Ju
door Jukave Aug 27, 2023 om 00:15
Winkels & webshops

Garantie

Wij hebben een probleem met Amazon, we hebben in april van dit jaar een robotstofzuiger gekocht bij ze maar er is een defect, het bedrijf blijft zeggen dat ik mijn geld terug krijg maar ik wil een reparatie of een vervanging van het product. (Het is gekocht in een actieperiode voor een actieprijs, geld terug is te weinig geld voor de aanschaf van dezelfde robotstofzuiger).
Ik ben nu al 3 weken hiermee bezig, de een zegt dit, de ander dat, maar ze blijven volhouden dat ik alleen maar mijn geld terug kan krijgen, dat ik vervolgens geen product meer heb en te weinig geld om hetzelfde product weer te kopen doet ze niks.

2968 11 Rapporteer
sw
door swat1500 - Aug 27, 2023 om 00:33
3790 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas voor u heeft het bedrijf gelijk. Bij een toegewezen garantieclaim kan de leverancier kiezen voor (kostenloze) reparatie, vervanging of geld terug. De klant heeft hierin geen keuze. U heeft alleen recht op garantie en die wordt gegeven door de restitutie.

tenormin
door tenormin - Aug 27, 2023 om 01:25
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Niet dat het u nu helpt hoor, maar ik koop toch dit zulk zaken in een stenen winkel. Net als een fiets bij de fietsenmaker,schoenen ook liefst in de winkel, dure keukenattributen ect. "het liefst dicht bij huis" met de bijpassende service.

rj
door rjw Sep 7, 2023 om 09:29
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Grote kans dat die stenen winkel hetzelfde doet. Als er geen onderdelen zijn om te repareren houdt het allemaal op.

ne
door neodutchio - Aug 27, 2023 om 07:49
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Reparatie is alleen af te dwingen als dat loont. Als u bijvoorbeeld een stofzuiger hebt van €100,- en reparatie is €150,-, dan kunt u dat niet afdwingen. Blijft over vervangen of geld terug. Verkoopt de verkoper nog exact dezelfde stofzuiger? Amazon is een platform waar zij zelf, maar ook een hoop wederverkopers hun spullen aanbieden. Als dezelfde verkoper nog exact dezelfde stofzuiger aanbiedt kunt u daarom vragen. Anders blijft ontbinding over.
Dat u het in een actieperiode gekocht heeft wil niet zeggen dat u meer geld hoort terug te krijgen. Ontbinden wil zeggen u het betaalde aankoopbedrag terug en de verkoper de goederen.

rj
door rjw Sep 7, 2023 om 09:31
3268 Antwoorden / 5 Vragen

En andersom natuurlijk ook: als je een product koopt van 1000 euro, en reparatie kost 150 euro, dan mag de winkelier repareren ipv geld teruggeven ook al zou de klant liever het geld hebben.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2023 om 08:28
11547 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt nooit meer geld terug krijgen dan u er voor betaald heeft. Dus Amazon heeft gelijk, zij draaien de verkoop terug en als u een nieuwe wil hebben zult u het verschil zelf moeten bijpassen, overigens, over welk bedrag heeft u het feitelijk?

Wij hadden ooit een camera verkocht, net als alle winkeliers die een artikel voor fl 0,01 hadden geëtaleerd. Met kassabon verkocht. Klant komt na 7 maanden met de camera terug, defect. Wilde garantie. Hij heeft het volledige aankoopbedrag terug gekregen. Wij mochten dit doen.

ka
door kaartendraak Aug 28, 2023 om 10:16
182 Antwoorden / 2 Vragen

Precies, Amazon geeft nooit meer dan het originele aankoopbedrag terug, vaak betalen ze je zelfs de portokosten terug. Ik heb nog nooit gehoord dat ze een lager bedrag terug betalen en als het product daarna duurder is op de site, ja helaas, dat gebeurt ook. Vaak worden ze weer goedkoper naarmate de voorraad daalt, vaak genoeg gezien. Het is al heel erg coulant dat ze je het aankoopbedrag terug willen betalen, voor hetzelfde geldt moet je het ding wel terug sturen voor reparatie, wie weet hoe lang je dan moet wachten, of het wel gerepareerd wordt, hoe krijg je het teurg enz. Beter het geld aanpakken en een nieuwe/andere proberen, misschien bij andere externe verkoper of winkel.

ro
door ronny530 - Aug 27, 2023 om 08:33
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Of u de robotstofzuiger in een aanbieding heeft gekocht of niet staat los van de verleende garantie en de fabrikant is nog niet verplicht om de robotstofzuiger te repareren.
Het doel van garantie is dat u er geen schade van mag lijden maar het is ook niet de bedoeling dat u er beter van wordt door u een robotstofzuiger te geven die nu meer kost dan u er nieuw voor betaald heeft.
In dit geval mag de fabrikant er voor kiezen om het aankoopbedrag aan u terug te geven omdat u dan geen financiële schade lijd en dat bedrag voor een zelfgekozen doel kunt besteden.
Robotstofzuigers zijn in alle prijsklasses wel te koop dus zal er vast wel één bij zijn die in de prijsklasse van uw wensen valt.

Ja
door JannyBoe - Aug 27, 2023 om 13:39
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, lees deze info op Consuwijzer er eens op na: 'Vroeg u de verkoper om uw product te repareren of te vervangen? Dan stelt de verkoper soms toch een andere oplossing voor. Dat mag als hij daar een goede reden voor heeft. En u er niet te veel last van hebt.'

mo
door mof - Aug 28, 2023 om 10:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het consumenten recht zegt dat bij een defect de verkoper mag kiezen tussen: 1) reparatie, 2) geld terug, 3) vervangend gelijkwaardig artikel.
De keuze ligt bij de verkoper. Amazon mag u dus het geld teruggeven. U heeft pech gehad maar ook geen schade opgelopen.

he
door henkie.penkie - Aug 28, 2023 om 10:39
149 Antwoorden / 0 Vragen

Het is bij Amazon zo als je een product hebt gekocht en het komt van verre dan doet Amazon niet moeilijk over een product wat binnen de garantie defect raakt. Repareren van vele producten is soms duurder. Daarom als je duidelijk aangeeft wat de reden vann het defect is, dat je dan de aankoopwaarde terugkrijgt en mag je het defect geraakt product bij de milieustraat inleveren. Bewaar het product wel tot alles geregeld is.

ma
door marleenvanh - Aug 28, 2023 om 12:48
452 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hoeft ze ook niets te doen. U hebt bedrag X uitgegeven en u krijgt van hen bedrag X terug. Nog even doorsparen en er dan een kopen voor een volle prijs. Succes!

Am
door Amberdvb - Sep 7, 2023 om 09:24
8 Antwoorden / Vragen

Wanneer een product kapot gaat dient de verkoper te zorgen voor een deugdelijke oplossing. Deze oplossing kan zijn in de vorm van reparatie, vervanging of het teruggeven van het geld. Indien de kosten voor reparatie niet in verhouding staat tot het product, is de verkoper niet verplicht het product te repareren en mogen ze het geld teruggeven. Dit is geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Het uitgangspunt is dat er een andere oplossing aangeboden mag worden, zo lang u daar niet te veel last van zou ondervinden. De oplossing die Amazon aanbiedt zal (waarschijnlijk) als passend worden beschouwd.

Eventueel helpt dit nog: https://juristenblog.nl/heb-je-altijd-garantie-als-je-iets-koopt/

rj
door rjw - Sep 7, 2023 om 09:31
3268 Antwoorden / 5 Vragen

De conclusie is eigenlijk dat wat een bedrijf ook doet het nooit goed is. Als een bedrijf wil repareren ipv geld teruggeven zien we klachten. Nu wil het bedrijf geld teruggeven ipv repareren en zien we weer klachten.