Kopen met korting
Als een klant een overhemd koopt waarop staat 19,95 euro...en een 50% sticker. De klant gaat dan naar de kassa en daar slaat de computer foutief 12 euro aan. Waarover krijgt ze de korting. Ik zeg 19.95 want dit staat op het label en daar gaat de klant toch van uit.
Goedendag,
Een klant moet een product kunnen kopen, voor de prijs die staat aangegeven op dat artikel of in de directe omgeving van dat artikel, mits je redelijkerwijs kan inschatten, danwel zou moeten kunnen inschatten, dat deze prijs substansieel afwijkt van de reguliere verkoopprijs van dat product. In dat geval is er sprake van 'een kennelijke vergissing.'
Maar goed, dat is dus bij u niet aan de orde. Als op de sticker van het overhemd een tekst staat als: "extra kassakorting" of "korting op etiketprijs", dan moet u inderdaad het overhemd krijgen voor 50% van 19,95.
Echter als dit niet op de sticker staat is de winkelier op zich niet verplicht om het overhemd voor een tientje aan u te verkopen. Dit omdat de 50% kortingssticker slaat op de oorspronkelijke verkoopwaarde van het overhemd.
Ik zal het proberen om dit gegeven met het volgende voorbeeld kenbaar te maken; de winkelier heeft het bewuste overhemd voor 24 te koop. Op een gegeven moment voert de winkelier een 50% kortingsactie met dit overhemd (dit wordt op het overhemd gecommuniceerd met de 50% sticker). Deze actie is reeds voorbij, maar het overhemd is nog niet verkocht, daarom besluit de winkelier om de verkoopprijs te verlagen naar 19,95. Per ongeluk laat hij de kortingssticker zitten. Daarmee blijft hij dus de 50% kortingsactie op de oorspronkelijke verkoopprijs van het overhemd communiceren. Dit is een stomiteit van de winkelier en heeft al consequentie dat hij (ondanks dat zijn actie is afgelopen) dit overhemd toch voor zijn aanbiedingprijs van, in dit geval, 12 moet verkopen. Dat hij later zijn verkoopprijs heeft veranderd (had ook naar boven gekund), maakt in deze dan niet uit en heeft dus ook geen invloed op de gegegevn korting.
Echter een dergelijke situatie is natuurlijk totaal onoverzichtelijk voor de klant en de meeste winkeliers zouden dan ook de korting over de huidige etiketprijs van het overhemd verstrekken, maar volgens mij zijn winkeliers (onder deze omstandigeheden) dit niet (wettelijk)verplicht.
Voor de duidelijkheid: Ik vind het belachelijk dat deze winkelier u het overhemd niet voor tien euro wil verkopen en vind het ronduit belachelijk dat een winkelier zich verschuilt achter een dergelijke constructie als dat ik net heb verteld, maar volgens mij mag hij dit wel en is hij dus niet wettelijk verplicht om u het overhemd te verkopen voor 10 euro. Helaas.
Groet Richard
N.B. Als ik het fout heb hoor ik het graag.
Beste richard,
je vergist je een klein beetje.
Het feit is dat de winkelier onzorgvuldig is geweest, en een foute prijs vermeld heeft. Dan geldt de vraag of de consument redelijkerwijs er van uit mag gaan dat de gemelde prijs fout is.
Bijv. een auto van €25000,- staat te koop voor €2500,-. De consument had kunnen weten dat deze prijs niet correct kan zijn.
Met het shirt is het anders. Het prijsverschil is zo klein dat het voor de consument niet duidelijk kan zijn dat er een fout gemaakt moet zijn. De leverancier is dan verplicht het shirt te verkopen voor de vermelde prijs.
Maar ja, recht hebben en recht krijgen....
Het aangetekend versturen van een boze brief is onderhand duurder, dus gewoon nooit meer kopen bij die winkel en het verhaal aan al je vrienden en bekenden vertellen is goedkoper je gram halen.
Succes en wijsheid toegewenst,
Joost
Kort en krachtig:
staat er op het artikel 19,95 euro en is daarbij een sticker geplakt met 50% korting: dat moet de winkelier deze verkopen voor (gemakshalve afgerond) 10 euro.
Wat die kassa ook (automatisch) aanslaat, doet niet terzake.
Hutch
@ Joost en hutch: Ik ben het niet met jullie eens. Moreel gezien natuurlijk wel en als ik de winkelier was geweest had ik de consequentie van het vergeten van het weghalen van de sticker ook voor eigen rekening genomen, maar ik denk dat hij dat wettelijk gezien niet verplicht is. Dit omdat de prijsverlaging en de (verlopen) kortingsactie los van elkaar staan. Een voorbeeld om dit te verduidelijken: Winkelier verkoopt product x voor 1,99. Hij heeft een 50% kortingsactie met dit product en communiceert dit met een banner (bordje aan het schap), waarop de verkoopprijs diagonaal doorgestreept is, met de tekst eronder "50% korting." Vervolgens is de actie afgelopen, maar winkelier vergeet het bordje weg te halen en blijft dus (onbedoeld) deze actie communiceren. Echter direct nadat de kortingsactie is afgelopen, verhoogt winkelier de prijs van product x naar 2,99. Een klant wil het product kopen en is in de veronderstelling dat hij 50% van 1,99 moet betalen. Eenmaal bij de kassa aangekomen, scant het product 2,99, hier gaat klant (uiteraard) niet mee akkoord en wijst op het 50% kortingsbordje. Winkelier ziet zijn fout en wil de prijs van het product verekenen naar (afgerond) 1,50 (de helft van 2,99). Klant gaat ook hier niet mee akkoord, omdat er op het bordje een verkoopprijs staat van 1,99. Winkelier geeft daarop aan, dat er inmiddels een prijsverhoging is doorgevoerd voor dat product. Klant zegt vervolgens dat hij niets met deze prijsverandering te maken heeft en dat hij het product behoort te krijgen voor de prijs die op het bordje staat aangegeven, ongeacht wat de prijs van het product nu is. Zo is het ook met het overhemd; doordat de kortingssticker niet is verwijderd blijft klant recht hebben op het voordeel van de oude kortingsactie (met de oude voorwaarde en oude verkoopprijs), ongeacht wat er daarna voor prijswijzigingen zijn geweest met dat overhemd. Vragensteller kan in dit geval dus kiezen: óf het overhemd kopen tegen de oude kortingsvoorwaarden, omdat deze actie onbedoeld communiceerd is gebleven, óf het overhemd kopen voor de nieuwe verkoopprijs van 19,95. Maar (nogmaals) een combinatie van deze twee (50% korting verstrekken over de nieuwe verkoopprijs) is de winkelier volgens mij wettelijk niet evrplicht. Dit zou hij wel zijn als op de kortingssticker, naast het kortingspercentage ook een term als "kassakorting" of "korting op etiketprijs" staat, omdat de winkelier hiermee communiceert dat de geboden korting daadwerkelijk over de huidige prijs van het artikel is en dat deze korting later (bij de kassa dus) nog wordt verrekend. Groet Richard
Richard gaat er voor het gemak maar vanuit dat dit overhemd ooit 24 heeft gekost, maar dat staat helemaal niet vast.
Wat winkeliers ook vaak doen is eerst opprijzen dan afprijzen dan lijkt het voordeel groter.
Het eenvoudigst is natuurlijk die winkel links laten liggen en ander vertellen over zijn praktijken. Uw gelijk halen kost in dit geval meer dan het u kan opleveren.
Ik zal nog even een voorbeeld geven.
Eind vorig jaar hebben wel een rendier met slee gekocht bij Blokker voor 29,95 een week later kregen we een folder van Blokker in de brievenbus met hetzelfde artikel nu in de aanbieding van 49,95 voor 29,95 terwijl die 29,95 op de doos gedrukt stond!
