Sinds menig jaar stoor ik me aan de euroweek reclames van c1000. Na herhaaldelijk een email gestuurd te hebben richting c1000 en schuitema b.v., ga ik nu een poging doen via jullie:
De reclame spreekt over 100 aanbieding VOOR 1 euro, en niet 100 aanbiedingen VAN 1 euro. Nergens wordt er op kleine lettertjes gewezen (welke ook niet zichtbaar zijn op de website). Ik ben dus van mening dat ik recht heb, conform de reclame van c1000 (al meerdere jaren achtereen) op 100 producten waarvoor ik dus in totaal 1 euro betaal. Ik doe 1 x pervweek boodschappen en loop deze actie dus al meerdere keren mis, ondat c1000 mij dus misleid en betaal je zelfs meer dan 100 euro voor die zelfde 100 aanbiedingen VOOR 1 euro.
Mijn vraag is nu: wat zijn mijn rechten in deze kwestie en heb ik meerdere keren recht op die 100 producten voor 1 euro.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
U bepaalt toch zelf of u die reclame wilt benutten? De meeste zaken en gebruik ik nooit ook al zou die goedkoop zijn en voor mij niet bruikbaar. Dus ik heb alleen mijn eigen kijk hierop en laat mij niets wijsmaken..
U heeft het recht om 100 aanbiedings/geadverteerde artikelen te kopen voor € 1,00 per stuk, dus 100 stuks (als u die wil hebben) kosten u € 100,00.
heb ik meerdere keren recht op die 100 producten voor 1 euro. U zal ongetwijfeld van 1 artikel meerdere mogen kopen voor de aanbiedingsprijs van € 1,00 per artikel.
U kunt ook lezen: "100 artikelen voor € 1,00 per artikel" maar dan wordt de reklamkreet zo lastig.
Adviesje: Begin een rechtszaak, bij voorkeur tot de hoge raad, want u verliest alles in uw gedachtenstelling.
Ik zie die twee "acteurs" met die 1 euro aanbiedingen er alleen uitkomen met 1 en hetzelfde artikel uit de winkel komen. Dus honderd keer een worst of pakje chips of wat dan ook. Maar misschien bekijk ik die reclame verkeerd? En over "rechten hebben"? Met reclame? Grote jongen die daar mee uitkomt. Zou me de moeite maar besparen. Tenzij u alle artikelen van €1,00 wilt aanschaffen, waarmee ik wil zeggen: 100 pakjes soep, honderd pakjes chips, honderd items van wat dan ook? Vergeet reclame.
100 aanbiedingen voor €1,00 is niet hetzelfde als 100 artikelen voor € 1,00. Reken maar dat de tekst echt wel juridisch goed in elkaar zit, helaas ziet men alleen wat men wilt zien. U mag dus kiezen uit 100 verschillende aanbiedingen.
neodutchio schreef op zaterdag 17 jan 2015, 23:42: 100 aanbiedingen voor €1,00 is niet hetzelfde als 100 artikelen voor € 1,00. Reken maar dat de tekst echt wel juridisch goed in elkaar zit, helaas ziet men alleen wat men wilt zien. U mag dus kiezen uit 100 verschillende aanbiedingen.
Dat klopt ja. Je kan het ook lezen als dat je 1 euro moet betalen om er achter te komen wat de 100 aanbiedingen zijn :-).
Eigenlijk vind ik het triest als je probeert je gelijk te halen terwijl je donders goed begrijpt dat wat jij wilt onmogelijk is. De supermarkt gaat er van uit dat de klant zijn gezonde verstand gebruikelijk. En onder daar als je een euro betaald stellen ze je 100 aanbieden voor 100 aanbiedingen voor slechts 1 eurootje
C1000, hoeveel winkels zijn nog van over? De meeste zijn Jumbootjes geworden. Er zijn nog franchiseondernemers die zich verzetten - voor hoelang nog? - tegen de verbouwing naar een Jumbo Supermarkt.
dank iedereen voor het reageren. Als eerste wil ik ook even terug reageren:
Ik zal me er echt niet druk over maken of ik nou wel of geen gelijk krijg. Mij gaat het erom dat er in reclames een hoop gezegd word en waar niet inhoudelijk op terug gekomen wordt. Zoals meneer of mevrouw DIEWILIK zegt.....dat het triest is om je gelijk te halen. Zwaar overtrokken reactie, maar wil wel zeggen dat het triest is dat de consument genaaid worden waar ze bij staan.
Nergens in mijn verhaaltje eis ik iets van C1000, maar wil wel weten wat ik als consument nu kan en mag doen tegen dit soort praktijken, je wordt namelijk verlijdt tot komen van goederen met de veronderstelling dat je veel goedkoper uit bent. En zoals ook al eerder vermeld nergens in deze kwestie zijn kleine lettertjes zichtbaar die uitleg geven hoe de actie precies werkt.
Maar laat mij maar zielig zijn dan, ik kom liever op voor de mensen die dus niet zoveel te besteden hebben en door omstandigheden in deze situatie terecht gekomen zijn......want deze groep is de groep die gevoelig is voor deze misleidende reclames.
Nergens in mijn verhaaltje eis ik iets van C1000, maar wil wel weten wat ik als consument nu kan en mag doen tegen dit soort praktijken, je wordt namelijk verlijdt tot komen van goederen met de veronderstelling dat je veel goedkoper uit bent. En zoals ook al eerder vermeld nergens in deze kwestie zijn kleine lettertjes zichtbaar die uitleg geven hoe de actie precies werkt.
....
Er is zat te doen tegen misleidende reclame. Bijvoorbeeld een klacht indienen bij de Stichting Reclame code.
Ieder weldenkend mens zal in dit geval echter begrijpen dat de aanbieding niet 100 producten voor (in totaal) één euro is. Kleine lettertjes lijken mij in dit geval dan ook helemaal niet nodig. Maar als je een andere mening daarover hebt, dien een klacht in.
Bij de aanbiedingen die meedoen aan de 1+1 gratis tijdens de Nederland houdt van Gratis weken geldt dat er 50% korting wordt berekend aan de kassa Aanbiedingen gelden uitsluitend voor de in de winkel aanwezige varianten. Aanbiedingen zijn niet bestemd voor grootverbruikers en/of wederverkopers. Voor alle producten op deze site geldt maximaal 4 dezelfde aanbiedingen per klant. De aanbiedingen waarbij OP=OP staat vermeld, zijn geldig zolang de voorraad strekt. Op de aanbiedingen is de actiegarantie van toepassing met uitzondering van de aanbiedingen waarbij OP=OP staat vermeld. Onze actiegarantie houdt in dat u, indien de aanbieding is uitverkocht, u een tegoedbon kan vragen bij uw C1000, zodat u als nog dit product voor de genoemde actieprijs kan kopen. De wettelijke bepalingen m.b.t. verkoop alcohol zijn ook van toepassing in onze winkels. Alcohol onder de 18, natuurlijk niet. Nog geen 25 jaar? Laat je legitimatie zien. Aanbiedingen van alcoholhoudende dranken kunnen op basis van gemeentelijke verordeningen in de betreffende winkels niet of in gewijzigde vorm gelden. Prijswijzigingen, drukfouten en uitverkocht voorbehouden. Heeft u klachten over de C1000 site, dan kunt u bellen met de C1000 Consumentenservice: 0800-023 03 63. C1000 B.V., Databankweg 26, 3821 AL Amersfoort. ======================================================================= u kunt gewoon bellen ....
U heeft volkomen gelijk met uw opmerking betreffende deze reclame van C1000, het verschil zit echt in "voor" en "van". Maar bent u ooit wel eens een eerlijke reclame voor een product of dienst tegen gekomen waarbij er niet wordt overdreven of waarbij er geen sprake is van (kennelijke) misleiding ?
Maar bent u ooit wel eens een eerlijke reclame voor een product of dienst tegen gekomen waarbij er niet wordt overdreven of waarbij er geen sprake is van (kennelijke) misleiding ?
Ja hoor, eerlijke reclame bestaat echt: 2 halen 1 betalen. Vooral fijn bij lang houdbare producten.
Een interessant discussie punt. Maar inderdaad, gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen. Persoonlijk zou ik mijn energie aan andere zaken besteden.
Gewoon even een klacht indien bij de Reclame Code Commissie.https://www.reclamecode.nl/consument/default.asp?paginaID=104&hID=2 Die 100 aanbiedingen voor 1 Euro kunt u vergeten, want dat is niet aannemelijk. Indien uw klacht terecht misleidend wordt bevonden, dan moet C1000 de tekst aanpassen.
