Di
door Dimitri21081982 Oct 8, 2024 om 16:04
Winkels & webshops

Meer dan 10 euro statiegeld

Beste Kassa,

In de JUMBO hangt sinds kort bij de flessen automaat een briefje waarop staat dat indien je meer dan 10 euro aan statiegeld inlevert je dit niet apart mag laten uitbetalen maar moet verrekenen met boodschappen doen.
Laatst sotnden mijn kinderen met gespaarde statiegeld bonnetjes, en werd de uitbetaling geweigd, omdat het totaal bedrag 20 euro was en zij geen aankoop in de winkel deden.
Kan dit zomaar?

Met vriendelijke groet,

Dimtiri

11000 22 Rapporteer
sira
door sira - Oct 8, 2024 om 16:08
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Blijkbaar kan dit zomaar, u ziet het.

Ik denk dat ze dat doen om te voorkomen dat ze te weinig cash geld hebben. Als ik zie hoeveel flessen men in 1 keer inlevert, zijn ze snel door het geld heen. Ik spaar nooit op. Heb ik een fles leeg, neem ik hem de volgende keer mee en ook die fles wordt in mindering gebracht op de boodschappen.

pr
door prikker Oct 9, 2024 om 16:23
20 Antwoorden / 1 Vragen

Uit het feit dat iemand iets doet blijkt niet dat het mag... een inbreker breekt in in uw huis, mag dat dan ook ?

Iets meer onderbouwing graag van een mening...

sira
door sira Oct 9, 2024 om 16:58
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Kunnen en mogen zijn 2 totaal verschillende werkwoorden. Ik gebruik de vervoeging kan en niet mag. De TS heeft het over "kan dit zomaar?". Ja, dat blijkt.
Je kunt hier 150 km/u rijden, maar dat wil niet zeggen dat het mag.
een inbreker breekt in in uw huis, mag dat dan ook? Nee, dat mag niet, maar hij kan het wel.

Als je dan even de tweede alinea leest, die begin ik met "ik denk", d.w.z. dat ik het niet zeker weet.

Nog even oefenen op het Nederlands.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 9, 2024 om 17:19
2280 Antwoorden / Vragen

Oehhhhhh, erg nauwkeurig als antwoord op een item dat het woord "zomaar" bevat. Topics met "zomaar" worden over het algemeen niet gepost door de meest cognitief begaafden met veel aandacht voor nauwkeurig formuleren maar touché, het kàn inderdaad, maar het màg niet.

sira
door sira Oct 9, 2024 om 17:23
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Hadden we (eer)gisteren ook niet een topic dat eindigde met "kan dat zomaar"?

mahadma
door mahadma - Oct 8, 2024 om 16:12
11739 Antwoorden / 52 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat Jumbo dit doet en meer zullen volgen. Bedenk dat 10 euro a 15 cent dus 66 flesjes zijn. Per flesje invoertijd 10 seconden = 660 seconden = 11 minuten de inleverautomaat bezet. En terwijl er niets wordt omgezet en Jumbo er heel veel werk aan heeft zou dit wel eens de reden zijn
 Of het "mag" is 1, dat het (gaat) gebeuren is 100% logisch. Bedenk ook dat als er 2 automaten zijn die de hele dag bezet gehouden worden door inleveraars die niks kopen en de klanten niet op de beurt.  willen(kunnen) wachten is dit ook niet echt fijn voor Jumbo en de klanten.. wat je wel kan doen is naar ah en dan het retourbonnetje bij de zelf scan scannen met je pinpas dan wordt het op je rekening bij geschreven.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Oct 8, 2024 om 16:14
584 Antwoorden / Vragen

Hallo Dimitri, volgens Statiegeld Nederland mag dat niet. Zie het artikel over een vergelijkbaar geval.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 9, 2024 om 06:51
222 Antwoorden / Vragen

Statiegeld Nederland had iets langer over het logistieke probleem van hun oplossing na moeten denken. Ik geef de winkels gelijk in deze, zij zitten met alle ellende van deze 'oplossing'.

Voor mij werkt het averechts, ik gooi nu liever een fles weg dan dat ik in een rij moet staan om hem in te leveren. Blikjes idem dito.

Ja
door JannyBoe Oct 9, 2024 om 08:02
584 Antwoorden / Vragen

Prima hoor. Er zijn genoeg mogelijkheden om uw flessen en blikjes te 'doneren' aan mensen die wel heil zien in inzamelen.

john devries
door john devries Oct 9, 2024 om 12:41
231 Antwoorden / Vragen

Daar gaat Statiegeld Nederland niet over Het gaat erom of het wettelijk gezien toegestaan is en Jumbo verplicht is om statiegeld flesjes etc .verplicht is om in te nemen , terwijl snackbars en benzinestations dat niet doen.

ne
door neodutchio - Oct 8, 2024 om 16:31
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Er zijn helaas een hoop rapers die met veel gevonden statiegeldflesjes en blikjes naar een supermarkt gaan. Zoals al vermeld, dit kost een hoop tijd. Buiten deze tijd is het ook een last voor supermarkten. Er is maar een beperkte opslagcapaciteit en als je veel "rommel" moet innemen staat de gewone klant daarna met volle tassen omdat er niets meer ingeleverd kan worden. Ook aan de kassa geeft geld uitgeven in plaats van bezig te zijn met een normale klant teveel tijd.

Vergelijk het maar met een fair use policy van een telecomaanbieder. Normaal gebruik en een normale klant worden geholpen.

Di
door Dimitri21081982 Oct 8, 2024 om 16:36
Antwoorden / 1 Vragen

In dit geval hebben mijn kinderen elk week enkele flessen ingeleverd. En dit opgespaard de data en aantal flessen staan op de bon vermeld. Wat is het verschil tussen in een keer 20 eu of elke dag 10 euro uitbetalen.
Is het niet gewoon een landelijke service van de supermarkt om je statiegeld bon uit te laten betalen?

mahadma
door mahadma Oct 8, 2024 om 16:47
11739 Antwoorden / 52 Vragen

Laat het via de zelfscan op uw rekening storten. Lees nu ook verschillende bonnen, dus waarom niet meteen ingeleverd na wegbrengen?

Janzegt
door Janzegt Oct 8, 2024 om 17:09
160 Antwoorden / Vragen

Het is niet toegestaan om te eisen dat er ook boodschappen gedaan wordt om op deze manier de statiegeldbonnen te verrekenen. In een reactie zegt u dat de bonnetjes opgespaard zijn en daar zit het probleem. Winkeliers accepteren geen bonnetjes van flessen die niet op dezelfde dag zijn ingeleverd. En voor zover mij bekend, mogen ze dit wel doen.

ne
door neodutchio Oct 8, 2024 om 17:11
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Een normale procedure is boodschappen doen en lege flessen inleveren. Niet normaal is flessen opsparen, wegbrengen en bonnetjes opsparen. Ook is het makkelijker om neer te zetten dat vanaf €10,- aan statiegeld dit enkel bij andere aankopen mag inwisselen dan een hele voorwaardenlijst ophangen wat er wel of niet kan in welke bedenkbare situatie.
Supermarkten willen af van het extra werk rondom statiegeld. De gewone klant moet bediend kunnen worden. Dat uw kinderen in hetzelfde hokje gezet worden als de rapers is vervelend voor uw kinderen, maar aan allerlei uitzonderingen moet je ook niet willen. Dat kost nog meer werk aan discussies.

ne
door neodutchio Oct 8, 2024 om 17:12
5260 Antwoorden / 12 Vragen

@Janzegt, statiegeldbonnetjes mogen nog tot 5 jaar na dato ingeleverd worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 8, 2024 om 22:56
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Uw visie over dit onderwerp klopt niet, klik op de volgende link :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 9, 2024 om 08:01
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn visie sluit enorm aan op uw link. En ook op de berichten van veel meer supermarkten die dit doen en gedaan hebben.

Re
door Reinier182 Oct 9, 2024 om 19:37
246 Antwoorden / Vragen

Rapers of niet dat is de bedoeling van statiegeld dat het ingeleverd wordt. Mensen gooien het weg op straat en er zijn mensen die rapen en inleveren. Die zijn niet fout dat is wat hoort bij dit systeem. Supermarkten moeten gewoon uitbetalen. Hebben ze extra kosten gaan ze maar claimen bij stichting die de statiegeld beheerd of de overheid. Niet bij de klanten die hier niet voor gekozen hebben maar netjes uitvoeren wat er gevraagd wordt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 00:27
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio, u schrijft :"Niet normaal is flessen opsparen , wegbrengen en bonnetjes opsparen"....

Kunt u uitleggen waarom u dat niet normaal vindt?

Het mag gewoon :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 07:49
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Beste GA, wat is uw grootste probleem bij inleverpunten? Daarom is het geen normale handeling.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 12:23
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Bent u het met mij eens, dat het huidige statiegeld-systeem niet goed werkt?

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 17:04
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het statiegeldsysteem werkt perfect, als mensen het gebruiken zoals het bedoeld is. Dus gewoon bij de wekelijkse boodschappen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 19:14
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Uw visie klopt niet.

Vandaag reisde ik met de trein : ik zag mannen met vuilniszakken graaien in de afvalbakken op zoek naar statiegeldflessen.

En dit mag gewoon.

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 21:11
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat niet over wel of niet mogen, het gaat er om dat het systeem is geent op een bepaalde werkwijze. En die werkwijze word enorm verstoord door diegene die absurde dingen doen. En daardoor staat u weer voor een kapotte automaat.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2024 om 13:04
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Daar gaat het wel over.

Lees de topic nog een keer goed.

ne
door neodutchio Oct 11, 2024 om 13:24
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het topic gaat over dat het mag om flessen te rapen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2024 om 14:16
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Het topic gaat over of Jumbo rapers mag weren....

U beweert van wel.

ne
door neodutchio Oct 11, 2024 om 15:55
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig maar dat ik heel goed voor mijzelf kan denken.
Ik zeg dat het begrijpelijk is dat er in bepaalde situaties er paal en perk gesteld word.

Als u met 50km per uur over de A10 gaat rijden, wat gebeurd er dan?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2024 om 01:01
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Dit topic gaat over het weren van rapers door Jumbo.

Uw stelling , dat Jumbo dit mag doen,klopt niet.

ne
door neodutchio Oct 12, 2024 om 08:20
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn stelling is dat de praktijk niet aansluit op de opgelegde verplichte werkwijze. En diegene die afwijken van het normale zijn veroorzaker daarvan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2024 om 12:23
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Is het u nu duidelijk, dat Jumbo rapers niet mag weren ?

ne
door neodutchio Oct 12, 2024 om 13:08
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het weren van bepaalde personen mag een supermarkt gewoon doen. Dat heet huisregels.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2024 om 14:37
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Het gaat in dit geval om het inleveren van statiegeldflessen bij een supermarkt.

Het gaat niet om "huisregels" maar om de regels voor het inleveren van statiegeldflessen.

1paul
door 1paul - Oct 8, 2024 om 17:40
3345 Antwoorden / 0 Vragen

Jumbo kan je niet dwingen om aankopen bij hen te doen via statiegeld, bovendien is dit geld niet eens van hen maar van statiegeld nederland!!

ze moeten je dus gewoon uitbetalen of ze dit nu leuk vinden of niet, doen ze dit niet leg dan een klacht neer bij de statiegeld organisatie..

https://www.statiegeldnederland.nl/contact/

JMA2
door JMA2 Oct 8, 2024 om 22:47
147 Antwoorden / 3 Vragen

Bij een super bij mij in de stad deden ze dit ook. Toen bleek dat het niet mocht werd de automaat ineens wel heel vaak schoongemaakt of in onderhoud genomen, dit om het inleveren te ontmoedigen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 19:15
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte JMA2,

Dat is een truuk, die veel supermarkten toepassen.

rj
door rjw Oct 12, 2024 om 21:35
3387 Antwoorden / 5 Vragen

@GA: van zo'n claim heb je vast wel bewijzen. Wil je die met ons delen?

JMA2
door JMA2 Oct 13, 2024 om 22:49
147 Antwoorden / 3 Vragen

Ik neem als ik bij mijn moeder ben haar statiegeldflessen even mee naar de dichtstbijzijnde supermarkt.In dit geval een Vomar op de uiterwaard in Heerhugowaard.
Voorheen moest ik  vaak wachten op mensen met volle tassen statiegeldflessen, sinds korte tijd erna wordt de machine meermalen daags gereinigd, zit hij vol of is onderhoud nodig.
Ik rij nu vaak om om bij een Dekamarkt alles in te leveren en dat gaat prima.

marita5
door marita5 - Oct 8, 2024 om 17:55
11667 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dimitri21081982 ,

Bekijk ook dit filmpje ,

https://www.youtube.com/watch?v=I2DqPtpTdqc

Mabelle
door Mabelle - Oct 8, 2024 om 18:35
639 Antwoorden / 1 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, spaar je de statiegeldbonnetjes op en 1x in de zoveel tijd lever je deze in? Dan moet Jumbo zeker de statiegeldbonnen gewoon uitbetalen in geld. Al lever je voor 100 euro bonnen in. Wat die Jumbo doet, kan en mag helemaal niet.

Waarom ben je niet zelf naar de Jumbo gegaan toen je dit hoorde van de kinderen?

Di
door Dimitri21081982 Oct 8, 2024 om 19:09
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, de kinderen sparen de blikjes tot ze genoeg hebben voor briefgeld. Dat is meteen hun zakgeld . En het is jaren goed gegaan behalve afgelopen zondag.
uiteraard ben ik daar langsgeweest, ik kreeg al het geld maar moest eerst een hele discussie houden. Waarop t meisje zei dat zo de regels bij hun zijn en dat ik anders naar ah moest gaan.

Dit vond ik nogal kort door de bocht en best onbleeefd gezien leeftijdsverschil.

