jo
door jonniecadksjc Nov 16, 2018 om 18:22
Winkels & webshops

Pakket kwam niet aan, aansprakelijkheid naar ons volgens webshop

Hallo,

Vraagje, mijn zoon van 17 jaar heeft een paar weken geleden een modelbus (twv 150 euro) bij modelbus.nl gekocht, helaas niet aangekomen, postnl geeft aan dat het kwijt is geraakt en dat ik contact oet opnemen met de webshop (modelbus.nl) deze geven aan niet aansprakelijk te zijn door te zeggen op hun site;Let op: Raakt uw pakket onderweg zoek dan zijn wij daarvoor niet aansprakelijk. Alleen bij Pakket Zeker heeft u recht op een verzekerde som van in beginsel € 500,--  Tijdens het afrekenen kunt u uw keuze van eventueel verzending incl. verzekering aangeven. Is dit inderdaad zo? ik lees paar artikelen maar zie overal dat de webshop wel aansprakelijk is.

alvast bedankt voor de moeite!

6748 16 Rapporteer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Nov 16, 2018 om 18:40
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat klopt niet. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de levering en kan daar op deze manier niet onderuit komen. Zij moeten het vervolgens maar regelen met PostNL.

Lijkt me een mooi gevalletje voor de belbus.

tijger1
door tijger1 - Nov 16, 2018 om 18:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Nov 16, 2018 om 18:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Weer eens een (flut) webshop die de regeltjes niet kent. Zoals al gezegd, de shop is aansprakelijk.

Ze zijn aangesloten bij Webwinkelkeur, klik op de link https://www.webwinkelkeur.nl/leden/Modelbusnl_1204749.html en klik daar op "Problemen met deze webwinkel?" Open een verschil.

jo
door jonniecadksjc Nov 16, 2018 om 19:07
Antwoorden / 2 Vragen

Hallo NETFLIXFAN,

Bedankt voor je reactie en je linkje, ga ik zeker doen!

hutch
door hutch Nov 16, 2018 om 20:00
4515 Antwoorden / 29 Vragen

+ 10

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Nov 16, 2018 om 18:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vraag me wel af waar dan die zogenaamde strenge controle uit bestaat door Webwinkelkeur. Ik vermoed dat ze bedoelen of het contributiegeld op tijd wordt betaald.
Ik stuur dit topic even naar ze door, misschien kunnen zij me opheldering geven over die 'controle'.

Van webwinkelkeur.nl:

Gecontroleerd door ons

Voordat webwinkels lid kunnen worden van WebwinkelKeur worden ze aan een strenge controle onderworpen. We controleren daarbij of het bedrijf echt bestaat, of men aan wettelijke eisen voldoet en of alle benodigde bedrijfsinformatie eenvoudig vindbaar is op de webwinkel.

lo
door lovewinnie - Nov 16, 2018 om 19:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Bedrijf is verantwoordelijk.
Er is een maar.
Is er een optie verzekerd verzenden of basis verzenden in het keuze menu en u kiest bewust voor niet verzekerd bijv ivm de kosten dat kan het zomaar zijn dat bedrijf indd niet verantwoordelijk is.
Dit ook wanneer bedrijf zegt we versturen met postnl en u vraagt bijv versturen met  dhl.

Is er maar een optie, namelijk standaard verzenden dan is bedrijf verantwoordelijk

jo
door jonniecadksjc Nov 16, 2018 om 19:07
Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Love,

Mijn zoon heeft voor postnl onverzekerd gekozen inderdaad door de kosten (er bestaat op die site, dl met en zonder verzekering en postnl met en zonder verzekering).

Bedankt voor je reactie

tijger1
door tijger1 Nov 16, 2018 om 19:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als een klant kan kiezen uit verschillende manieren van verzenden, blijft de aansprakelijkheid van de shop in stand.

Behalve in het geval dat de shop een bepaalde manier van verzenden heeft en de klant heel iets anders wil, dan is de klant aansprakelijk.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 16, 2018 om 19:14
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Nog eens een contactformulier er aan wagen?
https://www.modelbus.nl/contactformulier-modelbus

Cookies
door Cookies - Nov 16, 2018 om 19:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Graag gedaan en succes.

Ik heb inmiddels Webwinkelkeur gevraagd hier te reageren o.a. op mijn vraag hoe die 'strenge controle' dan wel plaats vindt. Modelbus.nl voldoet namelijk helemaal niet aan de wettelijke eisen.

DOOR JONNIECADKSJC 16 NOV. 2018 OM 19:07
ANTWOORDEN / 2 VRAGEN

Hallo NETFLIXFAN,

Bedankt voor je reactie en je linkje, ga ik zeker doen!

marita5
door marita5 - Nov 16, 2018 om 19:57
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JonnieCadksjc ,

Lees deze informatie eens door , de webwinkel is verantwoordelijk .

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/andere-onderwerpen/post-pakketdienst/pakket-zoek-geraakt

Dien ook een klacht in bij consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-consuwijzer

hutch
door hutch - Nov 16, 2018 om 19:58
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Modelbus.nl:

"Wij verschuilen ons niet achter fakenamen op..........." Op zich netjes, maar erg amateuristisch om dit te noemen op de site.

"Voor schade tijdens het transport zijn wij niet aansprakelijk, maar proberen het voor u op te lossen. Wij adviseren u het pakket met een Extra Zeker dekking te laten versturen."  en  "Raakt uw pakket onderweg zoek dan zijn wij daarvoor niet aansprakelijk."  Complete onzin. De klant hoeft helemaal niets extra te betalen. De verkoper is verantwoordelijk en aansprakelijk tot aan de aflevering.

"Dimako Trading h/o Modelbus.nl is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door opzet of daarmee gelijk te stellen bewuste roekeloosheid van niet-leidinggevend personeel." Ehhhh, pardon? Dus als dit bedrijf niet-leidinggevend personeel in dienst heeft (wat meestal het geval is, anders hoeft er ook geen 'leiding' gegeven te worden), kunnen zij doen wat ze willen op kosten van de klant?? Wat een onzin!

Wat ook heel vreemd is, is dat er bij een geschil naar de Nederlandse rechter wordt verzwezen, terwijl zij lid zijn van Webwinkelkeur.......

Dus TS (zijn zoon) heeft gewoon recht op het bestelde artikel of geld terug.

panter22
door panter22 - Nov 16, 2018 om 20:01
6599 Antwoorden / Vragen

Een webshop moet er voor zorgen dat het pakket de klant bereikt, tenzij jde klant een vervoerder kiest, die de webshop niet aanbiedt.
De mogelijkheden van verzending op de site worden aangeboden door PostNL  en DHL aan de webshop.
De webshop moet er een keus uit maken, hoe de modelbussen verzonden worden, niet de klant.
De klant maakt het niet uit hoe de webshop de spullen verzendt, als het maar heel aankomt.

Uit de algemene voorwaarden:
2.3  Aan de leveringsplicht van Dimako Trading h/o Modelbus.nl zal, behoudens tegenbewijs, zijn voldaan zodra de door Dimako Trading h/o Modelbus.nl geleverde zaken een keer aan de afnemer zijn aangeboden. Bij bezorging aan huis strekt het rapport van de vervoerder, inhoudende de weigering van acceptatie, tot volledig bewijs van het aanbod tot levering.
https://www.modelbus.nl/algemene-voorwaarden

Het pakket is zoekgeraakt bij PostNL en niet aangekomen bij je zoon,Het is duidelijk dat Modelbus.nl niet aan zijn leveringsplicht heeft voldaan. Nergens in de algemene voorwaarden staat trouwens dat de klant verantwoordelijk is voor de verzending door Modelbus.nl.
Als je kijkt dat vanaf €150 gratis verzending is, moet je ook nog een keus maken voor gratis standaard verzending of gratis verzekerde verzending. Dat kan toch helemaal niet.

jo
door jonniecadksjc Nov 16, 2018 om 21:36
Antwoorden / 2 Vragen

Staat inderdaad niet bij de algeme voorwaarde, wel als je naar het kopje leveringen gaat en daar leest wat er dtaat.

jo
door jonniecadksjc Nov 16, 2018 om 21:37
Antwoorden / 2 Vragen

En nog excuses voor de onduidelijkheid, het was 145,99 om precies te zijn en net (dus) te weinig voor gratis levering.

panter22
door panter22 Nov 17, 2018 om 09:11
6599 Antwoorden / Vragen

Dat  je verzendkosten moet betalen, dat is geen probleem. .
De webshop is verantwoordelijk voor de verzending. Dus de webshop moet een keuze maken of het pakket verzekerd verzonden wordt of niet.
Dus contact opnemen met Webwinkelkeur, die bemiddelt bij geschillen.

mo
door mof - Nov 19, 2018 om 14:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Daar hebben ze geen gelijk. U heeft bij modelbus besteld. Zij moeten leveren, hoe ze dat doen is hun verantwoordelijkheid. Uiteindelijk zijn zij het die de kpn of een andere pakketdienst inhuren. Zijhebben met de leverdienst een overeenkomst, niet u. U heeft een overeenkomst met modelbus. Die moeten ze nakomen.

anduril
door anduril - Nov 19, 2018 om 14:46
167 Antwoorden / 1 Vragen

PostNL is weer eens iets 'kwijt'.  Dan kun je er van uit gaan dat het bij PostNL GESTOLEN is.  Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker.  Als PostNL daar niets aan doet, dan is PostNL mede verantwoordelijk en mede schuldig.

pino123
door pino123 Nov 19, 2018 om 16:26
2763 Antwoorden / 14 Vragen

PostNL is aansprakelijk, alleen moet de verstuurder dat gaan regelen

hutch
door hutch Nov 19, 2018 om 20:19
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Anduril, een kleine aanvulling: er wordt bij PostNL, zeer hoogstwaarschijnlijk door sommige personeelsleden, al vele jaren gestolen als de raven. PostNL doet hier zo goed als niets aan. De verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid ligt echter volledig bij de webshop.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Nov 19, 2018 om 15:00
3160 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, zij zijn verantwoordelijk tot u het pakket heeft ontvangen, welke voorwaarden ze ook hebben de wet gaat hier altijd boven...

Topantwoord

audb
door audb - Nov 19, 2018 om 15:02
1668 Antwoorden / 5 Vragen

https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu

Niet de klant mogen ze opzadelen maar ze zijn zelf verandwoordelijk ook al zetten ze het in hun algemene voorwaarden de wet gaat boven alles.

Gewoon de koop ontbinden op grond van niet geleverde goederen.

PAs als de klant de goederen in ontvangst kan nemen is deze ook de eigenaar van de goederen tot dan is de verkoper verandwoordelijk.

Dit laatste geldt ook voor partuculieren.

Topantwoord

sa
door sariah - Nov 19, 2018 om 15:24
34 Antwoorden / 3 Vragen

Het is correct dat de webwinkelier verantwoordelijk is. Ik heb zelf ook een webshop en daarbij heb ik alles uitgezocht wat er bij komt bij het runnen van een webshop. Je kunt het beste in eerste instantie de verkoper verwijzen naar zijn verantwoordelijkheid via  het bericht van webwinkelkeur en de wet die hierin is vastgelegd.

Tevens vraag ik mij af waarom een verkoper dit in zijn voorwaarden neerzet. Het is namelijk zo dat als je zakelijk een pakket verstuurd , je kunt kiezen voor verzekerd verzenden tot een x bedrag. Ik heb 1 keer een beschadigde zending gehad, waarbij ik als webshophouder dus moest bemiddelen.

Ik ben verantwoordelijk voor hoe het pakket wordt verzonden.

Meestal is het zo dat wanneer PostNL je wel in het gelijk stelt dat je dan een bepaald percentage retour ontvangt, dus wat dat aangaande is het risico voor de verkopende partij ook beperkter.
Daarom is de tip aan webshophouders om altijd alles uit te zoeken en sowieso van alles een foto te maken als je verzend, want PostNL wil er altijd onder vandaan komen. Als er ook maar 1 soort foto ontbreekt is het kansloos om de klacht bij postnl te zetten.

De tip aan u is, laat u zich niet zomaar aan de kant zetten. Er zijn genoeg artikelen op google te vinden die de rechten van de consument uitleggen. Daarmee zou ik u het bedrijf mee om de oren slaan.

Mocht u er dan niet uitkomen dan kunt u stichting webwinkelkeur inschakelen.

Overigens wordt je niet zomaar goedgekeurd door Webwinkelkeur, maar wanneer je door de selectie heen komt is dat natuurlijk ook een moment opname.

Een webwinkel kan uiteraard ook achteraf zijn voorwaarden hebben aangepast.

Topantwoord

ha
door hayke50 - Nov 19, 2018 om 21:21
10 Antwoorden / 0 Vragen

Dit staat er niets voor niets in lijkt mij dit ruikt ergens na. Na mijn mening geen zaken mee doen.Let op: Raakt uw pakket onderweg zoek dan zijn wij daarvoor niet aansprakelijk. Alleen bij Pakket Zeker heeft u recht op een verzekerde som van in beginsel € 500,--  Tijdens het afrekenen kunt u uw keuze van eventueel verzending incl. verzekering aangeven. Is dit inderdaad zo? ik lees paar artikelen maar zie overal dat de webshop wel aansprakelijk is.