Heb een 10 maanden oude koelkast Lekt enorm water,blijkt niet nieuw te zijn,al G
Koop nieuwe koelkast bij een witgoedfirma, na 10 maanden kom ik terug van een weekje vakantie en het water stroomt uit mijn koelkast. De lade eronder staat al open gebarsten.
Dan moet ik meer dan een maand wachten op een AEG expert. Die zegt dit is niet meer te repareren deze koelkast is niet nieuw en is al eens gerepareerd.
Krijg wel een nieuwe koelkast,maar de schade willen ze niets van weten. Na een half jaar komt er een nieuw lade front en wil de keukenman de koelkast deur ook weer vast zetten .Helaas dat past niet meer de kast is ontzet, zelfs nu hij eindelijk droog is. De keuken is 2.5 jaar daarvoor vernieuwd.
Nu zit ik al een jaar met een glaszuignap op mijn koelkast en AEG en mijn verzekering zeggen de witgoed firma heeft een ondeuglijk product verkocht en is aansprakelijk voor de schade,na een dik jaar touwtrekken zit ik met en koelkast die niet meer sluit en de firma doet er niets aan. Wat nu?
Waarom gaat u een maand op AEG wachten? U heeft de koelkast toch bij een witgoedzaak gekocht, dan moet u volgens de wet voor garantie naar die witgoedzaak.
Uw verzekering had een expert kunnen sturen en u of de verzekering gaat dan in conclaaf met de witgoedzaak d.m.v. een aansprakelijkheidsstelling.
Is er tijdens uw vakantie misschien een langdurige stroomstoring geweest? Maar, wat Sira schrijft: waarom naar AEG gegaan, tenzij u rechtstreeks bij hen gekocht heeft? Normaal gaat men naar de winkel, of online, daar had U dus contact moeten zoeken.
Waar wacht je dan nog op? Zoek een advocaat en overleg of het zin heeft achter die leverencier aan te gaan.
Normaliter gaat u naar de witgoed firma indien u koelkast defect is. Het is niet duidelijk of dit gebeurd is, maar u schrijft wel dat u een nieuwe koelkast krijgt of heb gekregen. Echter wordt vervolg schade ten gevolge van een defect altijd uitgesloten van garantie. Voor de gevolgschade kunt een een aanspraak doen op uw verzekeraar. Keukens vallen vaak onder de opstal, dus u kunt schade claimen bij uw woonverzekering / opstalverzekering.
Wel zie ik een aantal omissies in uw verhaal.
Allereerst de koelkast. Op de foto lijkt het een standaard koelkast. Is deze wel aangesloten op de waterleiding? En zo ja, wie heeft dat dan gedaan? Als dat door een installateur is gebeurd, dan kunt u die aanspreken op garantie op zijn werkzaamheden. Die heeft wel een verzekering voor vervolg schade. Als dat door uzelf is gedaan, dan is het afhankelijk van de woonverzekering of waterschade door uw eigen handelingen wordt gedekt.
Ten tweede de opmerking van de verzekeraar die zegt dat de witgoedfirma een ondeuglijk product heeft geleverd. Het staat de verzekeraar vrij om dit te zeggen, maar als de schade valt onder de woonverzekering, moet hij deze gewoon vergoeden. Of heeft u al een bedrag uitgekeerd gekregen en komt u er nu achter dat er meer schade is? In dat geval zal de woonverzekering niet thuis geven, omdat u al een uitkering heeft gehad op de schade.
Ergens heb ik het gevoel dat u niet het gehele verhaal verteld.
Koelkast op de waterleiding? Bij mij zit er alleen een stekker aan en hier ook zo te zien.
Vraag me af hoeveel water er uit de koelkast is gekomen en waar vandaan.
Als je niet goed sluit wordt er wel ijs gevormd en als dat weer smelt ja.
Mogelijk is inderdaad de koelkast miet goed gesloten geweest, plaats dan tevens goederen tegen de achterwand en dan ontstaat er ijsvorming (alsof het een vriezer is) en dat is heel wat water dat eruit kan komen. Mijn koelkast, met alleen een stekker, zit ook niet op de waterleiding, heb ik ook nog nooit van gehoord, maar het zou kunnen bestaan.