Maar ik ben helaas niet thuis in juridische dingen vandaar dat ik dacht ik vraag het hier

Mabelle
door Mabelle Oct 8, 2024 om 19:16
639 Antwoorden / 1 Vragen

Bezopen zoals de medewerkster reageerde. In het vervolg dan maar de manager er bij laten halen. Wat die Jumbo doet, is juridisch helemaal niet correct.

john devries
door john devries Oct 9, 2024 om 12:51
231 Antwoorden / Vragen

@Mabelle

Op grond van welke wetgeving dan? Jumbo mag haar in winkel regels opstellen. Het was slimmer om inname van statiegeld te beperken tot € 10 om lange wahttijden voor klanten tegen te gaan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 19:16
1876 Antwoorden / 32 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 8, 2024 om 19:01
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Dimitri,

Ik heb over deze kwestie (problemen bij het inleveren van je statiegeld-flessen) al eerder een topic geopend, klik op de volgende link:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/kunnen-de-lege-flessen-automaten-de-toestroom-niet-aan?id=607626

Di
door Dimitri21081982 Oct 8, 2024 om 19:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel

ne
door neodutchio Oct 8, 2024 om 20:24
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Uren leesvoer voor TS, maar wat heeft uw zoektocht naar kapotte inlevermachines te maken met het niet willen of kunnen uitbetalen van statiegeldbonnen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 8, 2024 om 22:41
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik heb al eerder "aan de bel getrokken" over deze serieuze kwestie.

Ik geloof niet , dat de inlevermachines kapot zijn, maar dat de supermarkten (met name in de Randstad) het aanbod van lege flessen niet aankunnen.

Nu komt Jumbo met een maatregel, die niet mag : dus overheid grijp in.

ne
door neodutchio Oct 9, 2024 om 08:04
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat hier niet om uw zoektocht naar kapotte machines, het gaat om contant uitbetalen van statiegeld. En niet Jumbo kwam met een maatregel, diverse lokale supermarkten hebben maatregelen moeten nemen. Simpelweg omdat er te weinig cash geld in voorraad is of omdat supermarkteigenaren klaar zijn met het gedonder rondom het statiegeld.
Ik ben wel eens benieuwd hoe u zou reageren als u verplicht werd om iets te gaan doen, op een manier wat niet werkt, met een werkwijze waar u niet achterstaat en waarvoor u verantwoordelijk gehouden word als het fout loopt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 00:20
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik ben van mening, dat de flessen-automaten niet defect zijn , maar uitgezet worden door de supermarkten.

Supermarkten mogen geen eisen stellen aan mensen, die lege flessen willen inleveren, lees de volgende link goed door :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 07:50
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik een mening geef moet ik een heel epistel schrijven voor u, en u gooit er gewoon ononderbouwd een mening in? Geeft u nog antwoord op mijn laatste stelling?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 12:25
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Bent u het met mij eens, dat het huidige statiegeld-systeem niet goed werkt?

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 17:05
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Vertel, wat werkt er niet goed aan het systeem dan?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 19:18
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Het systeem is overbelast door een tekort aan statiegeldflessen-automaten.

Met name in de Randstad.

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 21:13
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Dat is uw mening, kunt u dat ook onderbouwen? In uw eigen topic heb ik aangetoond dat op de plek waar u steeds een kapotte automaat vond er steeds zeker 5 direct in de buurt waren. Dus hoezo te kort?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2024 om 13:02
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Uw zoektocht klopte niet.

De link heb ik al genoeg gegeven.

ne
door neodutchio Oct 11, 2024 om 13:26
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het klopte wel degelijk dat er op veel van uw plekken er meerdere inleverpunten bij elkaar zaten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 11, 2024 om 14:08
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik klaagde niet zomaar natuurlijk.

Maar weer ontopic:

Uw stelling, dat Jumbo rapers mag weren , klopt dus niet

ne
door neodutchio Oct 11, 2024 om 16:01
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Goh, is het dan toch off-topic wat u inbrengt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2024 om 00:58
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Uw stelling, dat Jumbo rapers mag weren klopt dus niet. Daarover gaat dit topic en over niets anders.

ne
door neodutchio Oct 12, 2024 om 08:45
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Als er structureel overlast is van een situatie, dan moet daar op ingegrepen worden. Als u als normale kopende klant blijft klagen dat de inlevermachines kapot zijn, dan moet je niet klagen bij de supermarkteigenaar, maar bij de veroorzaker.
Over 1 of 2 lege flesjes van een toerist die weer naar huis gaat en zijn paar cent wil terughebben zal niemand moeilijk doen. Maar als iemand meer dan 67 flesjes en blikjes (dat is slechts €10,- statiegeld) wil inleveren, dan is het niet vreemd dat daar lastig over gedaan word. Dat valt buiten normaal gedrag. Een supermarkt is geen dumpplaats, maar een winkel waar je voedingsmiddelen kan kopen. Normaal gedrag is dat je daar je boodschappen doet en daarbij je normaal verbruik leeggoed weer inlevert.

Net zo goed dat Jumbo (en andere supers) groepen scholieren, rugtassen en zwervers weren, mogen ze ook bezoekers weren die niet in hun klantenstam passen. Oftewel rapers met vuilniszakken vol flesjes en blikjes.
De regels die statiegeld Nederland oplegd zijn geen wettelijke regels. En net zo goed dat regels in een consumentenovereenkomst vernietigbaar zijn is dat in dit geval ook zo. Daarbij heeft de consument geen overeenkomst met statiegeldnederland, maar met de winkel waar het gekocht is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2024 om 12:20
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Uw bovenstaande stelling klopt toch echt niet.

Lees even de volgende link goed door :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 12, 2024 om 13:17
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Hou nu eens op met elke keer diezelfde nietszeggende link neer te zetten. In dat geval gaat het om een supermarkt die simpelweg teweinig cashgeld in huis heeft. En wat ze niet hebben kunnen ze ook niet uitgeven. Als u een fles azijn uit de folder wilt hebben en de persoon voor u heeft net het hele schap leeggekocht, gaat u dan ook droeftoeteren met de folder in de hand dat ze dat moeten hebben?
Je moet nu eenmaal schipperen in het leven. Is er een stroomstoring, gaat de deur op slot. Ondanks dat op internet staat dat je open bent. Als u uw brommertje in Florida had willen voltanken kwam u ook van een koude kermis thuis. Krijgt de postbezorger die een pakje voor u bij heeft een aanrijding, dan word het ook later.

Niets gaat feilloos. Maar als de mensheid niet eens kan accepteren dat er wel eens iets anders gaat dan verwacht en daar niet op kan anticiperen, dan is het droef gestelt.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2024 om 14:34
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Het is geen "nietszeggende link", maar het zijn de regels.

Begint u nu de waarheid te zien, dat Jumbo van iedereen de statiegeldflessen moet innemen ?

ne
door neodutchio Oct 12, 2024 om 15:24
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Dus een supermarkt met teweinig cashgeld zijn alle regels?
En neen, niets moet. Waarschijnlijk bent u zo'n klant die gaat zeuren bij de kassa met uw lege flessen als de automaat kapot is en eist dat de cassiere het inneemt. Er zijn uitzonderingen genoeg waarbij lege flessen niet ingeleverd kunnen of hoeven te worden of wanneer er niet terugbetaald hoeft of kan worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2024 om 20:28
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Houdt het alstublieft ontopic : Mag een supermarkt rapers weren ?

Nee is het antwoord.

ne
door neodutchio Oct 12, 2024 om 20:52
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het zal schelen als u zou leren lezen. Dan hoef ik niet steeds hetzelfde antwoord neer te zetten. Als u zo graag ontopic wil blijven, hou dan eens op met elke keer die nietszeggende link neer te plempen en hou u dan ook bij het topic. Namelijk of er paal en perk gestelt mag worden aan het uit te betalen bedrag aan statiegeld bonnen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 12, 2024 om 21:41
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

U probeert het topic te veranderen.

