Jo
door Jochempje123 Oct 7, 2024 om 09:13
Geldzaken & recht
Bongo bon recht op geld terug?

Voor onze bruiloft een Bongo-bon gekregen. Dit bleek een tegoed bon voor een bongo bon te zijn, dus eerst inwisselen tegen een bongo-bon. Toen een hotel uitzoeken. Was te duur allemaal dus het bedrag ge-upgrade. Bedrag was uiteindelijk hoger dan dat ik direct zou boeken bij het hotel.. maarja zij moeten ook wat verdienen.. Op vrijdagavond na een lange reis bij Fletcher hotel Leiden aangekomen. Daar Bleek onze boeking door Bongo geannuleerd. Hotel kon er niets aan doen dus dikke pech. Bongo niet bereikbaar (alleen ma. vr. tussen 10.00 en 17.00, want ja je verkoopt veel weekendjes weg dan wil je niet gestoord worden in het weekend he..). Hele weekend verpest, zelf een hotelkamer moeten boeken/betalen die nacht, en zie nu je geld maar eens terug te krijgen. Want een nieuwe bon wens ik absoluut (nooit) meer. wat een aanfluiting. Nijgt naar oplichting. Doe het nooit, koop het niet, geeft het niet cadeau, alleen maar ellende en gedoe. Nu is de vraag: heb ik als consument recht op terugbetaling van het volledige bedrag aan bonnen? Ik wens namelijk geen tegoedbon van dit malifide bedrijf/wil niets meer met ze te maken hebben.

377 4 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Oct 7, 2024 om 09:22
7365 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer dat u niet wist dat Bongo meerdere ontevreden klanten heeft.
Geld terug waar u recht op hebt zal ook wel moeilijk worden.

https://nl.trustpilot.com/review/www.bongo.nl

https://www.juridischloket.nl/

sw
door swat1500 - Oct 7, 2024 om 09:36
3859 Antwoorden / 0 Vragen

Ondanks uw uitgebreide uitleg is uw vraag niet direct te beantwoorden. Van belang is om welke reden Bongo de boeking heeft geannuleerd. Ik heb meer het idee dat het hotel de boeking heeft geannuleerd omdat Bongo niet heeft betaald aan hen.
Een automatisch wettelijk recht op terugbetaling bestaat niet. Als er sprake is van wanprestatie kunt u wel een overeenkomst ontbinden en terug betaling eisen. Gaat de andere partij daar niet op in dan zult u naar de civiele rechter moeten stappen. Als de rechter het vervolgens met u eens is kan deze bepalen dat Bongo tot terugbetaling moet overgaan.
Overigens is ook van belang wat Bongo hierover in haar leveringsvoorwaarden heeft opgenomen. Als daar een regeling is on opgenomen in geval van niet levering dan kan die ook voor een rechter bindend zijn.
U zult dus eerst Bongo in gebreke moeten stellen. Uiteraard kunt u daarbij om teruggave van je geld vragen. Wellicht gaat Bongo daarop in. Zo niet dan moet u stappen gaan ondernemen.
Afhankelijk van het betrokken bedrag kan dat soms meer kosten dan het oplevert. Als u een rechtsbijstandverzekering verzekering heeft dan kunt u die wellicht inschakelen

Jo
door Jochempje123 Oct 7, 2024 om 09:43
Antwoorden / 1 Vragen

Het hotel gaf aan dat ze geen reden van annulering konden zien en dat ik bij Bongo moest zijn. Ze gaven ook aan heel vaak slechte ervaringen met Bongo gehad te hebben. Ik heb het hotel gevraagd om een kopie van de boekingsannulering te geven, en die heb ik ook van ze gehad. Wat ik niet kan begrijpen is dat bedrijven hier mee weg kunnen komen door het sinmpelweg in hun alegemene (leverings) voorwaarden op te nemen.

mahadma
door mahadma - Oct 7, 2024 om 10:12
11722 Antwoorden / 52 Vragen

Formeel heeft u de bon ontvangen van een (derde) gulle gever. U noest bij betalen voor gebruik. Nu wilt u na veel 5 5 5 en 6 6 6 uw geld retour. Kadokaarten worden vrijwel nooit terugbetaald, en als, onder aftrek van (hoge) kosten. Geef de kaart aan iemand, u wilt hem niet meer, anders want anders heeft alleen bongo 100% gewonnen zonder tegenprestatie.

Jo
door Jochempje123 Oct 7, 2024 om 10:32
Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt niet, ik heb namelijk oorspronkelijk een bon van 50 euro ontvangen van een derde, maar door bij te betalen heb ik een andere bon gekocht direct bij Bongo. Bongo geeft overigens aan dat ze nooit overnachtingen annuleren, dat ze dat ook niet kunnen. Hotel geeft hetzelfde aan. KAstje muur verhaal. Maar ik vrees dat u gelijk heeft en dat geld terugkrijgen alleen via de rechter gaat lukken. Dat doet niemand wat veel tijd en geld kost, en dat weet Bongo/is hun verdienmodel.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 7, 2024 om 11:24
2261 Antwoorden / Vragen

Misschien ben je lid van de consumentenbond en kun je hun er eens naar laten kijken. Ik neem aan dat je een bevestiging hebt van de boeking en dat lijkt mij opzeggen zonder sowieso maar vooral ook zonder bericht op zijn minst laakbaar en eigenlijk erger. Hebt u al een schriftelijke klacht ingediend?