Pe
door Penny26 May 24, 2023 om 09:43
Winkels & webshops

Fotobehang uitsluiten van herroepingsrecht

Op 1 mei heb ik 2 identieke rollen fotobehang besteld bij homedesignshops.nl. Op 15 mei heb ik de rollen ontvangen. Nu bleek dit weekend dat we maar 1 van de 2 rollen nodig hebben. De tweede rol is dus ongebruikt en ongeopend.

Nu blijkt de webshop fotobehang standaard uit te sluiten van het herroepingsrecht, omdat dit volgens hen op bestelling wordt gemaakt bij de leverancier. Echter heb ik het fotobehang niet op een door mij gespecificeerde maat laten maken en kan ik op de website ook enkel voor de door hen aangeboden standaardmaat kiezen. Ook op andere websites en op de website van de leverancier zelf wordt dit behang in de standaardmaat aangeboden.

Het feit dat zij het behang vervolgens bij de leverancier moeten bestellen, maakt het voor zover ik heb kunnen uitzoeken geen maatwerk. Dit zou dus betekenen dat de website dit fotobehang ten onrechte uitsluit van het herroepingsrecht. Klopt dit?

Ter info: Ik heb dezelfde vraag ook voorgelegd aan Consuwijzer. Maar ik verwacht van hen op korte termijn geen antwoord.

1645 8 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - May 24, 2023 om 10:00
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kunt u nog voor uitgebreide uitleg van het contactformulier gebruik maken.

https://www.homedesignshops.nl/contactformulier

De twee rollen zijn wel besteld door de webshop en voor hen dus ook moeilijk om er een van terug te zenden.

Pe
door Penny26 May 24, 2023 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de context, ik ben zelf gisteren al in het herroepingsrecht gedoken en heb uiteraard zelf al contact opgenomen met de webshop. Het feit dat zij de rollen voor mij bij de leverancier hebben besteld, is volgens de wet geen reden om een retour te weigeren:

"Wat mag je NIET uitzonderen?

Allereerst is het belangrijk om de meest gemaakte fouten te laten zien. Sommige zaken worden vaak uitgezonderd, terwijl dit wettelijk niet mag. De volgende zaken mag je NIET uitzonderen en moet je gewoon netjes retour nemen:

Aanbiedingen.
Producten die je speciaal voor de klant besteld hebt."

via:

https://www.webwinkelkeur.nl/wettelijke-uitzonderingen-herroepingsrecht-bedenktijd/#:~:text=Producten%20die%20na%20opening%20niet,het%20herroepingsrecht%20pas%20te%20vervallen.

Dat een bedrijf iets in de voorwaarden opneemt dat niet strookt met de wet, maakt de voorwaarden toch niet opeens belangrijker dan de wet?

sjjoppy
door sjjoppy May 24, 2023 om 11:26
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lees in uw gedeelde link dat  (Producten die je speciaal voor de klant besteld hebt)  wel teruggenomen mogen worden maar zou de uitzondering in deze niet kunnen zijn dat u een gedeelte van het bestelde wilt retourneren?

Pe
door Penny26 May 24, 2023 om 20:44
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 2 exact dezelfde producten besteld, de webshop verkoopt deze ook per stuk. Het terugnemen van 1 product zou dus geen problemen moeten opleveren. Het scheelt zelfs levertijd mocht een andere klant nog hetzelfde behang bestellen - dan hebben ze deze rol immers al op voorraad.

sjjoppy
door sjjoppy May 24, 2023 om 20:48
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Als het 2 aparte producten betreft die ook niet samen verpakt zijn heeft u wel een punt.

Pe
door Penny26 May 24, 2023 om 20:53
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om 2 losse, apart verpakte rollen, de rol die ik over heb zit zoals vermeld nog ongeopend in de originele verpakking. Zou dus geen enkel probleem moeten zijn.

sira
door sira - May 24, 2023 om 10:13
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Op hun website staat het volgende over retourneren:

De volgende producten worden speciaal voor jou exact op maat gemaakt en kunnen daarom niet retour:

- Behang per meter
- Borastapeter behang
- Dutch First Class behang
- Eijffinger Outletdeals
- Fotobehang (en behangcirkels)
- Midbec behang

Bovendien hebben zij het speciaal voor u besteld.

rj
door rjw May 24, 2023 om 19:58
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Of het wel of niet mag is een andere discussie. Wat ik me vooral afvraag is waarom iemand, als je dit leest, toch nog gaat bestellen?

Pe
door Penny26 May 24, 2023 om 20:43
Antwoorden / 1 Vragen

Tja. Helaas voor mij te laat, maar ik zou het anderen in ieder geval ten zeerste afraden.

Jammer als bedrijven denken dat hun voorwaarden boven de wet staan. Ook de andere uitzonderingen die zij melden lijken in de meeste gevallen absoluut niet onder de uitzonderingen van het herroepingsrecht te vallen.

mahadma
door mahadma - May 24, 2023 om 11:19
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Zet het op marktplaats wat u over heeft.oid.

Topantwoord

1paul
door 1paul - May 24, 2023 om 11:42
3147 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft gelijk, het enkele feit dat zij dit moeten bestellen maakt niet uit....

Lees hier

Topantwoord

ne
door neodutchio - May 24, 2023 om 11:51
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Dat zij het moeten bestellen voor u is geen reden om herroeping te weigeren. Enkel producten die op uw aanvraag apart gemaakt worden hoeven niet terug. Zelfs een bankstel met keuze uit x kleuren valt onder het hoerroepingsrecht. Simpelweg omdat het als standaard aangeboden word.
Het behang is geen maatwerk en word niet op uw wensen speciaal gemaakt. U mag dus herroepen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 24, 2023 om 12:26
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Penny26 ,

Wat de website vermeldt en uitsluit van herroepingsrecht , is de grootste onzin .

Producten die de webwinkel níet mag uitzonderen - en dus retour moet nemen:

  • Aanbiedingen
  • Producten die de winkel speciaal voor de klant besteld heeft (Dit is niet hetzelfde als maatwerk - zie verderop bij uitzonderingen)
  • Tweedehands producten
  • Hygiënische producten zonder verzegeling
  • Producten waarvan de verpakking is geopend
  • Producten met een beschadiging (Heb je het product beschadigd tijdens je bedenktijd? Dan mag de winkel de schade bij jou in rekening brengen. Terugname weigeren mag echter niet.)

Deze zaken moet de webwinkel dus gewoon terugnemen als je ze binnen de bedenktijd retourneert, ook al zou je dat misschien niet verwachten.

In bovenstaande gevallen moet je je dus niks laten wijsmaken door de webwinkel. Maar wat zijn nu wel legitieme uitzonderingen op het herroepingsrecht? Hieronder zetten we ze op een rij, gevolgd door een toelichting per categorie, inclusief de officiële wettekst.

Voor verdere informatie , zie deze link .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/herroepingsrecht-bij-online-bestellingen-wat-kun-je-wel-en-niet-terugsturen/

Homedesignshops is aangesloten bij Qshops , u kunt daar een klacht indienen .

https://www.qshops.org/webshop/view/17451

https://www.qshops.org/pages/klacht_melden

Pe
door Penny26 May 24, 2023 om 20:41
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt. Ik heb de klantenservice hier ook al op gewezen, ze blijven er bij dat het behang speciaal voor mij besteld is en het dus onder de uitzonderingen zou vallen. Dat is natuurlijk sowieso flauwekul.

Grappig genoeg staat op de website bij het betreffende product dat het ''op voorraad bij de leverancier'' zou zijn, wat het helemaal belachelijk maakt.

Ik heb het inmiddels ook bij Qshops gemeld.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 24, 2023 om 13:08
2055 Antwoorden / Vragen

U heeft gewoon gelijk, dit is geen maatwerk en het feit dat zij het vóór u bestellen is simpelweg geen geldige reden. Alleen tussen gelijk hebben en gelijk krijgen kan nog een flink discussietraject zitten, zeker als het een soort garagebox-leverancier is die probeert zonder voorraad te werken en dus absoluut niets retour wil.