Cl
door Claudia99 Feb 22, 2022 om 19:38
Winkels & webshops

Mag post nl zomaar je pakketje in de tuin achterlaten?

Wij hebben nu al meerdere keren dat er pakketjes van post nl over de schutting in de tuin worden gegooid. Maakt niet uit wat voor weer, zalfs vandaag in de regen is er 1 over de schutting gegooid. Deze was dus bij thuiskomst zeiknat (inhoud gelukkig nog wel heel en werkend).
Mag post nl dit zomaar doen? Ongeacht het weer?

8341 17 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 22, 2022 om 19:41
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Claudia,

Het antwoord op uw vraag is simpel : nee(pakketten mogen niet in de tuin worden achtergelaten)

Ik raad u aan om een klacht in te dienen bij de afzender en PostNL.

wi
door wim koelewijn Feb 23, 2022 om 18:37
69 Antwoorden / Vragen

Tjahhh..das makkelijker gezegd dan gedaan...contact krijgen  met post.nl is net zo
bijzonder als een goeie postbezorger...

getty
door getty - Feb 22, 2022 om 19:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, natuurlijk niet

klagen bij de verzender van het pakket, die is hier het aanspreekpunt voor

En dien  ook gewoon zelf nog een keer een klacht in.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 22, 2022 om 19:44
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, dat mag niet! Zie de al gegeven reactie en zie https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/

Daarnaast kunt u dit ook melden bij klachtenkompas consumentenbond waarmee de ruchtbaarheid aan dit fenomene groter wordt.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2022 om 19:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, natuurlijk mag het niet maar.... u bent helaas niet de enige waar een pakketje zo afgeleverd is. Zelfs diverse, lees ik nu.

ma
door malty - Feb 22, 2022 om 20:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zou ook kunnen zorgen dat er iemand thuis is of een andere bezorgtijd kiezen.

tenormin
door tenormin Feb 22, 2022 om 20:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@malty, heb er zelf geen probleem mee, altijd thuis, daar wel moeite mee ;-)) maar lees vaak dat men pakketjes ook op je werk kan laten bezorgen of op een afhaalpunt kunt oppikken. Maar als een bezorger aan die boodschap "s*it" heeft houd het op, als hij/zij het gewoon ergens buiten neergooit. Verder geen verstand van, hoor.

mi
door miennaamishaaz - Feb 22, 2022 om 21:30
725 Antwoorden / 1 Vragen

Om uw antwoord te beantwoorden:

NEE, DIT MAG ABSOLUUT NIET!!

Dien een klacht in bij POSTNL en de Leverancier/winkel

ne
door neodutchio - Feb 22, 2022 om 21:43
5156 Antwoorden / 12 Vragen

U besteld dus vaker online, maar bent nooit thuis om het aan te nemen. Maar waarom besteld u dan online? Of moet de bezorger het door u veroorzaakte probleem oplossen? Zijn taak is het afleveren, en dat doet hij ook. Wilt u dit niet op deze manierm, dan zal u of niet online moeten bestellen, of laten afleveren op een afhaalpunt, of een box aan de buitenkant van uw huis hangen waar bezorgers de pakketten in kunnen leggen.

he
door henkie.penkie Feb 23, 2022 om 12:13
149 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het online bestellen kun bij somige verkopers op internet aangeven bijvoorbeeld het pakje laten bezorgen of op een afhaal punt ophalen. Verder kun je dit ook aangeven om een bericht hierover te plaatsen in opmerkingen en dit mee te sturen.

Bo
door BookerT Feb 23, 2022 om 12:27
2 Antwoorden / Vragen

@neodutchio: U legt het probleem bij de topicstarter en gaat niet rechtstreeks in op de vraag, het maakt toch helemaal niets uit waarom of hoe vaak zij online iets besteld? Het gaat erom dat het niet mag om zomaar een pakket in de tuin achter te laten waar het ontvreemd kan worden, of in dit geval nat te regenen, waardoor de inhoud beschadigd kan raken. Er zijn bezorgdiensten waar van tevoren aangegeven kan worden waar de bezorger het pakket bij niet thuis zijn kan achterlaten, eventueel bij de buren of rond het huis, maar dan is er door geadresseerde daar toestemming voor gegeven. Wat u doet is victim blaming...

Jeannetims
door Jeannetims Feb 23, 2022 om 12:29
51 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is natuurlijk onzin. Er zijn veel bedrijven waar je geen idee hebt van de levertijd en waar je geen optie hebt te kiezen het bij een afhaalpunt te laten bezorgen. PostNL moet mogelijk maken, dat je via de app een ander tijdstip of plaats kunt kiezen zodra het pakket wordt aangekondigd in de app. Nu kan het vaak alleen na 1 mislukte poging.

ne
door neodutchio Feb 23, 2022 om 12:38
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Bij veel verkopers is het nu bestellen en de volgende dag of de dag erna leveren. Dat weet je dus van te voren. En ja, er zijn ook verkopers die geen exacte levertijd kunnen aangeven. Maar via de PostNL app krijg je netjes updates binnen wanneer een pakket aangemeld is en wanneer het geleverd al gaan worden. Een dag van te voren krijg je een indicatie en kan je zelfs nog het afleverpunt en moment aanpassen.

Er is dus eigenlijk geen noodzaak meer dat een bezorger voor Jan Doedel voor een dichte deur staat. Dus ja, de oorzaak van het probleem ligt bij de ontvanger die iets online besteld en weet dat er iets bezorgd word en ook nog eens weet wanneer dat het geval is. Dan is het niet slim om niets te doen en de bezorger dit probleem te moeten laten oplossen.

Als er bij elke ontvanger 1 minuut vertraging optreedt, dan zijn er een hoop mensen die gaan klagen omdat hun pakket niet die dag geleverd kan worden omdat de bezorger uren vertraging heeft. Dan maar kiezen uit 2 kwaden en dan voor tijdwinst het pakket bij de ontvanger achterlaten.

ro
door robert907 Feb 23, 2022 om 17:13
5 Antwoorden / Vragen

De regel van PostNL is dat bij niet thuis, een pakket bij de buren of een afhaalpunt moet worden afgeven. De bezorger moet dan een briefje in de bus doen, of een bericht via de app versturen.

ne
door neodutchio Feb 23, 2022 om 20:27
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Zoals ik al zei, het is kiezen uit kwaden. De enige juiste optie is om thuis te zijn als er iets geleverd word.

Ja
door JannyBoe Feb 24, 2022 om 16:42
519 Antwoorden / Vragen

De bezorger heeft geen 'probleem' om op te lossen. De bezorger heeft een pakje dat afgeleverd moet worden.

Er bestaan ook geen 'twee kwaden'. Sterker nog, er is niet eens één kwade...

Pakje, bezorgen, of weer meenemen.
De enige juiste optie.

Rechter is deze banaan niet te praten.

ne
door neodutchio Feb 24, 2022 om 22:05
5156 Antwoorden / 12 Vragen

In dat geval, Boefjes, is het wellicht verstandiger om u eens in de praktijk onder te dompelen. Ervaar het eens zelf hoe het er op dit moment aan toe gaat bij de diverse bezorgdiensten. Normaal is de kerstperiode de drukste periode van het jaar, we zitten nu regelmatig 60% boven dat piekmoment. Bezorgers zijn niet te krijgen, bussen worden allemaal ingezet en er is ook een max aantal handterminals die werkzaam zijn. Vanwege corona is het aantal online aankopen fors toegenomen. Dus ja, elk afleveradres die niet opendoet is een probleem. Bij het laatste pakje zal dit geen probleem zijn, maar er liggen rustig 300 pakjes in 1 bus. En die bus is geladen op de route die gereden word. Elk pakje die dus terug de bus in moet ligt in de weg. Daarbij kan een depot ook maar een max aantal pakjes per uur aan. Als de bezorgers na een rit willen laden voor de tweede rit zal eerst alle niet afleverbare weer op de band gelegd moeten worden wat weer minder capaciteit is voor die band. Niet voor niets is PostNL al gestopt met het voor de 2de keer aanbieden van een zending.

Het klinkt leuk dat de bezorger iets moet afleveren, maar dan moet er ook afgeleverd kunnen worden.

gerbera
door gerbera - Feb 22, 2022 om 22:12
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Natuurlijk niet, klacht indienen wat het beste werkt deze bij de ACM te doen. Zie hier voor voorbeeldbrief, klagen bij PostNL heeft weinig zin, dit wordt dan ter kennisneming aangenomen maar niets mee gedaan. Overigens  krijgt u bericht rond welk tijdstip uw pakket bezorgd wordt maar bent u blijkbaar veelal niet thuis. Het laten bezorgen op een afhaalpunt zou dan mogelijk een oplossing zijn.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2022 om 22:21
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Laat uw pakket bij een afhaalpunt bij de (buurt)super of afhaaladres.

rj
door rjw - Feb 22, 2022 om 22:51
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Nee het mag niet, maar ik begrijp het wel. We bestellen alleen bij webwinkels die geen verzendkosten rekenen (of heel weinig verzendkosten rekenen) waardoor de pakketbezorg bedrijven uiterst scherp moeten aanbieden. Dan kan alleen maar als ze de bezorgers een bijna onmogelijke workload geven. Ik snap dan wel dat een bezorger het wel geloofd als hij/zij voor de zoveelste keer op een dag weer voor een gesloten deur staat, en dus extra werk heeft waar geen inkomsten tegenover staan.

Het mooiste zou zijn als we gewoon realistische bezorgtarieven willen gaan betalen zodat de arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden kunnen worden verbeterd.

tenormin
door tenormin Feb 22, 2022 om 23:55
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Na lang denken ben ik het hiermee eens. @RJW.

pi
door piet limburg - Feb 23, 2022 om 11:58
232 Antwoorden / 15 Vragen

Wat ik nergens in het commentaar lees is het volgende.
Ik bestel ook wel eens wat online.
Ben, zoals meerderen,ook wel eens niet thuis op de dag van bezorging/aflevering.
PostNL biedt het vaker bij de buren aan.
Zijn die er ook niet,gooit de bezorger een briefje in de brievenbus met de mededeling dat ze het later nog eens aanbieden.....of met de mededeling dat je pakje op een bepaald steunpunt van hun ligt Raar dat deze bezorger dat niet doet.Is ook uiteraard niet de bedoeling,en niet zo netjes om het dan over de tuinschutting te gooien.

panter22
door panter22 - Feb 23, 2022 om 12:17
6599 Antwoorden / Vragen

Je krijgt een track&trace code.
Als je dan even in de app kijkt, dan weet je de bezorgdag en tijd. Past het niet, dan kun je  wijzigen.
Hoeveel moeite is het om een dag te kiezen waarop je thuis bent.

pe
door pebk Feb 23, 2022 om 17:02
581 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe vaak komt een pakket op de afgesproken tijd aan? Regelmatig gehad dat ik een tijdstip kies en daar ook rekening mee heb gehouden terwijl ze niet binnen het tijdslot komen.

panter22
door panter22 Feb 24, 2022 om 14:57
6599 Antwoorden / Vragen

Meestal lukt het wel met PostNL. Wij hebben hier meestal de vaste bezorger, Laatst heb ik een paar keer een een enquete gehad waarin je kon aangeven of je tevreden was over de bezorging of niet,

pl
door plie-fraiche - Feb 23, 2022 om 13:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk mag dat niet. Maar ik hoor hier alleen over PostNl. Bij DHL is dat schering en inslag. DHAl vorige week nog een pakje dat niet in de brievenbus kon, gewoon er in geslagen waardoor het er nog half uit stak. In stukken er uit moeten halen. Een ander pakje lag gewoon in de hal op de grond. Klacht ingediend bij DHL: nooit meer iets over gehoord.
Bezorgdiensten moeten eens stoppen met deze rondbrengende cowboys.

ne
door neodutchio Feb 23, 2022 om 16:51
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Of draait het eens om, als alle ontvangers gewoon thuis zijn kan het pakje gewoon persoonlijk overhandigd worden, houdt de bezorger tijd over en hoeft er niet nutteloos heen en weer gereden worden wat ook een kostenbesparing is.

Ja
door JannyBoe - Feb 23, 2022 om 13:54
519 Antwoorden / Vragen

Mag niet. Post.nl staat dit niet toe.
Beloning voor personeel heeft er niks mee te maken net zoals de verantwoordelijkheid bij de besteller neerleggen.
Klacht indienen, foto's erbij enz

ne
door neodutchio Feb 23, 2022 om 16:55
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Je hebt een oorzaak en een gevolg. Er is een zwaar tekort aan bezorgers en materieel. Als je voor de zoveelste keer voor een dichte deur staat ga je zoeken naar alternatieven. Want 1 minuut verspillen met het lopen naar de buren, het uitschrijven een niet thuis briefje, het pakje weer terug in de volle bus levert op het eind van de dag uren vertraging op waardoor andere wachtenden langer moeten wachten. Plus dat het niet af te leveren pakje weer opnieuw op de band moet en weer verwerkt moet worden.

Dus ja, niet gek dat bezorgers het pakje ergens willen achterlaten. Ben je niet thuis, bestel dan ook niet online. Jouw probleem moet je niet door een ander willen laten oplossen.

Ja
door JannyBoe Feb 23, 2022 om 19:49
519 Antwoorden / Vragen

De verzender wil het niet, de ontvanger wil het niet en de vervoerder wil het niet. Het mag niet. Er is helemaal geen oorzaak en gevolg. Dat is het foute gedrag van de bezorger goedpraten. Als die het pakje niet af kan leveren dan neemt ie het weer mee en laat een bericht via een kaartje of de mail achter.
Dat is alles. Geen mitsen en maren maar een vette punt.

ne
door neodutchio Feb 23, 2022 om 20:31
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig rijd PostNL met lege busjes rond en kunnen ze elk pakje makkelijk weer kwijt om terug te brengen. Voor die grijpstuiver dat een bezorger krijgt gaan ze echt niet een pakje tig keer in hun handen hebben. Zoals RJW al aangeeft, bij fatsoenlijke tarieven kan er ook volgens afspraken gewerkt worden, nu kan dat echt niet.

Ja
door JannyBoe Feb 24, 2022 om 10:08
519 Antwoorden / Vragen

De schuldvraag bij de steller van de vraag over de schutting gooien is een geval van blaming the victim.
Je hebt blijkbaar persoonlijke opvattingen over de arbeidsomstandigheden van bezorgers en het bestellen van pakjes via internet.
Kun je hebben maar die moet je vooral niet verwarren met hoe zaken dichtgetimmerd zijn.
Als een klant niet thuis is en de buren ook niet dan neemt de bezorger het pakje weer mee.
Zo simpel is het. Afspraak is afspraak.

mo
door mof - Feb 23, 2022 om 15:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, mag de post sowieso niet zonder uw toestemming doen. De post is verantwoordelijk voor de post totdat die op een deugdelijke manier en veilige manier (weersinvloeden, diefstal, etc.) is afgeleverd aan de geadresseerde. Ik zou direct een klacht indienen bij de klantenservice van PostNL.

pe
door pebk Feb 23, 2022 om 17:04
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is niet correct. PostNL is niet verantwoordelijk. De verzender is verantwoordelijk totdat het overhandigd is aan de geadresseerde. De klacht moet naar de verzender. Die kan zijn/haar klagen bij PostNL.

Bo
door BookerT Feb 23, 2022 om 17:26
2 Antwoorden / Vragen

@pebk: Je kan wel degelijk als ontvanger een klacht indienen over de manier van bezorgen bij PostNL. Je kan de afzender toch niet verantwoordelijk stellen voor de manier waarop het pakketje bij je bezorgd is? Als een bezorger een pakketje in de regen in de tuin achterlaat, hoort hij daar door PostNL op aan te worden gesproken, dit kan door een klacht in te dienen, kan zowel door verzender of ontvanger ingediend worden.
https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/klacht-indienen/

ne
door neodutchio Feb 23, 2022 om 20:32
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Bookert, de verzender is klant van de bezorgdienst. De verzender heeft een afspraak met een klant. De verzender is verantwoordelijk tot het einde. Als ontvanger ben je geen partij voor de bezorger.

Bo
door BookerT Feb 24, 2022 om 01:21
2 Antwoorden / Vragen

@neodutchio: Goed lezen, mijn reactie ging erover wie een klacht mag/kan indienen, dat kan door zowel de verzender of ontvanger gebeuren. Klik anders de link hierboven eens aan, ik zie daar nergens staan dat alleen de verzender contact op mag nemen.

Hoe dien ik een klacht in?

Klik op de knop klacht indienen hieronder. Daan toont je een aantal opties om je klacht in te dienen. Je kan chatten, bellen, een bericht sturen via Facebook of Twitter of een brief schrijven. Ook kan je kiezen om een reactie te krijgen per e-mail. Je laat je klacht dan achter bij Daan. Hij zal je om je e-mailadres vragen, zodat een klantenservice collega op je verhaal kan reageren.

ne
door neodutchio Feb 24, 2022 om 07:55
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Als klant kan je een klacht indienen. TS heeft geen overeenkomst met PostNL.

Bo
door BookerT Feb 24, 2022 om 13:36
2 Antwoorden / Vragen

@neodutchio: Begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk voor u, gaat helemaal niet over overeenkomsten oid, gaat erover dat TS een klacht in kan dienen over de manier hoe een bestelling is afgeleverd. Het is geen juridisch steekspel, gaat over een klacht over de bezorging, een klacht die zowel door de verzender als door de ontvanger kan worden ingediend.

Hebben wij je vraag hiermee beantwoord?

panter22
door panter22 Feb 24, 2022 om 15:14
6599 Antwoorden / Vragen

Ik heb al een paar keer een enquete gehad van PostNL over de bezorging.
Het is ook veel handiger om als klant te klagen als je ontevreden bent over de wijze van bezorgen.
Welke bezorger het pakje over de schutting heeft gekieperd is dan gemakkelijk te achterhalen.
Moet je dan als klant klagen bij de verkoper? En de verkoper moet dan jouw klacht precies noteren en doorgeven aan PostNL. Veel te omslachtig. Het pakket is immers bezorgd zoals afgesproken is. Wat valt er door de verkoper te klagen. Dat zijn klant niet tevreden is?

1paul
door 1paul - Feb 24, 2022 om 07:58
3155 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, pakketje moet men afgeven, andere kant is, als je niet thuis bent waarom thuis af laten leveren en niet op een afleverpunt?

Je kunt er zelf ook iets aan doen!!!!

Bo
door BookerT Feb 24, 2022 om 13:43
2 Antwoorden / Vragen

U heeft gelijk en zo doe ik het ook het liefst, pakketje laten bezorgen bij een afhaalpunt. Echter komt het regelmatig voor dat het aangegeven tijdschema van bezorging niet wordt gehaald, terwijl je op die aangegeven tijd van bezorging wel thuis bent, maar daarvoor of daarna niet. Ik heb meegemaakt dat een pakketje veel eerder werd bezorgd dan werd aangegeven in de app, wat als je dan nog niet thuis bent, mag de bezorger dan je pakketje zomaar in de regen in de tuin leggen? En dat laatste is waar TS naar vroeg, mag niet dus.

Lisa_B
door Lisa_B - Feb 25, 2022 om 16:21
33 Antwoorden / Vragen

Hi Claudia, nee dat mag de post helemaal niet doen! Ze mogen het alleen bij de buren afgeven en anders weer meenemen.