Garantie
Wij hebben een probleem met Amazon, we hebben in april van dit jaar een robotstofzuiger gekocht bij ze maar er is een defect, het bedrijf blijft zeggen dat ik mijn geld terug krijg maar ik wil een reparatie of een vervanging van het product. (Het is gekocht in een actieperiode voor een actieprijs, geld terug is te weinig geld voor de aanschaf van dezelfde robotstofzuiger).
Ik ben nu al 3 weken hiermee bezig, de een zegt dit, de ander dat, maar ze blijven volhouden dat ik alleen maar mijn geld terug kan krijgen, dat ik vervolgens geen product meer heb en te weinig geld om hetzelfde product weer te kopen doet ze niks.
Helaas voor u heeft het bedrijf gelijk. Bij een toegewezen garantieclaim kan de leverancier kiezen voor (kostenloze) reparatie, vervanging of geld terug. De klant heeft hierin geen keuze. U heeft alleen recht op garantie en die wordt gegeven door de restitutie.
Niet dat het u nu helpt hoor, maar ik koop toch dit zulk zaken in een stenen winkel. Net als een fiets bij de fietsenmaker,schoenen ook liefst in de winkel, dure keukenattributen ect. "het liefst dicht bij huis" met de bijpassende service.
Grote kans dat die stenen winkel hetzelfde doet. Als er geen onderdelen zijn om te repareren houdt het allemaal op.
Reparatie is alleen af te dwingen als dat loont. Als u bijvoorbeeld een stofzuiger hebt van €100,- en reparatie is €150,-, dan kunt u dat niet afdwingen. Blijft over vervangen of geld terug. Verkoopt de verkoper nog exact dezelfde stofzuiger? Amazon is een platform waar zij zelf, maar ook een hoop wederverkopers hun spullen aanbieden. Als dezelfde verkoper nog exact dezelfde stofzuiger aanbiedt kunt u daarom vragen. Anders blijft ontbinding over.
Dat u het in een actieperiode gekocht heeft wil niet zeggen dat u meer geld hoort terug te krijgen. Ontbinden wil zeggen u het betaalde aankoopbedrag terug en de verkoper de goederen.
En andersom natuurlijk ook: als je een product koopt van 1000 euro, en reparatie kost 150 euro, dan mag de winkelier repareren ipv geld teruggeven ook al zou de klant liever het geld hebben.
U kunt nooit meer geld terug krijgen dan u er voor betaald heeft. Dus Amazon heeft gelijk, zij draaien de verkoop terug en als u een nieuwe wil hebben zult u het verschil zelf moeten bijpassen, overigens, over welk bedrag heeft u het feitelijk?
Wij hadden ooit een camera verkocht, net als alle winkeliers die een artikel voor fl 0,01 hadden geëtaleerd. Met kassabon verkocht. Klant komt na 7 maanden met de camera terug, defect. Wilde garantie. Hij heeft het volledige aankoopbedrag terug gekregen. Wij mochten dit doen.
Precies, Amazon geeft nooit meer dan het originele aankoopbedrag terug, vaak betalen ze je zelfs de portokosten terug. Ik heb nog nooit gehoord dat ze een lager bedrag terug betalen en als het product daarna duurder is op de site, ja helaas, dat gebeurt ook. Vaak worden ze weer goedkoper naarmate de voorraad daalt, vaak genoeg gezien. Het is al heel erg coulant dat ze je het aankoopbedrag terug willen betalen, voor hetzelfde geldt moet je het ding wel terug sturen voor reparatie, wie weet hoe lang je dan moet wachten, of het wel gerepareerd wordt, hoe krijg je het teurg enz. Beter het geld aanpakken en een nieuwe/andere proberen, misschien bij andere externe verkoper of winkel.
Of u de robotstofzuiger in een aanbieding heeft gekocht of niet staat los van de verleende garantie en de fabrikant is nog niet verplicht om de robotstofzuiger te repareren.
Het doel van garantie is dat u er geen schade van mag lijden maar het is ook niet de bedoeling dat u er beter van wordt door u een robotstofzuiger te geven die nu meer kost dan u er nieuw voor betaald heeft.
In dit geval mag de fabrikant er voor kiezen om het aankoopbedrag aan u terug te geven omdat u dan geen financiële schade lijd en dat bedrag voor een zelfgekozen doel kunt besteden.
Robotstofzuigers zijn in alle prijsklasses wel te koop dus zal er vast wel één bij zijn die in de prijsklasse van uw wensen valt.
Het consumenten recht zegt dat bij een defect de verkoper mag kiezen tussen: 1) reparatie, 2) geld terug, 3) vervangend gelijkwaardig artikel.
De keuze ligt bij de verkoper. Amazon mag u dus het geld teruggeven. U heeft pech gehad maar ook geen schade opgelopen.
Het is bij Amazon zo als je een product hebt gekocht en het komt van verre dan doet Amazon niet moeilijk over een product wat binnen de garantie defect raakt. Repareren van vele producten is soms duurder. Daarom als je duidelijk aangeeft wat de reden vann het defect is, dat je dan de aankoopwaarde terugkrijgt en mag je het defect geraakt product bij de milieustraat inleveren. Bewaar het product wel tot alles geregeld is.
Dat hoeft ze ook niets te doen. U hebt bedrag X uitgegeven en u krijgt van hen bedrag X terug. Nog even doorsparen en er dan een kopen voor een volle prijs. Succes!
Wanneer een product kapot gaat dient de verkoper te zorgen voor een deugdelijke oplossing. Deze oplossing kan zijn in de vorm van reparatie, vervanging of het teruggeven van het geld. Indien de kosten voor reparatie niet in verhouding staat tot het product, is de verkoper niet verplicht het product te repareren en mogen ze het geld teruggeven. Dit is geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Het uitgangspunt is dat er een andere oplossing aangeboden mag worden, zo lang u daar niet te veel last van zou ondervinden. De oplossing die Amazon aanbiedt zal (waarschijnlijk) als passend worden beschouwd.
Eventueel helpt dit nog: https://juristenblog.nl/heb-je-altijd-garantie-als-je-iets-koopt/
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Niet geïndexeerde begrafenisverzekering
Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer