Co
door Colinda Henderickx Feb 15, 2024 om 00:03
Winkels & webshops

Kan ik mijn nog niet verkochte kleding bij de tweedehands winkel weer ophalen?

Goedemorgen.

Ik heb voor de eerste keer kleding naar een tweedehands winkel gebracht. In dit geval Appel en Ei. Zij bepalen achteraf de prijs. Dat wist ik niet dus ik werd een beetje overvallen. Na twee weken kreeg ik de email en ik schrok van de lage prijzen en ik ben het er niet mee eens. Kan ik nu mijn kleding die nog niet verkocht is terug halen? In principe is het nog steeds mijn eigendom toch?

Ik hoor graag met enige spoed van jullie.

Hartelijke groet,
Colinda

3570 9 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Feb 15, 2024 om 00:24
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Met enige spoed? De meeste vrijwilligers die beantwoorden liggen op een oor. Dus maar even afwachten.

pe
door pebk Feb 15, 2024 om 14:31
581 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje flauw Terrormin. Deze dame denkt dat ze met Kassa zelf communiceert (zoals zovelen) in plaats van een platform met leken.

tenormin
door tenormin Feb 15, 2024 om 15:14
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dat heb ik er dan niet uit kunnen opmaken hoor @pebk, het was in ieder geval niet flauw bedoelt.

sw
door swat1500 - Feb 15, 2024 om 00:31
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Of de kleding nog uw eigendom is, is zeer afhankelijk van de overeenkomst die u heeft gesloten met de betreffende winkel. Is er afgesproken dat zij de kleding eerst beoordelen en u dan een bod doen? Zo ja, dan bent u nog steeds eigenaar en kunt u de kleding terug halen. Zoals gezegd is een en ander zeer afhankelijk van welke afspraken er zijn gemaakt.
Wellicht is er een afspraak dat de kleding wordt verkocht en u vervolgens een percentage  van de verkoopprijs krijgt. In dat geval bent u niet meer de eigenaar en heeft u alleen recht op het afgesproken percentage.

Een snelle scan op internet leert mij dat er een site is waarop u het antwoord op uw vraag kan terug vinden namelijk op appelenei.nl.
Ik lees daar dat u uw kleding aldaar inlevert en zij de kleding inspecteren en een verkoopprijs vast stellen. Wordt de kleding verkocht dan krijgt u 40% van de netto opbrengst (dus na aftrek BTW).
U heeft geen inspraak in de te bepalen verkoopprijs.
Kleding die zij niet accepteren moet u zelf weer op komen halen en anders gaat het naar een goed doel.
Indien kleding binnen een bepaalde termijn niet verkocht wordt dan kunt u die weer terug krijgen en anders gaat ook die kleding naar een goed doel. Wel goed opletten want teruggave na mislukte verkoop is termijn gebonden. Als die termijn is verstreken krijgt u de kleding niet terug.
Het lijkt mij dat u uw kleding niet meer kunt terug halen tenzij niet verkocht en binnen de ophaal termijn.
Ik vermoed dat u bij afgifte iets heeft moeten ondertekenen. Wellicht dat u dat formulier eens goed moet lezen!

Ha
door Halo 04 - Feb 15, 2024 om 01:39
11 Antwoorden / Vragen

@Tenormin, u schampert over het late tijdstip van plaatsing van dit berichtje, u reageert desalniettemin net zo goed op Ts, ik ook, evenals Swatt1500.
Wellicht zijn er mensen van wie het leefritme niet synchroon  loopt/kan lopen met het het geijkte patroon?
Laat u daarom niet weerhouden om een inhoudelijke reactie te plaatsen ipv lettertjes te verknoeien aan de vorm, ,zoals op dit forum steeds meer te doen gebruikelijk is.
Ik onderschrijf de mening  van Swatt en wens u nog een fijn stukje nachtrust

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Feb 15, 2024 om 07:09
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Colinda, uit eigen ervaring: je laat je kleding achter in de winkel waarna de waarde vastgesteld wordt. Daar kan uiteraard even tijd in zitten.
Daar krijg je naderhand netjes een bericht over. En je gaat een overeenkomst aan.

