Ma
door Martengeu Jun 15, 2024 om 10:00
Winkels & webshops

Brugman legt de voorwaarden anders uit dan op papier.

Een samenvatting van mijn verhaal is onderaan dit stuk tekst te lezen.

Binnenkort gaan mijn vriendin en ik verhuizen en trekken wij onze eerste koopwoning in. De woning is in prima staat en we zijn er daarom reuze blij mee, maar heeft wel een aardig verouderde keuken en badkamer. Omdat dit onze eerste woning is en alles wat hier bij komt kijken hierdoor nieuw is voor ons, zijn wij ons gaan oriënteren op kosten en mogelijkheden en zijn wij +/- een week geleden een Brugman zaak ingelopen.

Vanaf het begin gaven wij al aan dat wij op zoek waren naar mogelijkheden en bijbehorende prijsindicatie. We wisten natuurlijk nog niet zeker hoe veel wij wilden vervangen/verbouwen van de huidige badkamer en keuken. De verkoper knikte telkens welwillend ja en hielp ons met het creëren van een mooi concept. Voor zowel badkamer als keuken zijn wij die dag geholpen.

Toen wij vervolgens aangaven dat wij graag een prijsindicatie wilden van de ontwerpen die zij hadden gemaakt, begon de verkoper over hun Brugmania actie en dat dit de keuken + badkamer combinatie een stuk goedkoper zou maken. Hierop vroegen wij ons af of wij een offerte konden krijgen voor deze aanbiedingsprijs, just in case we er voor zouden kiezen om de gehele badkamer en keuken te gaan vervangen. Dit was, onder bepaalde voorwaarden, mogelijk.

En dit is waar dit Brugman filiaal ons naar mijn idee verkeerd geïnformeerd heeft. De verkoper, op zijn 'verkopers', vertelde enthousiast over een offerte onder voorbehoud van financiering. De term kwam mij bekend voor omdat wij natuurlijk net een huis hadden gekocht en ik gaf aan dat juist niet te willen. Ik wou natuurlijk vrijblijvend kunnen bepalen of ik de keuken en badkamer wel of niet zou nemen. "Nee," zei de verkoper, "een mailtje naar Brugman met dat de financiën jullie op een andere plek beter uitkomen, is genoeg." met daarbij "We bestellen pas als wij van jullie bevestiging krijgen dat jullie de badkamer en keuken willen." Vervolgens werden de offertes (1 voor de badkamer en 1 voor de keuken) voor onze neus gelegd met het verzoek dit z.s.m. te tekenen want 'we zijn eigenlijk al 20 minuten dicht'. Wij hebben getekend en zijn naar huis gegaan.

De dag hierop besloten wij nogmaals door de offerte te gaan en de voorwaarden eens door te lezen. Waar ons in de winkel verteld was dat een mailtje meer dan voldoende zou zijn, stond op papier dat bij de brief 'een schriftelijke afwijzen moet worden toegevoegd van een bank/kredietverstrekker'. Ja, maar wacht eens even. Dit is niet wat ons verteld was en daarnaast willen we hier ook helemaal niet aan vast zitten. Het ging er niet om of we het kónden betalen, maar of we het wílden betalen. We zijn direct de auto ingestapt richting het Brugman filiaal om de verwarring uit te leggen en de orders te annuleren.

"Je bent een zakelijke overeenkomst aangegaan." en "Ja, maar je kan niet zomaar annuleren." vertelde dezelfde verkoper ons met een grijns op zijn gezicht. Een andere medewerker, die de dag ervoor er niet bij was, legde ons vervolgens rustig uit dat annuleren via de winkel niet kon en dat wij dit via de mail moesten doen. Hij wees ons erop dat wij ook alvast de voorwaarden moesten lezen om zo te weten wat ons te wachten staat. In die voorwaarden: als je binnen 48 uur annuleert, zijn de annuleringskosten 5% van de verkoopprijs met een minimum van €500,-.

En dat is ook waar het verhaal uiteindelijk eindigt, bij de juridische afdeling van Brugman. Omdat wij twee offertes hadden getekend, waren de annuleringskosten voor ons €1.000,-. Offertes waar Brugman nog niks voor heeft hoeven bestellen en welke wij 24 uur na tekenen alweer wilden annuleren, kost ons maar liefst €1.000,-, als startende kopers.

Een samenvatting van mijn verhaal om alles even op een rijtje te hebben:
We zijn op zoek naar een prijsindicatie voor een badkamer en keuken en tekenen hiervoor een offerte bij Brugman. Op deze offerte staat zowel een mooie prijsindicatie als een aanbieding waar wij dan gebruik van zouden kunnen maken. De verkoper legt ons uit dat we simpelweg met een mailtje al de offerte zouden kunnen annuleren, echter blijkt achteraf dat hierbij een schriftelijke afkeuring van de bank of kredietverstrekker bij moet. Dit willen wij niet en 24 uur na het tekenen van de offerte proberen wij deze alweer te annuleren. We krijgen echter te horen dat dit kan als wij €1.000,- annuleringskosten betalen vanwege personeelskosten en winstderving.

Mijn vraag
Vanuit een juridisch standpunt weet ik dat ik hier gewoon moet betalen. Ik ben immers degene geweest die heeft getekend voor de voorwaarden op papier. Toch ligt het mij niet lekker dat een verkoper hier op deze manier winst uit mag maken. Daarom vanuit mij de volgende vragen:
1. Wat kan ik als een verkoper mij andere voorwaarden heeft uitgelegd dan waar ik vervolgens onwetend voor heb getekend? Het is hier de verkoper zijn woord ("Ik kan me deze uitleg niet herinneren") tegenover het mijne.
2. Mag Brugman €1.000,- in rekening brengen voor deze twee geannuleerde offertes? De uitleg van Brugman was dat dit kosten zijn voor personeelsinzet en winstderving, maar €1.000,- is hier disproportioneel tegenover de kosten die Brugman gemaakt heeft. Er is immers nog niks besteld in afwachting van financiering. 

6179 9 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jun 15, 2024 om 10:11
7339 Antwoorden / 3 Vragen
1

Stuur ook een bericht naar Trustpilot daar reageert Brugman.

https://nl.trustpilot.com/review/www.brugman.nl


@q
door @qwerty@ Jun 18, 2024 om 11:09
88 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, dat heeft ook niet veel geholpen, zie ik:

We vinden het vervelend om te horen dat u zich opgelicht voelt door de annuleringskosten van uw offerte. We begrijpen dat u teleurgesteld bent. We waarderen uw feedback en zullen deze gebruiken om onze processen te verbeteren.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 18, 2024 om 12:19
7339 Antwoorden / 3 Vragen

Alle beetjes kunnen helpen.

Ma
door Martengeu Jun 19, 2024 om 08:57
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw antwoord, ik heb inderdaad een review achter gelaten. Dit was niet met als doel mijn geld niet te hoeven betalen, maar om anderen te waarschuwen dat dit zo kan gaan bij deze zaak.

sira
door sira - Jun 15, 2024 om 11:44
2514 Antwoorden / 24 Vragen
1

U bent naïef geweest.

U tekent voor een offerte. Dit is al heel ongebruikelijk, want een opdracht moet worden getekend.
Maar u tekent zelfs nog voordat u alles heeft doorgelezen. Er had ook in kunnen staan dat u Brugman nog € 2.500,- verschuldigd was.

Ma
door Martengeu Jun 19, 2024 om 09:00
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Dat ik naief ben geweest, wou ik ook duidelijk maken in mijn verhaal. Ik heb inderdaad getekend 'op goed geloof' dat de verkoper de waarheid sprak.

Mijn vragen waren vooral bedoeld om te achterhalen in hoeverre het filiaal hier fout zat. Ik ben er nu achter dat zij enkel met hun intentie fout zaten (mij deze order z.s.m. willen laten tekenen), maar dat dit gewoon mag.

sira
door sira Jun 19, 2024 om 09:05
2514 Antwoorden / 24 Vragen

Keukenverkopers en autoverkopers, wees op je qui-vive.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 15, 2024 om 11:54
2242 Antwoorden / Vragen
0

Ze.mogen niet liegen, de vraag is kun je dat bewijzen en durf je het gevecht aan.

rj
door rjw Jun 15, 2024 om 16:00
3359 Antwoorden / 5 Vragen

Het is maar de vraag of er echt gelogen is. Die verkopers weten precies wat ze moeten zeggen en hoe ze het moeten zeggen. Als potentiële klanten verliefd naar de ontwerpschets kijken en zich proberen voor te stellen hoe hun droomkeuken er straks uit gaat zien kan je een hoop zeggen zonder dat het aankomt. Eigenlijk zou je een opname van zo'n gesprek moeten hebben. Het zal mij niet verbazen dat belangrijke gezegd zijn. En dan is het niet de taak van de verkoper om te checken of de klant alles heeft gehoord voordat er een handtekening wordt gezet.

sw
door swat1500 - Jun 15, 2024 om 18:41
3850 Antwoorden / 0 Vragen
0

De juridische werkelijkheid is dat u tweemaal een opdracht heeft getekend. Een vrijblijvende offerte hoeft nooit getekend worden of hoogtens door de opsteller die daarmee zou kunnen bevestigen dat de offerte vrijblijvend is.
Gezien de opstelling van Brugman zult u naar de rechter moeten om uw gelijk zien te krijgen. Dat zal een lastige klus worden gezien de door u gezette handtekeningen. U zult dus juridische bijstand moeten inschakelen. Dat kost geld. Als u de zaak verliest bent u nog meer geld kwijt.

Aangezien het feitelijke gesprek met de verkoper nooit met enige zekerheid zal vallen te reconstrueren zal uw handtekening zwaar wegen.

Ma
door Martengeu Jun 19, 2024 om 09:01
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie, deze conclusie heb ik inmiddels ook getrokken. Ik heb mij inmiddels hierbij neergelegd en zal dezelfde fout niet nogmaals maken.

in
door inno1 - Jun 17, 2024 om 10:14
138 Antwoorden / Vragen
1

1 Ik denk niks, Want u heeft bewust getekend zonder dat u de voorwaarden boven die handtekening eerst heeft gelezen. U was dus 'bewust onwetend' en daardoor 100% verantwoordelijk.

2 Brugman mag 30% annuleringskosten rekenen.

Zoals gemeld hoeft u een offerte nooit te ondertekenen.
En helaas: Bij het eerste 'nee' had u beter gelijk kunnen opstappen.

Bosebos
door Bosebos - Jun 17, 2024 om 15:08
1 Antwoorden / Vragen
1

Ver weg blijven van de Mandemakers clan. Of je moet commercieel heel sterk zijn, dan alles in de strijd gooien om laagste prijs te krijgen. Eind van het gesprek altijd zeggen dat je er een nachtje over gaat slapen. Tuin niet in toevallige acties voor die dag, dat zijn alleen maar luizenstreken van dat geboefte.

pino123
door pino123 - Jun 18, 2024 om 14:50
2776 Antwoorden / 14 Vragen
0

1. Waarom zou je een prijsindicatie ondertekenen?
2. Het is tamelijk normaal als het gaat over 'onder voorbehoud van financiering' dat hier een afwijzing nodig is van een kredietverstrekker en niet van u zelf. Het probleem is dat mensen pas nadat het geschiet is zich gaan inlezen.
3. Ik heb eerder het idee dat u onder de overeenkomst uit wil en u nu munitie zoekt om eronder uit te komen.

U kunt eventueel nog contact opnemen met het juridisch loket, misschien kunnen zij nog iets voor u betekenen.

Ma
door Martengeu Jun 19, 2024 om 09:05
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Ik snap de opmerking die u noemt bij punt 3, echter was mijn post vooral bedoeld om na te gaan of er ergens nog iets gedaan kon worden.

Ik ben er nu achter dat dit filiaal mij 'richting een order heeft geduwd' t.o.v. een vrijblijvende offerte zonder dat ik dit doorhad. Ik accepteer deze fout en heb de annuleringskosten daarom ook betaald.

pe
door pebk Jun 19, 2024 om 16:36
596 Antwoorden / 0 Vragen

Over punt 3; helaas is dit de manier waarop Brugman (en alle andere bedrijven in de groep) zaken doen. We zijn in het verleden ook eens binnengelopen bij de Keukenconcurrent. De prijs wordt eerst gigantisch opgedreven met standaardprijzen en daarna geven ze zoveel korting dat 15000 Euro weinig lijkt. Ze werden heel onvriendelijk toen we de vrijblijvende offerte niet wilden tekenen en leggen heel veel druk op je. Als je vraagt waar je precies voor tekent, is het antwoord dat je er voor tekent dat je klant wordt. Je krijgt ookniets mee als je niet tekent. Vervolgens bellen ze je dagelijks vanuit het filiaal en op een gegeven moment vanuit het hoofdkantoor.

De medewerkers werken op commissiebasis en zijn daarom gebrand op een handtekening.

Juridisch lijkt het op het randje te zijn, dus je hebt geen poot om op te staan, wanneer je eenmaal getekend hebt.

1paul
door 1paul - Jun 18, 2024 om 16:18
3304 Antwoorden / 0 Vragen
0

heeft u de voorwaarden gekregen waarin dit stond??

zo nee, zit u nergens aan vast zo ja, had u deze eerst maar gelezen dan..

de andere kant is natuurlijk dat u het op dwaling kunt gooien, niet betaald dus en de rechtsgang afwacht, dan ook niet bang worden voor een paar brieven die u manen toch maar te betalen, risico is dan wel dat als de rechter zegt nee, brugman heeft gelijk u ook de kosten van brugman nog erbij mag betalen!!

heeft u ergens anders een andere prijs gekregen is het natuurlijk het overwegen waard om die te aanvaarden en niet die van brugman met de daarbij behorende kosten..

opaplop
door opaplop - Jun 19, 2024 om 15:43
78 Antwoorden / 14 Vragen
0

Ik begrijp jullie teleurstelling, maar je bent jong en onervaren, en het is een les voor je verdere leven, sucees.
Maar het is ook zo, dat als   jullie eventueel, met hun gegevens naar een andere leverancier gaan, hun het werk hebben gedaan, en een ander bedrijf met de opdracht ertussenuit gaat. ook niet aan gedacht zeker. het is knap dat jullie zelf ingezien hebben waar het fout is gegaan.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

zw
zwanette jansen - Sep 16, 2024 om 16:50
Winkels & webshops

Valante produkt retourneren

Wat kun je doen als je een produkt retour hebt gestuurd aan Valante en ze weigeren je het geld terug te betalen. Ik heb bewijs van retourzending. Ze reageren niet op mail en pakken al helemaal geen telefoon op. Ook een incasso bureau krijgt geen contact met ze. Hoe krijg ik nu mijn geld terug? Gaat toch nog wel om € 129.95.
website is valante.nl en is gevestigd in Almere. Lees meer

MarciaGladys
MarciaGladys - Sep 12, 2024 om 23:10
Geldzaken & recht

Ervaringen met het NRBI

Wij hebben onlangs een bindend adviestraject en deskundigenonderzoek laten uitvoeren via het NRBI (Nederlands Register Bouwinspecteurs) in het kader van de verduurzaming van onze woning. Helaas zijn we tijdens dit proces tegen een aantal problemen aangelopen, waarover we graag jullie ervaringen willen horen. Het bindend advies dat we ontvingen was naar onze mening onvolledig, vooral bij belangr ... Lees meer

Pu
Pumuckl_NL - Sep 16, 2024 om 10:36
Auto & vervoer

Waarom is groeps ticket ns duurder dan dagretour

Waarom heeft de ns zoiets als groepsticked daluren bedacht, is meer dan 2x zo duur dan gewoon kaartje.
Mijn vraag is, wat is nu de goedkoopste optie om van Wijchen naar Den Bosch te reizen?




 



... Lees meer