La
door Ladyday21 Mar 4, 2023 om 23:00
Winkels & webshops

Dag van volgende lichting oranje brievenbus automatisch of niet?

Beste forumleden,

is er hier iemand, die weet of de dag van de volgende lichting op een oranje brievenbus van Post.nl automatisch verspringt om 17:00 of dat daar inderdaad iemand voor moet zijn langs geweest, die de bus geleegd heeft?

Dat je dus met zekerheid weet, dat als je op maandag een brief wil posten en er staat op de bus "deze bus wordt op dinsdag geleegd", dat hij dus zeker al geleegd is die dag.

Bedankt alvast.

(ik wist niet zo goed een categorie te kiezen voor deze vraag....)

5784 9 Rapporteer

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Mar 4, 2023 om 23:02
11558 Antwoorden / 51 Vragen

Voor zover ik weet wordt de dag handmatig verzet bij het leeghalen van de brievenbus.

La
door Ladyday21 Mar 4, 2023 om 23:21
17 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt Mahadma, dat leek mij eigenlijk ook wel. En net op een twitterdraadje (wel al uit 2018, maar dit lijkt me niet veranderd) tussen iemand en de post.nl las ik inderdaad dat de dag "doorgedraaid" moet worden. Dus handmatig.....nou, dan weet ik in ieder geval dat de brievenbus die ik laatst gebruikt hebt heel heel erg stipt geleegd is, of zelfs te vroeg.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 4, 2023 om 23:32
1774 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ladyday21,

Sinds de marktwerking bij de post ,is de post in de brievenbus onbetrouwbaar geworden.

Ik raad u aan om belangrijke post af te geven bij een PostNL punt,vaak is daar een "zak" waarin brieven gedaan kunnen worden.

La
door Ladyday21 Mar 4, 2023 om 23:39
17 Antwoorden / 3 Vragen

Beste (mede)Geboren Amsterdammer :),

bedankt voor de waarschuwing. De sporadische brief, die ik de afgelopen tijd gepost heb, heeft wel steeds zijn bestemming bereikt. Vooralsnog ga ik daar nu ook vanuit, helaas wat dagen later dan mijn bedoeling was.....

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 4, 2023 om 23:48
1774 Antwoorden / 31 Vragen

@Ladyday21,

Ik gooi mijn belangrijkste post bij Primera of Bruna in de PostNL -zak.

Het meest schandalige was ,dat rouwkaarten van familieleden te laat kwamen......waar gaat dit heen met de post......?

Alles per WhatsApp?

ju
door juliomariner Mar 5, 2023 om 08:39
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Zijn de rouwkaarten wel bij postNL afgegeven, ze hebben daar namelijk een speciale logistieke stroom voor. Als je ze gewoon in de oranje bus gooit komen ze dan niet in de speciale stroom terecht en kan de post vertraging opleveren.

rj
door rjw Mar 5, 2023 om 09:30
3271 Antwoorden / 5 Vragen

Als je al die berichten van GA leest is de conclusie niet dat alle bedrijven het tegenwoordig zo slecht doen maar dat hij het gewoon niet meer snapt. Het is toch best lachwekkend dat hij bij zo'n beetje alle mogelijke onderwerpen schrijft dat het tegenwoordig allemaal zo kut is. Vroeger was het echt niet beter. Maar door een vroegerwasallebeterbril zie je het allemaal niet meer zo helder.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Mar 5, 2023 om 13:49
1774 Antwoorden / 31 Vragen

@Juliomariner,

Ik ben ook wel eens post kwijt geraakt,die ik in een brievenbus van PostNL deed op straat.

@ RJW,

Niet alleen worden postzegels steeds duurder,maar ook de bezorging wordt slechter bij PostNL.

Ik ren wel eens achter zo'n "postbode" (vaak zonder uniform) aan om hem de post van buren te geven, die een straat achter mij wonen......

Ag
door Agamemnon - Mar 4, 2023 om 23:50
82 Antwoorden / 7 Vragen

Als je je oor op de brievenbus te luisteren legt dan hoor je de ingebouwde klok niet tikken......
Waarom? batterijtje op? Nee, die is er niet....Stel je voor. Iedereen zou denken dat er een bombrief in zit.

Bovendien als die klok er voor zorgde dat de dagnaam iedere dag precies om 17.00 uur versprong, dan is per definitie die hele klok overbodig.
Denk daar maar eens over na.

De functie van die dagnaam is inderdaad zodat je kunt zien of de postbode het die dag al opgehaald heeft.

