Defecte nieuwe koelkast in camper
Einde april dit jaar lieten we een nieuwe koelkast in onze camper inbouwen van bijna 3000 euro. Deze bleek het niet te doen. Het bedrijf dat de koelkast inbouwde moest vervolgens van de importeur van de koelkast allerlei testen doen. Uiteindelijk werd de koelkast uit de camper gehaald en naar de importeur verzonden. Daar werd een error ontdekt. De koelkast werd gerepareerd en teruggestuurd naar het bedrijf dat de koelkast in onze camper terugplaatste. Dit heeft ruim een maand geduurd, we konden onze camper hierdoor nauwelijks gebruiken en zijn 5 keer met camper en een auto heen en weer gereden, per retourtje 80 km. Hierover met beide bedrijven gesproken; Importeur en inbouwbedrijf willen hiervoor niets vergoeden en wijzen naar elkaar. Wat kunnen we hieraan doen?
Doet de koelkast het nu wel goed? Wees dan blij. Een koelkast van € 3.000? Heeft hij een gouden handvat?
Had even tijdelijk een koelboxje van € 100 gekocht.
Deze koelkast werkt op gas, 220 en 12 volt. Daarom is hij zo duur helaas. En idd hebben we daarnaast een koelbox gebruikt. Maar dat is niet waar het in deze vraag om gaat.
Beste Fleur,
Onkosten als gevolg van een niet functionerend apparaat zijn geen onderdeel van de garantie.
Zo te lezen is alles netjes en binnen een redelijke termijn afgehandeld.
Je zou kunnen kijken of er een inbouwbedrijf dichterbij is gevestigd voor een volgende opdracht.
Bedankt voor de reactie. Het was het dichtstbijzijnde bedrijf dat dit merk inbouwt.
@AWYEAH28: dringend advies: kijk dan toch de consumentenwetgeving er nog eens goed op na BW art boek 7: 17/25. Maar of dat dan inderdaad ook vergoeding van kosten inhoudt is de grote ??? hoewel dat naar mijn mening wel het geval is.
.
@Heremietkreeft: TS heeft zelf gekozen voor deze leverancier. Dat het toevallig de dichtstbijzijnde is brengt geen verplichtingen mee voor de verkoper. TS heeft geen kosten gemaakt die door de verkoper waren te voorzien.
@AWYEAH28, men mag er vanuit gaan dat geen enkele verkoper kan voorzien dat er zich een feit voordoet als nu aan de orde. Niet functioneren. (Helaas zijn er soms uitzonderingen die dan bijv. beunhazen worden genoemd. Die zullen dan hoogst waarschijnlijk ook niet zonder meer gratis repareren zoals de wet voorschrijft).
@Heremietkreeft: Dat een product defect kan raken kan (en moet) natuurlijk wel worden voorzien. Ik doelde meer op het feit dat TS vijf keer heen en weer is gereden en niet "naast de deur" woont. Als daar rekening mee moet worden gehouden zou er een erg ruime marge op het product moeten zitten.
Het bedrijf heeft wel wat kansen om de koelkast te repareren, maar, zoals "vroeger" altijd gedacht: lijkt de wet weer veranderd te zijn. Als u zo vaak, 400 km bij elkaar moet rijden. Denk ik dat u de koop zou kunnen ontbinden. Kijk veel naar Wordt u al geholpen met Mr. Frank Visser en Mr. Groos: ik denk dat u geen vergoeding krijgt voor heen en weer rijden: grootste punt is: werkt de koelkast nu wel naar behoren? Ben bang dat u geen kosten vergoed krijgt voor het heen en weer rijden.
Bedankt voor de reactie.
Camper niet kunnen gebruiken?
Het is nu toch in orde? Hoe weet u toch zo'n dure koelbox te vinden?
U had tijdelijk voor bijv. deze oplossing kunnen kiezen:
https://www.coolblue.nl/product/841765/mobicool-mv26.html
Bedankt voor de reactie. Het gaat hierbij niet om een koelbox maar een koelkast met groot vriesvak die op gas, 220 en 12 volt werkt. En ja, helaas zijn die nogal aan de prijs. Maar dat is niet de kern van de vraag. En een reserve koelbox is leuk voor noodgevallen maar geen vervangende oplossing.
Maar het ging toch ook om tijdelijk, een "noodgeval"?
De kern is toch (tijdelijk) zonder koelbox te zitten waardoor u vond de camper haast niet te kunnen gebruiken?
Geachte Fleur,
Kunt u een foto van de camper en de koelkast plaatsen?
U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.
Ik vermoed, dat het om een hele grote luxe camper gaat, klopt dat?
Als is het een antieke T1, wat heeft dat er mee te maken?
U bent niet een beetje nieuwsgierig, dat u iedere keer opnieuw om foto's vraagd die totaal geen bijdrage leveren. En klets niet dat u dan een beter antwoordt kan geven, de koelkast is gemaakt en de vraag gaat over onkostenvergoeding.
Precies, een foto voegt helemaal niets toe. Het probleem van TS is niet de koelkast maar ze vraagt zich af of ze recht heeft op een onkosten vergoeding. Ook de opmerkingen van anderen hier dat het wel een hele dure koelkast is voegt niets toe.
Waarom een foto van een camper? Wat doet dit ertoe? Of ga je straks zelf weer allemaal foto's plaatsen van campers?
Geachte Pino, Julio, Gerbera en Neodutchio,
TS praat over een koelkast van 3000 euro : dan wordt hier het advies gegeven om dan maar een koelbox te nemen.....
Voor een goed antwoord is toch echt nodig om te weten om over wat voor een camper en koelkast we praten.....
@GBA, lees gewoon eens goed wat een TS schrijft, al koste de koelkast 10.000 euries deze is gewoon gemaakt, en gaat het u wat aan in wat voor camper de TS rijdt. Er wordt nergens advies gegeven dan maar een koelbox te nemen, er staat "even tijdelijk" . En wat als u foto's heeft, draagd dat bij aan de vraag over een vergoeding, het is gewoon nieuwsgierigheid.
@Gerbera,
U begrijpt mij verkeerd: het gaat niet om een simpele koelkast, maar om een luxe model.
Het heeft niets met nieuwsgierigheid te maken als ik voor duidelijkheid om foto's vraag.
Is helemaal geen luxe model. Hij zal, voor een camper, alleen groot zijn. Het ding kan op gas, 220 en 12 volt, dus heel normale systemen in een camper. Het inbouwen zal ook het nodige gekost hebben.
Maar als hij het niet doet en dus gerepareerd moet worden, kom je voor een weekend een heel eind met een koelboxje.
@Tijger1,
Heeft u zelf een camper?
Niet verwarren met een caravan.
Ook dat doet er niets toe of Tijger een camper heeft. Nogmaals het doet er niets toe of het een simpele of dure koelkast is het gaat er om dat TS een vergoeding wil voor het heen en weer rijden en het niet/nauwelijks gebruik kunnen maken van de camper.
Hoe lastig is het? Wat doet het merk camper ertoe? Wat doet de foto van de koelkast ertoe?
Dit heeft ruim een maand geduurd, we konden onze camper hierdoor nauwelijks gebruiken en zijn 5 keer met camper en een auto heen en weer gereden, per retourtje 80 km. Hierover met beide bedrijven gesproken; Importeur en inbouwbedrijf willen hiervoor niets vergoeden en wijzen naar elkaar. Wat kunnen we hieraan doen?
Amsterdammer, of het om een koelkast gaat van €200 of €2.000 is niet relevant. Of het in een camper of caravan zit is van geen belang. Of het in een antieke T1 zit, of in de allernieuwste villa op wielen is niet belangrijk.
De kapotte koelkast in mijn 7 handse caravan is ook gewoon netjes onder garantie vervangen (bleek al kapot bij aanschaf). De rechten zijn dan echt niet anders.
edit
@ga
Nee, ik heb geen camper, maar wel een absorptiekoelkast die dus op 220 volt, 12 volt en gas kan.
Die koelkast zal geen € 3.000 gekost hebben, maar een deel zal voor het inbouwen geweest zij .
@Tijger,
Die absorptiekoelkasten zijn te koop in diverse prijsklasses.
Zijn deze ook geschikt voor een camper?
Jammer, dat TS niet wilt zeggen om welk model het gaat.
@GBA, het gaat om een rechthoekig model en hij werkt nu prima, en ja een absorptiekoelkast is ook geschikt voor een camper.
Absorptiekoelkasten scoren punten op de flexibiliteit van energiebron (gas, 12 volt en 230 volt) en op het nagenoeg geruisloze functioneren.
@ga
Blijkbaar hebt u geen idee waar u het over hebt. Een koelkast die ook op gas moet kunnen, is een absorptie koelkast. Rijdendeweg gebruikt je 12 volt, staande op een plekje met stroom dan 220 volt. Maar sta je ergens zonder stroom, dan moet hij op gas.
En ja die kasten zijn duurder dan een compressie koelkast, maar voor de rest is het systeem zo oud als de weg naar Kralingen.
De oudste beschreven gegevens over de weg naar Kralingen dateren uit 1244. Over de eerste caravan (ouder dan een camper) zijn de geleerden het niet eens, maar geschat wordt dat het rond 1837 was. Toen was er nog geen stroom in de caravan.
Dat het systeem zo oud is als de weg naar Kralingen klopt dus niet. Wanneer wel de eerste compressie koelkast zijn intrede vond kan ik zo snel niet vinden. Maar dat het later is dan 1244 kunnen we het over eens zijn.
Dit even ter zijde, als Amsterdammer onzin kan vertellen, kan ik dat ook.
Dat is u goed gelukt :-)
Compleet duidelijk.:-)
Topantwoord
Dit is een lastige kwestie omdat volgens de wetgeving de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een goed werkend producct en als dat niet het geval blijkt te zijn, tenzij die kan bewijzen dat de oorzaak echt bij u ligt, dient te zorgen voor gratis reparatie etc.
Ik geef u zo een groot aantal verwijzingen waariop dat gebaseerd is. Ik ben van mening dat verkoper daarmee ook aan u een vergoeding is verschuldigd voor de door u in deze gemaakte extra kosten. Bij het leveren van een goed product waren die niet aan de orde geweest.
Daarom wijs ik u op hetgeen ik ook aangeef m.b.t. in gebreke stellen (wegens niet naleven van wetgeving) en in ieder geval het melden van een en aander aan de ACM (Consuwijzer) en evt. ook KLachtenkompas (gratis service van de consumentenbond). Mogelijk heeft men bij de ACM al kennis van relevante jurisprudentie.
Dan nu alle in deze casus relevante verwijzingen:
https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM
Het lastige hieraan is of alle kosten wel noodzakelijk zijn geweest. Ik snap niet waarom je 5 keer terug moet naar de verkoper. 1 keer de camper brengen en 1 keer ophalen zou voldoende moeten zijn.
Ze moesten gedurende een week allerlei tests doen van de importeur en wij wilden tussendoor ook met onze camper op stap. Nadat de tests ook geen oplossing boden moest de koelkast naar de importeur worden verzonden en moesten wij wachten op verdere info, het schoot allemaal niet op. Als we hem hadden laten staan waren we hem een maand kwijt geweest.
Het gaat ons er niet om dat we de camper niet konden gebruiken (we hadden een koelbox bij de Gamma gehaald) maar dat we zo vaak heen en weer moesten en het zo'n gedoe was. We werken allebei en we moesten ervoor zorgen dat hij voor 17.30 bij het bedrijf stond.
Je verwacht bij een defect nieuw product dat dit wordt vervangen maar dat werd dus niet gedaan.
Had u beter de camper daar kunnen laten staan en als u op stap wilde met de auto daar naar toe rijden. Weekendje weg, camper weer bij de leverancier neerzetten.
Uw koelkast werkt weer en u verwacht een schadevergoeding voor de tijd dat die niet werkte. Maar u zal mi. nooit hard kunnen maken dat u door het ontbreken van die koelkast uw camper nauwelijks meer heeft kunnen gebruiken. Dus volgens mij kunt u niks doen, behalve ervan genieten dat alles weer werkt.
We genieten er zeker van en het gaat er ons niet om een schadevergoeding te krijgen voor de tijd dat hij niet werkte maar voor de gemaakte kosten ivm het heen en weer rijden. Ik vind het een slechte klantenservice van het bedrijf.
Nog een aanvulling nu ik o.a. dit zie:
De algemene rechten bij consumentenkoop
Zoals gezegd, zijn er enkele algemene regels die bij elke overeenkomst gelden. De mogelijkheden bij het niet nakomen van een overeenkomst (wanprestatie) zijn: alsnog nakoming vorderen, opschorten van eigen verplichtingen, ontbinden en schadevergoeding vragen.
Meer over deze algemene mogelijkheden is te vinden in het artikel over wanprestatie. (Bron https://www.wetrecht.nl/rechten-bij-consumentenkoop/).
Volgens deze info zou u schadevergoeding kunnen vragen voor de extra gemaakte kosten door het geleverd hebben gekregen van een niet goed functionerende koelkat in de camper. Maak voor u zelf wel een afweging m.b.t. toch voor u mogelijke kosten m.b.t. eventueel nadr procedren, het zenden van een eerste brief kan uiteraard altijd en is het een kwestie van afwachgten van de reactie hoe dan verder te gaan. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, benader die dan.
Ik heb het juist over dat tijdelijke boxje, zodat u de camper wel gewoon had kunnen gebruiken.
Dat bedrijf kan het niet helpen dat u 40 km vice versa moet rijden om bij hen te komen.
Die koelkast moest getest, is eruit gehaald, gerepareerd en weer teruggeplaatst. Of heeft u de camper daar laten staan ter reparatie? U had tenslotte ook nog een auto bij u.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer