ge
door george159 Jul 19, 2016 om 10:21
Winkels & webshops

Incasso Bol.com en Accountor

Nou, maar nooit meer iets goed doen voor een ander! Buurman heeft geen computer, voor hem meer dan een half jaar geleden een aantal CD's besteld bij Bol.com. Altijd naar zijn adres gestuurd en altijd zijn factuuradres gebruikt en hij betaalde zelf altijd via zijn eigen bankrekening! Er ging iets mis waardoor hij een cd. dubbel kreeg, eentje retour laten gaan naarBOL.com, maar de herinneringen bleven in mijn mailbox binnenkomen, ondanks dat ik hen verzocht had dit persoonlijk met mijn buurman af te handelen. Op een gegeven moment kwam er een incasso bureau bij, Accounter.nl, ook die bleven mij via de mail lastig vallen totdat ik ze nogmaals dringend verzocht had dit rechtstreeks met mijn buur te regelen. Gisteren wilde ik een cadeau bestellen via. Bol.com, meteen via internet bankieren betaald, kreeg ik vanmorgen het bericht van Bol.com dat mijn bestelling gecanceld was en het bedrag terug gestort zou worden ivm een openstaande incasso factuur van 8,07 euro. Nou weer mijn buurman aangesproken, weer tig keren Bol.com gemaild en gebeld, Incasso bureau geprobeerd te bellen, maar het antwoord apparaat kondigde vriendelijk aan dat ze het druk hadden en de verbinding werd verbroken. Bol.commaar weer gebeld, maar ik moest het toch echt wel via het incasso bureau regelen??? Wat kan ik doen?

20671 30 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 19, 2016 om 10:47
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo George159 ,

Plaats een klacht op klachtenkompas , klik op de rode regel.

http://www.klachtenkompas.nl/accountor

Of schriftelijk een klacht indienen :

Postbus 19234, 3501DE Utrecht. Hierin moeten de volgende zaken staan:

 Onderwerp ‘Klacht’
 Het referentienummer
 Naam, adres, telefoonnummer en e-mail adres
 Omschrijving van de klacht
 Indien van toepassing relevante bijlagen ter onderbouwing

U ontvangt dan binnen enkele werkdagen een inhoudelijke reactie of, als wij meer tijd nodig hebben
om de situatie uit te zoeken een ontvangstbevestiging van uw klacht. Wij zullen in dit geval de
incassoprocedure uiteraard pauzeren.

ma
door marcmons - Jul 19, 2016 om 10:48
25 Antwoorden / 0 Vragen

Heb ik het goed gelezen, dat het om een openstaande incasso-factuur van € 8,07 gaat? Jeetje, wat een drukte voor zo een schijtbedragje! Waarom betaal je die factuur niet gewoon en vraag je het geld terug aan je buurman. Zaak opgelost! Neen, en maar moeilijk blijven doen. Met al die tig-keren telefoontjes, mails etc. ben je nu wellicht aan al die kosten toegekomen. Ik begrijp de frustatie daarom helemaal niet, maar je zou het ook met een beetje gezond verstand, praktisch en gemakkelijk kunnen oplossen, i.p.v. dit gigantische wereldprobleem op dit forum te zetten!

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2016 om 11:00
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@marcmons, U begrijpt de vraag niet. De Ts krijgt een incassobureau op haar dak omdat de buurman een achterstallige betaling heeft.  Als de Ts onder zijn/haar naam gaat betalen via zijn /haar bankrekening zal het niet opgelost worden omdat de vordering nog steeds op naam en rekening van de buurman staat. Gaat u ook voor uw buren betalen als u een e-mail krijgt over iets waar u zelf geen schuld aan heeft.

Cookies
door Cookies - Jul 19, 2016 om 11:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Om even op je vraag in te gaan: jij hebt vanuit jouw account de bestelling geplaatst. Dat betekent dat voor Bol.com jij degene bent waar zij mee communiceren. Bol.com heeft dus verder niets te maken voor wie de bestelling eigenlijk bedoeld was. Daarom gaat Bol.com ook helemaal niet in op jouw verzoeken om contact op te nemen met jouw buurman.