Het gaat over of een supermarkt rapers mag weren.

En u onderbouwt niet waarom u onderstaande link "nietszeggend" vindt....:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 13, 2024 om 08:32
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom gooit u steeds een link er in waar het gaat om een supermarkt met te weinig cash geld? Wat heeft dat, om te beginnen, al te maken met rapers? En de vraag van TS is om de supermarkt mag weigeren meer dan €10 uit te betalen.
U bent diegene die er een eigen draai aan geeft.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2024 om 11:36
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

De vraag was :

Mag een supermarkt rapers weren ?

Nee : is en blijft het juiste antwoord.

In de link kunt u lezen wat de regels zijn.

ne
door neodutchio Oct 13, 2024 om 12:14
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Kunt u even TS quoten uit het OT waar de vraag staat of rapers geweerd mogen worden. Zelfs na 4 keer lezen zie ik het niet staan hoor.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2024 om 13:23
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

De supermarkt weigerde de opgespaarde  ingeleverde statiegeldflessen uit te betalen.

De vraag was of dit mag.

Het antwoord is : nee

Het staat in de onderstaande link , die u "nietszeggend" vindt , waarom precies vindt u dat ? :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 13, 2024 om 14:24
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe vaak moet ik dat nog uitleggen?
Probeert u het eens uit te leggen: als een supermarkt niet genoeg cash geld in kas heeft, hoe kunnen ze dan terugbetalen?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2024 om 15:21
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Dat is niet ontopic.

Maar om deze vraag te beantwoorden: het enige wat de supermarkt dan kan doen , is de flessen-automaat uitzetten.

Dit kost natuurlijk klanten, die elders hun statiegeld flessen willen inleveren.

De overheid moet gewoon ingrijpen en zoeken naar andere oplossingen.

Ik denk aan bijvoorbeeld het ombouwen van banken: zij hebben veel cash geld.

ne
door neodutchio Oct 13, 2024 om 22:34
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Nu moet u eens een keuze gaan maken, gaan we het hebben over het OT dat er geen cash geld terug gegeven word, of moet het gaan over de link die u al weet ik hoe vaak hebt neergezet? U weet wel, die link waarin staat dat die specifieke Jumbo tijdelijk geen cashgeld kon terug geven omdat ze teweinig is kas hadden.
Waarom zouden de automaten uitgezet moeten worden als er teweinig cashgeld is? De meeste klanten van een supermarkt komen om iets te kopen. Die wisselen dus meteen hun legeflessenbon in als ze moeten afrekenen. En als ze de automaat gaan uitzetten staat er in no time iemand die als Amsterdammer geboren is foto's te maken.

Hebben banken veel cash geld? Geen idee of u deze eeuw nog wel eens bij een bankkantoor bent geweest, maar daar hebben ze echt geen cash geld hoor. Hooguit heeft Geldmaat iets in hun apparaten zitten, maar dan houdt het ook op. En hoe ziet u het dan voor u? Lege flessen inleveren in die paar bankkantoren die er nog zijn? En wat moeten die bankmedewerkers dan met al die vieze flessen en blikjes? Apart transport die dat dan weer komt ophalen? En die mensen rijden gratis?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 00:24
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Banken kunnen best worden omgebouwd hiervoor maar dat is offtopic.

Ziet u nu de waarheid in , dat supermarkten alle statiegeldflessen moeten accepteren?

En lees alstublieft de volgende link niet selectief: er staat in dat Jumbo alle statiegeldflessen moet accepteren.....:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 14, 2024 om 07:55
5260 Antwoorden / 12 Vragen

En daar is de link weer. Geen idee wie er hier een discussie voert over dat er geen flessen geaccepteerd zouden worden, of is dat weer iets nieuws dat u inbrengt? Volgens mij heeft TS toch gewoon de flessen kunnen inleveren. En ook in uw link konden de flessen gewoon ingeleverd worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 10:39
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

TS klaagt dat Jumbo € 20,- aan statiegeld niet wilt uitbetalen omdat er geen aankoop in de winkel werd gedaan.

Mag dit vraagt TS ?

Het antwoord is : nee.

In de link staat waarom .

ne
door neodutchio Oct 14, 2024 om 12:27
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig, we zijn weer ontopic.
De theorie is helder, dan nu de praktijk. Hoe kan je geld terugbetalen dat niet in de kassa zit?
U blijft vasthouden aan door derden opgelegde regels die in een andere tijd gemaakt zijn. Regels waarbij ik al eerder gezegd heb dat ik twijfel over de juridische haalbaarheid in deze tijd.

Het vraagstuk zou moeten zijn of je een verplicht inleverpunt (supermarkten boven de 200m2 moeten een innamepunt hebben) ook kunt verplichten tot het doen van handelingen die niet tot hun werkzaamheden behoren. En als ze daar toe verplicht worden, wie is dan verantwoordelijk voor die extra kosten?

Naast het juridische vraagstuk heb je simpelweg de praktijk waardoor je niet altijd kunt doen wat je opgelegd is. Een automaat in storing, geen geld in kas, een stroomstoring. Redenen waardoor je dus al van de opgelegde regels en verplichtingen moet afwijken. Immers, zonder stroom kan je niets innemen. En dan zouden ze dat wel verplicht zijn?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 12:32
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

U komt weer met een heel verhaal...

Begrijpt u dat Jumbo zich aan de regels moet houden?

Graag ontopic blijven alstublieft.

ne
door neodutchio Oct 14, 2024 om 13:06
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is niet ontopic aan mijn verhaal? Wat snapt u niet aan mijn verhaal?

Hoe kan een inzamelpunt zich aan opgelegde regels houden als het in bepaalde situaties niet haalbaar is?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 19:46
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

U haalt er onnodig vanalles bij en dat is Off Topic.

TS klaagt, dat Jumbo € 20-- statiegeld niet wilt uitbetalen.

TS vraagt of dat mag.

Het antwoord is : nee.

In de link staat de uitleg erover.

ne
door neodutchio Oct 14, 2024 om 20:23
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Geef nu eens antwoord op de vraag hoe je cash geld kan uitgeven als je dat niet in kas hebt?
U doet mij denken aan een douanier op Schiphol:
Douanier: Dag meneer de reiziger, ik zou graag uw koffer controleren.
Reiziger: Ja maar ik reis zonder koffer
Douanier: Dan kan wel zijn, maar ik moet uw koffer controleren
Reiziger: Maar ik heb geen koffer bij mij
Douanier: Dat kan wel wezen, maar in mijn werkbeschrijving staat dat ik koffers van reizigers moet controleren.
Reiziger: Maar ik heb geen koffer
Douanier: En toch moet ik die controleren.

Mijn antwoord hoeft niet in uw straatje te hoeven passen. Maar het zou wel schelen als u iets verder zou kijken dan enkel uw eigen starre gedachte.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 21:05
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

U blijft Off Topic gaan met uw reacties.

Het juiste antwoord blijft : nee.

