MarciaGladys
door MarciaGladys Sep 12, 2024 om 23:10
Geldzaken & recht

Ervaringen met het NRBI

Wij hebben onlangs een bindend adviestraject en deskundigenonderzoek laten uitvoeren via het NRBI (Nederlands Register Bouwinspecteurs) in het kader van de verduurzaming van onze woning. Helaas zijn we tijdens dit proces tegen een aantal problemen aangelopen, waarover we graag jullie ervaringen willen horen.

  • Het bindend advies dat we ontvingen was naar onze mening onvolledig, vooral bij belangrijke vragen over vergunningen, zoals voor het plaatsen van vacuümglas en voorzetramen in een beschermd stadsgezicht.

  • We hebben het idee dat er mogelijk sprake kan zijn van belangenverstrengeling tussen het NRBI en een rechtsbijstandsverzekeraar die betrokken is bij ons geschil. Dit roept bij ons vragen op over de onafhankelijkheid van het bindend advies.

  • Daarnaast vragen we ons af hoe het zit met de certificering en validatieprocessen binnen het NRBI. Voor zover wij weten, lijkt er geen extern toezicht te zijn op deze processen binnen de organisatie, wat ons onzeker maakt over de onpartijdigheid van de deskundigen.

We zijn benieuwd of er andere mensen zijn die ook ervaringen hebben met het NRBI bij bindend advies of deskundigenonderzoek. Hebben jullie vergelijkbare problemen ervaren? Hoe is het proces bij jullie verlopen, en wat was jullie ervaring met de onafhankelijkheid van het advies?

We stellen jullie reacties en ervaringen zeer op prijs.

1313 8 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Sep 13, 2024 om 08:59
7340 Antwoorden / 3 Vragen

Als u van mening bent dat u incorrect bent behandeld kunt u een klachtenprocedure starten.

Hoe dient u een klacht in?
Van een Register Bouwkundig Inspecteur mag u kwaliteit verwachten. De Register Bouwkundig Inspecteur houdt zich aan de Reglementen en beroeps- en gedragscode die NRBI heeft vastgesteld. Bent u als opdrachtgever of als belanghebbende niet tevreden over de geleverde dienst? Meent u dat de register bouwkundig inspecteur zich niet gehouden heeft aan de regels, format en beroeps en gedragscode? En komt u er met de Register Bouwkundig Inspecteur zelf niet uit? Dan kunt u overwegen een klacht in te dienen. De klacht wordt dan behandeld door een of meerdere onafhankelijk arbiters volgens een bepaalde procedure.

https://www.nrbi.nl/kwaliteit-en-toezicht/tucht-via-het-scheidsgerecht

Ervaring heb ik niet maar mogelijk hebt u iets aan de links.

https://www.youtube.com/watch?v=4QA-3hTsUKE

MarciaGladys
door MarciaGladys - Sep 13, 2024 om 10:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de links en het advies. Helaas hebben wij de klachtenprocedure van het NRBI al doorlopen en zijn daarbij op serieuze problemen gestuit die ons vertrouwen in hun onafhankelijkheid hebben geschaad. Hoewel het NRBI aangeeft dat klachten worden behandeld door "onafhankelijke arbiters", hebben wij het tegenovergestelde ervaren.

Ons herzieningsverzoek werd aanvankelijk geweigerd, en na verder onderzoek ontdekten we dat de tucht- en scheidsgerechtprocedure is belegd bij Scheidsgerecht.be, dat eigendom is van een ander bestuurslid van het NRBI. Dit roept serieuze vragen op over de onafhankelijkheid van deze procedure. Bovendien bleek dat de validaties en certificeringen binnen het NRBI worden uitgevoerd door de bestuursvoorzitter, die tevens eigenaar is van Loyalexperts, een serviceprovider die betrokken is bij de certificeringen van dezelfde experts. Dit zorgt voor nog meer vragen over mogelijke belangenverstrengeling, omdat de certificeringen en beoordelingen binnen hetzelfde netwerk worden uitgevoerd zonder extern toezicht.

Daar komt nog bij dat we conform het scheidsgerechtprotocol een bedrag hebben betaald voor een herzieningsverzoek dat uiteindelijk niet is behandeld, maar dat het NRBI tot op heden weigert dit bedrag terug te storten. Aangezien klachten intern worden behandeld zonder externe controle, is de kans op een eerlijk proces minimaal.

Onze ervaring leert dat hoewel het NRBI zich naar buiten toe profileert als een onafhankelijke instantie, er in werkelijkheid sprake kan zijn van verstrengelde belangen die de objectiviteit ondermijnen. We willen anderen waarschuwen om kritisch te zijn bij het inschakelen van dergelijke instanties, omdat er een risico bestaat dat de klachtenprocedure niet eerlijk verloopt.

vd
door vdlieuw Sep 13, 2024 om 12:15
218 Antwoorden / 6 Vragen

De laatste reactie van u n.a.v. de klachtenprocedure, ik schrik van de onderliggende connecties en als ik betrokkene zou zijn, 100% wantrouwen.
Wellicht dat u een consumenten ombudsman kunt raadplegen of anders het juristen loket om advies vragen.Op voorhand zijn er teveel belangenverstrengelingen lijkt me. U kunt ook kijken of er media geïnteresseerd is om de beerput te openen....?

MarciaGladys
door MarciaGladys Sep 13, 2024 om 12:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je bezorgdheid en de suggesties. We hebben ervoor gekozen om geen juridische stappen te ondernemen, maar richten ons volledig op het oplossen van ons geschil. Helaas heeft het bindend advies het geschil juist ingewikkelder gemaakt, waardoor we nu meer tijd en geld kwijt zijn om de situatie recht te zetten. We zijn echt geschrokken van de manier waarop het NRBI werkt. We verwachtten dat het NRBI, als instantie die werkt met erkende Register Bouwinspecteurs, volledig onafhankelijk en betrouwbaar zou opereren.

Daarnaast is onze privacy geschonden. Er is op de website van het NRBI een positieve review geplaatst, waarin onze persoonsgegevens en het onderwerp van het geschil worden vermeld. Wij hebben echter nooit een review geplaatst en hebben het NRBI meerdere keren gevraagd deze te verwijderen. Tot op heden is dat verzoek genegeerd.

We willen vooral anderen waarschuwen om goed onderzoek te doen naar dit soort instanties en hun procedures voordat ze in zee gaan met dergelijke organisaties.

@q
door @qwerty@ Sep 15, 2024 om 16:07
88 Antwoorden / 1 Vragen

Heel blok(ken) met text is niet te lezen, zit er geen enter-toest op je toetsenbord ?

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 13, 2024 om 17:59
7340 Antwoorden / 3 Vragen

Het komt vaker voor dat reviews op de eigen site goed uitpakken en de klant moet daar op voorbereid te zijn.

Ben wat belangenverstrengeling tegengekomen:

Makelaars hebben veel invloed

Bovendien blijken makelaars en bouwkundig inspecteurs onderling afspraken te hebben. “Grote keuringsbureaus betalen makelaars 50 tot 80 euro bij elke opdracht, waardoor de onafhankelijkheid en objectiviteit in het geding zijn”, vertelt Verbruggen. “Consumenten moeten zelf kunnen kiezen met welke bouwkundige inspecteur ze in zee gaan. Hier mag geen invloed op uitgeoefend worden.”

