W1
door W1968 Dec 22, 2019 om 08:43
Winkels & webshops

Geretourneerd artikel is gebruikt zegt de webwinkel

Ik heb wielrenschoenen besteld bij Online Bike Parts via Bol.com voor de verjaardag van mijn man op 30 november en ik heb ze geretourneerd op 2 december omdat ze te klein waren. Ze zijn hier alleen gepast, binnenshuis en verder niks. Nu weigert de verkoper de schoenen retour te nemen omdat ze beschadigd zouden zijn Hij zegt letterlijk dat de schoenen overduidelijk gebruikt zijn op de fiets en dat er krassen op de zool zitten. Hij stuurt daar ook foto's van. Ik durf niet te zeggen hoe de zolen eruit zagen toen we ze hier hadden, maar er is ons niks opgevallen. Wat ik wel durf te zeggen is dat de schoenen echt niet gebruikt zijn. Alleen gepast. Het voelt heel onredelijk en het is toch te zot om foto's te moeten maken voordat je iets terugstuurt om te voorkomen dat je vals wordt beschuldigd . Het is nu een welles-nietes verhaal aan het worden. Bol.com stuurt me telkens door naar Online Bike Parts en hebben het nu inmiddels wel in behandeling genomen bij de bemiddelingsafdeling. Wat kan ik doen?

4056 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 22, 2019 om 09:01
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt het beste de uitkomst afwachten van de bemiddelingsafdeling.
Online Bike Parts heeft er belang bij met Bol.com te blijven samenwerken.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2019 om 09:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je leest meer en meer dat shops die via Bol handelen er rare ideeën op nahouden. En denken zomaar onder hun verplichtingen uit te kunnen komen.

inderdaad, je gaat een artikel niet van binnen en buiten fotograferen voordat het terugstuurt. En wie zegt dat die foto's wel van die schoenen zijn?

Dus flink op uw poot blijven spelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 22, 2019 om 10:00
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Het komt mij voor dat de verkoper moet hoe dan ook in dit geval moet kunnen bewijzen dat de oorzaak bij u zou liggen en vooral nu het woord 'overduidelijk' wordt benut.

Is dit de website van de verkoper https://www.bikeparts.com/  ? Zo ja, dan kan het erg lastig worden om uw geld terug te ontvangen aangezien het geen Nederlans bedrijf is en ook geen enkel keurmerk heeft. Hoe dan ook, als de behandeling nog langet gaat duren: stel een brief op, bij o.a. www.consuwijzer.nl  kunt u een voorbeeld brief vinden en vorder naleving van de hier geldende wetgeving met o.a. de terugbetaling van het door u betaalde bedrag (Jammer dat u zoals ik aanneem vooraf heeft betaald). Zend deze brief aangetekend aan zowel bol.com hoewel men zich daar wel zal verstoppen als z.g. tussenpersoon en aan Online Bike Parts aangetekend.

Zie o.a. https://nl.hellolaw.com/consument‑geld/consumentenrecht/koop‑op‑afstand  en https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/online-winkelen

 Ik zie inmiiddels een reactie dat ik via mijn zoekmachine niet het juiste bedrijf had gevonden en er sprake is van een Belgisch bedrijf. Dat doet verder niet af aan mijn reactie aangezien ik geen enkel keurmerk zie maar wel dat dan wel de Europesche wetgeving van toepassing is https://europa.eu/youreurope/business/selling-in-eu/selling-goods-services/ecommerce-distance-selling/index_nl.htm

marita5
door marita5 Dec 22, 2019 om 10:06
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@heremietkreeft , de site is niet bikeparts.com , maar Online Bike Parts https://www.bol.com/nl/v/online-bike-parts-bvba/1248381/?offerId=1001033414659434 ,  https://www.onlinebikeparts.be/default.aspx

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 22, 2019 om 10:26
16865 Antwoorden / 202 Vragen

@MARITA5, Ik had met mijn zoekmachine de goede zoeknaam ingegeven maar zag de Belgische firma daar niet. Met dank! Ik heb mijn reactie aangevuld/aangepast.

marita5
door marita5 - Dec 22, 2019 om 10:02
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo W1968 ,

Online Bike Parts BVBA is gevestigd in Belgie .
Wanneer er geen oplossing komt , door bemiddeling van Bolcom , kunt u een klacht indienen bij ECC , klik op de rode regels .

https://www.eccnederland.nl/nl

Contact ( scroll naar beneden )

https://www.eccnederland.nl/nl/neem-contact-met-ons-op

mo
door mof - Dec 23, 2019 om 13:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft besteld bij bol.com. Zij zijn gehouden aan de veertien dagen afkoelperiode die u heeft. Bol moet aantonen dat de schade door u is ontstaan.
u kunt altijd de geschillencommissie webwinkels inschakelen.

tijger1
door tijger1 Dec 23, 2019 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is via Bol gekocht, niet bij Bol.

zoekster
door zoekster - Dec 23, 2019 om 13:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u al betaald? Het grote voordeel van Bol.com is dat ze een achteraf betalen hebben. Als u niet heeft betaald dan gewoon uw poot stijf houden. En voortaan altijd voor achteraf betalen kiezen.

Als u wel heeft betaald komt het aan op geloofwaardigheid. Retouren zijn op zich voor het risico van de klant, maar hier gaat het erom dat de spullen wel zijn geretourneerd maar dat u (in feite) beweert dat de verkoper liegt over de staat waarin u de schoenen naar hem heeft teruggestuurd.

Overigens is niet retour nemen wettelijk gezien geen optie. De verkoper mag slechts de waardevermindering van de schoenen in rekening brengen. Maar ook dat is een lastige, hoeveel waardervermindering is er door de krassen op de zool?

Ik weet niet of u veel van de ECC kunt verwachten in dit geval, omdat het geen simpele case is. Mocht u dit spelletje verliezen dan kunt u wel een review op Bol.com plaatsen waarin u uw ongenoegen uit. Bol.com houdt zich vaak verre van een oordeel, zij strijken alleen maar de bemiddelingskosten op en verder is het ze wel gebakken.

W1
door W1968 - Dec 23, 2019 om 18:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik voel me gehoord. En gesterkt in mijn gevoel dat bol.com zich er tot nu toe wat afzijdig van houdt. Ik heb gelukkig gekozen voor achteraf betalen. Bol heeft me wel geadviseerd om wel te betalen om incassokosten te voorkomen  Hum. Maar dat ga ik nu zeker niet meer doen.

Ex
door Expansievat - Dec 24, 2019 om 09:32
38 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn ervaring met Bol is dat je er met hen meestal wel zelf uitkomt, dus laat je niet afschepen en je doorsturen naar OBP.

Het nadeel van Bol wordt wel meer en meer dat zij een platform willen zijn voor vage winkeltjes, die eigenlijk alleen maar troep verkopen, geen garantie willen geven ed.  Bol laat in dat geval hun financiele voordeel opwegen tegen jouw klant-ervaring.

denk aan de "illegale" Apple snoertjes waarmee Bol al eerder in het nieuws kwam.

Uiteindelijk moet Bol beseffen dat zij hiermee hun betrouwbaarheid beschadigen.  Of de klant moet beseffen dat shoppen bij AliBaba of AliExpress net zoveel "kopersbescherming" en "100% tevredenheidsgarantie" biedt.

tijger1
door tijger1 - Dec 24, 2019 om 10:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zeker niet gaan betalen. Wat een dwaas advies van Bol.

MR
door MR. Ronald - Dec 24, 2019 om 11:42
18 Antwoorden / Vragen

Als het bestelde product beschadigd was binnen gekomen bij u had hiervan melding moeten maken bij de verkoper.
Dit was volgens mij niet het geval aangezien er u niks was opgevallen toen u het product gepast heeft.

Het product dient onbeschadigd retour, zoals u dit gekregen heeft.
De verkoper geeft aan dat het product krassen op de zool zitten, en dus beschadigd is.
Snap dat de verkoper deze niet meer kan en wilt verkopen aan een andere klant, en deze dus niet meer terug neemt.

Online bestellingen goed controleren bij binnenkomst en bij beschadigingen e.d. melding hiervan maken, en zorgvuldig omgaan met het product als u deze nog wilt retourneren in het vervolg.

W1
door W1968 Dec 24, 2019 om 14:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mr.Ronald. Ik snap ook dat de verkoper ze niet meer kan of wil verkopen. Ik snap ook dat er wél mensen zijn die gebruikte kleding/schoenen terugsturen en dat dat frustrerend is  maar het punt is dat de schoenen hier alleen voor 5 min. (Maximaal) binnenshuis gepast zijn. En niet zoals de verkoper beweert gebruikt zijn voor een ritje. En dan is het mijn woord tegen het zijne. En dat is waar ik vast liep....Maar bedankt voor het advies...

panter22
door panter22 - Dec 24, 2019 om 19:02
6599 Antwoorden / Vragen

Het is nogal een verschil, dat jij nog je man niets aan de schoenen hebben gezien en de winkelier schrijft dat de schoenen zo beschadigd zijn dat hij ze niet retour wil nemen,
Hij stuur foto's op. Daar moet toch die beschadigingen op te zien zijn.

W1
door W1968 - Jan 1, 2020 om 12:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Update: zaak ik opgelost door Bol.com. Ze hebben me gister gebeld en ik hoef niks te betalen. Ze hebben een regeling getroffen met de verkoper, dus voor mij prima afgehandeld. Duimpje voor Bol

panter22
door panter22 Jan 1, 2020 om 15:15
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar. Bedankt voor het terugmelden.