Sj
door Sjouwie Jul 5, 2023 om 17:14
Vrije tijd & tuin
Wie haalt de boom weg?

Wij hebben menigmaal de buren erop attent gemaakt dat ze dode takken uit hun boom te moesten verwijderen vanwege de veiligheid.

Vorig jaar is er namens deze buren een hovenier langs geweest om te vragen of wij akkoord gingen met het verwijderen van de (zieke) boom. Wij waren akkoord.

Wij spraken de (goede) buren en vroegen wanneer de boom verwijderd werd maar dat lieten zij vanwege de hoge prijs niet doen.

Vandaag 5 juli 2023 is een groot gedeelte van de boom door de enorme storm afgebroken. Gelukkig geen schade maar de boom ligt voor ons pad naar het huis en deels in onze tuin. Mijn vraag is, wie is er verantwoordelijk voor het verwijderen van de afgebroken boom? Wij of de buurman? Hij wist dat de boom ziek was!

8737 19 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Jul 5, 2023 om 17:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Mij lijkt dan dat de kosten voor de buren zijn. Ze hebben toegegeven dat de boom ziek was maar dat de hoge kosten hen belemmerden de boom te laten kappen. Maar, als u nog steeds goede buren wilt blijven, misschien kunt u dan tot een "sam-sam" komen?

va
door vanlotjegetikt - Jul 5, 2023 om 17:24
809 Antwoorden / Vragen

Ik zou de boom laten liggen.
Buren hun verantwoording.

getty
door getty - Jul 5, 2023 om 17:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik kies de optie om het samen te doen! Houdt de verhouding met uw buren goed en stel voor het samen op te ruimen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2023 om 17:34
16860 Antwoorden / 202 Vragen

In beginsel zijn de kosten voor uw buren aangezien de schade door hen is veroorzaakt. Ik zeg bewust schade omdat dat dan het opruimen betreft ook al heeft u geen (gelukkig) andere schade). M.b.t. het vervolgantwoord ga ik er van uit dat u bedoel t: de gehele boom weghalen dus ook het deel dat is blijven staan.

Alks de buren dat niet willen is er mogelijk weinig anders aan te doen dan te vorderen indien u met hen niet tot overeenstemming komt m.b.t. de verwijderkosten.
 In ieder geval adviseer ik u m.b.t. het laten weghalen van her afgebroken boomdeel uit uw tuin om uw rechtsbijstandsverzekering is te schakelen of indien u een eigen woning bezit om contact op te nemen met de juridische dienst van de Vereniging Eigen Huis.

U heeft daarbij hoe dan ook een goed argument om in te brenege: de eerdere vraag van de hovenier namens uw buren om akkoord (hoewel dat helemaal niet verplicht of nodig was, een boom die gevaarlijk is dient door de eigenaar zelf te worden verwijderd op eigen kosten en indien dat dan niet wordt gedaan i.v.m. hoge kosten zijn zij wel geheel aansprakelijk voor alle schade/gevolgen van afbreken etc. Als al gezegd: naleveling kan gevorderd worden.

Zie ook nog: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

mahadma
door mahadma - Jul 5, 2023 om 17:35
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Heel eenvoudig, de buren zijn aansprakelijk, bel eens met uw verzekering. Uw tuin is niet de afvalhoop voor de dode boom van de buren.

ju
door juliomariner - Jul 5, 2023 om 17:57
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ga in overleg met uw buren.
Misschien kunnen ze een kettingzaag huren en ruimt u samen de boom op.
In een af te halen groep zit u gratis af te halen brandhout en alles is weg en u heeft nog steeds goed contact met uw buren.

me
door mein33 - Jul 5, 2023 om 19:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat op de openbare weg ligt, daar hoeft u niets aan te doen en daar bent u ook niet verantwoordelijk voor.
U zou, simpelweg, datgene wat in uw tuin ligt er bij kunnen leggen en dan rustig afwachten wat er gaat gebeuren.
De kans is zeer wel aanwezig dat de Gemeente dit gaat weghalen, of de eigenaar van de boom er op aanspreekt om de afgevallen takken te verwijderen.

Tip:
U zou (morgen) de brandweer kunnen informeren over de onveilige boom die langs de openbare weg staat en een gevaar oplevert voor alles en iedereen die er in de buurt van komt.
De brandweer heeft de bevoegdheid de eigenaar van de boom te sommeren om de boom weg te halen i.v.m. het veiligheidsrisico welke de boom oplevert.
Een goede buur is prima, maar een tak op je hoofd van de boom van diezelfde buurman verstoort toch ook de verhouding met die goede buur.
Dat maakt de keuze voor de eigen veilgheid toch een stuk eenvoudiger, lijkt mij tenminste. ;-))

rj
door rjw - Jul 5, 2023 om 20:08
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon even niets doen en kijken wat er gebeurt. Misschien halen de buren de boom zelf weg, of worden ze gesommeerd door de gemeente. Of niemand doet iets en dan kan je het melden bij de gemeente.

Ja
door JannyBoe - Jul 6, 2023 om 08:40
519 Antwoorden / Vragen

Hallo, uw buren zijn verantwoordelijk voor de boom. In het geval van slecht onderhoud, al bekende problemen etc. is het juridisch duidelijk dat u bij hen moet zijn. De buren hebben niet aan de zorgplicht voldaan. Kijk eens op deze website van Boom en Recht bijvoorbeeld.

Ik weet niet wat er nog over is van de boom maar het kan maar zo eens onveilig zijn bij een volgende storm.
Je zult maar een tak of een hele boom op je krijgen.
Ik zou er werk van maken richting de buren en er termijnen aan verbinden.
Succes.