In de volgende link staat uitleg erover :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 14, 2024 om 23:35
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zou zeggen, gezien uw starre houding, neem het op voor TS en draag het risico voor een rechtszaak. Laat u even weten wanneer de zitting is?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 15, 2024 om 00:05
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Er is geen afwijkend antwoord in dit topic mogelijk.

PS : even Off Topic over uw opmerkingen : er is mij vaker gezegd, dat ik een goede advocaat had kunnen zijn geweest
 : helaas koos ik destijds voor het Atheneum in plaats voor het Gymnasium, waar ik na 5 jaren geen zin meer in had.....

ne
door neodutchio Oct 15, 2024 om 09:50
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Zoals ik zei, u lijkt op die douanier. Vooral niet naar de praktijk kijken en uitgaan van niet werkbare regels die hoogstwaarschijnlijk nietig verklaard kunnen worden.

Ja
door JannyBoe Oct 15, 2024 om 11:14
584 Antwoorden / Vragen

Bij de regels blijven is een stuk productiever in een discussie op één consumentenforum dan met allerlei karikaturale bedachte scenario's zaken uit het verband te trekken naar een conclusie die neerkomt op 'het hoort niet' en het is 'niet normaal' waarbij sneren naar een opponent de discussie alleen maar vertroebelt.

ne
door neodutchio Oct 15, 2024 om 12:42
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het is geen bedacht scenario, het komt uit de link zelf.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 15, 2024 om 12:58
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Janny Boe,

Dank voor uw reactie.

U bent 1 van de meest wijze en fatsoenlijke deelnemers op dit forum.

Ik ga niet meer reageren op de vreemde antwoorden van Neodutchio in dit topic.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 16, 2024 om 09:45
222 Antwoorden / Vragen

Mijn hemel amsterdammer. Blijf je door gaan. Je wil duidelijk het punt niet begrijpen. Bijzonder hoe kortzichtig jij kan zijn. Het is alsof je tegen een muur praat.

Ja
door JannyBoe Oct 16, 2024 om 19:30
584 Antwoorden / Vragen

Het zal u vast niet ontgaan zijn @OZYMANDIAS dat er twee bijdragers
zijn die hiet de boventoon voeren.

Nu pikt u er een van de twee uit en die verwijt u een muur.
Dat is een stellingname richting slechts één bijdrager en niet fair, het is uw eenzijdige mening.

Waarmee u de discussie overigens weer oprakelt.
Wat ik nu ook weer doe ;)

gerbera
door gerbera - Oct 8, 2024 om 21:51
7478 Antwoorden / 14 Vragen

Hier bij de Vomar staan 2 inleverkasten die nagenoeg de gehele dag bezet worden door zgn blik en flesjes rapers. Denk dat er weinig of geen blikjes of flesjes bij zitten waarvan de Vomar statigeld heeft ingehouden. Dit zal bij betreffende Jumbo hetzelfde zijn en dan kan  ik mij voorstellen dat men die regeling heeft getroffen. Overigens wordt er hier nu regelmatig toezicht gehouden en worden de personen met de "blauwe" vuilniszakken verwijderd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 8, 2024 om 22:47
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Hier in Amsterdam loopt het uit de hand.

Veel toeristen weten niet , dat er statiegeld zit op kleine flesjes en gooien ze gewoon weg in openbare afvalbakken.

Ik zie zelfs mensen graaien in afvalbakken buiten bioscopen.

Overigens betwijfel ik of supermarkten wel bevoegd zijn om mensen te weren met vuilniszakken met statiegeldflessen.

De rijen zijn soms zo lang, dat ik een keer een vuilniszak kreeg met statiegeldflessen van iemand , die geen geduld meer had....had ik toch weer wat gratis boodschappen erbij....;<))

ne
door neodutchio Oct 9, 2024 om 08:06
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Een supermarkt mag iedereen weren. Een eigenaar mag zelf bepalen wie wel of niet welkom is. Net zo goed dat ze scholieren met schooltassen weren.

Wat ik werkelijk niet snap is dat u aan de ene kant klaagt over de problemen met statiegeld, maar dat u aan de andere kant het wil blijven faciliteren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 12:26
1876 Antwoorden / 32 Vragen
ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 17:07
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Leuk dat die link weet ik hoe vaak voorbij komt, maar wat verandert dat aan het feit dat een bepaalde groep mensen het verpesten?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 19:11
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

U noemt het woord "verpesten"....

Maar het systeem faalt.

Vandaag reisde ik met de trein : ik zag mannen met vuilniszakken de afvalbakken plunderen....

gerbera
door gerbera Oct 10, 2024 om 21:58
7478 Antwoorden / 14 Vragen

@GA Gaan we nu onder mijn  reactie een discusie voeren die niets met mijn schrijven te maken heeft.

rj
door rjw Oct 12, 2024 om 21:37
3387 Antwoorden / 5 Vragen

Flesjesrapers hebben natuurlijk net zo veel rechten als anderen om flesjes in te leveren. Geen wet die voorschriften dat alleen de oorspronkelijke koper de flesjes en blikjes mag inleveren. Als zal ik er geeneens meer van opkijken dat er in regeltjesland Nederland zo'n onwerkbare verplichting wordt opgelegd. Alles is immers met regels op te lossen.... [/S]

Jo
door JohnnyH - Oct 9, 2024 om 12:10
30 Antwoorden / Vragen

Fijnnis het misschien niet dat de automaten druk in gebruik zijn.
Maar statiegeld is statiegeld en dan heb je net zo goed recht er op om hetnuitbte betalen.
Rapers ruimen toch maar netjes de troep op die andere maken.

ne
door neodutchio Oct 9, 2024 om 12:26
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Maar diezelfde rapers zorgen ook voor rijen bij inleverpunten, zorgen voor storingen en zorgen voor te weinig cash aan de kassa. En wie zijn daar de dupe van?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 19:21
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Uw woorden betekenen toch, dat het lege flessen-systeem faalt op dit moment?

Of geeft u de schuld aan de rapers?

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 21:16
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Met het systeem is niets mis.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 00:42
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Als er niets mis was met het systeem, dan zou er niet weer een topic over worden gestart....

Lees nou even de volgende link goed door en dan beseft u dat het systeem faalt....:

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

Franske1958
door Franske1958 - Oct 9, 2024 om 12:26
460 Antwoorden / 3 Vragen

De oplossing is erg simpel.  Als dat schermpje op die inleverautomaat een bedrag aan geeft van net iets minder als
10 Euro, druk op uitbetalen.  Nu komt er een bonnetje uit van net onder de 10 Euro.  Stop de volgende lading blikjes
in die machine en druk weer op uitbetalen net onder de 10 Euro.en ga zo door totdat alle blikjes zij  ingeleverd.
lever briefje 1 af bij de kassa en krijg Uw 9 Euro en nog wat contant. Ga vervolgens weer teug de winkel in en
lever briefje 2  in tegen contant geld,  etc etc net zolang totdat alles is ingeleverd.

ne
door neodutchio Oct 9, 2024 om 12:27
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Of totdat het geld op is en je nog met lege handen staat.

john devries
door john devries Oct 9, 2024 om 12:57
231 Antwoorden / Vragen

Tot ze je een winkelverbod geven .

Mabelle
door Mabelle - Oct 9, 2024 om 12:51
639 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind dit eigenlijk wel wat voor een Kassa uitzending. Wat Jumbo doet, mag gewoon niet, hoe begrijpelijk misschien ook zo'n maatregel is. Kans is ook aanwezig dat steeds meer supermarkten dit gaan doen. Vandaar dat het me wel wat lijkt voor een uitzending.

Heb je een vraag over de tv-uitzending? Of heb je een klacht of tip? Mail dan naar kassa@bnnvara.nl

john devries
door john devries Oct 9, 2024 om 13:02
231 Antwoorden / Vragen

Zinloos jij ben thuis de baas en Jumbo bepaald de regels is baas in haar winkels. Dat doen ze goed ,want iedere keer een half voor statiegeld automaat staan te wachten kost klanten.

ne
door neodutchio Oct 9, 2024 om 13:08
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het is niet Jumbo geweest, het is een franchise van Jumbo geweest. Net zo goed dat er meer op zichzelfstaande supermarkten geweest zijn die al dan niet tijdelijk om verschillende redenen dit hebben ingevoerd.

Mabelle
door Mabelle Oct 9, 2024 om 13:27
639 Antwoorden / 1 Vragen

De super vaart onder de vlag van Jumbo. Het is de politiek die deze maatregel wilde, dus aan overeengekomen afspraken hebben zij zich te houden. Als iedere supermarkt dit geintje gaat flikken (ook al is het te begrijpen) dan is het einde zoek.
Ik sta nooit een half uur voor een automaat te wachten, hooguit 5 minuten. Anyway, ik heb dit item toch maar even naar de redactie gestuurd. Of het interessant genoeg is, bepalen zij vanzelfsprekend. Voor mij is het klaar zo.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 12:28
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Voor het eerst ben ik het eens met Mabelle.

Ik heb al eerder aan de bel getrokken over deze kwestie:

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/winkels-webshops/kunnen-de-lege-flessen-automaten-de-toestroom-niet-aan?id=607626

Edouardus
door Edouardus - Oct 9, 2024 om 13:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk mag dat niet!
Hanteren ze omgedraaid deze regel ook als je een paar blikjes koopt?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 9, 2024 om 14:36
16987 Antwoorden / 202 Vragen

U kreeg al een verwijzing dat het niet mag volgens gemaakte afspraken. Er zal dus al wel actie zijn oindernomen  https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet  dat een JUMBO filiaal betreft. Het is echter m.i. niet geheel onlogisch dat men dat vraagt. Vragen mag, 'moeten'mag hoe dan ook niet!

Leg dus een klacht neer als ook al aangegeven door 1PAUL.

ro
door ronny530 - Oct 9, 2024 om 14:44
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Jumbo mag zelf de huisregels bepalen omdat supermarkten niet tot de openbare gebouwen behoren.
Daarbij voldoet de Jumbo wel aan de inname verplichting maar mag de manier van uitbetalen zelf bepalen.
Met deze maatregel voorkomt de Jumbo oneigenlijk gebruik van de statiegeld automaat want die is voor klanten die boodschappen gaan doen bedoeld en niet voor blikjes en flesjes verzamelaars die geen boodschappen doen.
Voor klanten van de Jumbo een zeer goede huisregel want zo'n verzamelaar houdt voor zeer lange tijd de statiegeld automaat bezet en dat zorgt voor lange wachttijden en een lange wachtrij wat de nodige irritatie op of zelfs tot in een andere supermarkt de boodschappen gaan doen.
Blijkbaar levert u zelf geen blikjes en flesjes in en ervaart de irritatie die andere klanten wel ervaren niet u zou dat proefondervindelijk wel eens kunnen gaan doen en als u dan achter een blikjes en flesjes verzamelaar staat dan zou u willen dat die huisregel er was want u bent zo een dik kwartier verder en met wat pech gaat de statiegeldautomaat nog in storing ook want echt betrouwbaar zijn die ondingen ook niet.

Di
door Dimitri21081982 Oct 9, 2024 om 16:21
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is niet helemaal juist. Statiegeld inleveren is een service die de Jumbo aanbied. Deze service is niet van Jumbo, Aan deze service zijn niet de richtlijnen van de jumbo maar landelijke richtlijnen van toepassing. Zo is er ook geen landelijke richtlijn voor hoeveel flessen je mag inleveren en hoelang de rij mag zijn.

Dus de regels die een winkel eraan stelt zijn te betwisten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 9, 2024 om 17:25
2280 Antwoorden / Vragen

Precies, onzin. Ook Jumbo, maar wellicht is het een of andere franchiser die schijt heeft aan de afspraken, moet zich gewoon houden aan de.landelijke afspraken over de inname van leeggoed en het uitbetalen van dat statiegeld.

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 07:53
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Statiegeld inleveren is niet iets dat Jumbo aanbied, maar wat ze opgelegd is. En dat met een verplichte werkwijze die niet werkt. En juist door het in stand houden van deze problematische werkwijze blijven winkeliers tegen problemen aanlopen.
En het is echt niet alleen deze Jumbo franchiser, door het hele land zijn er al veel meer zelfstandige supermarkten geweest die een halt hebben willen toeroepen tegen dit systeem.

Ozymandias
door Ozymandias Oct 10, 2024 om 12:36
222 Antwoorden / Vragen

Juist. Het is een onwerkbare oplossing voor een probleem. De winkels kunnen het niet aan, normale klanten zijn er de dupe van, het straatbeeld is er niet beter op geworden met mensen die in vuilnisbakken zitten te graven.

marijke77
door marijke77 - Oct 9, 2024 om 16:05
164 Antwoorden / 3 Vragen

Nee dat mag niet, je mag zelfs inleveren zonder te kopen.

ne
door neodutchio Oct 12, 2024 om 13:18
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het mag, maar het moet ook kunnen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 00:40
1876 Antwoorden / 32 Vragen
marijke77
door marijke77 - Oct 9, 2024 om 16:11
164 Antwoorden / 3 Vragen

DEN HAAG - Wie zijn lege flessen en blikjes inlevert bij de statiegeldautomaat, kan overal in Nederland zijn bonnetje inleveren voor contant geld. Behalve bij een Jumbo in Den Haag. Daar waren klanten verplicht het geld aan boodschappen uit te geven. Maar dat mag helemaal niet, zegt de organisatie die het statiegeld in Nederland regelt.

Re
door Reinier182 - Oct 9, 2024 om 18:26
246 Antwoorden / Vragen

Dit mag gewoon niet. Pure diefstal om mensen te dwingen boodschappen te doen in de Jumbo. Cashgeld heeft Jumbo genoeg om dit op te vangen. Niet goed praten dat supermarkten geld stelen door te dwingen. Dit gebeurt steeds met alles en kan gewoon niet. Wij hebben niet om statiegeld gevraagd. Ze gaan maar klagen bij de overheid.

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 07:54
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft Jumbo genoeg cashgeld? Heeft u ooit wel eens in een winkel of supermarkt gewerkt? Enig idee wat het kost om voldoende cashgeld in kas te hebben?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 12:31
1876 Antwoorden / 32 Vragen
Ozymandias
door Ozymandias Oct 10, 2024 om 12:38
222 Antwoorden / Vragen

Amsterdammer, je negeert de realiteit door het zelfde riedeltje te herkauwen. Al zij er honderd wetten, de supermarkt is niet tegen deze handelswijze opgewassen.

