Er
door Erik Nomad Jun 15, 2021 om 08:39
Winkels & webshops

Dure Legosets gekocht bij Intertoys

Afgelopen vrijdag heb ik online 3 dure lego sets gekocht bij Intertoys. De totale waarde van deze 3 sets was 809.97 euro. Ik krijg deze sets niet. Ik heb tot nog toe ook nog geen mailtje ontvangen. Gisteren heb ik de klantenservice gebeld en zij zeiden dat ik niet deze sets ga krijgen, omdat ze dachten dat ik een handelaar was, wat ook zo is. Ik heb een kleine webshop voor lego. Mag Intertoys dit weigeren en wat is een normale termijn dat ik mijn geld terug kan verwachten? Wat kan ik doen als de levering of de betaling erg lang op zich laat wachten?

3258 16 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 15, 2021 om 08:49
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is geen consumentebvraag en u ukunt uw vraag mogelijk beter stellen aan zie: www.higherlevel.nl

M
ijn antwoordkan ja of nee zijn omdat het er van afhangt of u daadwerkijk een koop heeft gesloten en het aankoop bedraag ook heeft betaald. Als dat zo is is net als ook bij consumenten koop = koop en mag m.i. men levering niet weigeren.
In dat geval is er sprake van wanprestatie en kunt u Intertoys in gebreke stellen: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ (op basis van http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.htm

Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken. (higherlevel.nl)

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jun 15, 2021 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk je in de algemene voorwaarden, dan verkoopt de winkel alleen online aan consumenten.
https://www.intertoys.nl/shop/nl/intertoys/algemene-voorwaarden
Je kunt wel zakelijk bestellen. Maar het zal ook niet de bedoeling zijn om door te verkopen.
https://www.intertoys.nl/shop/nl/intertoys/bestellenalsbedrijf

Donuts
door Donuts - Jun 15, 2021 om 09:01
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En jij wil ze nog wat (nou ja, wat??) duurder doorverkopen aan de consument? Mooi dat dit plannetje van je niet door gaat!

Er
door Erik Nomad - Jun 15, 2021 om 09:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sprietje, beetje dom antwoord. Wat ik ermee ga doen is niet hun of jouw zaak. Maar ik zal het je vertellen. Ik verkoop losse steentjes. Ik koop sets op, sorteer ze op soort steentjes en verkoop ze dan weer. Mensen kunnen bij mij een enkel steentje kopen of duizenden steentjes. Dit heet handelen, dit doet een supermarkt of een doe-het-zelf-zaak enz. ook. Zelfs een boer koopt zaad, bewerkt het en verkoopt het weer. Hoe ik aan mijn lego kom en wat ik er mee doe is niet de zaak van een winkelketen of leverancier. Ik doe niets illegaals.

Donuts
door Donuts Jun 15, 2021 om 09:24
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Die kopen bij de groothandel of importeur. Ja, ik weet wat handelen is, ben er persoonlijk zeer goed in... Ik weet zelfs dat je als handelaar niet je vragen stelt op een consumentenforum.

aurora1
door aurora1 Jun 15, 2021 om 14:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

2 x (+ 10) voor @sprietje

rj
door rjw Jun 15, 2021 om 15:33
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Dus je haalt moedwillig zeldzame Legapakketten uit elkaar om ze als losse onderdelen voor meer te verkopen. Dat is dus niet de bedoeling van die pakketten. Parasieten zoals jij verzieken de boel voor goede ondernemers en winkeliers.

panter22
door panter22 Jun 15, 2021 om 15:56
6599 Antwoorden / Vragen

Ik denk niet dat Lego een pakket heeft met daarin het monumentale stadhuis van Bolsward om te bouwen.
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1067055-het-bolswarder-stadhuis-7500-legoblokjes-al-met-al-15-maanden-werk
Zo'n webshop waar je losse steentjes kunt kopen, kan dan wel uitkomst bieden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 15, 2021 om 09:31
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ze een bedrijfsadres zien mogen ze weigeren.
Via  jou  prive  huis gaat prima,  vooral als je ze  in 3x bestelde.

