wh
door whhjoosten Oct 26, 2024 om 19:48
Huishouden & energie

Lithium of schaliegas en kolen delven

In uw zending wordt melding gemaakt van kinderarbeid bij de winning van Lithium voor thuisbatterijen.
Bij cobalt komt in zeer geringe mate kinderarbeid voor, niet Lithium.
Cobalt wordt niet gebruikt in thuisbatterijen.
Uw deskunkige is een volledig ondeskundige en stennismaker.

Verder. Wat vindt u beter Lithium delven en gebruiken dat eeuwig kan worden gerecycled.
Of, schaliegas en kolen delven en eenmalig gebruiken en bovendien CO2 de lucht in pompen?

451 5 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Oct 26, 2024 om 19:57
7388 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt deze vraag rechtstreeks aan de redactie stellen, u bent hier op een vrijwilligers forum.

Heb je een vraag over de tv-uitzending? Of heb je een klacht of tip? Mail dan naar kassa@bnnvara.nl.

A van Kampen
door A van Kampen - Oct 26, 2024 om 22:37
29 Antwoorden / Vragen

Deborah Klaassen heeft in de uitzending het woord Cobalt niet genoemd. Er was (even) een plaatje het zien, van de NOS, waarin schending van mensenrechten, kobalt en koper werden genoemd.

Mabelle
door Mabelle - Oct 26, 2024 om 22:52
645 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan de redactie mailen, maar die gaan je vragen niet beantwoorden, want die kennis hebben ze helemaal niet.

A van Kampen
door A van Kampen Oct 26, 2024 om 23:36
29 Antwoorden / Vragen

Dat blijkt idd van niet want die 74 jarige vrouw mag zeggen dat ze al 25 jaar een warmtepomp heeft die warmte uit de bodem kan omzetten in stroom...??

Mabelle
door Mabelle Oct 27, 2024 om 00:26
645 Antwoorden / 1 Vragen

Zo, dat is wel heel bijzonder.

A van Kampen
door A van Kampen Oct 27, 2024 om 09:07
29 Antwoorden / Vragen

Ik dacht eerst dat de stekker er was om de pomp te laten draaien maar die is er natuurlijk voor om het huis van elektriciteit te voorzien.
Heel bijzonder idd.

Thijs12
door Thijs12 - Oct 27, 2024 om 09:17
614 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat wij als consument inderdaad ondeskundig zijn om lithium of cobalt zelf te delven.

ro
door ronny530 - Oct 27, 2024 om 09:29
2908 Antwoorden / 41 Vragen

"De rol van kobalt bij het verbeteren van de energiedichtheid en het waarborgen van stabiliteit in lithium batterijen is onbetwistbaar. Deze batterijen vertrouwen op de beweging van lithiumionen (Li+) tussen de anode en de kobaltbevattende kathode. En kobalt vervult meerdere vitale functies"
Amnesty international rapporteerde de grootschalige kinderarbeid bij de winning van kobalt dagelijkse praktijk zijn en dus niet in de geringe mate zoals u stelt.
U kunt gevoegelijk aannemen dat voor de productie van thuisbatterijen kinderarbeid van toepassing is en in het item werden de voor en nadelen van zo'n thuisbatterij belicht.
Lithium recyclen staat nog in de kinderschoenen en staat dus ook nog niet vast of dat eeuwigdurend zal zijn en als nieuwe grondstof voor thuisbatterijen gebruikt kan worden.
In mijn optiek bent u ondeskundig want als u zich over deze materij had ingelezen had u er geen stennis over gemaakt.