Ja
door Jan Bartelds Dec 11, 2022 om 17:23
Winkels & webshops

Geen retourzending mogelijk na opening van seal verpakking

Via het internet heb ik bij DERILA een traagschuimkussen gekocht. Dit kussen heb ontvangen via de post in een seal-,dus een vacuum verpakte zak, als verpakking. Op de verpakking stond geen gebruiksaanwijzing of e.d. Ik heb de sealverpakking geopend. In de bijgeleverde gebruiksaanwijzing (zat in de seal-verpakking !) stond vermeld dat ik nadat het uit de verpakking was gehaald 24 uur moest laten liggen om het zijn normale vorm terug te laten krijgen.
Het kussen valt mij erg tegen, de maatvoering is kleiner dan ik had verwacht en de vorm valt ook tegen. Ik heb om hygiënische redenen het kussen niet gebruikt. Ik wil het kussen retourneren en mijn geld terug ontvangen. Daarvoor moet ik een retourproces aanvragen. Dit heb ik twee keer geprobeerd. Nu blijkt dat ik hiervoor niet in aanmerking kom omdat ik het kussen uit de seal-verpakking heb gehaald. Ik kan toch geen artikel beoordelen in een seal-verpakking !
Help ! Kan /mag dit zomaar? Zijn er meer "klanten" die deze ervaring hebben ?

Antwoord via de mail van DERILA
"Bedankt voor het contact!
Helaas, om de bestelling in aanmerking te laten komen voor een retourzending, moeten de artikelen zich in de originele staat van de fabrikant bevinden, met alle accessoires en intacte verpakking, en om hygiënische redenen ongebruikt zijn. Aangezien niet aan deze voorwaarden is voldaan, kunnen we het retourproces op dit moment niet starten".

4719 8 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Dec 11, 2022 om 17:36
856 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap de reactie van DERILA wel, of ik het ermee eens ben is iets anders. Overigens snap ik jouw standpunt ook. Maar jij kunt wel zeggen dat je het kussen niet gebruikt is, maar de firma heeft nu eenmaal de policy om geopende gesealde verpakkingen niet terug te nemen.
Waarschijnlijk zal het wel in de algemene voorwaarden staan. Blijft staan dat het niet correct is dat er op de gesealde verpakking geen melding staat dat het produkt alleen teruggestuurd kan worden als de verpakking ongeopend is.

Je zou nog een brief (aangetekend en via reguliere post) kunnen sturen en vragen of ze enige coulance willen betrachten.

in
door inno1 - Dec 11, 2022 om 17:58
119 Antwoorden / Vragen

Acch, er zijn maar 800 klachten over delira...misschien vooraf even lezen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2022 om 18:10
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich kan ik de gedachtengang m.b.t. de reactie van @THECLA58 wel volgen maar als ik ook dit zie (https://nl.trustpilot.com/review/derila.com) krijg ik de indruk dat u dat meer kost dan prijs van het kussen dat u heeft gekocht.Daarbij sluit ik ook niet uit datr m.b.t. een kussen het hygiëne aspect wel degelijk relavant geacht kan worden zo u er een zaak van zou maken.

Dat betekent m.i pech en m.b.t. vogende bestellingen on-line, vooral indien de levereing vanuit o.a. China is deze info waarmee ik verder helaas :

niet veel anders mee dan ook u wijzen op de veelheid van waarschuwende info die er al is m.b.t. het nagaan van betrouwbaarheid van webwinkels, bestellen in het buitenland of van goederen die uit het verre buitenland komen, dropshippers etc.

Zie dit fragment: https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/575869?utm_source=20220109-kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa%20zondagbrief

Of deze zeer recente https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/malafide-webshop-onduidelijke-dropshipper-of-betrouwbare-webwinkel-zo-word-jij-nooit-meer-genept/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-radar&utm_campaign=Nieuwsbrief%20maandag%203%20oktober&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=20221003#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_radar&at_send_date=Nieuwsbrief+maandag+3+oktober

Zie verder voor nog meer details/waarschuwingen: ACM www.consuwijzer.nl

(https://ictrecht.nl/2011/06/20/een-klacht-over-een-webwinkel-ga-naar-consuwijzer/)  Het nagaan of de webwinkel een erkend keurmerk met ook geschillenregeling heeft is hierbij van groot belang.

www.thuiswinkel.org/consumenten/veilig-online-shoppen/betrouwbare-webshop;   https://www.plusonline.nl/veilig-online/bestellen-

Bekende malafide handelspartijen | politie.nl

onsumentenbond en  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dropshipping-hoe-werkt-dat
Bestellen in China: let op de valkuilen | PlusOnline

Online kopen: Zo shop je veilig online | Consumentenbond

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/webshop-stuurt-me-door-naar-china-mag-dit

   en toch ook de opmerking dat dit de zoveelste keer is dat een vraag als deze resp. een klacht als deze wordt gesteld en dan ook steeds de antwoorden niet (veel)anders zullen zijn.

  Hoewel het succes dan m.i. nihil zal zijn en gelet op dan ook te maken kosten geeftf ik u toch ook deze info:

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

marita5
door marita5 - Dec 11, 2022 om 18:26
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JanBartelds

Als u besteld heeft bij Derila.com , is een bedrijf wat gevestigd is in Litouwen , maar is een Dropshipper , de spullen komen uit China .
Terug sturen naar Litouwen / of China , is een duur grapje .

Het gevraagde product naar jou wordt verzonden vanuit ons verwerkingscentrum in China.

Hou er rekening mee dat er een herbevoorradingsvergoeding van 15% wordt toegepast op alle retourneringen van de klant. De retourzending dient door de klant te worden betaald en eventuele gerelateerde kosten worden niet door ons vergoed.

We zullen het geretourneerde product binnen 14 dagen na ontvangst van het product op ons retouradres terugbetalen. Hou er wel rekening mee dat we het geretourneerde product alleen accepteren als het product niet gebruikt is, niet beschadigd is en in de originele verpakking naar ons is verzonden .

De voorwaarden ,

5.6. We accepteren de geretourneerde Goederen alleen als ze niet gebruikt en beschadigd zijn en in de oorspronkelijke verpakking naar ons teruggestuurd zijn. Als we vaststellen dat de geretourneerde producten gebruikt waren, maar nog in bruikbare en opnieuw verkoopbare staat verkeren, kunnen we je toch een terugbetaling doen, maar Jij bent aansprakelijk voor elke waardevermindering van de Goederen die het gevolg is van een andere behandeling dan die welke nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. Als we dus vaststellen dat het geretourneerde product gebruikt werd, kunnen we de waardevermindering aftrekken van het terug te betalen bedrag.

5.7. Merk op dat we alleen geretourneerde producten aanvaarden en terugbetalen als ze naar het door onze klantendienst opgegeven adres worden teruggestuurd en de code voor goedkeuring van de terugzending op de zending wordt aangebracht. Stuur geen geretourneerde producten naar ons kantooradres, want dan kunnen we ze niet aannemen.

U bent niet de enige , lees ook deze klachten , klik op de rode regels .

https://nl.trustpilot.com/review/derila.com

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/derila.com/klachten/derila-weigert-om-het-produkt-retour-te-nemen-en-mij-mijn-aankoop-bedrag-terug-te-betalen./details?complaintId=8ddf3f20-e97e-4583-9fa3-36c8ed43c260

Domeinnaam Derila.com staat te koop ,

tenormin
door tenormin - Dec 11, 2022 om 23:55
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik heb geen idee of u in het midden van "nergens" woont. Een kussen koop ik nooit online, wat misschien andere mee-reageerders vreemd lijkt. Maar mijn lokale bedden (kussen) en weet ik veel "slaapspecialist" laat mij bedden proberen, eveneens kussens etc. Zelfs proefslapen, ja, dan zijn er ook kussens nodig. Dit soort items (en schoenen): ik bestel zoiets nooit online. En wat @marita5 als link geeft zeg ik al: helemaal bedankt. Merci. Steun uw lokale beddenspecialist, krijgt men ook geen problemen met (niet) terug kunnen zenden.

panter22
door panter22 - Dec 12, 2022 om 08:13
6599 Antwoorden / Vragen

Voortaan eerst  kijken wat je koopt en waar je koopt en niet zomaar bestellen als je 70% korting ziet staan.
Als je koopt om te houden is dat geen probleem, als je koopt om terug te sturen wel.

mo
door mof - Dec 12, 2022 om 13:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

JA, zo is het retourrecht: artikelen die onder hygiene artikelen vallen kunnen niet geruild worden tenzij ze niet uit de verpakking zijn gehaald. Dat is niet "zomaar" dat is omdat ze
anders onverkoopbaar worden. Ze kunnen niet eenvoudig weer opnieuw verpakt worden. Van te voren even goed nadenken voordat u iets koopt!

Wi
door Wilma-60 - Dec 12, 2022 om 16:37
25 Antwoorden / Vragen

Ja lijkt mij ook normaal , dat een geopend kussen niet retour kan worden gezonden.
Je kunt in de winkel toch ook niet de verpakking eraf halen?? Ik zou in iedergevak geen kussen kopen zonder dat het goed verpakt is. En de maten en product zal toch wel op de advertentie hebben gestaan neem ik aan????