ma
door maupgerda Jan 19, 2008 om 19:08
Winkels & webshops

Eindbedrag bij kassa afronden bij pinnen

Ik ben tegengekomen dat ik bij het pinnen elke keer toevallig een rond bedrag moest pinnen. Bij het controleren van mijn kassabon bleek het te pinnen bedrag niet overeen te komen met het werkelijk te betalen bedrag. Bij navraag bij de kassa werd mij verteld dat het pinbedrag is afgerond. Voor zover ik weet is de eurocent nog steeds een wettelijk betaalmiddel, zeker bij giraal of bankair betalen.

Ik vraag mij nu af, als ik afgerond giraal betaal, in hoeverre ik hierdoor bestolen word (weliswaar van centen, maar toch!). Tevens is mijn vraag: Wat levert deze truc de supermarkt weer aan extra (onrechtmatige) winst op?

2632 14 Rapporteer

labswans
door labswans - Jan 19, 2008 om 19:18
1918 Antwoorden / 10 Vragen

afronden van pin betalingen mag dom weg niet , wel contante betalingen

­Worden alle kassabetalingen (dus ook die met PIN of Chip) afgerond?

Nee, de afrondingsregels gelden alleen voor contante betaling. Bij betalingen met andere betaalmiddelen PINpas, Chipknip, Creditcard wordt het exacte bedrag betaald en mag geen afronding plaatsvinden.

bronhttp://www.nvb.nl/index.php?p=11823

groetjes , labswans

poltol
door poltol - Jan 19, 2008 om 19:20
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wilt u dit a.u.b. op het forum plaatsen? Dit is al een oud zeer wat honderden keren langs gekomen is. Het forum vindt u hier links in de rij.

Bvd.poltol

labswans
door labswans - Jan 19, 2008 om 19:21
1918 Antwoorden / 10 Vragen

en levert het onrechtmatige winst op voor de supermarkt ?

Denk van niet, er kunnen 50% mensen komen met afrondingen naar beneden en moet de supermarkt inleveren en er kunnen 50% mensen komen waarvan het bedrag naar boven wordt afgerond.

Het is een wisselwerking waar de consument gauw denk belazerd te worden maar de kans is klein lijkt mij

labswans

ma
door maupgerda - Jan 19, 2008 om 19:26
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb gemeld bij de bedrijfsleider, dat dit onrechtmatig is en dat hij dit moet aanpassen. De bedrijfsleider geeft vervolgens aan dat de kassaleverancier dit heeft ingesteld. Ik heb hem gewezen op zijn verantwoordelijkheid als bedrijfsleider en dat hij de leverancier opdracht dient te geven dit te herstellen. Hij heeft dit vervolgens geweigerd en het werkt nog steeds zo.

ma
door maupgerda - Jan 19, 2008 om 19:27
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben hier nieuw. Hoe kan ik dit doen?

ma
door maupgerda - Jan 19, 2008 om 19:29
5 Antwoorden / 2 Vragen

Overigens gaat het mij niet zozeer om de centen, maar om het pricipe. Ik heb namelijk het gevoel dat een ander weer gaat beslissen over mijn uitgaven.

door 4711 - Jan 19, 2008 om 20:20
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als het naar beneden zou gaan prima, maar ik zou weigeren te betalen!

Als je omhoog afgerond bedrag weigerde zitten ze bij de kassa met het probleem en ik zal niet eerder weg gaan!

Dat een leverancier verkeerde Kassa heeft geplaatst is dan zijn probleem, dus sta op je recht, wedden dat ze tijdelijk alles naar beneden afronden en je met korting laten gaan!

Niet het geld maar principe is dan belangrijk!

johandv
door johandv - Jan 19, 2008 om 22:49
94 Antwoorden / 4 Vragen

Dit gezeur over (een paar) centen is weer typish nederlands!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 20, 2008 om 00:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Mijn echtgenote werkte op een bank en daar werd rustig uren gezocht naar een verschil van twee cent, waar dat in zat.

Typisch een reactie van iemand met een dubbeldik inkomen. Weet u hoeveel een minimum inkomen is?
Zoek het maar eens op, kijk wat u aan vaste maandlasten heeft en wat er dan nog van over is per maand. Ik wed dat u per maand een aantal dagen tekort komt.

Er zijn legio spreekwoorden en gezegden over klein geld: Wie het kleine niet eert, is het grote niet waerd. Typisch Nederlands he?
Nu deze dan: Every litle helps said Wang Chin Lee, and he watered in the Yellow Sea. (naar John O'Mill)

Dus laat de mensen die op de cent willen kijken.

Hardware ERror MAN

poltol
door poltol - Jan 20, 2008 om 00:31
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@Herman,

Zullen we maar niet meer reageren? Het blijft gemekker over en weer. Dit is toch typisch een forum diskussie, dacht ik zo. Laat het daar maar verder lopen ;-)).

Fijne zondag, poltol.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 20, 2008 om 00:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ poltol,

Hetzelfde gewenst.
En gelijk heb je, maar soms kriebelt het toch. Zelfs steken, want ik kwam 5 jaar ook (niet) rond van 70% van het minimumloon=sociaal minimum.

Maar nu heb ik het goed.....

H.

du
door ducado - Jan 20, 2008 om 00:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik woon in Peru, en bij de supermarkten hier wordt je de mogelijkheid geboden om naar de eerst volgende 10 cent af te ronden, en het verschil gaat dan naar een goed doel ( In dit geval de daklozen van de aardbeving van 15 augustus 2007 )

Misschien een ideetje voor Nederland ?

kroonmeester
door kroonmeester - Jan 20, 2008 om 01:52
457 Antwoorden / 45 Vragen

Bij 'kunststofbetalingen' (bankpas, chipp.., kredietkaart e.d.) in een winkel is het niet toegestaan af te ronden naar boven of naar beneden, dan betaalt u de werkelijke prijs wat de kassa aangeeft.

Bij contanrte betaling in de winkel kan men de prijzen wel naar boven of naar onderen afronden, dat is de winkelier die het bepaalt, want niet iedere winkelier rond ook daadwerkelijk af. In Duitsland en België worden de prijzen bij contante betaling niet afgerond. Dit is weer typisch een 'poldergedrag', wat de grote ketens willen, volgen in kuddegedrag de kleine ondernemers.

Even terzijde: wij 'polderland' consument pikken dit kuddegedrag als vanzelfsprekend; voor mij is het een doorn in het oog!

brynnar
door brynnar - Jan 20, 2008 om 13:23
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Dit zegt De Nederlandsche Bank erover.

Mvgr - B