1paul
door 1paul - Jul 6, 2023 om 09:08
3155 Antwoorden / 0 Vragen

de buren moeten dit bekostigen, het is hun boom tenslotte, ga in overleg eventueel om dit klusje samen te doen waarbij de afvoer voor hun rekening komt!

ju
door juliomariner - Jul 6, 2023 om 18:09
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Wat me opvalt aan bovenstaande reacties dat veel mensen er direct met gestrekt been in willen gaan.
Wat is er mis met een gesprek met deburen eventueel met een bakkie koffie.

Ja
door JannyBoe Jul 6, 2023 om 23:18
519 Antwoorden / Vragen

Die gesprekken zijn er al 'menigmaal' geweest staat in het openingsbericht.
De vraagsteller maakt zich terecht zorgen over veiligheid.
De buren komen niet in actie vanwege de kosten voor het oplossen van een probleem waar zij de verantwoordelijkheid voor dragen.

Een bakkie koffie is altijd een goed idee maar hier is het echt tijd voor actie voordat er ongelukken gebeuren. Geen 'gestrekt been' maar hoog tijd voor een gestrekte boom!

ju
door juliomariner Jul 7, 2023 om 06:18
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Die gesprekken zijn voor de storm geweest.

Misschien zijn de buren totaal overrompeld zien hun foute beslissing in en durven nu niet naar TS te gaan.

Ja
door JannyBoe Jul 7, 2023 om 07:15
519 Antwoorden / Vragen

Als je de inhoud leest van het openingsbericht is dat een onwaarschijnlijk scenario.
De vraagsteller heeft al vaker aan de bel getrokken en gewaarschuwd voor gevaar.
Er is een hovenier geweest maar die vinden de buren te duur.
Koffie en zo snel mogelijk actie.

ju
door juliomariner Jul 7, 2023 om 12:39
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Wat betreft zo snel mogelijk actie, helemaal mee eens.

lo
door lovewinnie - Jul 7, 2023 om 07:11
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht hebben ze het geld niet . Als u er zn last van heeft wellicht mee zoeken naar een goedkopere offerte en meebetalen?
Bijde blij.

Ze willen waarschijnlijk wel maar zijn geschrokken van de kosten.

wi
door wim koelewijn - Jul 7, 2023 om 10:53
69 Antwoorden / Vragen

simpel toch ? de buurman...maar U spreekt van "goede buren"...waarom niet in goede harmony met z'n allen de hand-en- uit de mouwen steken wat opruimen betreft..alleen als er kosten gemaakt moeten worden..bijvoorbeeld afvoeren van de boom, tjahhhh..da's dan voor de buren..toch ?

jo
door josnoordanus - Jul 7, 2023 om 11:07
17 Antwoorden / 5 Vragen

Hé, leuk, Heremietkreeft is er weer!

Ge
door GeeJee - Jul 7, 2023 om 11:26
15 Antwoorden / Vragen

even je (opstal)verzekering inschakelen.

ka
door kaartendraak - Jul 7, 2023 om 12:16
182 Antwoorden / 2 Vragen

OPzij schuiven zodat je er langs kan en niet naar omkijken. Gemeente eventueel inschakelen dat er takken/boom op de openbare weg ligt en erbij zeggen dat die van de boom van nr .... in straat .... komt. Gemeente zal dan misschien actie ondernemen voor de kosten en dat de boom verwijderd wordt.
Als het dig in je tuin had gevallen, had ik een zaag gepakt en de stukken over de schutting gegooid.

ma
door marleenvanh - Jul 7, 2023 om 12:51
451 Antwoorden / 1 Vragen

De buren dus. Het heeft er ook alle schijn van wanneer ik naar de foto kijk dat u nu niet makkelijk meer de straat op kunt. Jammer voor de buren maar dan hadden ze maar eerder iets moeten doen. Zulke ´goede´ buren zijn met m.i. dan ook niet... Samen opruimen kan natuurlijk om de zg. lieve vrede, maar `al te goed is buurmans gek` ligt een beetje op de loer hier....

mo
door mof - Jul 7, 2023 om 13:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uw buurman. Het maakt niet uit of de boom gezond of ziek was. De boom stond in uw buurman's tuin en was zijn eigendom. Dat maakt hem aansprakelijk voor de schade die
de boom veroorzaakt aan uw tuin. Ook de kosten van het opruimen is dan voor hem.

jv
door jvbt - Jul 8, 2023 om 16:54
7 Antwoorden / 0 Vragen

Los het gewoon samen op i.p.v. van alles een of andere juridische kwestie te maken en het oerhollandse liedje 'wie zal dat betalen?!' te gaan lopen zingen. En de 'rommel' is geen rommel maar takken en bladeren van een boom. Een der belangrijkste vormen van leven op deze planeet die ander leven de mogelijkheid biedt om te overleven. Geen 'rommel' dus. Gewoon even de handen uit de mouwen en gezamenlijk de boel aanpakken als buren....en dan een nieuwe boom planten. Zo pak je dat aan.

va
door vanlotjegetikt Jul 8, 2023 om 19:47
809 Antwoorden / Vragen

Lekker makkleijk. De buren zeggen geen geld te hebben voor deze klus. Nu rekent een hovenier wel de hoofdprijs. Op deze manier de uwe lachen zij zich drie slagen in de rondte omdat de buren de kosten op zich nemen. Niet iedereen heeft de middelen een boom om te hakken en vallende takken kunnen flink zeer doen.

tenormin
door tenormin Jul 8, 2023 om 21:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@vanlotjegetikt, niet alleen niet de middelen maar misschien kunnen ze het geen van allen zelf doen? Er zijn veel mensen die niet meer in "de tuin" kunnen werken.