Ma
door Maegene Sep 1, 2020 om 19:02
Winkels & webshops

Kast met houtworm ontvangen

Hi, 

Ik heb een werkbank gekocht bij een winkel. Voor de verkoop heb ik gevraagd of hert product in goede staat was en vrij van ongedierte. echter na bezorging en onderzoek lijkt dit niet waar te zijn. Heb toen een mail gestuurd met de klacht en verzoek de meubel retour te sturen, omdat het binnen de afkoelperiode van 14 dagen was. Reactie van de verkopende partij was precies dit: 

Hallo, bedankt voor je bericht, alles wordt behandeld, net zoals deze tafel, daar hoef je niet bang voor te zijn,meubels kunnen niet retour dit staat ook in mijn voorwaarden net als houtworm, veel plezier van de tafel groetjes Johan 


Heb daarna aangegeven niet tevreden te zijn met dit antwoord en dat telefonisch contact zou opnemen. Helaas werd er niet opgenomen en ben ook in de weken daarna niet terug gebeld. Heb nu wederom een mail gestuurd, wacht nog op antwoord.

Graag wil ik weten wat mijn rechten zijn, want heb een meubelmaker er naar laten kijken en die geeft aan dat het oplossen van de probleem meer gaat kosten dan de 300€ die ik heb betaald voor de werkbank. Dus eingelijk wil ik de bank retour sturen, want ik ben bang dat de ongedierte ander meubels of zelf ons huis aan zullen gaan tasten.

Hoe ben ik bescermd in dit geval en wat zijn mijn rechten?

Groet,

Maegene

5821 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 1, 2020 om 19:13
1883 Antwoorden / 32 Vragen
0

Geachte Maegene, 

Kunt u wat meer informatie geven?

Gaat het om een nieuwe werkbank?

Om welke winkel gaat het?

Heeft u het online gekocht?

Ma
door Maegene Sep 2, 2020 om 17:34
Antwoorden / 1 Vragen

Excuus dit is mijn eerste bericht ooit op forum, dus even wennen hoe het allemaal werkt:)
Was een online winkel, ik zal de naam nog niet noemen totdat ik verdere stappen heb ondernomen. Ik ben nu via juridisch loket bij de consuwijzer terecht gekomen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 2, 2020 om 18:11
1883 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte. Maegene, 

Is het een 2e hands werkbank of nieuw?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 1, 2020 om 19:17
16991 Antwoorden / 202 Vragen
1

In dit geval is het jammer dat u het product niert direct heeft teruggezonden maar uw rechten zijn duidelijk en u kunt een beroep doen op naleving van hetgeen in het BW art 7:17 t/25 is gesteld. Ik zie dat mijnn eerste reactie niet is doorgekomen en geefu daarvoor opnieuw enkele aanwijzingen: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn  omdat het product dat u kocht ook m.i. niet voldoet aan de eisen die men er normaliter aan mag stellen.
De verkoper negeert deze wetgeving en negeert ook dat de wetgeving altijd prevaleert en dus ook op door 'Johabn' gestelde algemene voorwaarden. U kunt derhalve m.i. het beste nu een brief zenden (aangetekend) zoals bijv. https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ op basis vanb deze info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en daarmee ook naleving van de wetgeving vorderen en dus een gelijksoortig product dat geen houtworm bevat of uw geld terug.  Zie ook nog deze als iets dat u ook er naast kunt doen: https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-acm-consuwijzer

audb
door audb Sep 2, 2020 om 13:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als je binnen 14 dagen aangeeft dat je het product wilt retourneren dan is dat voldoende maar dan moet je wel zo snelmogelijk dit afhandelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 2, 2020 om 13:28
16991 Antwoorden / 202 Vragen

 Ts geeft zelf aan dat niet binnen bedenktijd 14 dagen is gereageerd hetgeen in deze kwestie jammer is. En  kan dus een beroep worden gedaan op naleving van de vogerende consumentenwetgeving. (On-line aankoop is en blijft ook een aankoop).

Ma
door Maegene Sep 2, 2020 om 17:27
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle antwoorden, ik heb inderdaad binnen 14 dagen laten weten te willen retourneren. Alleen verkoper zei dat dit niet mogelijk was. Vandaag Juridisch Loket gebeld en blijkt dat ik wel gewoon het recht had on artikel terug te sturen. Nu bezig met consuwijzer. Ik laat het vooralsnog niet hierbij:)


rj
door rjw - Sep 1, 2020 om 19:20
3391 Antwoorden / 5 Vragen
0

Laat ook eens een andere meubelmaker er naar kijken. Wellicht ruikte degene die je het gevraagd geld.

gerbera
door gerbera Sep 1, 2020 om 21:44
7484 Antwoorden / 14 Vragen

want heb een meubelmaker er naar laten kijken en die geeft aan dat het oplossen van de probleem meer gaat kosten dan de 300€ 

justmeagain
door justmeagain Sep 1, 2020 om 23:34
623 Antwoorden / 8 Vragen

@gerbera , 1e meubelmaker zegt dat het 300 gaat kosten, dus wellicht even een second opinion bij een 2e meubelmaker vragen.

rj
door rjw Sep 2, 2020 om 13:00
3391 Antwoorden / 5 Vragen

@gerbera: Ik zeg dan ook "andere meubelmaker".

