kherweijer
door kherweijer Feb 5, 2024 om 22:09
Winkels & webshops

Marktplaats vrijplaats oplichters

Marktplaats is een vrijplaats voor oplichters!

Aankoop gedaan en na de betaling geen reactie van de verkoper.

Melding is doorgezet en na 3 dagen nog geen reactie van marktplaats.

5x gesproken via de chat telkens wordt het doorgezet. Ook op mail geen reactie.

Marktplaats kan geen maatregelen nemen. Marktplaats kan geen gegevens van de oplichter vrijgeven want privacy. Oplichters worden schijnbaar beschermd door marktplaats! Na 3 dagen kan die oplichter nog vrij mensen bedonderen en marktplaats faciliteert het! Het lijkt de darknet market wel!

4466 14 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 5, 2024 om 22:13
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Kherweijer,

Ik ben al jaren klant van Marktplaats en koop alles contant en haal de producten persoonlijk af.

Soms wilt iemand met je afspreken op een andere plek dan het werk of huis: dan gaat de koop niet door.

sira
door sira Feb 5, 2024 om 22:25
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Doe je dat afhalen door heel het land?
Ik heb namelijk iets op Marktplaats gezien dat te koop staat in Hillegom, maar om zomaar € 115,- over te maken durf ik niet, maar er naar toe rijden kost mij iets meer dan een uur.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 5, 2024 om 22:51
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sira,

Het hangt af van hoe erg ik het nodig heb....

Enkele jaren terug reed ik naar de stad Groningen voor onderdelen van mijn auto.....(wat ruikt het daar lekker
fris.....);<))

Mabelle
door Mabelle Feb 5, 2024 om 23:20
427 Antwoorden / 1 Vragen

Marktplaats heeft geen klanten, maar gebruikers. Als je Groningen fris vindt ruiken, kun je daarheen verhuizen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Feb 5, 2024 om 23:30
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Madbelle,

Misschien kan Schiphol verhuizen naar Groningen?;<))

Wat ook opviel was, (zodra ik over de afsluitdijk was gereden) ,dat de automobilisten flink harder reden dan in de Randstad : waarschijnlijk omdat er in Friesland en Groningen minder politie is.....

ju
door juliomariner Feb 6, 2024 om 08:54
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Typisch weer zo'n grachtengordel reactie. Laten we het probleem maar buiten de ring brengen dan hebben wij er geen last van :-)

sira
door sira - Feb 5, 2024 om 22:17
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb er geen ervaring mee, maar dat is wel een kwalijke zaak.
In sommige gevallen gaat hier de wet op de privacy te ver.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 5, 2024 om 22:42
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat komt hgelaas voor en dan is het toch echt aan u om de verkoper aan te spreken en levering te vorderen. Hoewel het naar ik aanneem niet direct prioriteit zal hebben is het m.i. toch ook van belang om dit bij de politie te melden. Het lijkt mij dat u deze infoi niet kent en bij deze dus een verwijzing: https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/miskoop-marktplaats/
en in ieder geval ook dit waarin o.a. wordt aangegeven dat indien u een klacht heeft over Marktplaats u terecht kunt bij de Gescillencommissie Thuiswinkel.https://help.marktplaats.nl/s/article/klacht-over-marktplaats

sw
door swat1500 - Feb 5, 2024 om 22:50
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Het is nog maar de vraag of er sprake is van oplichting. Veel verkopers op MP zijn gewoon particulieren die wat verkopen en sommige zijn niet elke dag bezig met hun MP account.
Mijn echtgenote is ook actief op MP en ervaart ook regelmatig dat verkopers niet altijd even vlot reageren.
Soms moet je wat geduld hebben.
Ook goed in de gaten wie wat te koop aanbiedt ook op MP. Als de deal te mooi klinkt om waar te zijn met een person die pas kort actief is op MP. Niet doen.

Mabelle
door Mabelle - Feb 5, 2024 om 23:22
427 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer heb je die aankoop gedaan?

(Voor de liefhebber wat 'leuke' MP berichten tussen koper-verkoper https://www.reddit.com/r/tokkiemarktplaats/?rdt=63091 )

JMA2
door JMA2 - Feb 6, 2024 om 00:28
117 Antwoorden / 2 Vragen

Fijne is juist dat bij iedere verkoper reviews staan van kopers die èerder iets hebben aangekocht bij hem of haar. Als iemand 50 goede beoordelingen heeft kun je er rustig kopen.

