Ki
door Kiki96 May 26, 2023 om 22:01
Winkels & webshops

Herroepingsrecht wehkamp

Wehkamp rekent 50 cent per geretouneerd item.

Mag dit wel? i.v.m. het herroepingsrecht?

3992 13 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - May 26, 2023 om 22:09
2326 Antwoorden / 24 Vragen

https://www.thuiswinkel.org/webshops/kennisbank/kennisartikelen/herroepingsrecht-vijf-vragen-en-antwoorden-over-terugbetalen/

Ik weet niet of dit artikel up to date is, maar er gaan meer webshops kosten in rekening brengen voor het retourneren van spullen, dit is laatst zelfs in het nieuws geweest, het retourneren loopt namelijk de spuigaten uit.
Zolang als er besteld kan worden op internet heb ik 1x iets teruggestuurd en dat komt omdat ik precies weet wat ik nodig heb, want anders zou ik naar een stenen winkel gaan.

Ik vind overigens € 0,50 een keurig bedrag, zeker als je weet dat de geretourneerde goederen veelal worden weggegooid of naar een opkoper gaan.
Als u naar een stenen winkel gaat, ben je al een veelvoud van dat bedrag kwijt aan de auto en parkeerkosten.

Hier nog een artikel van Thuiswinkel.org dat meer up to date is https://www.thuiswinkel.org/vragen/moet-ik-de-kosten-voor-mijn-retourzending-zelf-betalen/

tenormin
door tenormin May 27, 2023 om 00:55
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, €0,50 is veel te weinig. Moet net zoveel als de verzendkosten worden. Dan houden mensen het wel en proberen het dan via Marktplaats te verkopen. En zeker gaan meer webshops dit doen: voor het veelvoudige van €0,50. Ik bestel altijd via Klingel kleding, weet precies hun maten, uiteraard ook die van mij ☺, heb nog nooit iets terug hoeven te sturen, qua kleding dan. Mensen misbruiken heel vaak online bestellen, dragen het, (eenmalig, plakken het prijskaartje gewoon even af aan de binnenkant) en sturen het daarna gewoon terug. Nogmaals, €0,50 is veel te weinig.

mahadma
door mahadma - May 26, 2023 om 22:57
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ja dit mag en staat in de voorwaarden. Deze bijdrage wordt alleen in rekening gebracht bij retouren of delen daarvan. Heeft dus niet te maken met herroepingsrecht.

Mabelle
door Mabelle - May 26, 2023 om 22:58
418 Antwoorden / 1 Vragen

Houd er maar rekening mee dat steeds meer webshops retourkosten in rekening gaan brengen. En naar mijn mening volkomen terecht. Het loopt echt de spuigaten uit het aantal retouren. Ieder retour kost Wehkamp trouwens 2,- euro, dus die 0,50 cent zal nog wel gaan stijgen.

rj
door rjw May 27, 2023 om 08:41
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Wel meer dan die 2 euro. Er moet ook nog iets worden gedaan met het terug ontvangen product. Zelfs als het meteen wordt weggegooid moet iemand dat doen. En het moet administratief verwerkt worden. En ook al gaat dat grotendeels automatisch, software is niet gratis.

Mabelle
door Mabelle May 27, 2023 om 09:34
418 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, niet meer dan 2 euro. Heb die 2 euro niet zelf bedacht, maar de CEO van Wehkamp  https://retailtrends.nl/news/68833/wehkamp-voert-op-korte-termijn-retourkosten-in

rj
door rjw May 30, 2023 om 21:52
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Dan weten we in ieder geval dat ze de pakketbezorgers de duimschroeven hebben aangedraaid. Geen wonder dat die wel eens lomp met pakketten omgaan....

marita5
door marita5 - May 26, 2023 om 23:29
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kiki96 ,

Lees hier eens ,

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5378162/retourneren-webwinkel-wehkamp-bol-kosten

Veelgestelde vragen ,

Waarom betaal je voor elk geretourneerd artikel?

We willen de bewustwording verhogen van de hoeveelheid artikelen die worden geretourneerd. Als we een vast bedrag vragen, verwachten we niet dat het aantal retourartikelen vermindert. Het bedrag van 0.50 per artikel is een bijdrage voor de verzendkosten van de geretourneerde artikelen

https://www.wehkamp.nl/klantenservice/categorie/retourneren/vraag/alle-vragen-over-betaald-retourneren

1paul
door 1paul - May 27, 2023 om 08:43
3135 Antwoorden / 0 Vragen

op zich mogen ze dit MITS het een artikel betreft wel niet geretourneerd word omdat er schade aan is, is dat het geval dan moet men dit gratis en voor niets doen!!

ro
door ronny530 - May 27, 2023 om 09:05
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Het herroepingsrecht houdt in dat u het gekochte binnen de termijn die er voor staat kunt retourneren maar niet dat het retourneren kosteloos dient te zijn. Gratis retourneren is een gunst die een webwinkel aan kan bieden maar is dat niet bij wet verplicht. Wehkamp in dit geval doet het met 50 cent retourkosten nog netjes want Wehamp had ook een op kopers kosten retour zenden kunnen hanteren die veel hoger zijn dan 50 cent.

va
door vanlotjegetikt - May 27, 2023 om 10:14
809 Antwoorden / Vragen

Jawel gaan we nu weer een ... smoes verzinnen om ongestraft een heleboel kleding te vernietigen, want dat gebeurt er met retouren.
En bedankt.

drevil
door drevil May 29, 2023 om 09:30
223 Antwoorden / 14 Vragen

In dit filmpje bij wehkamp in het distributiecentrum, laten ze zien hoe het echt werkt:  https://www.nu.nl/299811/video/waarom-bij-wehkamp-de-50000-dagelijkse-retouren-vanaf-nu-betaald-zijn.html

va
door vanlotjegetikt May 31, 2023 om 08:49
809 Antwoorden / Vragen
JMA2
door JMA2 - May 29, 2023 om 00:07
115 Antwoorden / 2 Vragen

Van mij mogen de retourkosten de reële kosten zijn. We bestellen maar even 3 modellen met de wetenschap dat wever maar eentje willen kopen. Dus 2 stuks retour, klant moet naar afleverpunt, gaat vaak net de auto, dan busje bezorgdienst moet rijden enz enz. Dus gewoon 12,50 euro retourkosten bij het zomaar retour sturen.
Die 12,50 zijn vandaag de dag ook de werkelijke kosten.

Redacteur
door Redacteur - May 31, 2023 om 08:59
1053 Antwoorden / 62 Vragen

Mag er geld gevraagd worden voor het retourneren van een bestelling? Het antwoord is ja. Maar er zitten wel strikte voorwaarden aan
Lees er meer over in dit Kassa-artikel:
Mag een webwinkel geld vragen voor het terugsturen van een pakketje?

Sa
door Satipu - May 31, 2023 om 10:53
16 Antwoorden / Vragen

Beste Kiki, Wehkamp heeft groot gelijk dat ze dat doen. Ze bezorgen al gratis( voor zo lang dat nog duurt).
veel mensen bestellen 3-4 artikelen van het zelfde, passen thuis, houden er een en sturen de rest weer terug. Lekker makkelijk denken ze. Maar dan kun je na gaan wat dat kost voor Wehkamp elke keer.
Vandaar dat wij vinden dat ze grapt gelijk hebben en 50 eurocent is nog niet eens veel.

ma
door marleenvanh - May 31, 2023 om 11:23
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou altijd moeten gebeuren bij retourneren. Gratis sturen en wanneer u men retourneert (tenzij het een duidelijke productie- of andere fout van de verzender betreft) de besteller gewoon voor de verzendkosten laten betalen. Alleen zo kom je van al die nodeloze bestellingen (en dus retouren) af!!

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - May 31, 2023 om 11:44
30 Antwoorden / Vragen

Dat mag 50 cent is goedkoop
bij only als je iets retour doet betaal je 2,95.

mo
door mof - May 31, 2023 om 13:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het retourrecht gaat over de kosten van het artikel. De kosten van retourzending komen in principe bij de klant. Dat veel webshops dit in het verleden ook voor rekening namen was
een gunst, geen wettelijke verplichting. Dus wat Wehkamp doet is feitelijk een eigen bijdrage rekenen aan de retourkosten. En dat is toegestaan mits hun eigen algemene voorwaarden dit niet tegenspreken.