gdm
door gdm May 22, 2006 om 18:29
Vrije tijd & tuin

Zwemdiploma nodig om te zwemmen?

Mijn zoon wordt sinds kort regelmatig het diepe zwembad uitgestuurd omdat ie nog geen A diploma heeft. Mijn vraag (niet of het wel of niet verstandig is, om mijn zoon zonder A in het diepe te laten zwemmen) is: Mag een zwembad dat eisen? Ik ken nl. ook volwassenen die baantjes gaan zwemmen terwijl ze geen diploma hebben. Mij is nog nooit gevraagd of ik een diploma heb of niet.. Maar mijn zoon die over 3 weken zn A gaat halen, dus wel.

Als een zwembad dit eist van zijn klanten horen zij dan geen voorwaarden hierover te geven, zodra er betaald wordt?

Of is het soms bij de wet verplicht dat men pas in het diepe mag zwemmen, als er een diploma A gehaald is? (net als een rijbewijs, om te gaan autorijden)
Mag ik niet als 'eigenwijze' ouder vinden dat ik mijn kinderen zelf wel kan leren zwemmen, en dat genoeg vindt voor hen om te gaan zwemmen?

18533 5 Rapporteer

stacey
door stacey - May 22, 2006 om 18:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik vond dit op de site van een zwembad;

Artikel 6
Het is verboden:
1.    Zich te begeven in de ‘grote diepte’ indien men onvoldoende kan zwemmen, zelfs onder toezicht van een derde persoon. Het toezichthoudend personeel is gemachtigd hierover te oordelen.

Zoals gezegd is het aan het personeel dit te beoordelen, ze willen deze verantwoordelijkheid terecht niet op zich nemen, kans is groot dat als er wel iets fout gaat ze aansprakelijk gesteld worden.

Ze doen dit tenslotte wel voor de veiligheid van je kind ook.

Nog even geduld tot het behaalde diploma zou ik zeggen..

Groetjes,

mo
door mosha44 - May 23, 2006 om 06:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik las op een site een terechte opmerking: leuk hoor een zwemdiploma, maar er zit geen pasfoto of vingerafdruk op, en bovendien: wie neemt er nu zijn diploma mee naar het zwembad??? Ik niet in ieder geval, en ik heb er 2!

Mijn zus heeft door omstandigheden helemaal geen diploma, en die kan al zo'n 40 jaar prima zwemmen.......

Wellicht een overijverige badmeester?

mi
door mikro - May 23, 2006 om 07:12
68 Antwoorden / 5 Vragen

Het antwoord is eigenlijk al gegeven. Het zwembad mag z'n eigen voorwaarden stellen en dit lijkt me ook terecht. Het zwembad kan (vrij) onmogelijk de diploma's controleren en voor iedereen die op enig moment binnen is dit onthouden. Daarom zullen ze kijken naar leeftijd en op basis daarvan een inschatting maken. Bedenk ook dat veel kinderen goed kunnen beoordelen waar ze wel/niet kunnen zwemmen, maar een enkeling niet. Juist vanwege die enkeling is men bij het zwembad voorzichtig.

Een zwembewijs is overigens voor zover ik weet niet verplicht om te zwemmen (afgezien dus van de voorwaarden die het zwembad stelt).

Misschien is in goed overleg wel wat mogelijk.

holstein
door holstein - May 23, 2006 om 08:10
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ouderen worden zelf verantwoordelijk geacht voor hun doen en laten, maar kinderen kunnen dat in principe nog niet.
Het zwembad is verantwoordelijk voor de mensen die er zwemmen en daarom kunnen kinderen zonder diploma niet in het diepe bad worden toegelaten, omdat ze er niet kunnen staan.
Onder begeleiding van een volwassene of een jonger iemand met diploma zou het evt wel mogen denk ik.
U komt in het zwembad en bent gehouden aan de regels van het zwembad en het lijkt me ook meer dan logisch dat u zoon daar niet wordt toegelaten, ook niet 3 weken voor zijn diploma.
Wie heeft de schuld als er wat met u zoon gebeurd en zich zelf niet kan redden in het diepe, denk u daar wel eens aan, wat zou u dan doen?
Hij kan nu net zo goed zwemmen als over 3 weken, maar het gaat om verantwoording!

ca
door caprilli - Feb 16, 2007 om 20:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is natuurlijk de vraag of uw zoon de zwemvaardigheid onder de knie heeft? Hoe weet die badmeester anders dat hij geen diploma heeft? Mijn kinderen hebben wel diploma's maar er is nog nooit naar gevraagd! Ze zwommen ook al in het diepe toen ze geen diploma's hadden en ook toen is er nooit een opmerking over gemaakt.

Persoonlijk denk ik dat de betreffende badmeester hem hoogst waarschijnlijk niet capabel genoeg vindt om in het diepe te zwemmen. Dit is natuurlijk niet aardig en leuk om tegen zo'n ventje te zeggen. Door te vragen of hij al een diploma heeft, waarop u zoontje zegt van niet, kan hij dit simpel oplossen door te zeggen dat hij pas in het diepe mag als hij z'n diploma gehaald heeft. Dan beledigt hij niet u zoon en hij lost zijn probleempje taktisch op.

Op naar Diploma A!