En zijn stelling is gewoon 100% correct. Nergens heeft hij het over de legaliteit. Hij benoemt gewoon het praktische probleem.

Ja
door JannyBoe Oct 10, 2024 om 13:50
584 Antwoorden / Vragen

De vraagsteller is wel degelijk op zoek naar een antwoord over de legaliteit en vraagt daar ook concreet naar: 'Maar ik ben helaas niet thuis in juridische dingen vandaar dat ik dacht ik vraag het hier' (8 oktober 19:09).

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 17:12
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Geboren Amsterdammer snapt zelf niet hoe hij zichzelf tegenspreekt. Klagen over dat inleverpunten niet werken, maar wel aanmoedigen dat iedereen zijn vuilniszak vol gevonden flesjes moet kunnen inleveren. Dat hierdoor zijn eigen probleem veroorzaakt word snapt hij niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 19:24
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

U geeft de rapers de schuld.

Maar het systeem faalt.

Misschien moeten de banken statiegeldflessen-automaten gaan beheren?

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 21:26
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Daar hebben we onmogelijke ideeen weer. Natuurlijk ligt het aan de rapers. Een normaal boodschappendoende persoon heeft niet zoveel flessen dat er een file ontstaat. Vieze prullenbakblikjes geeft dan weer wel voor problemen.
Statiegeld is bedoeld om de gekochte flesjes en blikjes weer in te leveren. Niet om er een handel van te maken. Daar is het systeem inderdaad niet op ingericht.

En voor wat betreft kleingeld, per rolletje kleingeld moet een suptermarkt betalen. Ook moeten ze betalen voor het bezorgen van het geld. Elke cassierewissel wil zeggen opmaken van die kassalade. Extra tijd voor al het kleingeld tellen.

Ja
door JannyBoe Oct 11, 2024 om 10:17
584 Antwoorden / Vragen

Er is helemaal geen sprake van tegenspreken @NEODUTCHIO: @GA kan klagen over over niet werkende inleverpunten én aanmoedigen dat iedereen zijn statiegeld in moet kunnen leveren, hoe veel of weinig ook.
Dat is geen tegenstelling, die kwesties zijn allebei valide.

Inleveren van statiegeld is inleveren van statiegeld.
U maakt er 'handel' van.
Maar dat doet niet niet terzake.
Dat is een waardeoordeel alsof een zak vol flessen/blikjes niet in de haak/de bedoeling zo zijn.

Integendeel zelfs, mensen die al 'rapend' statiegeld inleveren omdat anderen daar geen tijd voor hebben of te beroerd voor zijn hebben juist een hele nuttige functie namelijk het verminderen van zwerfvuil en het stimuleren van recycling.
De capaciteit van inleveren moet aangepast worden aan het succes van de recente statiegeld-maatregelen zoals @GA aangeeft.

ne
door neodutchio Oct 12, 2024 om 08:52
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Om aan €10,- statiegeld te komen moet je 67 flesjes en blikjes inleveren. In welke normale situatie heb je zoveel flesjes en blikjes? Waarom zou je de capaciteit moeten aanpassen omdat er filevorming ontstaat door afwijkend gedrag? Als iedereen gewoon zijn statiegeld inlevert wanneer die in een supermarkt komt is er niets aan de hand. Het komt gespreid binnen, de supermarkt kan alles rustig verwerken en de klanten kunnen gewoon blijven brengen.

Ja
door JannyBoe Oct 12, 2024 om 12:02
584 Antwoorden / Vragen

Het is geen kewestie van wat u 'normaal' of 'afwijkend' vindt @NEODUTCHIO. Dan zit je weer in de waardeoordelen.

De overheid wil meer afval recyclen en heeft statiegeld geïntroduceerd op producten waar voorheen geen statiegeld op zat.
Er wordt veel meer ingeleverd dan voorheen. Het streven is dat daar nog een flinke hap bovenopkomt, richting 90%.
'Sinds juni 2021 zijn er al 4.070.109.266 flessen en flesjes ingeleverd. En sinds april 2023 al 1.973.899.553 blikjes' (Bron)

Onderdeel van de strategie is tevens het verhogen van inleverpunten. En dat is ook gewoonweg praktisch noodzakelijk gezien van het succes.

ne
door neodutchio Oct 12, 2024 om 13:23
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Dat er meer word ingeleverd is totaal het probleem niet. Elk inleverpunt is ingesteld op een vollume per uur. Door de automaat en in de zakken om terug te sturen. Zo lang er normale hoeveelheden binnenkomen is er niets aan de hand. Het gaat pas mis als er meer binnenkomt als de band achter de automaat aan kan. Of als er smerige gevonden blikjes in de automaat gestopt worden zodat deze in storing gaat.

Ja
door JannyBoe Oct 13, 2024 om 08:09
584 Antwoorden / Vragen

De vraagsteller heeft inmiddels ruim voldoende antwoord gehad op de vraag.
En daar gaat het om.

Re
door Reinier182 Oct 13, 2024 om 20:11
246 Antwoorden / Vragen

Als supermarkten dit niet aankunnen moeten ze klagen bij de overheid. Ze hebben cashgeld genoeg als ze willen maar het beleid is weinig cashgeld hebben in de kassa.

ne
door neodutchio Oct 13, 2024 om 22:38
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het hebben van cash geld is duur. Ten eerste het bestellen al. Je betaald voor transport en een toeslag per rolletje. Vroeger betaalde veel mensen cash waardoor je kon spelen met de munten. Nu word er veel meer gepint waardoor je afhankelijk bent van die enkeling die nog cash geld heeft.
Elke euro die in de kassalade zit staat niet op de bank en kunnen geen salarissen, huur en inkoop van betaald worden. Het is dood geld wat geld kost.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 00:37
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

U haalt er van alles bij, maar lees nou eens de volgende link goed door :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

Re
door Reinier182 Oct 14, 2024 om 12:42
246 Antwoorden / Vragen

Ja is dat een probleem van de klanten dat cashgeld duur is? Wat ik zeg klaag bij banken en overheid als tarieven te hoog zijn en speel de problemen niet naar de klanten. Worden eerst gedwongen tot pinnen en dan klagen geen cashgeld. Dit probleem mogen ze zelf oplossen niet de klanten.

ne
door neodutchio Oct 14, 2024 om 20:28
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Op wiens bordje komt het dure wisseleld? Niet op het bordje bij diegene die het veroorzaken.

Re
door Reinier182 Oct 15, 2024 om 10:30
246 Antwoorden / Vragen

Nee wie veroorzaken het dure wisselgeld? Niet de klanten maar de banken vragen hoge tarieven? Moeten klanten er onder lijden of moeten de supermarkten en winkeliers gaan protesteren bij de banken en overheid over deze tarieven? Doen of supermarkten slachtoffer zijn in dit probleem slaat nergens op. Jij wil voor alles de klanten laten opdraaien maar wie steunde het digitaal betalen de supermarkten en winkeliers. Oplossen waar het probleem veroorzaakt wordt zou ik zeggen?

ne
door neodutchio Oct 15, 2024 om 15:16
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Ook al zou het tegen kostprijs gaan, een rolletje kleingeld kost geld. Een geldtransport laten rijden kost ook gewoon geld. En cashgeld in de kassa is dood geld aangezien dat niet gebruikt kan worden om wie dan ook van te betalen.

