ru
door rubber Apr 2, 2007 om 17:51
Vrije tijd & tuin

Weghalen van coniveren

 in de voortuin stond tussen ons en de buren een rij coniveren als afscheiding. de buurman vroeg laatst of het goed was dat hij deze boompjes ging weghalen en er andere voor neer wilde zetten. aangezien wij hier niet mee accoord gingen bleven de boompjes gewoon staan. nu kwamen wij vorige week zondag thuis en had hij toch de boompjes weggehaald en er twee kleintjes voor in de plaats gezet. aangezien ik dus boos was heb ik de buurman hierop aangesproken en hij beloofde er andere in te zetten. nu zijn we ruim een week verder en hij heeft nog geen actie ondernomen om er andere bomen in te zetten. ik heb het idee dat hij dat ook in het geheel niet gaat doen nu wil ik graag een aanklacht indienen tegen hem omdat hij zonder toestemming mijn boompjes heeft weggehaald en er hele andere voor heeft teruggezet. waar kan ik terecht met mijn klacht? kan iemand mij verder vertellen waar ik wezen moet en wat mijn rechten hierin zijn.

233 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bekijk bij wetboek online BW Boek 5 Hoofdstuk Mandeligheid om de rechten en plichten wederzijds te bekijken. Een coniferenhaag die op de erfscheiding is geplaatst is eigendom van de wederzijds buren en dus ook voor 50% van uw buurman (ook al heeft u de bomen in het verleden gekocht en geplaatst).
Uiteraard had hij niet het recht om die bomen zomaar weg te halen en zijn voornemen uit te voeren. Er is dus inbreuk op uw eigendomsrecht gemaakt en daarvoor is uw buurman jegens u aansprakelijk.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is waar u uw coniferen had geplant.
Op de erfgrens?
Dan was uw buurman mede-eigenaar geworden/geweest van UW coniferen (wetgeving.)
Waren uw coniferen bomen geworden (het Amsterdams kapbesluit spreekt dan over 10 cm over de greedte gemeten van de stam op een hoogte van 1 meter. Daaronder is geen kapvergunning nodig) dan had uw beiden een kapvergunning nodig gehad. (Amsterdamse norm dan)

Heeft u de coniferen als struik geplant op 50 cm van de afscheidings op uw grond dat heeft uw buurman onrechtmatig gehandeld en is hij strafbaar/ kunt u aangifte doen wegens vernieling.

Waren uw coniferen geworden en minder dan 2 meter van de erfgrens dan kon uw buurman daarover een klaagschrift bij uw gemeente indienen.

Uw coniferen weg? Dan is die situatie niet meer te herstellen.
Dat maakt dat u weliswaar uw buurman schriftelijk op zijn gedrag aanspreken maar wel met het mogelijk gevolg dat de zaak verder escaleert.

Daarom, heeft u in uw wijk/woonplaats een woonmedietor of een wijkagent bespreek dan met hem deze zaak en laat deze uw buurman er op aanspreken.

Besef echter dat hoe zeer men ook gelijk heeft, met een verslechterende burenomgang bent u altijd slachtoffer!

Grootvader

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het een huur of een koop woning?

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 19:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

het gaat hier om een huurwoning maar volgens mij maakt dat toch geen verschil

ve
door verwijderd - Apr 3, 2007 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

omdat het een huurwoning betreft kan je ook een klacht indienen bij de huurdersvereniging. maar misschien kun je er nog uitkomen met je buurman.beter een goede buur dan een verre vriend