"eerlijke reclame bestaat echt: 2 halen 1 betalen" @tenormin Typische reclame voor een bedrijf waar artikelen flink duurder zijn, dan gemiddeld. Zoals bij onze duurste super AH en het Kruidvat. Het is maar wat je eerlijk noemt :)
Er zijn meerdere mensen hier die u al hebben aangegeven dat u taaltechnisch in dezen volkomen gelijk hebt. Echter, helaas moeten we zien dat niet alleen de reclamemakers van Schuitema nog fouten maken in hun taaluitingen, maar ook u en waarschijnlijk de meesten onder ons. Een rechter of klachtencommissie zal dat meewegen en in haar oordeel zal dat meeklinken. Geen schijn van kans dat u zo'n zaak zou winnen. Wellicht dat Schuitema c.s. het advies krijgt om in het vervolg iets duidelijker te zijn in hun reclameuitingen.
Mijn advies: Maakt u zich niet dik, obesitas ligt altijd op de loer.
@remcoc. Taalkundig heeft u volkomen gelijk.......maar een rechter zal u gaan uitleggen, dat het duidelijk niet de bedoeling is om 100 artikelen voor slechts € 1,- mee te mogen nemen. Het zijn de (leuke?) randjes van tekstacrobaten uit de reclamewereld. Soms....soms gaan ze wèl op hun bek, maar in dit geval zal de rechtspraak u waarschijnlijk niet helpen. M.a.w. het is voor mij geen duidelijk twijfelgeval.
Ik denk dat deze mijnheer last heeft van tunnelvisie.Sommige mensen zien alleen de ingang en de uitgang maar niet de zijwegen. U kunt zich ook afvragen waar kan ik nu 100 artikelen kopen voor maar 1 euro. Wel een beetje paranoie vind u niet ?
Reclames zijn ook alleen maar bedoeld om ons te misleiden, daar moet je gewoon niet in trappen als consument zijnde, zet je tv uit, dan mis je niks, maar wel een hoop gezeik waar je niks mee verder kom.
Hoi, haha, dat zeg ik zelf ook wel eens. Je hebt gelijk, maar ja, het is spreektaal hè. Als je goed oplet, schrijven mensen zo vaak iets fout, ook bij de reclame.
Bij C-1000 mag je maar 4 van dezelfde aanbieding kopen.Dit om" iedereen de kans te geven" deze aanbieding te kopen. Belachelijk gewoon, je moet er de eerste dag meteen bij zijn anders heb kun je geen aanbieding meer krijgen terwijl ze toch een week duren. iedereen de kans noemen ze dat, nou het werkt totaal niet.Ik zie dat hele families ieder apart in de rij aanbiedingen afreken dus met dat zgn 4 per aanbieding slaat men de plank totaal mis en niemand kan meer van een aanbieding profiteren. Dus C-1000 doe net als andere supermarkt(en) en laat iedereen gewoon de hoeveelheid kopen die men wil, DIe 4 personen slaat nergens op, heeft totaal geen effect.!Koop wat meer in, men weet dat er mensen op een aanbieding afkomen. Het zijn gewoon lokkertjes je slaat altijd de plank mis,nooi t verkrijgbaar altijd OP.
Door de VARA eest nu op je vraag gewezen, wil ik antwoorden.
Wanneer je ook energie steekt in het lezen van jurisprudentie, zul je ontdekken dat een rechter in zo'n onwaar reclamegeval heeft beslist dat reclame mag liegen/overdrijven. Omdat ieder weldenkend mens tegenwoordig door een reclameboodschap, die te mooi lijkt om waar te zijn, heen moet kunnen kijken.
Moraal van dit verhaal: denk eerst na voordat je een blunder maakt!
remcoc schreef op zondag 18 jan 2015, 09:26: dank iedereen voor het reageren. Als eerste wil ik ook even terug reageren:
Ik zal me er echt niet druk over maken of ik nou wel of geen gelijk krijg. Mij gaat het ER OM dat er in reclames een hoop gezegd wordT (en) waar niet inhoudelijk op TERUGGEKOMEN wordt. Zoals meneer of mevrouw DIEWILIK zegGEN.....dat het triest is om je gelijk te halen. Zwaar overtrokken reactie, maar wil wel zeggen dat het triest is dat de consumentEN genaaid wordEN waar ze bij staan. (of: DE CONSUMENT GENAAID WORDT WAAR HIJ BIJ STAAT)
Nergens in mijn verhaaltje eis ik iets van C1000, maar wil wel weten wat ik als consument nu kan en mag doen tegen dit soort praktijken, je wordt namelijk VERLEID tot koPen van goederen met de veronderstelling dat je veel goedkoper uit bent. En zoals ook al eerder vermeld nergens in deze kwestie zijn kleine lettertjes zichtbaar die uitleg geven hoe de actie precies werkt.
Maar laat mij maar zielig zijn dan, ik kom liever op voor de mensen die dus niet zoveel te besteden hebben en door omstandigheden in deze situatie terecht gekomen zijn......want deze groep is de groep die gevoelig is voor deze misleidende reclames.
manwijf schreef op maandag 19 jan 2015, 13:09: "eerlijke reclame bestaat echt: 2 halen 1 betalen" @tenormin Typische reclame voor een bedrijf waar artikelen flink duurder zijn, dan gemiddeld. Zoals bij onze duurste super AH en het Kruidvat. Het is maar wat je eerlijk noemt :)
Ik doelde niet op supers: Action heeft heel veel aanbiedingen. Volgens mij zijn hun prijzen relatief gezien toppie. En tja, als ze zowel koffie/wasmiddel of wat dan ook in de aanbieding hebben: dat is pas kassa (voor mij dan).
Hier vlakbij ook een winkel met een rek buiten met daarop " alles voor vijf euro". Ik lees dat als zou alles samen dit bedrag kosten, ik vrees echter dat de winkelier er anders over denkt.
u maakt een fundamentele denk- c.q. leesfout: u denkt dat een aanbieding hetzelfde is als een product. Maar een aanbieding is niet een product maar slechts het recht om een product te kopen voor een bepaalde prijs.
100 aanbiedingen voor 1 euro betekent letterlijk dat als u één euro betaalt u recht heeft op 100 aanbiedingen. En ieder van die aanbiedingen behelst een aanbod om een product te kopen voor een bepaalde prijs. Uw recht is dus letterlijk dat als u één euro betaalt u gebruik mag maken van de aanbiedingen :-). Als u de slogan dus letterlijk zou nemen moet u iedere keer dat u daar bent één euro extra betalen....
Die C 1000 euro weken zijn alleen maar lokkertjes, ze zijn er wel maar niet allemaal op de zelfde dag en ook staan er duurdere producten tussen de euro aanbiedingen , heb ik al verschillende keren woorden over gehad , maar ze doen het met een lachertje af en zeggen ijskoud beter opletten, niet erg klantvriendelijk, moet dus wel degelijk opletten en de kleine lettertjes lezen om voordeel te hebben van die euro weken , want recht heb je er niet op is mij verteld in een C 1000 waar ik altijd min boodschappen doe , maar gelukkig niet lang meer dan zijn alle C 1000 winkels weg.
Ach, woonde u maar in de USA.. Dan kreeg u waarschijnlijk wel uw gelijk (100 producten voor 1 euro) omdat het er zo letterlijk staat. Ik maak hierover ook vaak grapjes in een winkel met het personeel.. "Doet u mij maar de hele collectie voor 6 euro dan zal ik mijn vrachtwagen snel halen en ziet u mij zo terug.." Hier in Nederland gaan we er van uit dat iedereen zo een reclameboodschap begrijpt. Wel heeft een klacht bij de reclamecodecommissie een klein beetje zin omdat die letten op hoe een reclameboodschap opgesteld mag worden.
Het is inderdaad niet helemaal goed opgeschreven. Het moet eigenlijk zijn "van" 1 euro. Ondanks dat zijn zij niet verplicht je die 100 artikelen voor totaal in 1 euro mee te geven. Het is nl zo dat als artikelen bijvoorbeeld fout geprijsd zijn, de winkel je die niet hoeft mee te geven voor die prijs als je met gezond verstand kunt weten dat het niet kan kloppen. Dus als het verschil extreem groot is. Het lijkt mij dat het hier ook voor geldt.
En verder, ik doe ook boodschappen bij C1000 in een kleine plaats, en daar kan ik de aanbiedingen tot de laatste dag krijgen. Het ligt dus wel aan het beleid van de eigenaar denk ik. Dan kun je niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn.
C1000 oogst, geheel gratis, weer een heel veel aandacht voor deze reclame boodschap. Felicitaties aan het reclamebureau die deze slogan heeft verzonnen.
