ve
door vermeulen.marijke Oct 14, 2024 om 13:56
Winkels & webshops
Heb een 10 maanden oude koelkast Lekt enorm water,blijkt niet nieuw te zijn,al G

Koop nieuwe koelkast bij een witgoedfirma, na 10 maanden kom ik terug van een weekje vakantie en het water stroomt uit mijn koelkast. De lade eronder staat al open gebarsten.

Dan moet ik meer dan een maand wachten op een AEG expert. Die zegt dit is niet meer te repareren deze koelkast is niet nieuw en is al eens gerepareerd.

Krijg wel  een nieuwe koelkast,maar de schade willen ze niets van weten. Na een half jaar komt er een nieuw lade front en wil de keukenman de koelkast deur ook weer vast zetten .Helaas dat past niet meer de kast is ontzet, zelfs nu hij eindelijk  droog is. De keuken is 2.5 jaar daarvoor vernieuwd.

Nu zit ik al een jaar met een glaszuignap op mijn koelkast en AEG en mijn verzekering zeggen de witgoed firma heeft een ondeuglijk product verkocht en is aansprakelijk voor de schade,na een dik jaar touwtrekken zit ik met en koelkast die niet meer sluit en de firma doet er niets aan. Wat nu?

2005 8 Rapporteer
sira
door sira - Oct 14, 2024 om 14:05
2553 Antwoorden / 24 Vragen

Waarom gaat u een maand op AEG wachten? U heeft de koelkast toch bij een witgoedzaak gekocht, dan moet u volgens de wet voor garantie naar die witgoedzaak.
Uw verzekering had een expert kunnen sturen en u of de verzekering gaat dan in conclaaf met de witgoedzaak d.m.v. een aansprakelijkheidsstelling.

tenormin
door tenormin - Oct 14, 2024 om 14:20
16943 Antwoorden / 109 Vragen

Is er tijdens uw vakantie misschien een langdurige stroomstoring geweest? Maar, wat Sira schrijft: waarom naar AEG gegaan, tenzij u rechtstreeks bij hen gekocht heeft? Normaal gaat men naar de winkel, of online, daar had U dus contact moeten zoeken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 14, 2024 om 14:22
2273 Antwoorden / Vragen

Waar wacht je dan nog op? Zoek een advocaat en overleg of het zin heeft achter die leverencier aan te gaan.

Janzegt
door Janzegt - Oct 14, 2024 om 15:26
158 Antwoorden / Vragen

Normaliter gaat u naar de witgoed firma indien u koelkast defect is. Het is niet duidelijk of dit gebeurd is, maar u schrijft wel dat u een nieuwe koelkast krijgt of heb gekregen. Echter wordt vervolg schade ten gevolge van een  defect altijd uitgesloten van garantie. Voor de gevolgschade kunt een een aanspraak doen op uw verzekeraar. Keukens vallen vaak onder de opstal, dus u kunt schade claimen bij uw woonverzekering / opstalverzekering.

Wel zie ik een aantal omissies in uw verhaal.

Allereerst de koelkast. Op de foto lijkt het een standaard koelkast. Is deze wel aangesloten op de waterleiding? En zo ja, wie heeft dat dan gedaan? Als dat door een installateur is gebeurd, dan kunt u die aanspreken op garantie op zijn werkzaamheden. Die heeft wel een verzekering voor vervolg schade. Als dat door uzelf is gedaan, dan is het afhankelijk van de woonverzekering of waterschade door uw eigen handelingen wordt gedekt.

Ten tweede de opmerking van de verzekeraar die zegt dat de witgoedfirma een ondeuglijk product heeft geleverd. Het staat de verzekeraar vrij om dit te zeggen, maar als de schade valt onder de woonverzekering, moet hij deze gewoon vergoeden. Of heeft u al een bedrag uitgekeerd gekregen en komt u er nu achter dat er meer schade is? In dat geval zal de woonverzekering niet thuis geven, omdat u al een uitkering heeft gehad op de schade.
Ergens heb ik het gevoel dat u niet het gehele verhaal verteld.

Jo
door JohnnyH Oct 14, 2024 om 17:29
28 Antwoorden / Vragen

Koelkast op de waterleiding? Bij mij zit er alleen een stekker aan en hier ook zo te zien.
Vraag me af hoeveel water er uit de koelkast is gekomen en waar vandaan.
Als je niet goed sluit wordt er wel ijs gevormd en als dat weer smelt ja.

sira
door sira Oct 14, 2024 om 18:56
2553 Antwoorden / 24 Vragen

Mogelijk is inderdaad de koelkast miet goed gesloten geweest, plaats dan tevens goederen tegen de achterwand en dan ontstaat er ijsvorming (alsof het een vriezer is) en dat is heel wat water dat eruit kan komen. Mijn koelkast, met alleen een stekker, zit ook niet op de waterleiding, heb ik ook nog nooit van gehoord, maar het zou kunnen bestaan.

Janzegt
door Janzegt Oct 14, 2024 om 21:43
158 Antwoorden / Vragen

TS heeft het over enorm veel water. En ik vraag mij af waar dit weg komt bij een defecte koelkast? Of is het een koelkast met vriesvak, en die deur is niet goed gesloten. Maar dan is het een fout van TS zelf en daarvoor hoef je geen nieuwe koelkast te claimen. Vandaar mijn opmerking dat ik het geheel niet aan elkaar kan knopen.

tenormin
door tenormin Oct 14, 2024 om 21:50
16943 Antwoorden / 109 Vragen

@sira, ik heb het eerst moeten googelen, nog nooit van een koelkast die op de waterleiding moest, gehoord. Maar ze bestaan kennelijk wel degelijk. Zelfs mijn ouders (hadden een General electric koelkast), zonder enige aansluiting, noch op wateraansluiting noch elektriciteit: er werden toentertijd ijsstaven geleverd, dat ding had een grote warebak al opvang voor ontdooid ijs. Maar ik was toen pieperdepiep, in oorlogstijd.

sira
door sira - Oct 14, 2024 om 19:00
2553 Antwoorden / 24 Vragen

Zat overigens die handgreep (uit een zorgwinkel) er al op toen u hem kocht? Voor mij zou dat al een aanwijzing zijn geweest om niet voor deze koelkast te gaan, maar voor een andere.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 15, 2024 om 06:49
221 Antwoorden / Vragen

Het is een inbouw. Kijk nog eens naar die foto. Die deur kan toch helemaal niet dicht met dat handvat! :P

Dat zal ook vast wel de zuignap plek zijn waar ook over geklaagd wordt. Waarom? Geen flauw idee want daar zie je niets meer van als het deurtje weer wordt bevestigt.

Mabelle
door Mabelle - Oct 15, 2024 om 09:17
632 Antwoorden / 1 Vragen

De gevolgschade is voor de witgoedleverancier. Logisch dat je verzekering dit niet betaalt. Hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering, schakel die in.

@q
door @qwerty@ - Oct 18, 2024 om 16:07
95 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn koelkast heeft ook wel eens gelekt en dat kwam omdat de condens/vocht afvoer (V-hals achterin de wand met afvoer gaatje > slangetje naar de motor om te verdampen) verstop was.
Dus, misschen wel een verstopping en na een week kan dat veel water zijn.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2024 om 16:37
16982 Antwoorden / 202 Vragen

U dient ziuch te wenden tot de verkjoper en zie dan dit aangaande de hiervoor geldende wetgeving:

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie voor de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, benader die dan.