Ta
door Tanja Brakels Nov 18, 2023 om 21:12
Winkels & webshops

Publiek voor schut gezet als vermeende winkeldief bij Poiesz Supermarkt

Op maandag 16 oktober j.l was ik rond 16:45 bij Poiesz in Duinterpen Sneek. Ik was daar met mijn 2 kinderen. Ondertussen wordt ik gebeld door mijn man die moest overwerken. Tijdens dat gesprek blijkt mijn dochter (4 jaar) een pakje Bifi- worstjes stiekem in mijn schoudertas te stoppen, die ze eerder van mij moest terug leggen. Ik was aan het bellen en het was druk in de winkel, dus niks in de gaten :(
Wie dat wel in de gaten hadden waren de vakkenvullende pubers op dat moment, die door hun oortje aan al het personeel doorgeven dat ik een winkeldief ben. Ze hadden me, blijkt achteraf, allemaal op de korrel. Gingen het gangpad blokkeren en keken me vreemd aan.
Eenmaal bij de kassa stoof de 'leidinggevende' van dat moment zijn kantoor uit. Het stoom kwam nog net niet uit zijn oren.. hij had te horen gekregen dat mijn dochter iets in mijn tas had gestopt en of ik dat even wilde afrekenen. Ik dacht: Wat??? Dus ik maak mijn tas open en ja hoor daar zitten die worstjes in! Ik had net voor €30,- afgerekend. Hij keek mij kwaad aan en bleef maar herhalen dat ik moest afrekenen.
Op zo'n tijdstip is het druk in de winkel en ik voelde iedereen mij aanstaren. Ik schaamde me kapot...  Ik zei dat ik de worstjes niet hoefde maar ik kreeg nog een preek erachteraan.
Dit is niet de manier, zelf heb ik ook bijna 20 jaar in de detailhandel gewerkt en dit is erg onprofessioneel 'aangepakt'
De jonge knaap dacht mij even in de kraag te vatten en heeft mij onterecht publiek voor joker gezet ten overstaan van een hoop klanten.

Wat dacht je? Dat ik mijn dochter van 4 de instructie geef om stiekem dingen in mijn tas te stoppen ofzo?? Belachelijk! Je had me even apart kunnen aanspreken, op een normale manier.

Volgende dag heb ik de klantenservice gebeld en die zou een melding neerleggen. Ik heb gevraagd teruggebeld te worden door de Echte bedrijfsleider van het filiaal en niet zijn hulpje. De mevrouw vertelde dat haar dochter ook wel eens zoiets had gedaan en er een alarm was afgegaan. Ze zei ja dan schaam je je kapot. Ik antwoordde: maar toen bent u toch ook niet publiekelijk voor schut gezet?? Het klopt gewoon niet.

Ik ben inderdaad 1x terug gebeld, niet door de bedrijfsleider maar door die jongen... Hij wilde het even hebben over het 'akkefietje' van laatst... Goh ik voel niet echt dat hij begrijpt wat voor impact dit op mij heeft gehad op dat moment. Het paste me niet want ik was aan het werk dus hij zou de volgende dag weer contact opnemen. Nu een maand later nog geen verdere reactie en sindsdien ben ik samen met vele anderen daar nooit meer geweest.

Dit siert jullie winkel totaal niet!

3853 13 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Nov 18, 2023 om 22:06
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik feitelijk naar uw situatie aldaar kijk zijn er aan aantal punten helder. U heeft uw dochter verboden de bifi worstjes mee te nemen, die ze tijdens uw gesprek aan de telefoon stiekem in uw tas heeft gestopt, en dàt is gezien door een winkel medewerker (om nu te schrijven "vakkenvullende pubers" op een openbaar forum siert u overigens niet) die wat hij/zij zag heeft gemeld aan zijn leidinggevende. Met een confrontatie bij de kassa. Ik vermoed dat u daar ook ook meer aandacht gevraagd zou kunnen hebben door uw spraak/gedrag.
Dat u verder geen actie meer hoort/merkt ligt aan het feit (vermoed ik) dat dit soort zaken vaker gebeuren per dag/week/maand. Voor u was het de eerste en de laatste keer, voor de winkelmedewerkers was het één van de keren dat dit gebeurd. Laat het rusten en winkel elders of weer bij deze super, maar ga dan alleen en zonder kinderen, zodat u nergens op betrapt kan worden (tenzij u een winkelverbod heeft gehad).

To
door Ton Remkes Nov 28, 2023 om 19:58
Antwoorden / Vragen

Hoezo deze puber verdedigen. Hij/zij wist precies wat hij/zij deed. Hij/zij had ook kunnen zeggen "mevrouw weet u dat uw dochtertje iets in uw tas heeft gedaan. En dan de bewuste (wat mij betreft onbeschofte) actie van de bedrijfsleider om mevrouw bij de kassa te confronteren slaat totaal nergens op.

sw
door swat1500 - Nov 19, 2023 om 06:58
3781 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is nu uw vraag?

Franske1958
door Franske1958 - Nov 19, 2023 om 08:01
426 Antwoorden / 2 Vragen

"Wat dacht je? Dat ik mijn dochter van 4 de instructie geef om stiekem dingen in mijn tas te stoppen ofzo?"
Er zijn genoeg mensen die dit wel doen op deze manier om op deze manier onder diefstal uit te komen.

ro
door ronny530 - Nov 19, 2023 om 08:12
2780 Antwoorden / 41 Vragen

U ontkent niet dat uw dochter het worstje in uw tas heeft gestopt, dat wordt door het personeel gezien en vervolgens wordt u er nadat u afgerekend had er terecht op aangesproken.
In feite is er dan sprake van diefstal en dient u alsnog het worstje af te rekenen omdat u voor de daden van uw dochter verantwoordelijk bent.
Het teruggeven van dat worstje is geen optie meer daar bent u inmmiddels achtergekomen en had u dit akkefietje kunnen voorkomen door het worstje te betalen en uw dochter later op haar gedrag aan te spreken.
Ik begrijp best dat zo'n confrontatie met het winkelpersoneel ingrijpend is maar ook dat het winkelpersoneel wel in moet grijpen als er diefstal is gepleegd.
Wat u steekt is dat nadat u zelf aangegeven heeft geen tijd voor een telefonisch gesprek te hebben niet meer teruggebeld bent en daarmee uw kans om uitleg heeft vergooid m.a.w. het akkefietje is voor de medewerker afgedaan.

Gr
door Grunn1 - Nov 19, 2023 om 08:27
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Beter op je dochter letten in de winkel en minder aandacht aan de telefoon geven. En ja het is gewoon diefstal en u bent verantwoordelijk voor wat je dochter doet. Eigen schuld dus. Je bentniet voor schut gezet maar  je hebt jezelf voor schut gezet.
Helaas zie je het steeds meer en meer ouders die kinderen meenemen boodschappen doen maar zelf te druk zijn met andere zaken dan hun eigen kinderen in de gaten houden, verantwoordelijkheid heet zoiets.

newmikey
door newmikey - Nov 19, 2023 om 09:46
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Dit siert jullie winkel totaal niet! "
Wij zijn hier geen winkel maar een forum.

"Wie dat wel in de gaten hadden waren de vakkenvullende pubers op dat moment"
Wat een ronduit onbeschofte omschrijving. Zonder die vakkenvullers kon u niet eens uw boodschapjes doen.

"die door hun oortje aan al het personeel doorgeven dat ik een winkeldief ben. Ze hadden me, blijkt achteraf, allemaal op de korrel. Gingen het gangpad blokkeren en keken me vreemd aan."
Ze deden dus gewoon hun werk? En u vond dat vervelend? Hadden de vakkenvullers u dan maar moeten aanspreken? Wat wilt u nu met deze toon en opstelling?

"Publiek voor schut gezet als vermeende winkeldief"
Nee, u bent gewoon aangesproken en verzocht het gestolen produkt af te rekenen. Dat dit uberhaupt nodig was lijkt te zijn omdat u weerwoord gaf "zei dat ik de worstjes niet hoefde" dus was het terecht dat de manager "bleef maar herhalen dat ik moest afrekenen"

"Het paste me niet want ik was aan het werk dus hij zou de volgende dag weer contact opnemen."
Dus u werd op uw wenken bediend maar het schikte u niet zo? Wie denkt u eigenlijk wel dat u bent?

Wat een kansloos verhaal en arrogante opstelling. We zijn hier een forum en geen winkel maar ik zou blij zijn als ik u in mijn winkel niet hoefde toe te laten met uw tokkiegedrag.

Analoog
door Analoog - Nov 19, 2023 om 09:51
137 Antwoorden / Vragen

Je weet zelf ook dat personeel tegenwoordig extra moet opletten omdat er voor een vermogen wordt gejat en ik snap u frustratie dan ook maar deels, want zonder u tekort te doen, u deed het uiteindelijk ook en dan is het u 4 jarige dochter in dit geval, waar u verantwoordelijk voor bent en of de winkelier het top heeft aangepakt, tja kun je over twisten, maar denk er eens aan wat hij wekelijks kwijt raakt.....

Iv
door Ivo W - Nov 19, 2023 om 12:31
729 Antwoorden / Vragen

U heeft nog geluk dat u het gestolen product zonder tussenkomst van de politie mocht afrekenen.

Als de manager niet had geloofd dat het per ongeluk was gebeurt of als u in de winkel nog meer stampij had gemaakt en de politie erbij was gehaald, dan had u nu een mooie officiële aantekening gehad én €181,- boete moeten betalen bovenop de kostprijs van het gestolen product.

De vakkenvullers hebben duidelijk hun werk goed gedaan. Ze zien iets verdwijnen in een tas waar dat product waarschijnlijk niet afgerekend gaat worden en geven dat door. Natuurlijk wordt u dan vervolgens goed in de gaten gehouden of er niet nog meer producten "verdwijnen" zonder de bedoeling om deze af te rekenen bij het verlaten van de winkel en natuurlijk wordt u vervolgens na het afrekenen gecontroleerd.

En bij die controle bleken de vakkenvullers het dus volledig correct gezien te hebben: u had iets bij u wat uit de winkel afkomstig was en wat niet was afgerekend. En of dat nu per ongeluk is of niet, juridisch gezien is dat gewoon diefstal waaraan u zich schuldig heeft gemaakt.

Helaas hebben supermarkten hier wekelijks, en waarschijnlijk dagelijks, mee te maken. En zal het grootste deel van de mensen die betrapt worden zeggen dat het per ongeluk is gebeurd. Voor zo'n excuus is de supermarktmanager dan ook terecht niet heel gevoelig. U heeft het product meegenomen tot voorbij de kassa's en dus gestolen. Punt. En dan komt u er héél goed mee weg dat er verder geen gevolgen aan zitten nadat u het product alsnog heeft afgerekend.

tenormin
door tenormin Nov 19, 2023 om 14:14
16830 Antwoorden / 108 Vragen

Tegenwoordig hoeven supermarkten geen politie over kleine diefstallen meer in te schakelen. Als men wil maar de Supermarkt zelf een boete opleggen, uiteraard tot aan een bepaalde hoogte, en ontzegging van een jaar om in de winkel te mogen komen. De politie is tegenwoordig veel te onder bezet om dat te doen.

rj
door rjw - Nov 19, 2023 om 21:05
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Het was vast een heel belangrijk telefoongesprek waardoor je je dochtertje in een hele drukke winkel niet in de gaten kon houden. Gelukkig heeft ze alleen maar wat worstjes in he tas gedaan. Het had veel erger kunnen zijn.

Bo
door Bobot - Nov 19, 2023 om 22:00
28 Antwoorden / 2 Vragen

Tja, ook wanneer er geen opzet in het spel was, is er wel sprake van diefstal - die kon gebeuren door uw fout en u bent daar dan ook aansprakelijk voor. De winkel is coulant geweest door het bij een waarschuwing te laten.

Ik heb zo'n idee dat u er een beter gevoel aan over gehouden had als u uw fout had toegegeven en de winkel dankbaar was geweest voor de coulance.

Ej
door Ejelle - Nov 28, 2023 om 16:30
1 Antwoorden / Vragen

Even reageren op reacties van [edit-red.]die elkaar wel maar wat na lijken te bouwen in etter-reacties.
Het soort van reacties van mensen die bijvoorbeeld zeggen ,,je moet je fiets maar goed op slot zetten'' en anders
niet janken over fietsendiefstal. Laf volk.....die nooit ergens voor strijden.

Mevrouw die topic opende had een onderbouwd verhaal. Als je goed leest, niet iemand die steel-intenties had/heeft.

Mensen die afgaan op tekst 'vakkenvullende pubers' moeten eens mailen naar supermarkten dat zulke medewerk(sters
meteen veel hogere lonen moeten krijgen.

Even een woord over mega-supermarkten die zelf crimineel zijn. Ik ga niet twintig voorbeelden noemen omdat dit teveel
off-topic zou zijn.

Deze mevrouw verdient rechtzetting en voor 50 euro aan boodschappen aan huis geleverd.

Iv
door Ivo W Nov 28, 2023 om 20:26
729 Antwoorden / Vragen

Nou nou, zo kan ie wel weer.

Waar het om draait zijn de simpele feiten. Er is een product meegenomen de winkel uit zonder te betalen. Dat is diefstal. En dat mag niet.
En dingen doen die niet mogen, hebben nu eenmaal gevolgen. Ook als die dingen per ongeluk zijn gebeurd. Dat hoort een volwassen vrouw te weten. Vervolgens duizendmaal excuses te maken voor het gedrag van haar kind én het feit dat ze dat niet opgemerkt had om daarna vol schuldgevoel het product te betalen.

En de lonen voor supermarktmedewerkers zijn, in elk geval wettelijk gezien, niet te laag. De lonen van vakkenvullers liggen iets boven minimum(jeugd)loon. Dat u het minimum(jeugd)loon kennelijk te laag vindt, maakt het niet crimineel dat supermarkten een salaris betalen dat iets boven het minimumloon ligt.

Voor deze mevrouw valt niets recht te zetten. Met het tegenhouden van mevrouw bij de uitgang van de winkel, haar aanspreken op haar (onbewuste) diefstal en haar het product alsnog te laten betalen zonder verdere gevolgen is de zaak op een prima wijze afgehandeld. Het hat ook €181,- extra kosten en/of een aantekening bij de politie kunnen opleveren wanneer het personeel van de supermarkt uitging van opzet.

Ej
door Ejelle Dec 2, 2023 om 19:11
1 Antwoorden / Vragen

edit bijdrage vanwege toon - redactie

Iv
door Ivo W Dec 3, 2023 om 10:58
729 Antwoorden / Vragen

De harde feiten zijn

- dat mevrouw een product uit de supermarkt in haar handtas had.
- medewerkers gezien hebben dat dit in de handtas gestopt werd (in plaats van gewoon in het mandje/winkelwagentje).
- mevrouw bij het afrekenen het product wat in de handtas zat niet betaald heeft
- mevrouw de winkel wilde verlaten zonder dat het product betaald was.

Wie vind dat kinderen zo 'lastig' zijn, dan is dat des te meer reden om ze op een drukke plaats goed in de gaten te houden. En niet uitgebreid te gaan telefoneren zonder kennelijk oog te hebben voor het kind wat onder de verantwoordelijkheid valt.
Dit voorval heeft mijns inziens juist heel veel te maken met de opvoeding van het kind. Ten eerste doordat er tijdens het telefoongesprek kennelijk te weinig aandacht was voor het kind, waardoor het kind ongemerkt iets in de tas kon stoppen.
Ten tweede omdat vervolgens de ouder niet de verantwoordelijkheid wil nemen voor het voorval door zonder veel morren het product te betalen.

Daarnaast vind ik het uitgebreid voeren van een telefoongesprek in een drukke supermarkt ook als er geen kinderen onder de verantwoordelijkheid van de bellende volwassene vallen al niet echt getuigen van goed sociaal gedrag.

Ej
door Ejelle Dec 4, 2023 om 19:32
1 Antwoorden / Vragen

Ga weg joh met je harde feiten. Je was er niet eens bij.

Ik weet wel genoeg aan de hand van jouw zin; ,,Daarnaast vind ik het uitgebreid voeren van een telefoongesprek in een drukke supermarkt ook als er geen
kinderen onder de verantwoordelijkheid van de bellende volwassene vallen al niet echt getuigen van goed sociaal gedrag''.

In de supermarkt zonder telefoon wel sociaal mogen doen, maar aan de telefoon niet ofzo?

Iv
door Ivo W Dec 5, 2023 om 17:37
729 Antwoorden / Vragen

Die feiten komen gewoon uit het eerste bericht van dit draadje, wat geplaatst is door het 'slachtoffer' zelf.
Misschien dat ook even lezen?

En nee, ook zonder telefoon is de supermarkt geen geschikte plek om uitgebreid te socializen. Behalve in de koffie-hoek zoals je die in grotere supermarkten vaak vindt.
In het gangpad van een supermarkt socializen betekent namelijk meestal dat je voor andere klanten in de weg staat.

Ej
door Ejelle Dec 10, 2023 om 11:38
1 Antwoorden / Vragen

Je snapt er [edit red.]van waarom deze mevrouw het topic opende.
Het gaat duidelijk om 'geen bewuste diefstal', en hoe dat afgehandeld werd. Dat kon wel anders.
Vooral als er een kind bij is.
Het gaat om niet als dievegge te worden bestempeld omdat mensen vaak mogen vingerwijzen
en tot bepaalde negatieve eigen-conclusies komen om iemand verder zwart proberen te maken.
Je wilt bijvoorbeeld niet onterecht als steeldief bestempeld worden.

Misschien was deze gebeurtenis wel een voordelige kans voor een echte winkeldief 'om langs te lopen'.
Stel je het gewoon eens voor.

Wat is het verschil tussen uitgebreid en minimaal soosjeleizen dan? Mag dat alleen bij
aangewezen koffiehoekjes?, wat soms halve afzonderlijke horeca is in grote supermarkten.
Klanten die in de weg staan? Wanneer dat dan? Als je dat zo ervaart heb je wel heel veel ongeduld,
of durf je klanten bijvoorbeeld niet te vragen of ze even aan de kant willen gaan.

sira
door sira Dec 10, 2023 om 14:14
2341 Antwoorden / 24 Vragen

Ejelle ga s.v.p. ergens anders je ongenoegen uiten. De enige die probeert te deugen ben je zelf.

Als iemand kinderen heeft, moet hij/zij daar zelf op letten en niet een ander.

Ik moest even nadenken wat soosjeleizen was. Het is in ieder geval geen nieuwe spelling, maar een foutieve spelling. De juiste spelling is socializen.

ir
door ireneemma - Nov 29, 2023 om 11:08
4 Antwoorden / 0 Vragen

Telefoneren met kinderen in een supermarkt....niet heel erg slim.

Ozymandias
door Ozymandias Dec 5, 2023 om 19:40
167 Antwoorden / Vragen

Het lijkt er meer op dat je je zelf voor schut hebt gezet door zwaar overttrokken te reageren in plaats van je verantwoordelijkheid te nemen.

john devries
door john devries - Nov 29, 2023 om 11:32
218 Antwoorden / Vragen

Mooi eenzijdig verhaal over een winkeldiefstal .Wat moeten we er mee ? Je hebt zelf  bijna 20 jaar in de detailhandel gewerkt , dan ken je alle smoesjes toch ook en heeft personeel goed gehandeld toch?