Een klacht ergens indienen, heeft geen enkele zin, want Bol.com handelt correct.

Ik ben het met Marcmons eens, dat je e.e.a. onnodig omslachtig hebt geprobeerd op te lossen. Had het gewoon even betaald en het verrekend met de buurman.

Cookies
door Cookies - Jul 19, 2016 om 11:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@gerbera: George heeft de bestelling geplaatst, dus spreekt Bol.com hem aan over openstaande betalingen. En natuurlijk had hij na betaling dat geld dan zelf terug moeten halen bij de buurman.

ge
door george159 - Jul 19, 2016 om 11:12
41 Antwoorden / 11 Vragen

Nou het probleem is dat de buurman die incasso kosten niet wil betalen omdat hij zegt dat hij netjes de teveel bezorgde CD terug gezonden heeft. Nou als er geleverd en betaald werdt dan hadden ze het met mijn buurman alleen te maken en trekt men zich niets aan van mijn verzoek om het rechtsstreeks met de buurman te regelen, want men had nl. niet met mij gehandeld. En nu er een openstaande factuur is moet met opeens wel met mij handelen en voel ik mij onderdruk gezet om die betaling te gaan oplossen!!!

Cookies
door Cookies - Jul 19, 2016 om 11:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......want men had nl. niet met mij gehandeld.....

Je hebt die cd toch besteld vanuit je eigen account?

gerbera
door gerbera - Jul 19, 2016 om 11:27
7372 Antwoorden / 14 Vragen

@carola83, Is het niet vreemd dat alle afhandelingen en betalingen normaal op naam en adres van de buurman gingen en nu er een achterstand is de Ts daar aansprakelijk voor wordt gesteld. Buurman had ook vanuit de openbare bib. kunnen bestellen, zijn die dan ook verantwoordelijk voor de betalingsachterstand ?

ge
door george159 - Jul 19, 2016 om 11:48
41 Antwoorden / 11 Vragen

Maritas, bedankt voor de link!!
Andere ook bedankt voor jullie reacties!!!

marita5
door marita5 Jul 19, 2016 om 11:54
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , succes .

Cookies
door Cookies - Jul 19, 2016 om 12:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Door wie een betaling gedaan wordt en waar wordt afgeleverd, is hier niet relevant. En je vergelijk met de bieb gaat niet op, want de bibliotheek heeft voor bezoekers geen Bol.com account aangemaakt, lijkt mij.

Nogmaals: TS heeft vanuit zijn account besteld. Hij had er verstandig aan gedaan gewoon die 8,- euro meteen te betalen (dan was de nieuwe bestellling ook niet geweigerd) en het met de buurman op te lossen.

DOOR GERBERA - 19 JUL. 2016 OM 11:27
1767 ANTWOORDEN / 4 VRAGEN

@carola83, Is het niet vreemd dat alle afhandelingen en betalingen normaal op naam en adres van de buurman gingen en nu er een achterstand is de Ts daar aansprakelijk voor wordt gesteld. Buurman had ook vanuit de openbare bib. kunnen bestellen, zijn die dan ook verantwoordelijk voor de betalingsachterstand ?

Cookies
door Cookies - Jul 19, 2016 om 12:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overigens moet een retourzending worden aangemeld vanuit je account (dus van George) bij Bol.com. Neem aan dat deze procedure goed is gevolgd, want zomaar iets retourneren, gaat altijd mis.

En als de buurman het op de juiste wijze heeft geretourneerd, heeft hij daar een track en trace van ontvangen. Als het bij Bol.com is aangekomen, dan staat dat bij Post.nl.

Ik bestel ook online wel eens voor anderen, dan laat ik ze de kosten eerst overmaken naar mijn rekening en handel ik het verder af. Als er iets geretourneerd moet worden, doe ik dat zelf, juist om dit geharrewar te voorkomen.

tijger1
door tijger1 - Jul 19, 2016 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar heeft Bol het bedrag wat u voor uw eigen nieuwe bestelling gedaan hebt volledig teruggestort? Of hebben ze daar die € 8,07 vanaf getrokken? Dat zou mij logisch lijken.

ph
door philip36 Jul 19, 2016 om 13:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien omdat de vordering bij het incassobureau ligt?

ph
door philip36 - Jul 19, 2016 om 13:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Natuurlijk is de bestelling voor de buurman gedaan vanuit het account van TS.
Waar de bestelling afgeleverd moet worden en van welke rekening betaald wordt, via b.v. Ideal, is niet van belang.
TS heeft zijn e-mail adres gebruikt vandaar dat hij die vervelende e-mails krijgt.
Het incassobureau gaat uit van de besteller en dat is TS.
Hij is verantwoordelijk voor het terugzenden, Bol heeft niets te maken met het bezorgadres of wie betaald heeft.
Ts kan het bij de buurman hebben laten bezorgen omdat hij in die tijd met vakantie was.

Dat hij nu niets kan bestellen komt omdat zijn account nog een open incasso factuur heeft.

Als ik TS was zou ik het incassobureau maar betalen, ze blijven bij u komen en niet bij de buurman.

Wat TS had moeten doen is een account aanmaken op naam van zijn buurman en vanuit dat account bestellen.
Nu is de buurman niet verantwoordelijk, heeft alleen ontvangen en betaald, waarom hij het heeft ontvangen en betaald is iets tussen TS en buurman en heeft Bol daar geen boodschap aan.

Cookies
door Cookies - Jul 19, 2016 om 13:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@philip36: inderdaad zo zit het.

Ik zie dat TS een klacht heeft ingediend bij klachtenkompas bij het incassobureau. Tenzij er teveel incassokosten zijn berekend, heeft het incassobureau met een openstaande schuld bij Bol.com verder niets te maken. En die gaan het zeker ook niet oplossen voor hem (zoals hij vraagt op klachtenkompas).

ge
door george159 - Jul 19, 2016 om 13:47
41 Antwoorden / 11 Vragen

Vraagje,
Philip36 en Carola83, zouden jullie voor mij wat willen bestellen bij Bol.com, rekening mag gewoon naar mijn adres gestuurd worden, wens ik jullie daarna veel plezier!!!
Tijger1, tot nu toe is er nog niets terug geboekt.
Dank je wel Gerbera, jij snapt het! Eerst wil men niets met mij te maken hebben want men heeft het product immers aan mijn buurman verkocht en wordt mij dat vriendelijk via de mail mede gedeeld.
Een aantal maanden geleden wilde men het wel met de buurman afhandelen en hebben ze van mij, met goedkeuring van de buurman zijn telefoonnummer ontvangen. Nu staan de incasso kosten nog open omdat mijn buurman het schijnbaar niet eens is met die kosten en nu weten ze mij wel opeens te vinden, zodat ik onder druk gezet kan worden om mijn buurman te dwingen te betalen! : nogmaals niet mijn zaak en B; Men valt mij als rechtspersoon nu lastig en wil mij dwingen tot...

ph
door philip36 Jul 19, 2016 om 14:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@george159
Ze hebben het niet aan uw buurman verkocht, die heeft er alleen maar voor betaald en in ontvangst genomen.
Waarom staat op uw account dan nog een bedrag open als ze het aan de buurman verkocht hebben, foutje van Bol ?

Stel dat u op vakantie was gegaan en tegen uw buurman had gezegd, zorg in die tijd voor mijn kat, dan mag jij mijn computer gebruiken en mijn account bij Bol, maar je moet wel zelf betalen en je adres als bezorgadres opgeven. Wie is er dan verantwoordelijk.

Ik neem wel aan dat we het bij het rechte eind hebben als we zeggen dat de bestelling vanuit uw account is gedaan?

Cookies
door Cookies - Jul 19, 2016 om 15:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@george: JIJ snapt het niet, maar ik begrijp dat het antwoord van degenen die het ten onrechte met je eens zijn, je beter uit komt.

Je hebt van iets simpels, iets heel ingewikkelds gemaakt.

Trouwens je hebt antwoord ontvangen van het incassobureau. Schandalig dat je de adresgegevens van je buurman gewoon online gooit trouwens.

Succes verder.

ha
door halex - Jul 19, 2016 om 17:31
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Carola.83 geeft u vanaf het begin al het juiste antwoord. Maar u zoekt niet het juiste antwoord, u zoekt het gewenste antwoord. Dom dom dom.
Net zo dom als vanuit uw eigen account iets bestellen en als factuur- en afleveradres uw buurman doorgeven. Logisch dat als hij niet (volledig) betaalt, de herinneringen per e-mail verzonden worden naar het e-mailadres wat bij het account hoort.
Omdat tegenwoordig een betalingsherinnering per e-mail is toegestaan, doen veel bedrijven dat. Want dat scheelt een hoop kosten waar de andere klanten dan niet meer voor op hoeven te draaien middels een opslag op de verkoopprijzen.
Hoe u het ook wendt, keert of draait, u hebt een overeekomst met bol.com gesloten. En u bent verantwoordelijk voor nakoming daarvan. Zolang er betaald wordt, zal het bol.com terecht een biet zijn waar dat geld vandaan komt. Totdat er niet betaald wordt, dan moet bol.com wel naar degene met wie een overeenkomst is gesloten.
Draaien we het om: stel dat ik bij bol.com iets bestel en het product en de factuur naar u laat sturen. U hebt daar niet om gevraagd, maar vindt u het dan wel schappelijk dat u toch voor de kosten opdraait? Of de moeite moet doen om het ongevraagde artikel retour te sturen?

jo
door jorisw - Jul 19, 2016 om 17:45
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat iemand geen eigen computer heeft wil nog niet zeggen dat die persoon geen eigen emailadres heeft. In het vervolg gewoon een gmail account aanmaken voor iemand en dat gebruiken.

ge
door george159 - Jul 19, 2016 om 20:02
41 Antwoorden / 11 Vragen

Joris bedankt, handige tip!
Halex, ben het niet met jouw en Carola eens en geloof mij het heeft niets te maken met wat ik graag zou willen, maar het heeft te maken dat iemand onterecht te boek staat als wanbetaler, en of dat nu de fout is van de buurman of van de leverancier staat daar los van! Maar wij kunnen hier nog lang over blijven bekvechten, wij hebben hier een andere mening over!
Bedankt in ieder geval voor jullie reactie!

Groet George

ha
door halex - Jul 19, 2016 om 20:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@George159
Hoe kunt u nu een andere mening over de feiten hebben?
Hebt u onder uw naam besteld? En bent u dus een overeenkomst aangegaan met Bol.com? Of heeft u voor uw buurman een account op zijn naam gemaakt.
Als u onder uw eigen naam besteld hebt, dan heeft bol.com niet eens een titel (rechtsgrond) om iets af te dwingen van uw buurman. En kan bol.com niets anders dan het geld bij u halen. Bol.com zit niet fout. Uw buurman wel, die had moeten betalen. Maar u bent degene die achter het geld van uw buurman aan moet. U bent namelijk met hem overeengekomen dat u iets bestelt en dat hij betaalt. Bol.com staat daar volledig buiten.
Dat u dat raar vindt, of stom, of belachelijk, is niet zo relevant. De wetgeving gaat -gelukkig- uit van de feiten. En niet wat iemand er nu persoonlijk zo eventjes van vindt.

ge
door george159 - Jul 19, 2016 om 21:18
41 Antwoorden / 11 Vragen

Op de naam van de buurman account aangemaakt, zijn naam, zijn adres gegevens, zijn leverings adres en zijn factuur adres. Het enige wat van mij is, was mijn e-mail adres, omdat hij dat immers niet had. Dus werden de herinneringen naar mijn e-mail gezonden, heb dat steeds aan mijn buurman doorgegeven met het verzoek dit af te handelen. Op een gegeven moment Bol.com verzocht om het met de buurman zelf af te handelen, maar da wilde men niet omdat ze geen geschil hadden met mij maar met mijn buurman en wie ik dan wel mocht wezen?? nou ja diegene die de herinneringen steeds op zijn e-mail kreeg. Op een gegeven moment werd er incasso ingeschakeld, ik heb toen nogmaals met Bol.com contact opgenomen met het verzoek om mij als rechtspersoon hier buiten te laten. Dit word ook gehonoreerd en op verzoek van Bol.com. telefoon nummer van mijn buurman aan hun gegeven en daarna werd het rustig en hadden de buurman en Bol.com via de post en telefoon contact met elkaar. Nu wilde ik gisteren wat bestellen, maar mijn e-mail was gekoppeld aan het bestand van de buurman, met het gevolg dat mijn bestelling geannuleerd werd omdat er nog incassokosten openstonden op het account van mijn buur, met mijn e-mailadres. Heb weer gebeld, gemaild uitgelegd, vnadaag de hele dag van Bol.com naar incasso naar deurwaarder gestuurd en niemand kon het schijnbaar oplossen zodat ik weer gewoon kan bestellen! Ik hoop dat ik het nu duidelijk heb kunnen uitleggen!

ph
door philip36 - Jul 19, 2016 om 22:34
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom zegt Accountor op klachtenkompas dat het besteld is vanuit uw account?
Account is toch wel iets anders dan e-mail adres.

Aan wie zijn de e-mails van Bol en Accountor dan gericht?
E-mail zal wel beginnen met Geachte Heer G. ... of met Geachte Heer L. ...
Als het besteld is op het account van uw buurman moet de e-mail ook aan hem gericht zijn.

ph
door philip36 - Jul 19, 2016 om 22:47
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u e-mail van uw internetprovider hebt maak dan een email alias aan en verander in uw Bol account uw e-mail adres in dat e-mail alias.
Misschien lukt het op deze manier weer bij Bol te bestellen.
Als uw buurman ook inderdaad een eigen account bij Bol heeft.

ge
door george159 - Jul 19, 2016 om 22:47
41 Antwoorden / 11 Vragen

Die mailing was aan hem gericht, kwam via mijn mail bij mij, heb hun regelmatig verzocht dit van elkaar los te koppelen, dit heeft men op een gegeven moment ook gedaan en men is telefonisch en via de post met elkaar gaan communiceren. Dus ik dacht dat mijn mail adres nu los zou zijn en het probleem opgelost zou worden, maar deze was nog steeds met hem gekoppelt zodat ik niet via het account kon bestellen, maar ook geen nieuw account aan kon maken op mijn naam ivm koppeling mail adres en omdat in het account van de buur het bedrag nog open stond kon ik ook dit niet verwijderen zodat ik een nieuw account kon aanmaken. Heb ook nog geprobeerd om het account op mijn naam te veranderen en hun gelijktijdig nogmaals een mail verstuurt en het nogmaals uitgelegd, maar ook dit werkte niet de incasso blijft aan het account, maar ook aan mijn mail gekoppeld.

ge
door george159 - Jul 19, 2016 om 22:52
41 Antwoorden / 11 Vragen

Ga morgen proberen een alias aan te maken. Thanks!
Voortaan nooit meer iets voor iemand anders bestellen via mijn mail!

ph
door philip36 - Jul 19, 2016 om 23:00
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Had maar eerder gezegd dat uw buurman een eigen account bij Bol heeft.
Hebben dat toch een paar keer gevraagd.

U heeft nu een probleem met bestellen maar u bent geen partij voor het incassobureau.
Wat ik al zei, u kunt in uw e-mail account een alias aanmaken en uw bestaand e-mail adres in uw Bol account daar wijzigen.
Hiermee heeft uw account een nieuw e-mail adres.
De e-mails hiervan komen wel gewoon binnen in de inbox van uw gewone e-mail adres.