“Het NRBI hoort dan ook met grote regelmaat klachten van bouwkundigen en consumenten”, vertelt Verbruggen. Hij geeft een voorbeeld van een bouwkundig inspecteur die gebeld werd door een makelaar met het verzoek of hij de directe kosten onder de 10.000 euro kon houden. Anders kon de koper geen hypotheek krijgen en kon de makelaar het huis niet verkopen.

https://radar.avrotros.nl/artikel/geen-bouwkundige-keuring-laten-uitvoeren-dan-draai-je-zelf-op-voor-de-kosten-54548

MarciaGladys
door MarciaGladys Sep 13, 2024 om 18:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor het delen van dit artikel. Wat me vooral opvalt, is dat Vincent Verbruggen inderdaad vaak het nieuws opzoekt om te benadrukken hoe het NRBI onafhankelijkheid en objectiviteit waarborgt. Dit lijkt op het eerste gezicht goed te zijn voor consumenten. Echter, mijn persoonlijke ervaring met het NRBI laat zien dat deze beloften in de praktijk anders uitpakken. Vincent Verbruggen is niet alleen bestuursvoorzitter van het NRBI, maar ook eigenaar van Loyalexperts, het bedrijf dat betrokken is bij de validaties en certificeringen binnen het NRBI. Dit roept serieuze vragen op over mogelijke belangenverstrengeling. In ons geval bleek er een aanzienlijke discrepantie tussen het bindend advies en de conclusies van de eerder ingeschakelde deskundigen. Bovendien stuitten we op een zakelijke relatie tussen de rechtsbijstandsverzekeraar van de tegenpartij en Loyalexperts, wat de beloofde onafhankelijkheid in ons geval heeft ondermijnd. Daarnaast was onze privacy geschonden. Zonder onze toestemming heeft het NRBI een positieve review op hun website geplaatst, waarin onze persoonsgegevens en details over het geschil stonden vermeld. Ondanks meerdere verzoeken weigeren ze deze review te verwijderen, wat voor ons een ernstige inbreuk op onze privacy is. Het is daarom belangrijk dat consumenten niet alleen vertrouwen op wat er in de media over dergelijke organisaties wordt gezegd, maar ook goed onderzoek doen naar hoe die instanties in de praktijk werken.

@q
door @qwerty@ Sep 15, 2024 om 16:06
88 Antwoorden / 1 Vragen

Heel blok met text is niet te lezen, zit er geen enter-toest op je toetsenbord ?

gerbera
door gerbera Sep 16, 2024 om 21:55
7455 Antwoorden / 14 Vragen

@qwerty@  dit schreef u al eerder bij een andere reactie van de TS. Lijkt mij dat u dan toch wat aan uw leescapaciteit moet doen. De TS gebruikt de normale leestekens dus zie ik het gebruik van de enter-toets niet in. En Tex schrijf je gewoon als tekst en enter-toest als entertoets

MarciaGladys
door MarciaGladys - Sep 15, 2024 om 13:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ter aanvulling op mijn topic wil ik graag aangeven waarom ik hiermee ben gestart. Er zou meer aandacht moeten komen voor de mogelijke gebreken in bindende adviesprocedures. Vaak spelen bindende adviezen zich achter de schermen en is er een geheimhoudingsplicht.

Hoewel bindende adviezen zeker een nuttige en efficiënte manier kunnen zijn om conflicten op te lossen zonder tussenkomst van een rechter, zorgt de geheimhoudingsplicht ervoor dat bepaalde zaken niet openbaar worden gemaakt. Dit gebrek aan transparantie kan het vertrouwen in de onafhankelijkheid van het advies ondermijnen en kan in sommige gevallen zelfs leiden tot misbruik.

Een goed voorbeeld van hoe het ook anders kan, is het tv-programma "Mr. Frank Visser doet uitspraak". In dit programma is het hele proces openbaar, wat bijdraagt aan de controleerbaarheid en de objectiviteit van de uiteindelijke beslissing. In ons geval, met het bindend advies dat wij van het NRBI ontvingen, was die transparantie echter ver te zoeken. Dit heeft ons zorgen gebaard over de mogelijke belangenverstrengeling en de onafhankelijkheid van het proces, met name gezien de betrokkenheid van Loyal Experts.

Met dit topic hoop ik dat anderen hun ervaringen willen delen, zodat we samen kunnen bespreken hoe bindende adviezen in de toekomst eerlijker en transparanter uitgevoerd kunnen worden.

1paul
door 1paul - Sep 16, 2024 om 08:04
3305 Antwoorden / 0 Vragen

heb zelf geen ervaring met deze gasten maar dubbel vacuum glas hoeft niet perse, je kunt ook aan de binnenkant een pui zetten met dubbel glas en wel zodanig dat je er buiten niets van ziet!!

MarciaGladys
door MarciaGladys Sep 16, 2024 om 18:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ook dank voor dit advies. Het vacuumglas is nog niet geplaatst aan de voorkant, daar de aannemer buiten ons om, voorzetramen heeft besteld die volgens de regels van beschermd stadsgezicht niet zijn toegestaan. Dus we zullen uw advies meenemen, als wij na dit geschil eindelijk ons huis echt kunnen verduurzamen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2024 om 14:44
16946 Antwoorden / 202 Vragen

Toch een vraag: hoezo een bindend advies? Dat betekent toch dat u erzelf mee akkoord bent gegaan dat het bindend zou zijn!

Ik geef u ondanks die vraag nu ook nog een andere verwijzing:  https://www.eigenhuis.nl/contact  en kan hun juridische afdeling mogelijk nog iets voor u betekeken.  Ik sluit niet geheel uit dat inzake  'het bindend' zijn sprake kan zijn van misleiding of ites anderd met een mogelijk 'kwalijke geur'. Ik leid dat af uit de door u genoemde  uw bedenkingen inzake belangenverstrengeling.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2024 om 14:45
16946 Antwoorden / 202 Vragen

Toch een vraag: hoezo een bindend advies? Dat betekent toch dat u erzelf mee akkoord bent gegaan dat het bindend zou zijn!

Ik geef u ondanks die vraag nu ook nog een andere verwijzing:  https://www.eigenhuis.nl/contact  en kan hun juridische afdeling mogelijk nog iets voor u betekeken.  Ik sluit niet geheel uit dat inzake  'het bindend' zijn sprake kan zijn van misleiding of iets  anders met een mogelijk 'kwalijke geur'. Ik leid dat af uit de door u genoemde  uw bedenkingen inzake belangenverstrengeling.

MarciaGladys
door MarciaGladys Sep 16, 2024 om 18:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor je reactie. Je hebt inderdaad gelijk dat we akkoord zijn gegaan met het bindend advies, omdat we dachten dat het ons zou helpen om het geschil met onze aannemer snel en eerlijk op te lossen.

Om wat meer context te geven: ongeveer twee jaar geleden begonnen we met het verduurzamen van onze woning. Omdat het werk van de aannemer er slecht uitzag, hebben we een deskundige bouwinspecteur ingeschakeld. Deze bevestigde dat het geleverde werk niet voldeed aan de eisen van goed en deugdelijk werk, en bovendien niet aan de duurzaamheidseisen. Op basis van zijn bevindingen hebben wij de aannemer formeel in gebreke gesteld. Tot nu toe ontkent de aannemer echter alle gebreken en wijst hij alle verantwoordelijkheid af.

De rechtsbijstandsverzekeraar van de aannemer drong aan op een tweede deskundigenonderzoek met bindend advies. Wij hadden op dat moment geen ervaring met een bindend advies en besloten zelf contact op te nemen met het NRBI. Zij adviseerden ons om een tweede deskundigenonderzoek te laten doen, gecombineerd met een bindend advies. Dit zou volgens hen het proces versnellen en een lang juridisch conflict met bijbehorende kosten vermijden. Het NRBI beloofde bovendien de deskundige zelf te kiezen om onafhankelijkheid en onpartijdigheid te waarborgen. We vertrouwden op hun status als onafhankelijk en onpartijdig register en dachten dat dit de juiste oplossing zou zijn.

Helaas bleek het bindend advies op cruciale punten volledig in tegenspraak te zijn met de eerdere deskundigenrapporten. Via het NRBI zijn we een herzieningsprocedure gestart, maar daarbij ontdekten we mogelijke belangenverstrengeling. Er lijkt geen externe controle te zijn. De bestuursvoorzitter van het NRBI, tevens eigenaar van een serviceprovider, heeft volgens ons alle touwtjes in handen. Zelfs de herzieningsprocedure wordt door een ander bestuurslid afgehandeld. Toen we hierover vragen stelden en verzochten om een externe, onafhankelijke partij, werden we tegengewerkt. We hebben uiteindelijk afgezien van de herzieningsprocedure omdat wij geen vertrouwen hebben in een eerlijk proces.

We willen dit vooral aan de kaak stellen omdat we beseffen dat deze situatie meer mensen kan treffen. Het is essentieel dat een bindend advies volledig vrij is van belangenverstrengeling. Iedereen die gebruikmaakt van deze procedures moet erop kunnen vertrouwen dat de uitkomst eerlijk en objectief is, zonder verborgen invloeden.

Hoewel we ons nu voornamelijk richten op het geschil met de aannemer, zijn we behoorlijk geschrokken van wat we hebben ontdekt over de mogelijke belangenverstrengeling binnen het NRBI. Deze situatie vraagt om meer aandacht en transparantie, p, te voorkomen dat meer mensen hierdoor benadeeld worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 16, 2024 om 19:17
16946 Antwoorden / 202 Vragen

U reageert (weer) uitgebreid met de melding dat u dit aan de kaak wilt stellen. Dit is echter wel een 'vraag en antwoord foirum'; waar door vrijwilligers, niet aan BNN/VARA gebonden vrijwillers proberen vragen te beantwoorden en adviezen te geven op basis van hun kennis en ervaring. M.i. is voor het aan de kaak stellen'  dit niet het meest aangewezen middel. Het is m.i dan beter om bijv. als al gezegd door mij bijv. de juridische afdeling van ''Eigen Huis' te benaderen en/of de redactie van een TV programma zoals dat van Kassa maar evt. ook Meldpunt van Max of Radar van AVRO/TROS..

Om het meer onder de aandacht te brengen van de Kassa redactie: kassa@bnnvara.nl.    Wij, als vrijwillige vraagbeantwoorders c.q adviesgevers kunnen daar verder niets mee.

MarciaGladys
door MarciaGladys Sep 17, 2024 om 06:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heeft u gelijk in. Ik geef misschien te veel achtergrondinformatie over onze casus. Deelnemen aan een forum is nieuw voor mij, dus ik moet nog een beetje wennen. Wat uw vraag betreft: ik heb meerdere instanties benaderd, waaronder de ombudsman, maar helaas kunnen zij weinig doen in deze zaak.

Iedereen kan een bindend advies uitbrengen, zolang beide partijen akkoord gaan. Er zijn geen vergunningen of officieel toezicht op een bindend advies,  er is dus ook geen controle op de onafhankelijkheid van een bindend adviseur. Wij kregen pas later twijfels over de onafhankelijkheid van het NRBI en twijfelen nu aan de betrouwbaarheid van hun bindend advies. Wat het extra moeilijk maakt, is dat we geen klacht kunnen indienen, omdat ze nergens bij zijn aangesloten en hun klachtenprocedure intern wordt afgehandeld.

Aan hulp via "Eigen Huis" heb ik nog niet gedacht, uw suggestie om het bij een programma als Kassa te melden, is een goed idee. Dank daarvoor!

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 17, 2024 om 09:46
16946 Antwoorden / 202 Vragen

Graag gedaan en laat t..z.t even weten of het succes heeft.