Daarna: 'Let op! De inbreng die niet geschikt is voor verkoop kan tot 7 dagen na de inbrengdatum in deze e-mail worden opgehaald in de winkel.
We bieden onderstaand(e) item(s) 6 weken ter verkoop aan. Daarna halen we de niet verkochte itemsbinnen 2 weken uit de winkel.
Vanaf de retourdatum heb je 2 weken de tijd de niet verkochte items op te komen halen.'

In uw geval is de kleding blijkbaar wel geschikt maar de prijs valt u dus tegen. Het bedrijf geeft overigens van tevoren aan dat 40% van de opbrengst voor u is.
De kleding gaat door mensenhanden en er gaat tijd en moeite zitten in de uitstekende communicatie over ingebrachte artikelen.

Maar bel, mail met of ga naar de winkel. Dat is toch hét aanspreekpunt voor u. Neem de voorwaarden door en kijk wat u af kunt spreken.

Co
door Colinda Henderickx Feb 15, 2024 om 11:29
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de duidelijke reactie. Ik had het fijn gevonden als de prijs vooraf met mij besproken was. Zodat ik zelf ook nog een keuze had. De kleding die niet geschikt was heb ik al opgehaald. Ik ga even langs de winkel en kijken wat mogelijk is.

Fijne dag nog.

ma
door marindo - Feb 15, 2024 om 07:16
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ga ervan uit dat de meeste mensen een krappe kas  hebben en graag in zo'n winkel wat toonbare kleding willen kopen. De prijzen zullen dus bewust niet hoog zijn. Verwacht dan ook niet dat je veel geld terug krijg. Zeer zeker als het een percentage is. Ook de verkoper moet iets kunnen verdienen om in ieder geval de vaste lasten te kunnen betalen voor de verkoopruimte. Vergeet ook niet de arbeidstijd die toch ook beloond mag worden.

Achteraf klagen over de geringe opbrengst slaat nergens. Zet dan je kleding op bijv Markplaats of iets dergelijks en bepaal zelf je prijs.

rj
door rjw Feb 15, 2024 om 09:33
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Wat je zegt over krappe kas was vroeger zo. En ja, er zijn nog winkels waar gebruikte spullen voor lage prijzen worden verkocht maar er zijn er veel meer waar dat niet het geval is. Voor goede vintage- en tweedehands designerkleding worden behoorlijke bedragen gevraagd. Die zijn ook niet bedoeld voor mensen met een krappe beurs maar voor mensen die bewust dat soort kleding willen hebben. Dus TS kan best teleurgesteld zijn in de prijsniveau's die de winkel heeft bepaald. En als ik de winkels van Appel en Ei zie, dan zijn dat niet de typische kringloopwinkels waar je voor weinig iets kunt kopen. Ze geven zelf ook aan "relateif weinig geld". Dat is iets anders dan goedkoop.

1paul
door 1paul - Feb 15, 2024 om 08:49
3161 Antwoorden / 0 Vragen

is er een overeenkomst opgesteld en is deze door beidde getekend is dan de vraag??

In principe heb je gelijk trouwens..

https://www.overeenkomsten.nl/uitleg/consignatie/

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 15, 2024 om 10:35
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, dat kan altijd bij Appel en Ei. Het is zelfs zo dat indien het niet wordt verkochht er wordt geacht dat u het ophaalt en het anderss naar een goed doel gaat.

Het lijkt mij evenwel ook dat indien u een anfdere wijze van verkoop zou willen probrene u dan risico's loopt m.b.t. betaling en het ook nog maar de vraag is of u dan meer ontvangt. Uiteindelijk heeft degene die inoopt zoals ook bij Appel&Ei in ieder geval winkelkosten.

rj
door rjw - Feb 15, 2024 om 12:55
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Voortaan maar zelf verkopen dan. Dan bepaal je zelf de prijs. Er zijn tegenwoordig genoeg opties om spullen zelf aan te bieden.

Ozymandias
door Ozymandias - Feb 15, 2024 om 14:16
168 Antwoorden / Vragen

Mag ik zeggen dat dit eigenlijk geen verassing had moeten zijn als je het hebt over een instantie genaamd 'Appel en Ei'? De naam geeft dit wel heel erg weg :D