Ma
door Maegene Sep 2, 2020 om 17:28
Antwoorden / 1 Vragen

Meubelmaker kwam voor andere kast kijken en zei zelfs het niet te willen doen omdat het zo kostbaar zou zijn, dus deze meneer wilde zeker geen geld verdienen aan mij!

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 1, 2020 om 19:21
7394 Antwoorden / 3 Vragen
2

Bij koop in een stenen winkel is er geen afkoelingsperiode, het gekochte product is echter wel ondeugdelijk.
U zou het juridisch loket om raad kunnen vragen:
https://www.juridischloket.nl/contact/

tenormin
door tenormin - Sep 1, 2020 om 19:33
16947 Antwoorden / 109 Vragen
0

Volgens mij, maar ik ben geen helderziende, heeft u een tweedehands werkbank gekocht als u schrijft dat behandeling tegen houtworm meer kost dan de werkbank zelf. Want de werkbanken die ik nu voor me heb op Google hebben (de meesten dan) alleen een houten blad en de rest van metaal. Bij Hornbach is de goedkoopste €59,95 maar ziet er niet uit als werkbank. Dus kunt u schrijven waar/bij wie u de werkbank heeft gekocht? Als u hem, zoals u schrijft, in een winkel heeft gekocht is de 14 dagen afkoelperiode niet van toepassing.

ne
door neodutchio - Sep 1, 2020 om 19:44
5265 Antwoorden / 12 Vragen
0

Hoe komt u er bij dat er houtworm in zit? Heeft u de beestjes ook daadwerkelijk gezien, of zitten er alleen gaatjes in? Als het behandeld is, dan is er geen zorgen om te maken.

Als u niet online gekocht hebt is er geen recht om iets terug te brengen. Tenzij het een non conform product is, maar nergens lees ik in uw verhaal bewijs dat er ook daadwerkelijk houtworm in zit.

audb
door audb Sep 2, 2020 om 13:27
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een houtworm herken je door dat er houtvezels die uit de gaten vallen vers zijn.

Een houtworm eet zich namelijk door het hout heen en die kan je echt niet bekijken of ze moeten er maar net inzitten.

ne
door neodutchio Sep 2, 2020 om 18:27
5265 Antwoorden / 12 Vragen

Maar nergens hier lees ik iets dat er bewijs is van houtworm. De verkoper zegt dat de werkbank behandeld is en ik lees geen onderbouwing dat er daadwerkelijk houtworm bewezen is.

gerbera
door gerbera - Sep 2, 2020 om 08:52
7484 Antwoorden / 14 Vragen
0

U kunt beoordelen of er houtworm aanwezig is als u zaagzel onder de werkbank aantreft. Zo niet dan is deze behandeld en kan het verder geen kwaad. Verder is een houtworm niet "loops" dus zal niet overstappen op andere voorwerpen tenzij die er strak tegenaan staan. Verder is een houtworm niet "loops" dus zal niet overstappen op andere houten voorwerpen tenzij de er strak tegenaan staan. De houtworm onstaat door de houtwormvlieg die zijn eitjes legt in scheurtjes in het hout. Uit die eitjes komen dan de larven (houtworm)

alfatrion
door alfatrion - Sep 2, 2020 om 10:52
1659 Antwoorden / 1 Vragen
1

Mits op afstand besteld:
U heeft de koop herroepen. De voorwaarden van het bedrijf zijn in strijd met de wet. U heeft dus recht op uw geld terug.

Anders:
Heeft u recht op een product zonder houtworm.

Ma
door Maegene Sep 2, 2020 om 17:30
Antwoorden / 1 Vragen

Dank!

mo
door mof - Sep 2, 2020 om 12:00
3622 Antwoorden / 3 Vragen
0

Als u de meubel via een webshop heeft gekocht dan mag u zonder opgave van redenen het meubel retourneren. Dat is de wet. Heeft u de meubel in een echte
winkel gekocht, dan geldt het retourrecht niet. U had het meubel in de winkel op houtworm moeten controleren.

rj
door rjw Sep 2, 2020 om 13:02
3391 Antwoorden / 5 Vragen

Alleen als het een standaardproduct is. Als het een voor een klant gemaakt product is, dan hoeft de winkelier geen retour te accepteren, mits dit is aangegeven. Dit is ook aangegeven door de verkoper.

Ma
door Maegene Sep 2, 2020 om 17:31
Antwoorden / 1 Vragen

Op afstand gekocht en van tevoren gevraagd of het vrij was van ongedierte, dat ikhet anders niet wilde kopen. Ook op de fotos niet te zien dat de gaten van de wormen erin zaten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2020 om 17:36
16991 Antwoorden / 202 Vragen
0

Ik zie net uw reactie m.b.t. het melden binnen 14 dagen. Mogelijk is een probleem dat u dat ook niet daadwerkelijk (en aangetend/verzekerd) heeft gedaan. Hoe dan ook heeft degene die aan u heeft verkocht u zeer, zeer, zeer foutief ingelicht. Ik ben uitemate benieuwd hoe hierop vanuit de ACM (Consuwijzer) en/of juridischloket wordt geregageerd.

Als al gezegd kunt u hoe dan ook uw recht claimen op basis van de consumentenbeschermingswetgeving waarbij van belang is dat m.i. de verkoper niet kan bewijzen dat het product geen houtworm en u ook werkelijk het aanwezig zijn van levende houtworm kunt aantonen. Die komen niet binnen 14 dagen in een werkbank.  Aanvullend: ga na of de winkel is aangesloten bij een branchevereniging met en geschillencommissie.

sira
door sira - Sep 2, 2020 om 19:07
2585 Antwoorden / 24 Vragen
0

Als er werkelijk nog houtworm in de werkbank zou zitten, kunt u dat pas zien in april/mei. De larfjes zijn nu in ruste.

U kunt de gaatjes zelf behandelen door deze in te spuiten met petroleum. Maar dat is nogal wat werk.
Beter is naar een restaurateur van antieke meubelen te gaan. Zij kunnen u een bus meubelwas leveren, waarin gif tegen houtworm.
Zo'n bus kost ca. € 10,- tot € 15,-. De restaurateur zal u tevens vertellen dat de werkbank pas in het voorjaar behandeld moet worden. Dat is namelijk het moment dat de larfjes zich een weg naar buiten gaan vreten om uit te vliegen.
U kunt de leverancier nog vragen hoe de werkbank behandeld is, misschien d.m.v. uitroken. De gaatjes op zich zeggen niets, dit kunnen oude gaatjes zijn. Ik heb een behandeld, antiek keukentafeltje, deze zit ook vol met houtwormgaatjes.

gerbera
door gerbera Sep 3, 2020 om 14:15
7484 Antwoorden / 14 Vragen

Aangezien ze het meest actief zijn gedurende de warmere maanden (april tot en met oktober) richten ze tijdens deze periode de meeste schade aan

1paul
door 1paul - Sep 3, 2020 om 08:37
3352 Antwoorden / 0 Vragen
0

ik ga even uit van een tweedehands product, ook dan heb je gewoon recht op retour binnen 14 dagen , je kunt nu nog een aangetekende brief sturen dat je het meubel wilt retourneren, geef in die brief aan dat je binnen 14 dagen bericht hebt gestuurd, voeg bewijs bij, en dat je je geld terug wilt....

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/mag-je-tweedehands-spullen-binnen-14-dagen-retourneren/

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ma
Martst - Sep 11, 2024 om 20:19
Winkels & webshops

Fixit faster

Wie ook een rekening gehad bij fixit faster 
ik heb gezocht naar een gebruiksaanwijzing 
niet de juiste gevonden nu wel rekening van 30€
moet betalen zeggen ze
maar ik ben echt niet van plan 
ik heb nergens gelezen dat 30€ kost voel me genept
wie je ook ervaring met dit nep bedrijf 
wie ook niet betaald

Lees meer

Ga
Gamba 1950 - Oct 30, 2024 om 20:07
Huishouden & energie
Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast

Afpo/Feroli WTW/CV Optifor 3.0 zorgt voor tochtoverlast

Ik woon in een appartement met een CV van Feroli dit gekoppeld is aan een WarmteTerugWin unit die de woning ventileert. Om precies 19.00 uur start het ventileren op niveau storm. Je voelt een koude luchtstroom. Dit stop om 23.00uur. De instalateur kan niets vinden. Maar die komt ook niet op het tijdstip dat het gebeurt. Volgens de instalateur zit er geen klok in de WTW en ook buiten de appartement ... Lees meer

Mabelle
Mabelle - Oct 31, 2024 om 15:52
Computers & telefonie

Klacht indienen over slecht werkend forum, waar?

Beste mensen, ik ben op al een tijdje aan het googelen om er achter te komen waar ik een klacht in kan dienen over een zeer slecht werkend forum. Ik weet niet of ik hier de naam van het forum mag vermelden, maar het is van een publieke omroep.

De ACM? De Consumentenbond? Geschillencie? Commissariaat vd Media? Wie o wie heeft een goed advies? Lees meer