En ja, de gewone klant lijdt hieronder aangezien zij de rekening krijgen voor zaken die door derden veroorzaakt worden.

*€20 statiegeld is 133 blikjes. Gevolg, eerder kans op storing en extra onderhoud. Naast dat de gewone klant langer moet wachten dan normaal of gewenst;
*Extra personeel nodig om de band achter de machine leeg te maken en meer om verzendklaar te maken;
*Cassiere die geen betalende klant kan helpen, maar doodliggend duur ingekochte cashgeld moet uitgeven.

Zo'n persoon kosten dus alleen maar geld op vele fronten. Heb je teveel van dergelijke "klanten" achter elkaar, dan kom je eens op teweinig geld uit. En als je geen geld hebt om uit te betalen, dan kan de verouderde regel wel leuk zijn, maar wat er niet is kan je niet weggegeven.

Re
door Reinier182 Oct 16, 2024 om 09:06
246 Antwoorden / Vragen

Dat hoort erbij als je een supermarkt hebt komen deze kosten erbij. De winsten zijn hoog genoeg dus wat is het probleem. Jou denkwijze.

th
door thieu - Oct 9, 2024 om 21:11
150 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de Jumbo (en bij veel andere supers) staat bij de flessenautomaat een container waar je als gift aan een goed doel kassabonnen in kunt doen. Wordt toch lastig als zo'n goed doel daar alleen boodschappen van kan doen.
Daarom denk ik ook dat het een noodmaatregel is omdat er door de vele pinbetalingen steeds minder geld in de kassa zit. Een oplossing zou kunnen zijn dat het mogelijk wordt geld via de pin terug te storten (Retourpinnen). Bij veel winkels kan dat al.
De statiegeldrapers doen overigens prima werk door de zooi op te ruimen die mensen achterlaten die te beroerd zijn een flesje in te leveren.

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 07:55
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Het goede doel krijgt echt niet cash uitbetaald hoor. Dat word per periode overgemaakt per bank.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 10, 2024 om 19:25
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Misschien kunnen de banken deze taak overnemen?: zo komt er ook weer meer cash geld in omloop.

ne
door neodutchio Oct 10, 2024 om 21:28
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Tuurlijk, in elke supermarkt een bankkantoor. En dan op elke locatie lekker veel kleingeld. Maar ja, waar komt al dat geld vandaan, al dat personeel, beveiliging, enz.

Thijs12
door Thijs12 Oct 10, 2024 om 21:45
613 Antwoorden / Vragen

Hier in het dorp zijn geen banken meer, wel 7 supermarkten . Dus moeten we de lege flessen naar de stad brengen? Bij de plus een bordje wij kunnen geen contant geld uitgeven bij pinnen. Nog maar een geldmaat in het dorp die meestal leeg of kapot is na de explosies waardoor de banken gesloten zijn. Veel winkels, apothekers, gemeente parkeerautomaten en de bus en trein met alleen pinbetalingen. De Turkse kapper en de Vietnamese nagelbewerkster willen alleen maar cash.

cl
door clearmaker - Oct 10, 2024 om 22:00
14 Antwoorden / Vragen

Statiegeld Nederland heeft eerder in soortgelijk geval aangegeven dat dit niet mag, als men dat meld KAN statiegeld Nederland betreffend bedrijf aanmelden als overtreding en een sanctie op laten leggen.

Mabelle
door Mabelle - Oct 13, 2024 om 12:13
639 Antwoorden / 1 Vragen

@redactie, willen jullie ajb een einde maken aan het eindeloze gezever tussen 2 forum gebruikers? 100x hetzelfde zeggen heeft geen enkele meerwaarde. Bovendien is de vraag wel voldoende beantwoord.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2024 om 13:26
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Mabelle,

Het gaat om de volgende link, die Neodutchio "nietszeggend " vindt zonder het te onderbouwen :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 13, 2024 om 14:25
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Beste "ik blijf het maar maar herhalen" Amsterdammer, ik heb het al weet ik hoe vaak uitgelegd. U hoeft mijn uitleg niet te accepteren, maar stel niet steeds dezelfde nutteloze vraag met elke keer dezelfde nutteloze link.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 13, 2024 om 15:24
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik mag u op uw foute antwoord van dit topic wijzen.

Leg eens nou aan ons uit waaronder u de link met uitleg over de regels van het inleveren van statiegeldflessen "nutteloos" vindt :

https://www.omroepwest.nl/nieuws/4825047/geen-cash-voor-je-statiegeld-wat-haagse-supermarkt-doet-mag-helemaal-niet

ne
door neodutchio Oct 13, 2024 om 22:48
5260 Antwoorden / 12 Vragen

Wilt u mij geen woorden in de mond leggen. Nergens zeg ik dat de regels omtrent inleveren van statiegeldflessen nutteloos is. Uw link is nutteloos aangezien het niets zegt over regeltjes. Het gaat er in dat geval om dat een supermarkt niet genoeg cash in huis had om iedereen contact uit te betalen. Maar ja, als ik aan u vraag hoe je iets zou moeten uitbetalen als je geen cash hebt noemt u het off-topic. Als u met een lege portemonnee zonder pinpas aan een kassa staat krijgt u ook geen spullen mee. Hoe simpel wou u het hebben.

En uiteraard mag u mij wijzen op foute antwoorden, maar doe dat dan onderbouwd. En dat laat u. U blijft maar hangen in 1 link die niets zegt. Alle weerleggingen ten spijt, u houdt zich vast aan een supermarkt die iets moet wat tijdelijk niet kan. Weerleggingen die u niet leest aangezien u telkens weer dezelfde vraag stelt.
Dus doe mij en, zoals u ziet, andere forumleden een plezier, lees alles rustig eens na en stop met steeds dezelfde vraag te stellen die al weet ik hoe vaak beantwoord is. En ook al passen die antwoorden niet in uw straatje, dan nog hebt u een antwoord.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 00:31
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

U leest de link selectief.

Ziet u nu de waarheid in ?

Een supermarkt is verplicht om alle statiegeldflessen te accepteren, die mensen willen inleveren.

U wilt de link gewoon niet accepteren omdat u de waarheid niet accepteert.

Lees dus nog eens goed de link goed door.

ne
door neodutchio Oct 14, 2024 om 07:48
5260 Antwoorden / 12 Vragen

En we draaien weer een andere kant op. Nu gaat het ineens om de verplichting om statiegeldflessen te accepteren. Waar leest u in uw link dat dat filiaal weigert om flessen in te nemen? En waar zegt TS dat de inname geweigerd werd?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Oct 14, 2024 om 10:43
1876 Antwoorden / 32 Vragen

Geachte Neodutchio,

TS klaagt, dat Jumbo € 20,- statiegeld niet wilt uitbetalen omdat er geen aankoop in de winkel wordt gedaan.

TS vraagt of dit mag.

Het antwoord is : nee.

In de link staat waarom.

Mabelle
door Mabelle - Oct 15, 2024 om 15:17
639 Antwoorden / 1 Vragen

De inwoners van Oekraïne en Gaza kunnen, dankzij de uitgebreide discussie tussen 2 gebruikers, in ieder geval lezen dat we hier in Nederland ook gigantische problemen hebben.