aj
door ajoris Dec 25, 2018 om 17:31
Winkels & webshops

Bol.com raakt pakket kwijt

Vorige maand is door Post.nl een pakket van Coolblue naar Bol.com gestuurd: er moesten 3 pakketjes worden verstuurd en de een sticker van Bol.com is op het Coolblue pakketje geplakt door Postnl.

Ik heb contact gezocht met Coolblue en zij melden dat zij geen pakketje hebben ontvangen, dus niets kunnen betekenen voor mij. Wel willen ze de teruglevertermijn uitbreiden zodat ik mijn pakketje via Bol.com terug kan krijgen en door kan sturen.

Nu heb ik met Bol.com contact gezocht en blijkt het dat zij wel het pakketje hebben ontvangen, verwerkt en vervolgens kwijt zijn geraakt. Daarmee wordt de boot afgedaan en kunnen zij niks voor mij betekenen, dat is het risico van iets terugsturen.

Ik kan aantonen dat zij het pakket ontvangen hebben, maar kan vervolgens helemaal niks bij de bedrijven zelf. Waarvoor heb je dan een bon van een pakketje als het niets aantoond?

Kan ik iets doen om bij Bol.com compensatie te krijgen voor het fout verwerken en niet terugkoppelen van een pakket? of moet ik bij Post.nl een klacht indienen en daar compensatie vragen?

7438 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2018 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik het goed begrijp, stuurt u een pakketje, wat voor Coolblue bestemd is, naar Bol.com.

Dat Coolblue niets kan betekenen, lijkt me logisch.

En dat Bol.com uw pakketje ook niet meer kan vinden, lijkt me heel logisch. Daar komen ongetwijfeld duizenden dingen terug.

En wat heeft Post.nl fout gedaan? U stond er toch zelf bij dat er blijkbaar drie stickers aangemaakt werden voor Bol?

ne
door neodutchio - Dec 25, 2018 om 21:38
5156 Antwoorden / 12 Vragen

U bent zelf verantwoordelijk voor het verzenden van een retour. U kunt dus niet de fout bij PostNL leggen. U had immers goed moeten aangeven welke doos naar wie terug moet. U blijft dus in verzuim bij Coolblue en kan geen gebruik maken van de herroeping (of welke andere reden u had om terug te sturen?
Dat Bol uw pakket niet kan vinden is ook niet zo vreemd. Het is ook maar de vraag of uw gegevens op de doos stonden dat ze het kunnen herleiden naar u toe.
Gevalletje niet opgelet en op de blaren zitten.

Ge
door Genee - Dec 25, 2018 om 22:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

ge-edit
Meestal krijg je van de betreffende webwinkel via email een retouradres toegestuurt wat u uit kunt printen.
Wat er bij u fout is gegaan weet ik niet, blijkbaar zijn de andere 2 pakketten wel goed aangekomen.

Het postagentschap kan een fout gemaakt hebben, een verkeerde barcodesticker aangemaakt.
Hoe dat kan begrijp ik niet, adres op het pakket wordt overgenomen en de betreffende Postnl sticker komt uit de machine gerold en wordt op het pakket geplakt.

Stuur een brief naar bol.com en leg de situatie nog eens uit, ook dat bol.com aangeeft het pakket ontvangen te hebben maar niet weten waar het gebleven is.

Ka
door Kassagebruiker - Dec 25, 2018 om 22:55
683 Antwoorden / 5 Vragen

Je krijgt een retour barcode toegestuurd die je op je gratis retourzending moet/kan laten/plakken.
U biedt het pakje aan als verzender, dus U bent verantwoordelijk voor de aankomst bij het retouradres, net zo goed geld deze regel ook voor de verkoper dat het betreffende pakket correct bij U aankomt.
U kunt nu niet bij Coolblue klagen, zij hebben niets fout gedaan.
Bol zal in de drukste tijd van het jaar qua verzenden naar hun klanten zeker geen totale inventarisatie gaan doen omdat het a: druk is, super druk zelfs en b: ze hebben zelf genoeg om handen om alles op tijd te verzenden.
U krijgt een verlengde retour termijn bij Coolblue, netjes. Echter als Bol niet 1,2,3 het fout geadresseerde pakje niet vind, zult u bij coolblue geen credit krijgen en geen pakketje hebben, tenzij dit na de coolblue termijn nog boven water komt.