Bij bedrijf aan huis, gewoon via je schoonmoeder of zo.

Lego verkoopt voor zover ik weet geen losse blokjes en zoekgeraakte zijn ramp.
Dat is 10x de prijs betaalde voor bepaalde is dan heel redelijk omdat je  met andere bleef zitten.

Zelf op Koningsdag  enkele plastic bakken vol gekocht en een handelaar bood  er erg veel geld voor!
Kinderen waren de deur uit en moeders wilde opruimen....
Ik heb  kleinkinderen, inmiddels  10 jaren en  die waren er blij mee...

Maar ik had zoveel... per Kg  is het veel geld waard....

Ook de namaak Chinees  leverde  mits je de goede hebt ook veel geld op.
Deze zijn op logo na perfect passende en niets mis mee.
Intertoys mag dit zo doen, of zou de importeur dit eisen?

gerbera
door gerbera Jun 15, 2021 om 16:00
7386 Antwoorden / 14 Vragen

Ach ja als het om barbiepoppen was gegaan had u ook bakken vol ingekocht en nog wel op Koningsdag terwijl de vrijmarkt op die dag zowat overal verboden was.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 18, 2021 om 17:39
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik noemde geen jaartal,   iets van 2016 of 2017 geweest!

ne
door neodutchio - Jun 15, 2021 om 09:41
5184 Antwoorden / 12 Vragen

Het zal wat zijn als handelaren het speelgoed wegkapen en de consument met lege handen blijft zitten. Om die reden snap ik Intertoy's wel dat ze liever een consument blij maken dan dat ze teleurgestelde gezichten zien en een blije handelaar die er aan kan verdienen.
De bestelling wordt geannuleerd, iets ontvangen zal dus niet gebeuren. Wel hoort u binnen 14 dagen uw geld terug te krijgen.

tijger1
door tijger1 - Jun 15, 2021 om 10:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een webshop voor lego, maar u doet uw inkopen bij Intertoys?

Niet echt een normale manier van handel drijven.

gerbera
door gerbera - Jun 15, 2021 om 10:47
7386 Antwoorden / 14 Vragen

Als u dan toch zo nodig de spullen wilt hebben waarom dan niet gewoon Intertoys binnen lopen en ze daar kopen, verdient de winkelier er ook nog wat aan.

rj
door rjw - Jun 15, 2021 om 12:10
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Of het mag of niet is een goede vraag, maar het is op z'n minst niet netjes en zeker niet de bedoeling dat handelaren retailvoorraad opkopen zodat consumenten er naast grijpen. Of worden min of meer gedwongen om het voor (veel) meer te kopen omdat handelaren de markt verzieken. Als winkelier koop je gewoon bij de importeur of groothandel. Waarom doe je dat niet? Veel goedkoper dan via intertoys.

Wat is de naam van jouw webshop? Dan kunnen we consumenten vast waarschuwen om goed te kijken of ze daar wel willen kopen (als je op deze manier inkoopt, ben ik ik eigenlijk ook wel benieuwd of je de wettelijke consumentenvoorwaarden wel goed hanteert en respecteert).

ne
door neodutchio Jun 15, 2021 om 12:56
5184 Antwoorden / 12 Vragen

Lego is behoorlijk lastig aan te komen via de officiële kanalen. De handel is behoorlijk gesloten en ze willen graag alles in eigen hand houden.

rj
door rjw Jun 15, 2021 om 15:30
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Dat zal Lego dan ook niet zomaar doen. Die willen niet dat iedere hobbywebwinkelondernemer hun merk gaan bedoezelen....

ne
door neodutchio Jun 18, 2021 om 17:59
5184 Antwoorden / 12 Vragen

Precies, ze willen de grijze import voorkomen en de prijsstunters. Lego moet overal zo ongeveer hetzelfde kosten. Zo kan iedereen een boterham verdienen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 15, 2021 om 12:40
2133 Antwoorden / Vragen

Snappen doe ik het niet. Voor Intertoys is dit gewoon handel dus waarom zouden ze u die sets niet leveren? Wellicht is er iets out of stock en kunnen ze niet leveren. De rest is communicatie en logistieke afhandeling en daar is Intertoys niet geweldig in dus het kan even duren. Duurt het te lang dan kun je natuurlijk juridische stappen zetten.

ne
door neodutchio Jun 15, 2021 om 12:58
5184 Antwoorden / 12 Vragen

Het kan wel gewoon handel zijn, maar wat heb je liever: een tevreden consument die zijn bestelling op tijd krijgt of een handelaar die geld verdiend over jouw rug? Ik zou dan ook voor de eerste optie gaan.
Dergelijk dure sets zijn niet oneindig te krijgen, ook Intertoy's kan er maar een x aantal van inkopen.

panter22
door panter22 Jun 15, 2021 om 15:59
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al op de webshop gekeken? Ik zie daar geen woekerprijzen.

ne
door neodutchio Jun 18, 2021 om 18:00
5184 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat niet om de woekerprijzen, wel dat ze liever een klant blij maken en geen wederverkoper.

Iv
door Ivo W - Jun 15, 2021 om 13:27
741 Antwoorden / Vragen

Als ondernemer en handelaar moet u er toch wel van op de hoogte zijn dat het absoluut voor een (web)winkel is toegestaan om wederverkoop via de algemene voorwaarden uit te sluiten.
Intertoys doet dat kennelijk ook. Niks mis mee.

Zeker wanneer het om acties gaat waarbij de winkelier niets verdient aan de 'mooie aanbieding' of waar het gaat om limited editions die voor de winkelier heel lastig in te kopen zijn, zal er extra gelet worden op deze voorwaarde. Immers wil de winkelier tevreden consumenten als klant. En niet een zakelijke handelaar die de volgende keer zijn producten wel elders inkoopt, omdat de reguliere prijs voor die handelaar veel te hoog is en/of omdat de reguliere Lego-sets via de gebruikelijke inkoopkanalen kunnen worden ingekocht. Niet elke euro omzet is voor de winkelier evenveel waard.

Het verbaast mij vooral dat een handelaar hier zo verbaasd over kan zijn.

ro
door ronny530 - Jun 15, 2021 om 13:52
2811 Antwoorden / 41 Vragen

Intertoys verkoopt producten aan consumenten "3. Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit;". Bij uw aankoop zijn twijfels ontstaan en die twijfels blijken terecht te zijn want het blijkt dat u in Lego handeld. Het betaalde bedrag gaat u terug ontvangen maar niet per ommegaande want er staat een termijn van 30 dagen o.i.d. voor. Het maakt mij niets uit waar u uw handel inkoopt en met winst weer verkoopt maar koop dan in op persoonlijke titel met vermelding van uw privé Email adres en betaal met uw privé rekening en oja bestel niet te vaak dure Lego sets want ook dat gaat een keer opvallen.

mahadma
door mahadma - Jun 15, 2021 om 14:50
11605 Antwoorden / 51 Vragen

Hoe dan ook, uw "zakenadres" = besmet.

aurora1
door aurora1 - Jun 15, 2021 om 14:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U had zakelijk rechtstreeks bij Lego kunnen bestellen en kopen. Dat was de juiste én fatsoenlijke weg geweest.

En niet alles voor welwillende privé consumenten voor de neus wegkapen die dan niet meer bij Intertoys daarvoor terecht kunnen.

Als handelaar zou u ook moeten weten wat de termijn voor terugbetaling is. En u zou ook moeten weten dat u als handelaar niet thuis hoort op een consumentenforum maar op bedrijvensites zoals higher level.
U lijkt wel een derderangs koopmannetje dat argeloze privé-personen het vel over de oren wil halen met woekerprijzen.