Di
door Dimitri21081982 Oct 8, 2024 om 16:04
Winkels & webshops

Meer dan 10 euro statiegeld

Beste Kassa,

In de JUMBO hangt sinds kort bij de flessen automaat een briefje waarop staat dat indien je meer dan 10 euro aan statiegeld inlevert je dit niet apart mag laten uitbetalen maar moet verrekenen met boodschappen doen.
Laatst sotnden mijn kinderen met gespaarde statiegeld bonnetjes, en werd de uitbetaling geweigd, omdat het totaal bedrag 20 euro was en zij geen aankoop in de winkel deden.
Kan dit zomaar?

Met vriendelijke groet,

Dimtiri

481 9 Rapporteer
sira
door sira - Oct 8, 2024 om 16:08
2544 Antwoorden / 24 Vragen

Blijkbaar kan dit zomaar, u ziet het.

Ik denk dat ze dat doen om te voorkomen dat ze te weinig cash geld hebben. Als ik zie hoeveel flessen men in 1 keer inlevert, zijn ze snel door het geld heen. Ik spaar nooit op. Heb ik een fles leeg, neem ik hem de volgende keer mee en ook die fles wordt in mindering gebracht op de boodschappen.

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2024 om 16:12
11727 Antwoorden / 52 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat Jumbo dit doet en meer zullen volgen. Bedenk dat 10 euro a 15 cent dus 66 flesjes zijn. Per flesje invoertijd 10 seconden = 660 seconden = 11 minuten de inleverautomaat bezet. En terwijl er niets wordt omgezet en Jumbo er heel veel werk aan heeft zou dit wel eens de reden zijn
 Of het "mag" is 1, dat het (gaat) gebeuren is 100% logisch. Bedenk ook dat als er 2 automaten zijn die de hele dag bezet gehouden worden door inleveraars die niks kopen en de klanten niet op de beurt.  willen(kunnen) wachten is dit ook niet echt fijn voor Jumbo en de klanten.. wat je wel kan doen is naar ah en dan het retourbonnetje bij de zelf scan scannen met je pinpas dan wordt het op je rekening bij geschreven.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Oct 8, 2024 om 16:14
574 Antwoorden / Vragen

Hallo Dimitri, volgens Statiegeld Nederland mag dat niet. Zie het artikel over een vergelijkbaar geval.

ne
door neodutchio - Oct 8, 2024 om 16:31
5254 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn helaas een hoop rapers die met veel gevonden statiegeldflesjes en blikjes naar een supermarkt gaan. Zoals al vermeld, dit kost een hoop tijd. Buiten deze tijd is het ook een last voor supermarkten. Er is maar een beperkte opslagcapaciteit en als je veel "rommel" moet innemen staat de gewone klant daarna met volle tassen omdat er niets meer ingeleverd kan worden. Ook aan de kassa geeft geld uitgeven in plaats van bezig te zijn met een normale klant teveel tijd.

Vergelijk het maar met een fair use policy van een telecomaanbieder. Normaal gebruik en een normale klant worden geholpen.

Di
door Dimitri21081982 Oct 8, 2024 om 16:36
Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval hebben mijn kinderen elk week enkele flessen ingeleverd. En dit opgespaard de data en aantal flessen staan op de bon vermeld. Wat is het verschil tussen in een keer 20 eu of elke dag 10 euro uitbetalen.
Is het niet gewoon een landelijke service van de supermarkt om je statiegeld bon uit te laten betalen?

mahadma
door mahadma Oct 8, 2024 om 16:47
11727 Antwoorden / 52 Vragen

Laat het via de zelfscan op uw rekening storten. Lees nu ook verschillende bonnen, dus waarom niet meteen ingeleverd na wegbrengen?

Janzegt
door Janzegt Oct 8, 2024 om 17:09
152 Antwoorden / Vragen

Het is niet toegestaan om te eisen dat er ook boodschappen gedaan wordt om op deze manier de statiegeldbonnen te verrekenen. In een reactie zegt u dat de bonnetjes opgespaard zijn en daar zit het probleem. Winkeliers accepteren geen bonnetjes van flessen die niet op dezelfde dag zijn ingeleverd. En voor zover mij bekend, mogen ze dit wel doen.

ne
door neodutchio Oct 8, 2024 om 17:11
5254 Antwoorden / 12 Vragen

Een normale procedure is boodschappen doen en lege flessen inleveren. Niet normaal is flessen opsparen, wegbrengen en bonnetjes opsparen. Ook is het makkelijker om neer te zetten dat vanaf €10,- aan statiegeld dit enkel bij andere aankopen mag inwisselen dan een hele voorwaardenlijst ophangen wat er wel of niet kan in welke bedenkbare situatie.
Supermarkten willen af van het extra werk rondom statiegeld. De gewone klant moet bediend kunnen worden. Dat uw kinderen in hetzelfde hokje gezet worden als de rapers is vervelend voor uw kinderen, maar aan allerlei uitzonderingen moet je ook niet willen. Dat kost nog meer werk aan discussies.

ne
door neodutchio Oct 8, 2024 om 17:12
5254 Antwoorden / 12 Vragen

@Janzegt, statiegeldbonnetjes mogen nog tot 5 jaar na dato ingeleverd worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 8, 2024 om 22:56
1870 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Uw visie over dit onderwerp klopt niet, klik op de volgende link :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

1paul
door 1paul - Oct 8, 2024 om 17:40
3333 Antwoorden / 0 Vragen

Jumbo kan je niet dwingen om aankopen bij hen te doen via statiegeld, bovendien is dit geld niet eens van hen maar van statiegeld nederland!!

ze moeten je dus gewoon uitbetalen of ze dit nu leuk vinden of niet, doen ze dit niet leg dan een klacht neer bij de statiegeld organisatie..

https://www.statiegeldnederland.nl/contact/

JMA2
door JMA2 Oct 8, 2024 om 22:47
147 Antwoorden / 3 Vragen

Bij een super bij mij in de stad deden ze dit ook. Toen bleek dat het niet mocht werd de automaat ineens wel heel vaak schoongemaakt of in onderhoud genomen, dit om het inleveren te ontmoedigen.

marita5
door marita5 - Oct 8, 2024 om 17:55
11658 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dimitri21081982 ,

Bekijk ook dit filmpje ,

https://www.youtube.com/watch?v=I2DqPtpTdqc

Mabelle
door Mabelle - Oct 8, 2024 om 18:35
614 Antwoorden / 1 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, spaar je de statiegeldbonnetjes op en 1x in de zoveel tijd lever je deze in? Dan moet Jumbo zeker de statiegeldbonnen gewoon uitbetalen in geld. Al lever je voor 100 euro bonnen in. Wat die Jumbo doet, kan en mag helemaal niet.

Waarom ben je niet zelf naar de Jumbo gegaan toen je dit hoorde van de kinderen?

Di
door Dimitri21081982 Oct 8, 2024 om 19:09
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, de kinderen sparen de blikjes tot ze genoeg hebben voor briefgeld. Dat is meteen hun zakgeld . En het is jaren goed gegaan behalve afgelopen zondag.
uiteraard ben ik daar langsgeweest, ik kreeg al het geld maar moest eerst een hele discussie houden. Waarop t meisje zei dat zo de regels bij hun zijn en dat ik anders naar ah moest gaan.

Dit vond ik nogal kort door de bocht en best onbleeefd gezien leeftijdsverschil.

Maar ik ben helaas niet thuis in juridische dingen vandaar dat ik dacht ik vraag het hier

Mabelle
door Mabelle Oct 8, 2024 om 19:16
614 Antwoorden / 1 Vragen

Bezopen zoals de medewerkster reageerde. In het vervolg dan maar de manager er bij laten halen. Wat die Jumbo doet, is juridisch helemaal niet correct.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 8, 2024 om 19:01
1870 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Dimitri,

Ik heb over deze kwestie (problemen bij het inleveren van je statiegeld-flessen) al eerder een topic geopend, klik op de volgende link:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/kunnen-de-lege-flessen-automaten-de-toestroom-niet-aan?id=607626

Di
door Dimitri21081982 Oct 8, 2024 om 19:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel

ne
door neodutchio Oct 8, 2024 om 20:24
5254 Antwoorden / 12 Vragen

Uren leesvoer voor TS, maar wat heeft uw zoektocht naar kapotte inlevermachines te maken met het niet willen of kunnen uitbetalen van statiegeldbonnen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 8, 2024 om 22:41
1870 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik heb al eerder "aan de bel getrokken" over deze serieuze kwestie.

Ik geloof niet , dat de inlevermachines kapot zijn, maar dat de supermarkten (met name in de Randstad) het aanbod van lege flessen niet aankunnen.

Nu komt Jumbo met een maatregel, die niet mag : dus overheid grijp in.

gerbera
door gerbera - Oct 8, 2024 om 21:51
7470 Antwoorden / 14 Vragen

Hier bij de Vomar staan 2 inleverkasten die nagenoeg de gehele dag bezet worden door zgn blik en flesjes rapers. Denk dat er weinig of geen blikjes of flesjes bij zitten waarvan de Vomar statigeld heeft ingehouden. Dit zal bij betreffende Jumbo hetzelfde zijn en dan kan  ik mij voorstellen dat men die regeling heeft getroffen. Overigens wordt er hier nu regelmatig toezicht gehouden en worden de personen met de "blauwe" vuilniszakken verwijderd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 8, 2024 om 22:47
1870 Antwoorden / 32 Vragen

Hier in Amsterdam loopt het uit de hand.

Veel toeristen weten niet , dat er statiegeld zit op kleine flesjes en gooien ze gewoon weg in openbare afvalbakken.

Ik zie zelfs mensen graaien in afvalbakken buiten bioscopen.

Overigens betwijfel ik of supermarkten wel bevoegd zijn om mensen te weren met vuilniszakken met statiegeldflessen.

De rijen zijn soms zo lang, dat ik een keer een vuilniszak kreeg met statiegeldflessen van iemand , die geen geduld meer had....had ik toch weer wat gratis boodschappen erbij....;<))