maar ik vond dat een beetje kinderachtig. Maar toch, als je er over nadenkt dat ze het vertikken om maar 20 euro mee te betalen aan de schutting terwijl ze er geen poot voor hoeven uit te steken, overweeg ik het meer en meer. :D

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2013 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk niet in hun portemonnee kijken en voor € 20 heb je geen schutting die er knap uitziet. En als het maar zo weinig zou kosten, begrijp ik niet dat u zich daar druk over maakt. U wilt tenslotte een nieuwe, terwijl de oude alleen maar verouderd is en niet ingestort. Maar ik kan natuurlijk ook niet in uw portemonnee kijken.

sillycious
door sillycious - Apr 10, 2013 om 19:00
55 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 10 apr 2013, 18:55]U kunt natuurlijk niet in hun portemonnee kijken en voor € 20 heb je geen schutting die er knap uitziet. En als het maar zo weinig zou kosten, begrijp ik niet dat u zich daar druk over maakt. U wilt tenslotte een nieuwe, terwijl de oude alleen maar verouderd is en niet ingestort. Maar ik kan natuurlijk ook niet in uw portemonnee kijken.

Omdat ik voorstelde om een goedkopere schutting te kopen omdat ze moeilijk deden over het geld, terwijl ze zelf ook profijt van de schutting hebben. Het is ook een principekwestie.

Als we een schutting nemen, 2 x 180 x 180, dan wordt het natuurlijk wel een betere en duurdere. Maar inderdaad wel tegen de oude verotte schutting aan, zodat zij tegen de lelijke kant aankijken.
Ze zeggen dat ze zich er niet aan storen, terwijl de huidige schutting met de wind van afgelopen weken zowat plat waaide aan hun kant van de tuinen.

leonvdmelkboer
door leonvdmelkboer - Apr 10, 2013 om 20:29
7 Antwoorden / 0 Vragen

""Huurders hoeven niet mee te betalen aan een nieuwe schutting, alleen huiseigenaren.""???
.
dat klopt niet ; 2 paaltjes met een draadje eroverheen volstaat als indicatie van de grens tussen de aanpalende percelen.

alfatrion
door alfatrion - Apr 10, 2013 om 23:18
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=sillycious schreef op woensdag 10 apr 2013, 14:12]Ik zit in een soortgelijke situatie. De schutting stort bijna in, maar mijn buren zeggen doodleuk geen geld te hebben.
Let wel: het gaat om 2 houten schuttingen van 1.80x180. :-/Als dit de eigenaren zijn dan zou een oplossing kunnen zijn dat u de schutting koopt en zij de arbeid verrichten. Als ze huren dan moet u bij de eigenaar van het pand zijn.

Cookies
door Cookies - Apr 11, 2013 om 00:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=sillycious schreef op woensdag 10 apr 2013, 14:12]

Ik zit in een soortgelijke situatie. De schutting stort bijna in, maar mijn buren zeggen doodleuk geen geld te hebben. Let wel: het gaat om 2 houten schuttingen van 1.80x180. :-/

Als je buren de woning huren, begrijp ik het wel. Zij hoeven nl. helemaal niet mee te betalen. Dat schreef ik al in mijn allereerste reactie @ janny59.

En wat jij belangrijk vindt, kan een ander totaal onbelangrijk vinden.

sillycious
door sillycious - Apr 11, 2013 om 00:17
55 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 11 apr 2013, 00:00][quote=sillycious schreef op woensdag 10 apr 2013, 14:12]

Ik zit in een soortgelijke situatie. De schutting stort bijna in, maar mijn buren zeggen doodleuk geen geld te hebben. Let wel: het gaat om 2 houten schuttingen van 1.80x180. :-/

Als je buren de woning huren, begrijp ik het wel. Zij hoeven nl. helemaal niet mee te betalen. Dat schreef ik al in mijn allereerste reactie @ janny59.

En wat jij belangrijk vindt, kan een ander totaal onbelangrijk vinden.

Ik vind een schutting wel belangrijk en de buren hebben een crèche waar de kinderen zomers hoorbaar in de tuin Spelen. Lijkt me ook voor de veiligheid van de kinderen wel zo fijn, een stevige schutting.
Met andere woorden: nooit oordelen als je de situatie niet kent.

En arme Jannie59. Het topic word weer behoorlijk uit zijn verband gerukt hier....

leonvdmelkboer
door leonvdmelkboer - Apr 11, 2013 om 00:39
7 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom is het ook van belang dat Janny er met haar buren probeert uit te komen en anders kan ze vragen aan de betreffende woningbouw van haar buren of deze kunnen bemiddelen of adviseren.
Misschien dat jij hier misschien ook iets aan hebt aan deze tip?
Sterkte toegewenst met jouw buren.

jA

=sillycious schreef op donderdag 11 apr 2013, 00:17:
=carola.83 schreef op donderdag 11 apr 2013, 00:00
=sillycious schreef op woensdag 10 apr 2013, 14:12:

Ik zit in een soortgelijke situatie. De schutting stort bijna in, maar mijn buren zeggen doodleuk geen geld te hebben. Let wel: het gaat om 2 houten schuttingen van 1.80x180. :-/

Als je buren de woning huren, begrijp ik het wel. Zij hoeven nl. helemaal niet mee te betalen. Dat schreef ik al in mijn allereerste reactie @ janny59.

En wat jij belangrijk vindt, kan een ander totaal onbelangrijk vinden.

: een schutting wel belangrijk en de buren hebben een crèche waar de kinderen zomers hoorbaar in de tuin Spelen. Lijkt me ook voor de veiligheid van de kinderen wel zo fijn, een stevige schutting.
Met andere woorden: nooit oordelen als je de situatie niet kent.

En arme Jannie59. Het topic word weer behoorlijk uit zijn verband gerukt hier....

Cookies
door Cookies - Apr 11, 2013 om 00:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Met andere woorden: nooit oordelen als je de situatie niet kent.......

Sinds wanneer is het een oordeel als je zegt: ......En wat jij belangrijk vindt, kan een ander totaal onbelangrijk vinden........?????

JIJ hebt het steeds maar over wat JIJ vindt: .....Ik vind een schutting wel belangrijk en de buren hebben een crèche waar de kinderen zomers hoorbaar in de tuin Spelen. Lijkt me ook voor de veiligheid van de kinderen wel zo fijn, een stevige schutting......

En misschien voortaan maar niet meer 'inbreken' in het topic van een ander?

wimmi20
door wimmi20 - Apr 11, 2013 om 16:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het kind van de melkboer snapt het nog steeds niet.
Als u de vraag echt had gelezen dan had u kunnen vernemen dat de buren HUURDERS zijn.
In dit geval zijn de buren absoluut geen gespreks partner.
Huurders hoeven niet te betalen voor een nieuwe schutting.
De schutting is eigendom voor de helft van de huiseigenaar.
Dus vraagsteller hoeft helemaal niet te praten met de buren, zoals u adviseert, maar met de huiseigenaar.
En dat is al gedaan.
Want in de vraag staat duidelijk dat de huiseigenaar meer huur gaat vragen als er een nieuwe schutting wordt geplaatst.
Komt pappa nog steeds aan de deur ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========

=leonvdmelkboer schreef op donderdag 11 apr 2013, 00:39: Daarom is het ook van belang dat Janny er met haar buren probeert uit te komen en anders kan ze vragen aan de betreffende woningbouw van haar buren of deze kunnen bemiddelen of adviseren.

.

ja
door janny59 - Apr 11, 2013 om 19:02
14 Antwoorden / 9 Vragen

beste mensen
wil jullie hartelijk bedanken voor jullie reacties ,er zitten antwoorden bij waar ik echt wat aan heb .
denk ook dat we het hier maar bij moeten laten .
allen groetjes en een fijne avond .

leonvdmelkboer
door leonvdmelkboer - Apr 12, 2013 om 15:01
7 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie]
woningbouw vereniging is eigenaar van de huurwoning en dus deels eigenaar van de schutting
Janny moet dus met de wbv overleggen met betrekking tot de nieuwe schutting.
De meeste verhuurders doen niets meer aan schuttingen; dat mogen de beide buren zelf bepalen en betalen.
maar wisten de meeste mensen zelf ook al, alleen wimmie vasectomie nog nie.

=wimmi20 schreef op donderdag 11 apr 2013, 14:24: Het kind van de melkboer snapt het nog steeds niet.
Als u de vraag echt had gelezen dan had u kunnen vernemen dat de buren HUURDERS zijn.
In dit geval zijn de buren absoluut geen gespreks partner.
Huurders hoeven niet te betalen voor een nieuwe schutting.
De schutting is eigendom voor de helft van de huiseigenaar.
Dus vraagsteller hoeft helemaal niet te praten met de buren, zoals u adviseert, maar met de huiseigenaar.
En dat is al gedaan.
Want in de vraag staat duidelijk dat de huiseigenaar meer huur gaat vragen als er een nieuwe schutting wordt geplaatst.
Komt pappa nog steeds aan de deur ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==========
=leonvdmelkboer schreef op donderdag 11 apr 2013, 00:39: Daarom is het ook van belang dat Janny er met haar buren probeert uit te komen en anders kan ze vragen aan de betreffende woningbouw van haar buren of deze kunnen bemiddelen of adviseren.

.

Redacteur
door Redacteur - Apr 12, 2013 om 15:13
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Een aantal reacties zijn (deels) verwijderd omdat deze off topic zijn. Als iemand nog wil reageren, graag alleen on topic.