Gliphoeve
door Gliphoeve Mar 4, 2024 om 16:05
Winkels & webshops

Amazon

Ik heb in begin januari bij amazon een telefoon gekocht. Deze telefoon bleek bij aankomst defect, dus die ging retour. Ik liet mijn tegoed bijschrijven op mijn amazon account, het plan om een nieuwe telefoon kopen bleef staan. Intussen heb ik bij amazon een poef besteld en betaald uit mijn tegoed die ik bij amazon had staan. Nu wil ik wil mijn telefoon in een reguliere winkel kopen. Dus ik vraag amazon om mijn tegoed naar mijn bank rekening over te schrijven. Ik krijg vandaag een mail  van amazon:

I am sending you this e-mail to follow up on your request for the balance of 318.02 EUR to be re-directed to your original payment method. My colleague who you spoke to on the live chat has submitted the request to the relevant department, however unfortunately this request could not be fulfilled. The reason is, as my colleague suggested during your conversation, is due to the fact you've used a part of your balance (21.98 EUR) to place your order 402-2437403-0037919. In order for this to be possible, the entire balance must remain unused in your account which sadly isn't the case on this occasion.
This means that the balance will remain in your account, however you can still use it as payment for your future orders. Mag Dit????

2406 8 Rapporteer
heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2024 om 16:12
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas mag dat m.i. Volgens wet/regelgeving zou u wel recht hebben gehad op terugbetaling aan u rechtstreeks hoewel ik ook dat in twijfel trek aangezien AMAZON geen EU bedrijf is. Omdat ik dit niet helemaal zeker weet kunt u zich ook wenden tot:
 - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl   Het kan problemen geven gelet op de reviews die u hier ziet: https://nl.trustpilot.com/review/www.amazon.com  en is het mogelijk beter om het restant van uw tegoed snel te bestteden aan een aankoop bij Amazon.

Ik zie inmiddels ook de reactie van @JULIOMARINER die ik goed kan volgen.

me
door meganega Mar 4, 2024 om 17:14
43 Antwoorden / Vragen

Elk bedrijf dat verkoopt aan Europese consumenten moet zich wel degelijk aan Europese consumentenwetgeving houden, ongeacht waar het staat ingeschreven. Amazon staat trouwens gewoon ingeschreven in Luxemburg.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 4, 2024 om 17:50
16867 Antwoorden / 202 Vragen

@MEGANIGA, waar leid u uit af dat Amazon zich niet aan de EU regels zou houden in deze casus? Het bedrag is terugeboekt op het account van vraagsteller. Waarom uw reactie op uitsluitend mijnn antwoord terwijls de twee volgende antwoorden hetzelfde inhouden?

Afgezien daarvan: als u een andere mening hebt, waarom dan niet als antwoord aan vraagsteller gegeven met dan ook onderbouwing? In plaats van als reactie aan mij? ,

me
door meganega Mar 4, 2024 om 18:52
43 Antwoorden / Vragen

Dat schrijf ik helemaal niet. Het is een aanvulling op jouw antwoord waarin je stelt dat Amazon zich niet aan de Europese regels hoeft te houden omdat het geen Europees bedrijf is. Beide veronderstellingen zijn onjuist. Meer heb ik niet toe te voegen.

rj
door rjw Mar 4, 2024 om 19:15
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Voor een toekomstig jurist moet je nog een hoop leren. Lezen bijvoorbeeld.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 4, 2024 om 19:20
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Het is maar wat U leest: ten eerste herghaal ik nog een keer: 'waar leid u uit af dat Amazon zich niet aan de EU regels zou houden in deze casus?'' en AMAZON is geen EU bedrijf ook al verkopen zij ook in/vanuit de EU en dienen zich dan aan de regels te houden. Maar wie zegt dat zij dat niet doen m.b.t. hun betaalaccount en daarin gestelde regels. Er is in ieder geval wel terugbetaald en daarmee is voldaan aan de regels, zij het dat terug betaald is op het accountn terug op het account dat vraagsteller heeft bij AMAZON. Ook herhaald, waarom (en nu alweer) op mijn reactie geregaeerd en niet bij de gelijksoortige van ongeveer alle anderen?   ... --- ...

me
door meganega Mar 5, 2024 om 10:22
43 Antwoorden / Vragen

Omdat het eerste deel gewoon klopt, alleen het stukje over of Amazon zich wel aan EU-regels behoort te houden omdat het geen EU-bedrijf zou zijn is fout.
Nergens heb ik gesteld dat het bedrijf zich hier niet aan de wet heeft gehouden, dat maak je er zelf van. Ik ga niet in op dingen die ik niet geschreven heb.

ju
door juliomariner - Mar 4, 2024 om 16:12
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Of het zo mag vraag ik me af maar zelfs als het niet zou mogen, wat wil je ertegen doen. Zelfs al zou je het ergens kunnen melden zal deze grote amerikaanse reus hier zeer waarschijnlijk niets mee doen. Je kunt dan wel recht hebben maar recht krijgen is een tweede.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 4, 2024 om 16:52
857 Antwoorden / 3 Vragen

Uhm...

volgens mij mag het wel. Jij hebt niet gekozen voor directe terugbetaling, maar jij hebt het op je account laten plaatsen. Dus het is terug betaald. Je moet deze terugbetaling op je account zien als een tegoedbon van Amazon of noem het wellicht een cadeaukaart...

sw
door swat1500 - Mar 4, 2024 om 18:45
3791 Antwoorden / 0 Vragen

U zult in de voorwaarden van Amazon moeten gaan kijken. U bent daarmee akkoord gegaan bij de aanschaf van uw producten.

rj
door rjw - Mar 4, 2024 om 19:18
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Het klopt dat het terug mag worden geboekt naar de originele betaalmethode. Had je met creditcard besteld dan was het daarnaartoe terugbetaald, via iDeal naar je bankrekening etc.

atlas1302
door atlas1302 - Mar 5, 2024 om 10:50
341 Antwoorden / 13 Vragen

U heeft een spaarpotje bij Amazon, en die wilt u leegmaken omdat u ergens anders wilt kopen. Waarom liet u uw tegoed niet bijschrijven op uw rekening eigenlijk? U had het plan om een nieuwe telefoon te kopen, maar wist nog niet zeker waar. Maar koopt dan wel een poef, dan is uw spaarpotje niet meer toereikend voor een nieuwe telefoon bij Amazon, toch?

mo
door mof - Mar 6, 2024 om 11:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft eerder aangegeven dat u het in uw account wilde hebben. Bij dat account horen voorwaarden. Als wat Amazon zegt in de voorwaarden staat bent u daar eerder mee accoord gegaan en dan mag dit.

ka
door kaartendraak - Mar 6, 2024 om 13:22
182 Antwoorden / 2 Vragen

Ja, het is duidelijk waarom het niet kan. Dus iets anders kopen met dat tegoed zou ik zeggen. Ik kies altijd voor terugbetaling op mijn oorspronkelijke betaalmethode, dan heb je nooit dit soort gezeik