Bij lage prijzen of slechte foto of foto van internet gehat haak ik al af. Kiest aan huis ophalen en dus zien wat je koopt.

sira
door sira Feb 9, 2024 om 16:03
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Bedankt voor je tip m.b.t. de reviews.
Ik heb in het verleden wel verkocht op Marktplaats, maar nog nooit iets gekocht en lette daarom dan ook niet op de reviews.

Gisteren heb ik de sprong gewaagd en de reviews gelezen en daarna iets gekocht.
De bezorger is onderweg, ophalen was mij te ver.

Thecla58
door Thecla58 - Feb 6, 2024 om 09:34
856 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben al in geen tijden meer op marktplaats geweest, maar... ik dacht dat MP net zo'n betalingssysteem heeft als AE. Je betaalt dan aan MP en als je je goederen ontvangen geef je dat door aan MP en zij betalen dan de verkoper.

Lees dit eens. Klik op de rode woorden.

ju
door juliomariner Feb 7, 2024 om 15:43
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Over deze serice zijn ook heel veel klachten, Ik zou er geen gebruik van maken.
Als ik iets op Marktplaats koop haal ik het op en is het boter bij de vis.

Thecla58
door Thecla58 Feb 8, 2024 om 10:45
856 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet of er veel klachten zijn, maar ik geloof je meteen. Zelf koop ik niets op MP. @Juliomariner

ne
door neodutchio - Feb 6, 2024 om 09:50
5156 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u rechtstreeks betaald of via het betaalsysteem van Marktplaats? Rechtstreeks betalen is altijd een risico. Wel had u van te voren het rekeningnummer kunnen controleren.
Als de verkoper niet meer reageert blijft aangifte doen over. Bij voldoende aangiftes gaat de politie er wel mee aan de slag. Maar zo ver zal het niet komen. Vaak lichten ze een paar mensen op via een account op andermans naam en een rekeningnummer van een geldezel. Die geldezel is uiteindelijk wel te traceren, maar de dader niet. De rekening van de geldezel zal gesloten worden en daarna houdt het voor u op.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 6, 2024 om 19:53
2067 Antwoorden / Vragen

Zoals de mop dan gaat; goed dat we er niet ingestonken zijn. Wie spullen niet gaat bekijken voor de koop negeert bewust signalen en moet gewoon niet zeuren.

mo
door mof - Feb 7, 2024 om 12:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Andersom gebeurt ook wel: iemand ontvangt iets waarvoor die heeft betaald en claimt dat het niet is aangekomen ... Tussen particulieren heeft u vrijwel geen recht of mogelijkheden. Immers, u moet bewijzen aandragen, niet de tegenpartij.

me
door meganega - Feb 7, 2024 om 12:49
43 Antwoorden / Vragen

Marktplaats is verplicht om de NAW-gegevens te verstrekken bij conflicten aldus het Lycos-Pessers arrest. Daar staat tegenover dat jij wel echt aangifte moet doen, anders heb je er geen belang bij.

Jo
door JohnnyH - Feb 7, 2024 om 14:55
15 Antwoorden / Vragen

Marktplaats houd het best in de gaten , maar helaas aan sommige 'oplichters' of 'verlies bij de post' kunnen ze ook niets aan doen.
Zelf  ook al meegemaakt bij verzending, 1* lege envelop aangekomen, dus medaille ergens er uit gehaald en ook iets gewoon niet aangekomen. Kan ik ook niets aan doen, meestal deel ik zelf de kosten of stel dit voor.
Als ik het niet vertrouw gewoon afkappen de correspondentie. Meld gewoon netjes sorry hier stopt het.
Toch door de jaren heen leuke 'handel' wederzijds gehad op MP.
Beste is ophalen alshet kan en inderdaad als iets te mooi is om waar te zijn dan wegblijven.
Vage communicatie is ook iets om niet te snel te reageren, gewoon een paar keer mailen, merk je vaak ook of iemand serieus is.

ju
door juliomariner Feb 7, 2024 om 15:45
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Nee hoor Marktplaatst doet er helemaal niets op uit.

Ik heb hen diverse malen gewaarschuwd dat een bepaalde particuliere verkoper nieuwe artikelen verkoopt die bewezen uit winkeldiefstal komen.
Wordt helemaal niets mee gedaan.

tr
door truton - Feb 7, 2024 om 16:41
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb de sauna op marktplaats gezet en kreeg bijn de eerste reactie een mail van Marktplaats:  stoppen niet op in gaan, wij kennen deze aanbieder en hebben hem geblokkeerd. Advies haal de advertentie er af enter hem  over een paar dagen er weer op.
Goede reactie van marktplaat

pe
door pebk - Feb 9, 2024 om 16:11
581 Antwoorden / 0 Vragen

En... wat is de vraag?