ro
door ron503 - Dec 26, 2018 om 08:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U dient zelf de pakketten te adresseren en af te geven bij een Post.nl servicepunt daar wordt een sticker met daarop een barcode geplakt om het pakket te kunnen volgen. Al zou er een verkeerde sticker zijn geplakt dan het gaat pakket toch naar het adres dat op het pakket vemeldt staat. Het lijkt me vrij stug dat post.nl ongeadresseerde pakketten aanneemt en daar zelf een retouradres bij gaat zoeken want die retouradressen zijn bij post.nl niet bekend. Wat ik me wel kan voorstellen is dat u de pakketten van verkeerde retourlabels heeft voorzien en uw fout op bol.com en Post.nl afschuift.

panter22
door panter22 - Dec 26, 2018 om 09:21
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt 3 pakjes verstuurd. Je hebt de pakjes naar een Postnl punt gebracht en daar worden de pakjes voorzien van een sticker en jij krijgt het tweede deel van die stiker, het verzendbewijs. Daar moet volgens jou iets mis gegaan zijn, De sticker van Coolblue is op het pakket van Bol geplakt. Dan moet de sticker van Bol op een ander pakket geplakt zijn, Ik neem aan dat je 3 verzendbewijzen hebt gekregen.

Heb je de pakjes gevolgd met de track & tracce code die op je verzendbewijzen staan?
Of heb je twee dezelfde verzendbewijzen gekregen?
Coolblue heeft geen pakket ontvangen.
Bol heeft wel een pakket ontvangen en verwerkt. Als Bol het pakket verwerkt heeft en je hebt je aankoopbedrag teruggekregen, dan is dat pakket goed terecht gekomen. Heeft Bol dan nog een tweede pakket ontvangen en dat tweede pakket is zoek geraakt?
De derde partij heeft wel het juiste pakket ontvangen?
Het is mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurd is. Met het pakje voor Coolblue. Het lijkt erop dat dit pakje zoekgeraakt is bij Post.nl

panter22
door panter22 - Dec 26, 2018 om 10:07
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt toch aantonen met je verzendbewijs dat je het pakje afgegeven hebt bij Postnl? Dan moet je van Coolblue je aankoopbedrag terugkrijgen.

Uit de algemene voorwaarden van Coolblue:

Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping

  1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
  2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
  3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
  4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.

sa
door sariah Dec 28, 2018 om 13:05
34 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij klopt dit niet helemaal.

Bij punt 2 De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.

Dit geldt toch echt alleen wanneer de klant het heeft geretourneerd naar het juiste adres. Als dit bij Bol.com is afgeleverd dan heb je geen bewijs van terugzending, want het pakket heeft als sticker bol.com staan.

Een ondernemer is op geen enkele manier aansprakelijk voor het foutief retourneren of je nu bewijs heb dat het ergens anders is afgeleverd of niet.

panter22
door panter22 Dec 28, 2018 om 13:15
6599 Antwoorden / Vragen

Klopt, maar daarom vind ik het ook zo vreemd. Bij het afleverpunt scannen ze de afzender en automatisch rolt er een sticker uit de printer met daarop de barcode en het verzendadres.
Het ene deel gaat op het pakket, het andere deel krijg je zelf.
Hoe kun je nu weten dat bij het afleverpunt de stickers op de verkeerde doos zijn geplakt.
Als jij maar een afleverbewijs hebt dat het pakket is verzonden naar Coolblue, dan is dan volgens mij voldoende om je geld terug te krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 26, 2018 om 10:17
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Bol.com heeft het kennelijk verkeerd geadresseerde pakket ontvangen en verwerkt, citaat van Ts.
Wat heeft Post Nl er dan verder mee te maken? Voor de verzending via PostNL resp. de foutieve adressering ligt de verantwoordelijkheid als al door alle anderen al gemeld geheel bij u, helaas maar waar.

diumenge
door diumenge - Dec 26, 2018 om 10:29
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je beschrijving is niet heel duidelijk. Waar is de fout gemaakt? Staat er op je verzendbewijs dat het pakket dat nu bij Bol terecht gekomen is, wel naar CoolBlue was verzonden?