Dit komt veel vaker voor.
Fred,
dit gaat in feite niet over dat overhemd, maar over het feit dat wat aangeprijst is, of dat geldt, dus of dat betaalt moet worden.
In dit voorbeeld, moet er 50% korting gegeven worden, omdat dit artikel voorzien is van deze sticker. Of deze korting in verband staat met een vorige actie, doet niet terzake. Dat is dan een foutje van die winkelier, maar het overhemd moet wel verkocht worden aan de klant met 50% korting.
Ook al die leuke briefjes bij de kassa's gaan niet op. Is een x-artikel geprijst voor bijv. €10,- en de kassa geeft €11,- euro aan, moet dat artikel voor die €10,- verkocht worden. Alle briefjes ten spijt.
Hutch
@ Hutch,
Met uw laatste alinea ben ik het roerend eens; een klant moet een product kunnen kopen voor de prijs die staat aangegeven, mits je redelijkerwijs kan spreken over een kennelijk vergissing.
Mijn punt in deze is, dat een prijs op een artikel met daarbij een kortingssticker van een x-aantal procent, niet per definitie aangeeft dat deze korting over deze prijs van dat product wordt verstrekt (wettelijk gezien dan, moreel natuurlijk wel).
Zo wilde ik ooit cd-rom spellen bij V en D kopen. Er was in die V en D een hele grote tafel, waar allemaal verschillende stapels cd-rom spellen lagen. Boven deze presentatietafel hing een groot rood bord met "50% korting" (er stonden geen uitsluitende voorwaarden bij of sterretjes o.i.d). Ik ging er dan ook vanuit dat alle spellen op die tafel voor 50% van de getoonde (de spellen waren allen afzonderlijk geprijsd) verkoopprijs zouden worden verkocht. Echter bij de kassa blijkt, dat ik over één spel geen korting krijg. Dit bleek zo te zijn omdat alleen de spellen waar een rode sticker op zat nog eens extra werden afgeprijsd. Alle andere spellen waren al 50% afgeprijsd aldus de verkoopmedewerker. Ik ging met deze uitleg niet akkoord en liet de manager komen, die mij vervolgens wederom in het ongelijk stelde.
Mede door deze ervaring, ben ik dus van mening dat een kortingspercentagesticker of bord in dit geval, niet wettelijk over de getoonde verkoopprijs hoeft te gaan.
Groet Richard
ik denk dat het overhemd voor de kortings sticker er op is geplakt werd aangeboden van 19,95 voor 12,-. maar omdat er nu een actie sticker op zit gaat van de hoogste prijs (19,95) de korting af.Anders zou het wel een beetje dubbelop zijn toch???Teminste dat doen ze bij de meeste winkels
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ben ik verplicht mee te doen aan steekproef Enexis gasmeter?
Een onduidelijke brief gekregen van Enexis om mee te doen aan een steekproef. Deze steekproef stelt vast of mijn gasmeter betrouwbaar meet. Ben ik verplicht daar aan mee te doen en een hele middag thuis te moeten wachten op een monteur van weer een ander bedrijf ? Dus een vrije dag te moeten opnemen hiervoor ? Lees meer
Neato robotstofzuiger gekocht bij Albert Heijn, binnen garantie onbruikbaar. Wie is er verantwoordelijk?
Wij hebben Maart 2023 bij Albert Heijn een Neato D8 gekocht voor €199,-. Mooi ding, werkte goed tot een paar weken geleden de app niet meer opstart en verbinding kan maken. Resultaat > stofzuiger kun je niet meer instellen of aanzetten via de app. Na wat onderzoek lees ik dat Neato falliet is. Hij gaat nog wel aan en uit maar uiteindelijk heb je toch de app nodig om de robot in te stellen om ... Lees meer
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer