Bu
door Buyt62 Apr 9, 2022 om 10:59
Winkels & webshops

Keukenapparatuur bij ons nieuwe keuken, hoelang mogen ze daar op laten wachten.

Wij hebben in oktober een keuken besteld en deze is begin februari geplaatst. Hierover zijn wij dik tevreden.
Alleen wij hebben Siemens apparatuur besteld en de oven en inductieplaat zijn maar niet te leveren.
Het is nu 6 maanden geleden dat wij getekend hebben voor de keuken en nu is mijn vraag hoe lang mogen ze ons laten
wachten op de apparatuur. Ik had een alternatief geboden maar toen kreeg ik als antwoord dat ze die niet leveren.

6241 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 9, 2022 om 11:06
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Buyt62 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-niet-tevreden/aankoop-niet-geleverd

rj
door rjw - Apr 9, 2022 om 11:10
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Het is overal drama met de levering van dit soort producten. Als het er niet is, dan is het er niet. Productie en distributie lopen vast door ontbrekende onderdelen en een tekort aan containers, en tegelijkertijd zijn er meer bestellingen dan ooit geplaats omdat heel veel mensen geld overhebben na 2 jaar pandemie. Als je niet op vakantie kunt ga je het geld immers ergens anders aan uitgeven. Je bent in ieder geval niet de enige met dit probleem, al heb je daar niets aan natuurlijk.

Voor de kookplaat zou je misschien zo'n portable ding bij ikea kunnen halen ter overbrugging. Die zijn niet zo heel duur en je kunt even vooruit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 10, 2022 om 17:23
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Of de vervanging kopen bij genoemd Zweeds bedrijf op kosten van de oorspronkelijke leverancier. En wie weet, dat kan zelfs Siemens fabrikaat zijn.

Daarbij zijn de kosten verhaalbaar op degene die nu afgesproken levering niet tijdig nakomt. (BW art.  7:74 en verder)

pe
door pebk Apr 13, 2022 om 15:07
581 Antwoorden / 0 Vragen

Zo werkt dat niet, Hermiet. Iemand kan niet ergens anders apparatuur gaan kopen en die kosten declareren.

De link die Marita heeft gestuurd bevat de stappen.
1. Stuur een brief als de afgesproken datum niet is nagekomen.Is er geen harde datum afgesproken, dan geldt 30 dagen na de biref.
2. Bij geen reactie of levering kan het deel van de bestelling geannuleerd worden en behoort u uw geld terug te krijgen.
3. Schakel uw rechtsbijstand of de geschillencommissie in.

Keukenboeren weten ook dat de leveringen slecht zijn. Deze zijn alleen maar slechter geworden sinds vorig jaar. Waarschijnlijk hebben ze geen harde datum afgesproken.

Ja
door JannieBoe - Apr 9, 2022 om 11:38
124 Antwoorden / Vragen

Hallo, niet echt vrolijkmakend vrees ik maar wij hebben op 14 mei 2021 een Siemens inductiefornuis besteld en wachten daar nog steeds op.
Contact opnemen met Siemens met vragen over levertermijnen levert niks op want men verwijst naar de leverancier. En die heeft ook geen idee.
We willen erg graag het specifieke type wat we bestelden hebben en ondernemen dus niets om de koop te ontbinden.
Maar daar zijn wel mogelijkheden voor. Wat de mogelijkheden zijn ziet u in de link van MARITA5. Succes.

panter22
door panter22 Apr 9, 2022 om 15:35
6599 Antwoorden / Vragen

Als je kijkt bij Coolblue dan zijn al die Siemens inductiefornuizen uitverkocht.

Ja
door JannieBoe Apr 9, 2022 om 16:19
124 Antwoorden / Vragen

Het enige Siemens inductie fornuis van Coolblue is 'tijdelijk uitverkocht' evenals de Bosch inductie fornuizen die uit dezelfde fabriek komen. Dat is overal hetzelfde. Bij mijn leverancier komen ze af en toe binnen dus de hoop is nog niet vervlogen ;)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 10, 2022 om 10:58
16848 Antwoorden / 202 Vragen

U bent, zoals u al kunt lezen niet de enige met dit probleem omdat door diverse redenen, Corona, transport en nu ook Ukraine reden zijn.

@MARITA5 gaf u al verwijzingen naar uitgebreide informatie wat te doen en mijn advies is om nu een brief op te stellen waarmee u de verkoper ingebreke stelt m.b.t. naleven van de koopovereenkomst en vordert dat thans binnen stel 2 weken wordt geleverd en u zich anders u genoodzaakt zult zien hetgeen niet geleverd is aan te schaffen bij een witgoedhadelaar die wel kan leveren op kosten van de verkoper van uw keuken.
Ik wijs u daarbij  https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en niet op 'onbinden aankoop' om reden dat hetgeen u heeft aangekocht wel voor het grootste deel is geleverd en u wel schade leidt omdat de ook toegezegde apparatuur nog steeds niet is geleverd en er naar mijn mening wel degelijk alternatieven zijn waarbij ik niet uitsluit dat de kosten daarvan de verkoper tegenstaan. En dat is dan jammer voor de verkoper.
Zie ook deze  voorbeeldbrief-ingebrekestelling

Heeft u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in.

panter22
door panter22 Apr 10, 2022 om 17:02
6599 Antwoorden / Vragen

Het is geen probleem van deze keukenboer, maar een landelijk probleem.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 10, 2022 om 17:19
16848 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22, alweer uw duit in het zakje??? Hoe dan ook is het een probleem met de keukenboer en er kunnen  best alternatieven geleverd kunnen worden die dan waarschijnlijk  wel duurder zijn dan in de offerte genoemd. Mogelijk zelfs hetgeen eerder is aangeboden door een andere witgoedhandelaar.

En ik ken leveranciers die dat wel degelijk kunnen, ook apparatuur van Siemens. O.a. ook een kwestie van even iets ook verder op het i-net kijken.

En het punt is en blijft dat indien (inderdaad) een andere wel het gewenste kan leveren en dat wel meerkosten betekent ten opzichte van de overeenkomst met de nu bedoelde leverancier zijn die kosten geheel volgens vigerende wetgeving te vorderenen dient hetgeen daarvoor mogelijk al is betaald dient te worden terugontvangen.

panter22
door panter22 Apr 10, 2022 om 17:46
6599 Antwoorden / Vragen

Heremietkreeft, af en toe kan ik het even niet laten.
Misschien heeft Jannieboe wat een die leveranciers van jou. Ze wacht al bijna 1 jaar op haar fornuis. En ts zit ook met smart te wachten.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 10, 2022 om 17:51
16848 Antwoorden / 202 Vragen

En dat is m.i. toch echt niet conform de regels van deze site. Het is en blijft ter beoordeling van de vraagssteller wat hij/zij er mee doet en hebben degenen die regaren niets aan opmerkingen aan hen zoals u nu steeds weer doet. Dat tenzij er werkelijk sprake is van een aantoonbare onjuistheid!.

panter22
door panter22 Apr 10, 2022 om 19:02
6599 Antwoorden / Vragen

Prima Heremietkreeft, ik lees altijd met belangstelling je bijdrage. Ik zal deze voortaan niet meer lezen en niet meer reageren of  een  discussie met jou  aangaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 11, 2022 om 09:19
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Geen discussie aangaan is conform de regels van deze site.

user123
door user123 - Apr 10, 2022 om 21:05
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Siemens kan gewoon niet leveren, niet alleen bij deze ondernemer, maar bij alle keukenzaken.

hoe technisch ingewikkelder de apparatuur hoe lastiger het is om aan voldoende chips te komen,

dit is alleen maar met flexibiliteit van de winkel en klant op te lossen, en anders met geduld.

een alternatief zoeken is vaak lastig omdat je graag bijpassende apparatuur wil hebben.

mo
door mof - Apr 13, 2022 om 11:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

6 maanden is lang. Het zou wel zo netjes zijn als de leverancier met een voorstel zou komen in plaats van dat van u af te wijzen. Uiteindelijk is het ook in zijn belang de zaken af te handelen en tevreden klanten te houden.

Co
door ConnyGaasbeek - Apr 13, 2022 om 14:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

Toch geen keukensale. Wij hebben 7 maanden moeten wachten op een vaatwasser van AEG met lift. Wat blijkt hij kwam maar niet ze hadden hem gewoon aan een ander geleverd,waarschijnlijk hadden die mensen nog harder geklaagd.

Ja
door JannieBoe - Apr 15, 2022 om 10:14
124 Antwoorden / Vragen

Siemens maakt op deze internetpagina levereingsproblemen 'Als gevolg van de grote vraag naar onze apparaten en problemen met de verkrijgbaarheid van onderdelen bij onze toeleveranciers [...]'. Termijnen geven ze helaas niet aan.

panter22
door panter22 Apr 15, 2022 om 17:18
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het bewijs geleverd dat er leveringsproblemen zijn,
Dus wat je ook doet, brieven schrijven, ingebreke stelllen of wat je nog meer kunt bedenken, heeft geen zin.

Ja
door JannieBoe Apr 15, 2022 om 19:08
124 Antwoorden / Vragen

Dat is ook niet helemaal zo hoor. In de tussentijd kwam een aanbod om voor een hele schappelijke prijs een Bosch apparaat vanuit Siemens Nederland te leveren (Bosch en Siemens is hetzelfde). Maar dat apparaat week teveel af van onze keuze. Aan de bel trekken kan dus wel zin hebben, maar voor ons nu even niet.

rj
door rjw Apr 16, 2022 om 09:37
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Gezien de toestand in de wereld moeten we er misschien maar aan gaan wennen dat we niet meer alles kunnen krijgen zoals ons hartje het begeerd. De meesten van ons zijn opgegroeid in een tijd van ongekende welvaart en luxe, en dat zal even wat minder worden. Dus misschien toch verstandig om maar een apparaat te kiezen wat niet 100% aan je wensen voldoet maar wel functioneel is. Als je ziet wat er allemaal gaande is verwacht ik niet dat het weer snel allemaal normaal wordt.

Ja
door JannieBoe Apr 16, 2022 om 15:57
124 Antwoorden / Vragen

Het apparaat komt wel en wij kiezen ervoor om nog wat langer te wachten.
Kan ook nog natuurlijk.