La
door Ladyday21 Mar 5, 2023 om 00:00
17 Antwoorden / 3 Vragen

Ik was er inderdaad al achter, dat dit natuurlijk zoals het altijd is geweest handmatig gedaan wordt. En kennelijk was de vraag onnozel. Het is wel duidelijk. Zoals ik ook al onder het antwoord van Mahadma zei, de brievenbus waar ik laatst gebruik van heb gemaakt, was dan ofwel heel erg stipt geleegd ofwel te vroeg....en dat verbaasde me, vandaar dat ik het toch zeker wilde weten. Bedankt in ieder geval voor uw antwoord.

La
door Ladyday21 Mar 5, 2023 om 00:15
17 Antwoorden / 3 Vragen

En ter aanvulling....ik snap wat de functie van de dag op de bus is, ik heb alleen niet het idee, dat het Post.nl tegenwoordig veel kan schelen, dat de consument juist wordt geïnformeerd. Als je bv. kijkt dat (brievenbus)pakketjes te pas en te onpas als bezorgd worden gescand, terwijl ze dat niet zijn. En je dan de volgende dagen met zweet handjes maar zit te hopen, dat het uiteindelijk toch nog bezorgd wordt. Is gewoon bekend (beleid misschien zelfs wel) dat dit zo wordt gedaan door bezorgers, die de hoeveelheid pakketten niet aan kunnen op een dag, terwijl post.nl volgende werkdag bezorging beloofd.....

tenormin
door tenormin - Mar 5, 2023 om 01:20
16841 Antwoorden / 108 Vragen

De brief die men voor 5 uur p.m. in de bus doet, Ma/tot Vrij wordt de volgende dag bezorgd. Op een punt van Bruna of Primera kan dit tot 6 uur. Ja, het gaat handmatig. Maar ook, wat mischien mensen niet weten: sommige brievenbussen liggen een "beetje boel" uit de route van de postmeneer. Dus bouw daar vooral niet op. Als ik iets moet versturen dan doe ik het toch een dag eerder, minimaal. Bezorging is immers niet meer van "toen was alles beter". Maakt ook niet uit natuurlijk. @ladyday, en vraag is nooit onnozel hoor.

me
door mein33 - Mar 5, 2023 om 10:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De medewerker van Postnl verzet handmatig de tijd bij de lichting van de brievenbus.
Vergeten of verkeerd zetten van de tijd is dan wel mogelijk, er is dus nimmer 100% zekerheid te geven.
Overigens is het dezelde medewerker die op de ronde ook de postzak bij bijv. Bruna e.a. vervangt.
Hoewel er twee postvakken in de brievenbus zitten, waarvan één voor lokaal en de andere voor overige bestemmingen, gaan alle poststukken op de grote hoop en dat i.v.m. huidige (gemoderniseerde) manier van sorteren in de postsorteercentra.

ro
door ronny530 - Mar 5, 2023 om 10:33
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Het lijkt me niet dat de ophaler van de post dat zelf doet maar dat de postbus middels een meganisch systeem de dag en tijd verzet. Vrij simpel middels een tandwieltje te doen die zodra de klep gesloten wordt één tandje verder gezet wordt. Daarbij is de tijdsaanduiding ter informatie om te kunnen zien of de postbus al geleegd is en als de leging vroeger of later plaatsgevonden heeft hangt van de route die afgelegt moet worden maar zal om en nabij vijf uur in de middag zijn. Dringende poststukken kunt u bij een post.nl punt inleveren maar wat u ook zou kunnen doen is voor zeg vier uur in de middag de gang naar de postbus maken om zeker te zijn dat uw post afgehaald wordt.

gerbera
door gerbera - Mar 5, 2023 om 11:21
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het klopt helemaal, als u op maandag een brief post en er op de bus staat dat deze dinsdag wordt geleegd bent u op maandag te laat geweest. !7.00u is niet bindend dat kan soms wat eerder of later wezen, is maar net hoe druk de ophaler het heeft. En zo onbetrouwbaar is de post nou niet, de bussen worden dagelijks door een vaste routerijder geleegd, heeft niets met marktwerking te maken.

ha
door harrybre - Mar 6, 2023 om 12:24
240 Antwoorden / Vragen

Ik breng al jaren mijn brieven bij dezelfde bruievenbus. Regelmatig zie ik, dat de postbode iets later de bus leegt dan die 17:00 u. Kan 17:15 tot 17:30 zijn, maar daar houdt het wel mee op. Dus: naar Primera als dat nog werkt.

mo
door mof - Mar 6, 2023 om 13:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nooit zo op gelet. Als ik een brief post is deze vaak al 1 of 2 dagen later aangekomen. Dus ik denk dat de aanduiding wel klopt en ws automatisch verspringt na openen van de brievenbus.