zw
door zwaardvis Jun 15, 2018 om 12:26
Winkels & webshops

BTW bij duitse webhop

Waarom is het eigenlijk dat als ik als Nederlander iets bestel bij een Duitse webshop (Amazon.de / Reichelt.de / enz.) de aldaar getoonde prijzen bij het afrekenen worden verhoogd met een factor 121/119 omdat Nederlanders 21% BTW moeten betalen en Duitsers 19%.
Als ik in een fysieke winkel in Duitsland iets koop vragen ze toch ook niet of ik Nederlander of Belg of zo ben om vervolgens de prijzen te verhogen?

Wat is de wettelijke grondslag hiervoor? Is dit te danken aan een EU regel?

Als ik bij een Chinese webshop bestel (minder dan 22 euro) betaal ik helemaal geen BTW.

12212 8 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jun 15, 2018 om 12:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U laat het afleveren in Nederland. Als u zelf iets ophaalt in Duitsland betaald u de Duitse BTW in de winkel. Nu laat u het hier afleveren en moet u de Nederlandse btw betalen.
Uw vergelijk met China gaat niet op, buiten de EU gelden andere regels van dan binnen.

holiday
door holiday Jun 18, 2018 om 13:51
102 Antwoorden / 12 Vragen

Wat een flut antwoord en dat staat dan ook nog bij Topantwoord.
Hetgene wat deze persoon zegt, staat al in de vraag, dus een overbodig antwoord.

tijger1
door tijger1 Jun 18, 2018 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holiday

Wat een flut reactie. U geeft helemaal geen antwoord op de vraag.

zw
door zwaardvis - Jun 15, 2018 om 12:48
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Dank voor de antwoorden.
Als ik als Nederlander nu een pakket laat bezorgen op een afhaallocatie net over de grens in Duitsland en mij natuurlijk daar dan moet legitimeren met mijn Nederlandse paspoort, betaal ik dan dus wel de Duitse 19%?

ne
door neodutchio Jun 15, 2018 om 12:53
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ja. Het gaat om het punt waar het afgeleverd wordt.
Als particulier gaat dat, zakelijk zal lastig worden aangezien de belastingdienst hier geen 19% btw kent.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2018 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, een afhaallocatie zou ik niet durven zeggen, want u moet dan toch altijd nog uw adres in Nederland vermelden.

Misschien Duitse kennissen en dat adres gebruiken?

zw
door zwaardvis Jun 15, 2018 om 13:06
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Heb net een fictieve bestelling ingevoerd (Amazon) met een Duitse afhaallocatie en zie dat dan inderdaad de getoonde prijs van de Duitse webshop wordt gehanteerd met 19% BTW, ook al is mijn factuuradres Nederlands....
Ook zijn de verzendkosten dan enkele centen lager.
Maar dan krijg ik weer geen korting (?) bij Amazon die ik blijkbaar alleen krijg als ik in Nederland laat bezorgen. Al met al bleek bezorgen in Duitsland slechts 5 cent goedkoper door het plussen en minnen. Niet de moeite dus.

ne
door neodutchio Jun 15, 2018 om 13:39
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@Zwaardvis, het voordeel dat er te halen is, is de snelheid. In Duitsland wordt het vaak binnen 24 uur geleverd terwijl internationaal 3 tot 5 dagen kan duren.

Gr
door Grunn1 Jun 15, 2018 om 14:41
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ach en die 2 procent extra btw wordt pas interessant als je het over bedragen hebt van honderden euro’s. Op elke honderd euro scheelt het 2 euro’s.

marita5
door marita5 - Jun 15, 2018 om 12:52
11507 Antwoorden / 15 Vragen
boedha01Dik
door boedha01Dik - Jun 15, 2018 om 13:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Maritas,

Deze btw-regels gelden voor webshophouders en andere bedrijven in NL ivm levering naar andere europese landen

zw
door zwaardvis Jun 15, 2018 om 13:23
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Die regels gelden natuurlijk ook voor Duitse webshophouders. Daaruit blijkt dat die voor buitenlandse klanten, buitenlands BTW moeten berekenen tenzij de omzet heel klein is, wat voor Amazon/Reichelt zeker niet geldt.

tijger1
door tijger1 Jun 15, 2018 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees het nog eens door, dan weet u beter.

marita5
door marita5 Jun 15, 2018 om 13:25
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@boedha01 , gezien de reacties van @zwaardvis en @tijger1 dacht ik dat ik fout zat , gelukkig niet .

zw
door zwaardvis Jun 15, 2018 om 13:27
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, nee, Marita5, laat maar staan. Dit is de regelgeving beschouwd vanuit de andere kant, maar het effect is hetzelfde. Bovendien afkomstig van onverdachte bron.

marita5
door marita5 Jun 15, 2018 om 13:29
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@zwaardvis , ik heb mijn reactie aangepast .

newmikey
door newmikey - Jun 15, 2018 om 18:54
830 Antwoorden / 0 Vragen

Dit valt onder de regeling voor afstandsverkopen. Elk Europees bedrijf dat zaken doet in de andere EU landen moet (boven een bepaald drempelbedrag aan jaaromzet) BTW afdragen in de lidstaat waar de levering plaatsvind, tegen het daar geldende BTW tarief.

ha
door harrybre - Jun 18, 2018 om 12:33
240 Antwoorden / Vragen

Vanuit buiten de EU heeft u tot € 22 aan waarde VRIJSTELLING van BTW en invoerrechten. Dat is heel iets anders als: "betaal ik geen BTW..."

rb
door rbaardman - Jun 18, 2018 om 13:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

De regeling 'Afstandsverkopen' is van toepassing. De webwinkel moet binnen de EU daar omzetbelasting (BTW) afdragen waar de klant woont in principe. Hiervoor gelden binnen de EU drempelbedragen. Voor Nederland in dat 100.000 euro. Als een webwinkel is gevestigd in een ander EU land voor meer dan 100.000 euro afzet in Nederland MOET deze webwinkel in Nederland daarover omzetbelasting afdragen. Onder de 100.000 heeft de webwinkel de keuze om dat in het land van vestiging te doen of in het land van de klant.
Verkopers buiten de EU zijn niet gehouden aan regels voor omzetbelasting in de EU. Daarvoor is de invoerden partij (de klant in deze dus) verantwoordelijk. Hiervoor geldt een vrijstelling van 22 euro voor internetaankopen.