Ka
door Kassagebruiker Dec 28, 2018 om 13:41
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Panter22, zou leuk zijn, terug sturen naar een fout adres, gratis artikel krijgen, geloof je dit zelf?

panter22
door panter22 Dec 28, 2018 om 13:56
6599 Antwoorden / Vragen

Zo ik het lees heeft ts je juiste adres geplakt op de juiste doos. Want als je een pakket terugstuurt, dan plak je zelf het juiste adres op de doos.
Alleen bij Postnl zijn bij het scannen van het adres op de doos,  de stickers die Postnl extra op de doos plakt, op de verkeerde doos terecht gekomen.
Misschien is het ook wel helemaal anders gegaan. Je weet het niet,Ts laat niets meer van zich horen.

ma
door marleenvanh - Dec 28, 2018 om 13:57
451 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer ik het goed begrijp: U had dus 3 pakketjes die u retour wilde sturen. Daarvan moesten er 2 naar bol.com en 1 naar Coolblue. Ze zijn echter alledrie bij bol terecht gekomen. Coolblue wil u daarom nu uw geld niet terugbetalen (terecht) maar geeft u wel meer tijd om te retourneren (netjes, want voor hen bent u namelijk verantwoordelijk voor het terugsturen). Bol.com bevestigt wel het pakket te hebben ontvangen maar omdat het niet voor hen was zijn ze het nu 'kwijt'....??? Indien het inderdaad zo gegaan is en u zelf dus ook wel een beetje hebt staan slapen (!) toen u de pakketjes bij Post nl afgaf en niet zag dat er een verkeerde sticker werd geplakt, dan is m.i. inderdaad BOL de aangewezen firma om verhaal te halen. Zij wisten (neem aan dat u als afzender uw naam en adres op/in het pakket had staan/zitten) waar het pakket vandaan kwam en hadden u dus moeten contacten. Vreemd dat ze dat niet gedaan hebben, maar wellicht dacht iemand bij bol in deze drukke tijd: 'Pik in het is winter.....' Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring met bol dat ze juist heel klantvriendelijk en service-gericht  zijn. Wellicht niet iedere medewerker.

jo
door jorisw Dec 28, 2018 om 16:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom beschuldig je nu zonder enig bewijs medewerkers van een bedrijf? Zou je dat ook waarderen als het over het bedrijf zou gaan waar je zelf werkt?

diumenge
door diumenge - Dec 28, 2018 om 14:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou Ajoris, kom er eens in en laat wat van je horen.

aj
door ajoris - Jan 3, 2019 om 20:43
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ok ter verduidelijking:

er waren 3 pakketjes;
- 1 van Bol (met 2 te retourneren items en dus 2 stickers die door post.nl op deze doos moesten worden geplakt)
- 1 van Coolblue (moest juiste adressering). Post.NL had hier een correcte sticker op moeten plakken adhv de adressering.
- 1 van een derde partij (deze is correct aangekomen).

Bij Bol.com krijg je voor iedere retour (ook meerdere items in 1 doos) 1 sticker. dus heb je 2 retouritems in 1 doos, moeten daar 2 stickers opgeplakt worden.
De 2e sticker van Bol.com is op de doos van Coolblue geplakt geworden door Post.nl.

Tuurlijk heeft Bol het druk, maar als de doos ontvangen en geregistreerd is moet het te herleiden zijn. anders moeten ze meteen aan de bel trekken, de gegevens stonden op de doos en ze konden het koppelen aan de retoursticker op de doos.

De medewerker van Post.nl is mijn inziens erg slordig en moet ook controleren of de doos en sticker matchen met elkaar, dit deed het uiteraard niet.

Ik heb helaas niet zelf de dozen afgegeven bij POst.nl, dus dat is ook nog eens erg vervelend. in dat geval had ik er zeker op gelet!

ne
door neodutchio Jan 3, 2019 om 21:14
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Correctie: het is niet de taak van PostNL om de juiste sticker op de juiste doos te doen, dat is de taak van de verzender. Een medewerker van PostNL (of de winkel waar de balie staat) zal nooit uit zichzelf ergens zomaar een sticker op plakken.

aj
door ajoris Jan 3, 2019 om 21:43
2 Antwoorden / 2 Vragen

de consument heeft geen stickers om op de dozen te plakken, postnl print deze uit en plakt deze op de doos. dan hebben ze toch zeker een beetje verantwoordelijkheid om te zorgen dat de juiste sticker op de juiste doos terecht komt?