Dit lijkt me echt een vraag voor Marc van Oostendorp "de taal professor" op Radio Noord Holland. Deze is op maandag morgen om 10 uur te beluisteren via rtvnh.nl maar het beste kan je de vraag even stellen via arjan@rtvnh.nl ovv de taal professor
Doet me denken aan dat probleem in Canada? Waar telefoonaanbieders het verschil tussen 0.02$ en 0.02c niet begrepen. Maar dat was dan niet enkel een reclame uitspraak maar dat stond zwart op wit bij het afsluiten van de overeenkomst.
Nee hoor, ook taalkundig klopt er niets van deze redenering.
"Mijn vrouw heeft veel te veel jurken, en ik vind het geldverspilling. Temeer daar ze er wel tien heeft voor elke gelegenheid." [Dit kan betekenen dat alle tien afzonderlijk voor elke gelegenheid dienen.]
"Je koopt zulke ssd's al voor vijftig euro." [Per stuk uiteraard.]
Enzovoort.
Nadere taalkundige analyse: 1. de zin bevat een onderliggende woordgroep "artikel voor 1 euro", op te vatten als 'artikel dat 1 euro kost'. 2. Die woordgroep is in het meervoud gezet: "artikelen voor 1 euro", op te vatten als 'artikelen die 1 euro kosten'.
Er is hierboven al gesuggereerd, lijkt mij, dat de redenering weinig redelijk is, maar ook vanuit linguïstisch oogpunt is zij misschien hooguit spitsvondig. Ze klopt echter niet.
Bij deze wil ik de meeste bedanken voor hun reactie, helaas zijn er ook een aantal geweest die op een wat vijandigere manier hebben gereageerd. Iets wat ik niet helemaal kan begrijpen, daar ik de personen in kwestie niet persoonlijk ken.
Dit heeft mij doen besluiten om me weer af te melden voor deze forum. Als voor die mensen (de goede niet meegenomen natuurlijk) dit de manier is om te reageren op een item/topic, dan besteed ik mijn tijd liever aan de juiste mensen die wel op een normale manier kunnen discussiëren.
Nogmaals diegene die op welke positieve manier (en dat hoeft dus niet een manier te zijn om mij naar de mond te praten, maar wel op een gewone manier) dan ook gereageerd hebben: mijn dank hiervoor
Remcoc haakt af. Remcoc ontstemd. Dat hij hier niet het gelijk krijgt dat hij meent te hebben.
Remcoc wil 100 artikelen kopen voor 1 euro. Want dat begrijpt hij uit de folder. Zijn karretje puilt uit. Remcoc legt 1 euro neer, en kijkt heel slim naar de kassa schoonheid. Remcoc legt het hele verhaal uit aan de cassiere. Die Remcoc daarna vreemd aankijkt, en zegt : dat is dan 100 maal 1 euro. Dat snapt toch een kleuter meneer, zegt de kassa mevrouw. Remcoc is ontstemd, het staat toch duidelijk in de folder, zegt Remcoc. En de opmerkingen van mensen achter hem in de rij bevallen Remcoc ook al helemaal niet. Ik haak af, ik kom hier niet meer, mompelt Remcoc zachies. Conclusie van Wimmi : er is veel leed op de wereld.
Waarom nog reageren: remcoc heeft immers duidelijk te kennen gegeven af te sluiten, vinkje te zetten. Mag toch? Als een TS zich niet comfortabel voelt is dat zijn/haar goed recht. Dus over en sluiten.
Waarom reageren vraagt u. Waarom reageert u dan zo nodig ? De deelnemers kunnen de behoefte hebben om onderling nog even van gedachten te wisselen. Zoals blijkt. Over en sluiten schrijft u. Dat maakt u niet uit ! ++++++++++++++++++++++++++===============
tenormin schreef op woensdag 21 jan 2015, 23:39: Waarom nog reageren: remcoc heeft immers duidelijk te kennen gegeven af te sluiten, vinkje te zetten. Mag toch? Als een TS zich niet comfortabel voelt is dat zijn/haar goed recht. Dus over en sluiten.
@wimmi20, nee hoor, was 'only a reminder'; de TS stopt, wil niets meer lezen, okay toch. Welterusten en droom over een alweer snedig en grappig antwoord. I like it, by the way.
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd. Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap? Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend. Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest
...
Lees meer
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst. Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij. Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer