Sp
door Spawnreaper Dec 19, 2019 om 14:54
Winkels & webshops

Kindervuurwerk veroorzaakt evenveel trauma bij dieren als gewoon vuurwerk.

Ik heb net de reportage gezien over kindervuurwerk. Allemaal leuk dat de verkoop leeftijd beter in de gaten gehouden worden maar alle kinderen en zelfs sommige volwassenen intereseert het niet hoe veel overlast de veroorzaken bij bijvoorbeeld huisdieren. die nu ipv 1 dag per jaar 3 weken of langer getijsterd worden door alle herrie. In de rapportage zegt de verkoper zelfs "Niet hier op het terein afsteken hoor, gewoon thuis doen" Met andere woorden, ze willen die troep niet bij hun in de buurt hebben als het af gaat maar ze verkopen die troep wel.
Waarom kunnen wij niet gewoon terug naar alleen op oud en nieuw afsteken en dikke boetes uitschrijven aan mensen die zich er niet aan houden?
Hoe kan dit aangekaard worden bij de gemeente?

2629 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 19, 2019 om 14:58
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat uw vraag bestemd is voor de redactie kassa@bnnvara.nl
 maar als antwoord op uw vraag van mij als forumlid: zend een brief aan het College van B&W en aan uw Gemeenteraad. Daar ligt de besluitvorming over het al of niet insllen van een verbod, voor uw gehele Gemeentre of voor bepaalde zone's. Afgezien daarvan, de media staan al redelijk vol met soortgelijke meldingen.
Het lastige is het probleem van de handhaving.

aurora1
door aurora1 - Dec 19, 2019 om 15:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

“Wij”? Hou mij daar svp buiten.
Ik heb die reportage niet gezien, maar vind in het algemeen dat men als diereneigenaar volkomen verkeerd handelt bij o.a. vuurwerk, lang blaffen enz. enz. Hoe gekker en gestresster de eigenaar doet des te heviger reageert het huisdier of begint het dier te reageren wat het voorheen niet deed. Belonen bij fout gedrag of bij een gestresst dier is er een voorbeeld van. Al die mensen moeten zich eerst maar eens verdiepen in hoe dieren zijn, hoe met dieren om te gaan en eventueel dan maar eens wat cursussen volgen en zeker op internet eens wat informatie opzoeken. Het kan toch niet zo zijn dat een gemeente aparte regels moet uitvaardigen omdat dierenbezitters niet wegen hoe met hun huisdieren om te gaan? Ik hoop niet dat u bij elk programma dat u ziet meent op dit forum erover te moeten reageren. Als u de gemeente wilt schrijven kunt u dat toch doen? Ik raad u dan wel aan eerst de plaatselijke verordeningen door te nemen, en vervolgens met bewijzen te komen. Anders kost het de belastingbetaler weer geld door door door ambtenaren verspilde tijd en energie. https://www.dierenbescherming.nl/vuurwerktips

sira
door sira Dec 20, 2019 om 13:17
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Helemaal mee eens.
Ik heb diverse Duitse Herders gehad en binnenkort weer een nieuwe pup, maar geen van mijn honden zijn bang geweest voor vuurwerk.
Als er vuurwerk wordt afgestoken, moet de hond juist genegeerd worden. Wanneer de baas er als vanzelfsprekend mee om gaat, vindt de hond het ook normaal. Op het moment dat de hond angst vertoont, hebben veel mensen de neiging de hond te gaan aaien, want het is zó zielig voor 'm. Op dat moment wordt de hond beloond voor zijn angst.

Een groter probleem is mijn kat en de 2 geiten. Die zijn panisch voor vuurwerk. En daarom mogen ze van mij het vuurwerk afschaffen. Hier zijn ze in oktober al begonnen met knallen.

Yv
door Yvonne-909 Dec 20, 2019 om 14:05
15 Antwoorden / 2 Vragen

@aurora1 en @sira: Blijkbaar zijn jullie gedragsdeskundigen voor honden??? Maar dan wel uit het jaar kruik ...
Informatie op internet opzoeken en dan net zulke (foute) adviezen krijgen zoals jullie hier geven waar je helemaal geen ruk aan hebt of daar de boel alleen maar erger mee maakt?

Hoe een geleider omgaat met het probleem zal best wel iets uitmaken maar als angst bij een dier heel diep zit kun je er als eigenaar nog zo rustig en goed er mee omgaan, daar verdwijnt de angst meestal niet mee.
Ook de troep die in de winkels of bij de dierenartsen te koop is ter ondersteuning werkt meer niet dan wel.
Kom eens een paar dagen bij mij en mijn hond meekijken, mogen jullie mij helpen mijn hond van haar angst af te helpen.

"De hond negeren" ??? Waarom zou je dit in vredesnaam doen? Dus als de hond steun bij je zoekt omdat deze iets super eng vindt laten jullie je dier gewoon aan zijn lot over en moet hij het zelf maar uitzoeken?
Tuurlijk, daar wordt hij vast minder bang van; ik denk dat de band baas - hond dan ook nog eens flink beschadigd kan raken.

Dit zou hetzelfde zijn als wanneer je een kind hebt die bang is om in het diepe gedeelte van een zwembad te gaan zwemmen en jij je kind van de duikplank afgooit en zegt "zie maar hoe je aan de kant komt", kind zal vast wel aan de kant komen maar je moet niet vragen hoe.

Een hond die (zeer) angstig is kun je helemaal niet belonen voor het angstige gedrag als die dan bij je komt zitten of staan, zelfs niet als de hond dan geaaid wordt. Een angstige hond zal vaak helemaal nergens meer bereikbaar voor zijn, dus ook niet voor "beloningen".
Angst is een emotie en dat kun je niet eens belonen.

De vele vuurwerktips voor dieren die op internet staan zullen heus wel werken bij honden die niet heel bang zijn voor vuurwerk.
Voor angstige honden (en andere dieren) is toch echt wel een hele andere aanpak van het probleem nodig.

Het vuurwerk van tegenwoordig is voor heel veel mensen en dieren niet grappig meer. Zeker niet met al die nitraatbommen van tegenwoordig en de maanden (hier al elke sinds eind september / begin oktober) waarin een bepaalde groepe mensen vinden dat dit moet kunnen. Als mensen zich eens zouden houden aan de wettelijke tijden dat er vuurwerk afgestoken mag worden, dus alleen op oudjaarsdag, dan zou er een hele hoop ellende en frustratie minder zijn in deze wereld. Maar ja, rekening houden met elkaar is niet meer van deze tijd ......... Nederland mag een voorbeeld gaan nemen aan België, daar gaan ze wel steeds meer rekening houden met het welzijn van dieren tijdens deze maanden.

sira
door sira Dec 20, 2019 om 19:16
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@Yvonne-909
U bepaalt niet of wij foute adviezen geven!

Een hond pamperen door te aaien en "ach" en "oh wat zielig" zeggen, daar bereikt u juist het tegenovergestelde mee.

Dus als de hond steun bij je zoekt omdat deze iets super eng vindt laten jullie je dier gewoon aan zijn lot over en moet hij het zelf maar uitzoeken?
Nee, je laat de hond niet aan zijn lot over. Je blijft je normaal gedragen alsof er niets aan de hand is. Probeer hem desnoods af te leiden met z'n favoriete speeltje of wat dan ook. Een hond voelt de stress aan bij de baas, waardoor hij zelf ook gestrest raakt. Hij spiegelt zich aan zijn baas. Is de baas onzeker, dan is/wordt de hond dat ook.

Een hond die (zeer) angstig is kun je helemaal niet belonen voor het angstige gedrag als die dan bij je komt zitten of staan, zelfs niet als de hond dan geaaid wordt. Een angstige hond zal vaak helemaal nergens meer bereikbaar voor zijn, dus ook niet voor "beloningen".
Angst is een emotie en dat kun je niet eens belonen.
Iedere aai is een beloning voor zijn angst en dat voelt de hond, al denkt u van niet.

Maar als u denkt dat uw methode de juiste is dan moet u dat gewoon doen.

aurora1
door aurora1 Dec 21, 2019 om 01:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, @Yvonne-909, u heeft er duidelijk niets van begrepen. Draagt u huisdieren ook steeds,  en bij voorkeur ondersteboven, alsof het mensenbaby’s betreft? Tegen hun natuur en de natuur in? Kutchi kutchi da da?

gerbera
door gerbera Dec 21, 2019 om 11:23
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Kom eens een paar dagen bij mij en mijn hond meekijken, mogen jullie mij helpen mijn hond van haar angst af te helpen.

Dit geeft al aan dat u totaal niet met een hond kunt omgaan en al helemaal niets begrijpt van "hondentaal". Ik denk dat als u iets te hard een deur dicht doet uw hond al tegen het plavond zit. Dus wie leeft er nu in het jaar "kruik"?

aurora1
door aurora1 Dec 21, 2019 om 18:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar - bij909 -  kun je dus maar beter niet op visite  komen als je niet knetter van gezemel met en van de hond wilt worden én niet gebeten wilt worden. Immers bange dieren zijn vaak gevaarlijk en bijtgraag.

tenormin
door tenormin - Dec 19, 2019 om 16:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ik hoor inderdaad dat de meeste dieren, vooral honden, in die periode doodsbang zijn voor vuurwerk. Vind het zelf ook niet prettig maar, toen ik mijn (kleine) Maltezer nog had: dat gozertje had overal lak aan. Nu hadden wij hem als pup al wel getraind op knallen en vooral onverwachte klappers. Niet 1 keer per jaar, maar iedere maand. Met een geluidstape. Dus hij liep dapper door. Was ook niet onrustig in huis daardoor. Wat niet zeggen wil dat ik ook dit, nu zonder hond, ook een "fijne" tijd vind, vooral de carbid knallen, waar al maanden mee gevuurd wordt. Dikke boetes uitschrijven? En wie zouden dat dan moeten doen? Er is politie tekort, dus dat gaat hem niet worden.

tijger1
door tijger1 - Dec 19, 2019 om 17:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daarvoor moet u dus gewoon bij uw gemeente zijn. Die kunt u aanschrijven. Mailen, of langsgaan.

Magnum007
door Magnum007 - Dec 19, 2019 om 23:10
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Spawnreaper,

Je overdrijft wel erg met dat kindervuurwerk....:-(

Elk jaar is er wel weer het terugkerend gezeur over vuurwerk.

Er is ook overlast van honden : hondepoep op het trottoir, het bijten van loslopende honden.

Laten we gewoon een gezellig oud en nieuw met elkaar vieren: honden binnen houden tussen 23 uur en 2 uur 's nachts.....

Ik heb trouwens ook een hond gehad.
Dus trainen dat beest....;-)

brainless
door brainless Dec 20, 2019 om 12:22
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ohh dieren binnen houden?!
Ik zal mijn paarden ook maar in de gang zetten.

Hier schieten ze al 3 dagen voor en 1 a 2 dagen na oud en nieuw vuurwerk af.
Ik kan moeilijk al mijn dieren 5 dagen volledig binnen houden.

Magnum007
door Magnum007 Dec 20, 2019 om 20:58
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Brainless,

Is het mogelijk om je paarden te trainen op knallen net als die paarden van Prinsjesdag?
;-)

aurora1
door aurora1 Dec 21, 2019 om 18:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan de paarden maar in de gang bij buurvrouw Jansen zetten? Net zoals André doet?

brainless
door brainless Dec 22, 2019 om 19:48
324 Antwoorden / 0 Vragen

De paarden van prinsjesdag voldoen al aan bepaalde eisen voordat ze mee mogen doen.. dus al "brave" paarden.
Mijn paarden hebben schriktraining gehad en zijn best mak, ook buiten tussen het verkeer.
Ze vertrouwen mij dat iets niet eng is en dat ze er best normaal langs kunnen lopen.

Maar siervuurwerk wat tussen de paarden in valt is gewoon een probleem, helemaal als ik er niet bij ben.
2 jaar terug is een paard van mij over de staldeur gekomen omdat iemand achter de stal een lawinepijl (of iig iets wat een enorme klap gaf) gooide.

gerbera
door gerbera - Dec 20, 2019 om 13:56
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Och het meeste kindervuurwerk loopt met een sisser af en een trauma bij mijn lobbes heb ik nog nooit in die 9 jaar opgemerkt. Sterker nog met oud en nieuw zit ze voor het raam te kijken ondanks dat ze de kleuren beperkt ziet maar blijkbaar de bewegingen mooi vindt. Lijkt mij gewoon een kwestie van trainen waar veel mensen niet de moeite of geld uitgeven voor nemen. Alleen moet je zo'n beest op oudejaar natuurlijk niet alleen laten of laat er mee naar buiten gaan, en wat ook helpt is de radio of tv wat harder zetten komen de "knallen" niet zo hard over. En heeft u er, buiten oudjaarsavond, op een bepaald moment langdurig overlast van kunt u altijd de politie bellen maar dan wel op nr 0900-8844, zullen ze best wel even langskomen.

aw
door awm - Dec 20, 2019 om 17:40
44 Antwoorden / 8 Vragen

Huisdieren houden niet van vuurwerk, onweer evenmin. Dat heeft te maken met instinct (er dreigt gevaar). Daar kun je niets aan doen, het zijn qua verstand beperkte wezens.
De poesen van mij duiken onder met oudjaar en 's morgens zie ik ze weer en jammeren om eten en alles is weer vergeten.