ne
door neodutchio Jan 4, 2019 om 00:06
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, de medewerker kan niet ruiken welke sticker op welke doos moet. Dus de persoon die de pakjes komt brengen moet zeggen welk pakje waar naar toe gaat en welke sticker waar op moet.
Sterker, er kan ook maar 1 pakje per keer behandeld worden. 2 dozen op 1 weegschaal gaat niet. U geeft de doos af en deze wordt gewogen. U hebt al netjes het adres op de doos gezet zodat de PostNL medewerker dit kan intypen in de computer waarna de sticker geprint wordt. Daarna geeft u de tweede doos af en alles herhaalt zich.

Vreemd is trouwens wel dat u praat over meerdere stickers per doos. In een retourzending mogen meerdere artikelen van dezelfde verkoper zitten, mits alle retouretiketten in de doos zit. Nergens wordt gesproken over meerdere stickers op de doos.

LI
door LIITA Jan 4, 2019 om 09:05
16 Antwoorden / 3 Vragen

Dat weet je niet Neodutchio, als het de orginele dozen zijn van Bol en Coolblue dan is dat toch heel duidelijk waar ze vandaan komen en waar ze naartoe moeten als deze retour gaan.

LI
door LIITA - Jan 4, 2019 om 08:55
16 Antwoorden / 3 Vragen

Waar heeft u de pakketjes aangeboden?

En heeft u de orginele dozen gebruikt met daarop de naam van de winkel?

Heb van de week een pakje teruggestuurd en deze mevrouw had het vast nooit eerder gedaan. Heb thuis het retourlabel geprint en op het pakketje geplakt. Maar heb een sticker met een ander T&T nummer gekregen. De letterjes zijn erg klein geprint. Kan het nauwelijks lezen. Ben benieuwd of het nog goed komt.
Omdat u van het kastje naar de muur gestuurd wordt zou ik de belbus inschakelen.
https://kassa.bnnvara.nl/rubrieken/belbus

panter22
door panter22 - Jan 4, 2019 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Wat een vreemd systeem van Bol, dat je voor elk item dat je terugstuurt, een sticker op de doos moet plakken.
De medewerker van het Post.nl inname punt heeft keurig de 2 stickers gescand. Per ongeluk de 2e sticker op de verkeerde doos geplakt, En daardoor het pakje van Coolblue niet gescand. Dus je hebt geen verzendbewijs.
Via track en trace kun je aantonen dat Bol de pakjes heeft ontvangen, maar je kunt niet aantonen dat de ene sticker op een pakje van Coolblue zat. Dat is jouw probleem. Je kunt alle gelijk van de wereld hebben, maar je hebt geen bewijs.
Een paar dagen geleden stond er een reportage in de Volkskrant over het distrubutiecentrem van Bol.
Alle kans dat de inhoud van het pakje van Coolblue bij een opkoper terecht is gekomen.
Je kunt  nog eens een mailtje naar Bol sturen, maar de kans is klein dat je het pakje terugziet.
Had je een verzendbewijs van het pakje van Coolblue, dan was het hun probleem geweest. Nu heb je niets en je zult de bestelling bij Coolblue moeten betalen,
Heb je wel contact opgenomen met Postnl? Onbekend pakje van Coolblue gevonden?

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2019 om 09:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als je bijvoirbeeld zes dingen in een doos naar Bol zou terugsturen, zouden daar op de doos ZES retourstickers door de Post geplakt moeten worden? Geloof daar niets van.

Cookies
door Cookies - Jan 4, 2019 om 10:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat is ook niet zo. Van Bol.com

  • Meerdere artikelen retour? En zijn alle artikelen van dezelfde verkoper? Dan kan alles in 1 doos. Lekker efficiënt, daar houden we van! Stop wel elk retouretiket in de doos.
  • Past het niet in 1 doos? Geen probleem. Vermeld het adres en retournummer op elke doos, dan matchen wij ze in ons magazijn
DOOR TIJGER1 - 4 JAN. 2019 OM 09:52
36959 ANTWOORDEN / 21 VRAGEN

Dus als je bijvoirbeeld zes dingen in een doos naar Bol zou terugsturen, zouden daar op de doos ZES retourstickers door de Post geplakt moeten worden? Geloof daar niets van.