U kunt natuurlijk i.p.v. een alias ook een extra e-mail adres aanmaken, meestal zijn 4 adressen gratis.
Maar dan moet u dat ook weer in het e-mail programma op de computer invoeren, bij een e-mail alias hoeft dat niet.

Gelukkig dat uw probleem zich beperkt tot de e-mail, uw buurman heeft, denk ik, een groter probleem.

Cookies
door Cookies - Jul 20, 2016 om 09:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, zou inderdaad wel zo handig geweest zijn, krijg je ook geen verkeerde antwoorden. Rond 11 uur vroeg ik er al specifiek naar, daar komt dan geen reactie op / er wordt niet gecorrigeerd. Pas 's avonds komt dan de toevoeging dat er een account voor de buurman is gemaakt.

In dit geval is het dus niet terecht dat Bol.com bij jou aanklopt, enkel en alleen omdat jouw e-mailadres is gebruikt.

DOOR PHILIP36 - 19 JUL. 2016 OM 23:00
1736 ANTWOORDEN / 4 VRAGEN

Had maar eerder gezegd dat uw buurman een eigen account bij Bol heeft.
Hebben dat toch een paar keer gevraagd.

ha
door halex - Jul 20, 2016 om 15:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@George159
Volgens Accountor liegt u. U hebt besteld vanaf een account wat u bezit, niet met een account van uw buurman. Wat uw buurman zelf heeft aangemaakt. En waarvan hij de inloggegevens heeft.
Kunt u verklaren waarom zowel Bol.com als Accountor zeggen dat u degene bent geweest die de overeenkomst is aangegaan. En dat u zegt dat alleen gebruik is gemaakt van uw computer en e-mailadres maar dat het account volledig op naam van uw buurman staat?
Als ik het zo inschat, staat u zeer zwak. Betaal het geld en regel het zelf met uw buurman. Dat is voor alle partijen verstandig, voor u het meest verstandig.

ge
door george159 - Jul 25, 2016 om 17:20
41 Antwoorden / 11 Vragen

Hallo Halex,
ten eerste sorry voor mijn late reactie.
Waar zou jij als neutraal buitenstaander van moeten weten of het incasso bureau en Bol.com mij voor leugenaar uitmaken als jij gewoon een neutraal iemand bent die hier vertoeft om andere met raad en daad bij te staan??? Vreemd
Natuurlijk zeggen hun dat ik/ wij liegen, zou ik ook doen als ik hun was en maanden van mailtjes genegeerd hebt en gewoon door blijven gaan met betalings herinneringen te versturen.
Heb er echt geen moeite mee dat als ik fout ben en iemand legt dat netjes aan mij uit mij erbij neer te leggen, maar niet als ik aangevallen word op mijn vraag. Dan heb ik toch wel grote twijfels of iemand wel neutraal is??? Maar dat is natuurlijk mijn mening en mijn gevoel. Bedankt evengoed voor je reactie! Groet

ha
door halex - Jul 25, 2016 om 18:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@George159
Ik plaatste een feit, namelijk dat Accountor zegt dat u liegt. En ik vroeg u om een reactie en uitleg, zodat anderen (waaronder ik) hun mening kunnen bepalen. Het is namelijk niet te verklaren dat u zegt dat uw buurman op zijn eigen naam en met zijn eigen gegevens (maar wel uw e-mailadres) een account heeft aangemaakt. En dat de tegenpartij dat dan stellig ontkent. En beweert dat u vanaf uw eigen account de bestelling voor de buurman hebt gedaan. En alleen het afleveradres hebt veranderd.
Verder vind ik (een mening) dat u niet helemaal consistent bent in uw vraagstelling en daaropvolgende antwoorden. Pas halverwege rept u over een eigen account van uw buurman. Maar op mijn vraag of dat dan op zijn naam staat met uitsluitend zijn eigen gegevens reageert u dan niet meer. Terwijl die informatie wel essentiëel is om u van een juist antwoord te voorzien.