Magnum007
door Magnum007 Dec 20, 2019 om 21:52
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo AWM,

Ik ben het niet met je eens om dieren "qua verstand beperkte wezens" te noemen.

Mijn ervaring is juist,dat dieren erg intelligent zijn : ze communiceren zelfs met elkaar : ik betrapte mijn parkiet,die aan het "babbelen" was met mijn cavia....:-)))
Toen ze in de gaten hadden,dat ik ze had betrapt ,schrokken ze ervan....:-)))))

Maar als je logisch bedankt kunnen mensen dat ook : een Chinees en een Mexicaan kunnen elkaar verstaan met Engels.
Waarom zouden dieren elkaar dan niet kunnen verstaan?....

aurora1
door aurora1 Dec 21, 2019 om 01:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, @awm, dan laat u zich door uw katten voortduren in de maling nemen als u ze verstandelijk beperkt vindt.... en dat heeft u dan niet eens door....

aurora1
door aurora1 Dec 22, 2019 om 16:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

https://m.youtube.com/watch?v=rlQYqQs0R3w https://m.youtube.com/watch?v=yL62wF26aJQ

gerbera
door gerbera - Dec 20, 2019 om 22:03
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Zo beperkt is het verstand van dieren en in mijn geval onze lobbes niet, zij weet dat het gevaarlijk is en je uit de buurt moet blijven als men aan het knallen is. Maar gooi geen vuurwerk in haar richting want ze vliegt je aan als wij haar loslaten. Want ook zij heeft in zo'n geval een kort "lontje"

lo
door lovewinnie - Dec 21, 2019 om 08:25
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dat vuurwerk moet echt afgeschaft worden of indd met oud en nieuw . Niet eens voor de huisdieren, heb er 2. Maar meer voor de zeer onverantwoordelijke tokkie ouders die hun 6/7 jarige buiten laat rond lopen met rugzak vol kindervuurwerk en een aansteker . Voor paar euro zijn ze heel de dag foetsie.
Er zijn nu eenmaal ouders zonder hersencellen die dit normaal vinden. Dan die 10+ kinderen die het voor de grap naar fietsers en huisdieren gooien want dat is zo grappig.. nou ik heb laatst bij een kind mijn flesje  water er over heen gegooid nadat hij tot 2x toe z'n bloem naar mijn hond gooide . Vraag 2x , zou je even willen wachten tot ik voorbij ben. En hop krijg er gewoon een naar me toegegooid en zegt, maak ik zelf wel uit. Nou dus 2x netjes gevragen. 3e keer passeer ik en spuit mijn fles water leeg in zijn tas. Hij boos en ik, maak ik zelf wel uit.  Kinderachtig, ik weet het maar soms pff .

Magnum007
door Magnum007 Dec 21, 2019 om 12:45
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Lovewinne,

De meeste kinderen in mijn buurt ken ik van gezicht.
Het lijkt me verstandiger om hun ouders aan te spreken dan "eigen rechter" te spelen.

Voor je het weet,heb je de boze vader of de hele buurt "op je dak".....:-(

lo
door lovewinnie Dec 22, 2019 om 13:49
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Nou iemand moet wat doen tegen dat soort kinderen. Opvoeden. Meeste staan er achter en vinden het ook niet oké dat ze vuurwerk gooien naar elkaar en naar dieren. Er zijn ook kinderen die afsteken en netjes stoppen als je wilt passeren. Super, geen problemen mee. Geef ik zelfs nog compliment . Naar elkaar gooien  dat is gewoon niet oké. Blijf er dan bij als ouder . Maar het tijd besteden aan je kinderen, waarom??  Toch lekker makkelijk zo. Geef ze 5 euro voorwerk en ziet de heel de dag niet. En boze ouders, nee hoor. Moeder is hier aan de deur geweest, deed mijn verhaal en kind kreeg nog tik bij van de moeder.. maar ja dag er op stond hij weer af te steken maar nu stopte hij wel

lo
door lovewinnie - Dec 21, 2019 om 08:28
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn hond reageerd trouwens normaal in huis niet op vuurwerk maar buiten wil ze mijn beschermen en wil het pakken :( om mijn te beschermen. Alleen dat is natuurlijk niet veilig voor mijn hond

ro
door ron503 - Dec 21, 2019 om 13:24
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Onze tradities zoals sinterklaas en zwarte piet en het traditionele vuurwerk bij de jaarwisseling afsteken dreigen door tegenstanders te verdwijnen. Alles wordt aangegrepen om in dit geval vuurwerk te verbieden en nu zou het vuurwerk de arme dieren een trauma bezorgen. In zekere zin te belachelijk voor woorden omdat de meeste dieren een korte termijn geheugen hebben en bij gevaar een schuilplaats zoeken. Snuf mijn kat vind vuurwerk ook niet grappig en duikt als het kan onder de tafel maar de volgende dag kruipt hij er weer onder vandaan en is weer helemaal de Snuf die ik ken, niets geen trauma's behalve dat zijn water en voerbak leeg zijn en hoognodig gevuld moeten worden. Vuurwerk hoort bij de jaarwisseling maar wordt verpest door een groep mensen die toen ze nog jong en onbezonnen waren als eerste vuurwerk afstaken en helemaal geen rekening met de arme diertjes en dergelijke rekening hielden.

Magnum007
door Magnum007 Dec 21, 2019 om 19:39
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Ron,

Ik ben het grotendeels met je eens.

Op oudejaarsavond speelt ook alcohol een grote rol bij vuurwerkmisbruik.

Je moet echt stomdronken (of geestelijk ziek) zijn om vuurwerk naar hulpverleners te gooien.....:-(

De overheid zou de gemeentes kunnen steunen door een potje te reserveren voor gemeentelijke vuurwerkshows.

sira
door sira - Dec 22, 2019 om 11:13
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Persoonlijk mag voor mij het afsteken van vuurwerk door particulieren afgeschaft worden en dat heeft bij mij voornamelijk te maken met de maanden herrie, vernielingen en rotzooi. En wat is overigens kindervuurwerk? In mijn jeugd waren dat sterretjes.

In oktober begon de herrie hier al. Diegenen die in oktober al begonnen, hebben inmiddels al meerdere vernielingen veroorzaakt, zoals o.a. het opblazen van brievenbussen, vuilnisbakken,  etc. Ik las zelfs laatst in de krant dat een kat het heeft moeten ontgelden, daar hadden aso's vuurwerk in z'n achterste gestopt (denk dat er dan iets in je opvoeding fout gegaan is). En als ik 's avonds een keer buiten ben en er wordt zwaar vuurwerk afgestoken dan hoor je de vogels in het donker opvliegen vanuit hun slaapplek en dat zijn geen nachtvogels.

Mijn honden zijn nooit een probleem geweest, maar ik kan mijn andere dieren (kat en geiten) niet trainen geen angst te hebben. Oudjaarsavond verhuizen mijn geiten naar de schuur alwaar ik de raampjes geblindeerd heb, maar aan het geluid kan ik niets doen.

Vuurwerk is in Nederland pas ergens eind jaren '60 ontstaan.Ik kan dat nog niet echt traditie noemen. Een object van die leeftijd is ook nog geen antiek. Maar als traditie betekent dat er maanden geluidsoverlast, vernielingen en mishandeling (mens en dier) moeten plaatsvinden, schaf het dan maar af. Dan heb ik het nog niet over de rotzooi die men niet opruimt. Na 0.00 uur laat men alle dozen, papier en plastic gewoon staan en aan vegen wordt nieuwjaarsdag ook al helemaal niet gedaan. Vroeger stonden er in het bos en natuurgebieden, ter herinnering aan je verantwoordelijkheden, altijd bordjes met: 'Laat niet als dank voor 't aangenaam verpozen, de eigenaar van 't bos de schillen en de dozen'.

Vuurwerk wordt ook vaak afgestoken door mensen waar je het niet van verwacht, zoals minderjarigen, mensen die van een uitkering moeten rondkomen, milieufreaks en klimaatdrammers. Die laatste twee hoor je richting oud en nieuw niet en vuurwerk vervuilt wel degelijk. Ik ben geen milieufreak, maar ik probeer zo goed als ik kan mijn steentje aan het milieu bij te dragen. Als kind werd mij bijvoorbeeld al geleerd geen afval op straat achter te laten. Nederlanders worden de komende jaren op hoge kosten gejaagd door de overheid i.v.m. het milieu, terwijl vuurwerk ook veel fijnstof in de lucht veroorzaakt en zware metalen in de bodem en water achterlaat. Maar dat is blijkbaar geen probleem.

Er is altijd een groep idioten die zich niet kunnen gedragen met vuurwerk. Dan moet men niet kwaad worden op de tegenstanders, maar op die groep die zich niet kunnen gedragen.
En laten we eerlijk zijn, een vuurwerkshow van ca.10 minuten (zoals in andere landen) is toch veel mooier dan het her en der verspreide vuurwerk.