TS heeft het over enorm veel water. En ik vraag mij af waar dit weg komt bij een defecte koelkast? Of is het een koelkast met vriesvak, en die deur is niet goed gesloten. Maar dan is het een fout van TS zelf en daarvoor hoef je geen nieuwe koelkast te claimen. Vandaar mijn opmerking dat ik het geheel niet aan elkaar kan knopen.
@sira, ik heb het eerst moeten googelen, nog nooit van een koelkast die op de waterleiding moest, gehoord. Maar ze bestaan kennelijk wel degelijk. Zelfs mijn ouders (hadden een General electric koelkast), zonder enige aansluiting, noch op wateraansluiting noch elektriciteit: er werden toentertijd ijsstaven geleverd, dat ding had een grote warebak al opvang voor ontdooid ijs. Maar ik was toen pieperdepiep, in oorlogstijd.
Zat overigens die handgreep (uit een zorgwinkel) er al op toen u hem kocht? Voor mij zou dat al een aanwijzing zijn geweest om niet voor deze koelkast te gaan, maar voor een andere.
Het is een inbouw. Kijk nog eens naar die foto. Die deur kan toch helemaal niet dicht met dat handvat! :P
Dat zal ook vast wel de zuignap plek zijn waar ook over geklaagd wordt. Waarom? Geen flauw idee want daar zie je niets meer van als het deurtje weer wordt bevestigt.
De gevolgschade is voor de witgoedleverancier. Logisch dat je verzekering dit niet betaalt. Hopelijk heb je een rechtsbijstandverzekering, schakel die in.
Mijn koelkast heeft ook wel eens gelekt en dat kwam omdat de condens/vocht afvoer (V-hals achterin de wand met afvoer gaatje > slangetje naar de motor om te verdampen) verstop was.
Dus, misschen wel een verstopping en na een week kan dat veel water zijn.
U dient ziuch te wenden tot de verkjoper en zie dan dit aangaande de hiervoor geldende wetgeving:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
En zie voor de letterlijke wetgeving:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.
Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, benader die dan.
Uw rechtsbijstand verzekering zou dit voor u moeten oplossen. En de (verzekering van de) verkoper, aansprakelijk stellen. De AEG exert zegt koelkast is al eerder gerepareerd dus niet nieuw (u bent dus 'belazerd') en dat is de VERKOPER aan te rekenen. U dient m.i. volledig schadeloos gesteld te worden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Wel garantie, toch betalen
We hebben vorig jaar een nieuwe cv-ketel gekocht. Af en toe wordt het nu 25 graden in huis en dus hebben we de firma Verbé opgebeld om te controleren wat er mis is. De monteur had het snel gezien, we hadden het knopje "programmeren" aangeraakt. De ketel valt nog tot januari 2025 in de garantie, toch kregen we de dag na de monteur een rekening van maar liefst € 85,18.
Moet ik dat toch betalen?
Lees meer
Lithium of schaliegas en kolen delven
In uw zending wordt melding gemaakt van kinderarbeid bij de winning van Lithium voor thuisbatterijen.
Bij cobalt komt in zeer geringe mate kinderarbeid voor, niet Lithium.
Cobalt wordt niet gebruikt in thuisbatterijen.
Uw deskunkige is een volledig ondeskundige en stennismaker.
Verder. Wat vindt u beter Lithium delven en gebruiken dat eeuwig kan worden gerecycled.
Of
...
Lees meer
Webwinkel UGG vergoedt het aankoopbedrag niet na retourneren & klantenservice onbereikbaar
Begin september 2024 heb ik enkele items bij de webwinkel van UGG (moederbedrijf: Deckers Brands UGG) online gekocht. Ik heb enkele artikelen geretourneerd volgens de retour-instructies en binnen de retourtermijn, maar heb nog geen terugbetaling ontvangen!
De klantenservice reageert niet op mijn e-mails, er is geen telefoonnummer en de chatfunctie werkt niet. De klantenservice is onbereikbaa
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer