EA
door EACH1984 Feb 1, 2023 om 15:29
Winkels & webshops

Retour

Goedemiddag allen, 
ik heb een vraag, vorig jaar maart heb ik een uitlaat besteld voor mijn scooter, ik had deze gemonteerd maar sommige bevestigingspunten kwamen niet overeen (ik had de scooter al gestart) Ik had deze retour gestuurd omdat hij dus niet paste, deze wilde ze niet retour nemen omdat er roet in de filter zat, dus ik wilde de uitlaat retour naar mij thuis,  ik moest toen verzendkosten betalen om hem weer terug thuis te krijgen. ik heb nu pas 10 maanden later gereageerd dat ik hem terug wil en de kosten wil betalen, (ik weet het, 10 maanden later is wel erg laat) maar nu zegt de webshop hem niet meer te hebben (ze hebben hem vernietigd) Mijn Vraag: Hoe lang moet een (web)shop een artikel bewaren van een klant voordat ze deze mogen verkopen/vernietigen? en heb ik nog ergens recht op?

651 9 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Feb 1, 2023 om 15:31
1068 Antwoorden / 2 Vragen
11

sorry hoor, 10 maanden en u denkt nog ergens recht op te hebben. De verkoper is geen bureau van bewaring.

rj
door rjw - Feb 1, 2023 om 15:33
2885 Antwoorden / 5 Vragen
0

Alleen Malle Pietje liet rommel zo lang in z'n opslag liggen. Als iemand zo lang niets van zich laat horen zou ik er ook van uit gaan dat het weg mag. De fundamentalisten hier zullen wel weer met wetsartikelen komen waar de winkelier het had moeten bewaren maar die mensen leven vaak in een parallel universum.

sira
door sira - Feb 1, 2023 om 15:36
1706 Antwoorden / 24 Vragen
1

ik had de scooter al gestart) Ik had deze retour gestuurd omdat hij dus niet paste, deze wilde ze niet retour nemen omdat er roet in de filter zat,
Logisch, u zag voor het starten al dat hij niet paste.

dus ik wilde de uitlaat retour naar mij thuis,  ik moest toen verzendkosten betalen om hem weer terug thuis te krijgen
Ook logisch, die kosten hoeft het bedrijf niet op zich te nemen.

ik heb nu pas 10 maanden later gereageerd dat ik hem terug wil en de kosten wil betalen, maar nu zegt de webshop hem niet meer te hebben
Ook logisch, ik zou na 10 maanden ook denken "die komt niet meer". Het bedrijf is geen opslag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2023 om 15:38
16469 Antwoorden / 202 Vragen
0

Dat is een lastige zaajk omdat dat m.i., wel als ontvreemding en zelfs gezien kan worden dus diefstal. Bij melden aan de politie dat wel kan zal men daar waarschijnlijk geen prioritet aangegevn of stellen dat het een civieloe kwestie is.  Melden bioHeef u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. U kunt uiteraard op basis van civiel juridischge mogelijkheden de webshop hierop aanspreken en schadevergoeding/loosstelling vorderen omdat hier sprake is van in ieder velal onrechtmatig handelen https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel162html en kunt u hier een voorbeeldbrief vonden: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/  En Voor juridisch advies kunt u zich ook nog wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Nu is het wel in uw nadeel dat u eerst na 10 maanden heeft gereageerd maar dat wil m.i. nog niet zeggen dat men het dan maar zo kan wegdoen. Men weet dat u er voor heeft betaald!

ju
door juliomariner Feb 1, 2023 om 16:45
1068 Antwoorden / 2 Vragen

Ok, maar hoe lang zou de verkoper het artikel in uw ogen dan moeten bewaren?

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 1, 2023 om 16:59
16469 Antwoorden / 202 Vragen

De verkoper had de koper moieten informeren aangezien er betaald is. En uiteindelijk is het een rechter die m.b.t. dit soort zaken een beslissung zal nemen. Ik ben geen rechter, ik oordeel op basis van mij het mij in deze bekende . Zie o.a. dit https://www.wetrecht.nl/eigendom/ en dit is ook 'aardige'info:  ForumGeneral chat - openbare foraPersoonlijke financiën, studie en loopbaanBewaarplicht andermans eigendommen. Welk termijn? waarin o.a. het aspect van vooraf informeren: 'hoe lang bewaar ik het' wordt gednoemd (zorgplicht?)

ne
door neodutchio - Feb 1, 2023 om 16:30
4809 Antwoorden / 12 Vragen
0

Ik meen mij te herinneren dat een winkel vanaf 2 maanden bewaargeld mag vragen. Geen idee hoe duur die uitlaat was, maar het kan zijn dat de winkelier meer rekent dan de waarde.

Een brommer starten om een niet passende uitlaat te testen is natuurlijk kolder. En van 1 keer starten komt er niet zoveel roet vrij dat de uitlaat onverkoopbaar is.

Ik zou het beschouwen als leergeld.

ro
door ronny530 - Feb 1, 2023 om 17:53
2303 Antwoorden / 41 Vragen
0

Staat de bewaarplicht niet ergens in de algemene voorwaarden van de webshop of heeft u die ook niet gelezen want u wist ook niet dat een gebruikte uitlaat niet meer retour kon. U kreeg een mail dat als u de uitlaat retour wenste de verzendkosten diende te betalen en in die mail zou ook wel gestaan kunnen hebben dat als u niet binnen een bepaalde tijd de retourkosten zou voldoen de uitlaat vernietigd zou gaan worden. Nu 10 maanden later wil u alsnog de verzendkosten voldoen en uiteraard de uitlaat terug terwijl u eigenlijk wel na kon gaan dat het behalve heel erg laat ook uw eigen nalatigheid is geweest en nu gaat u nog vragen wat uw rechten zijn ook.

sw
door swat1500 - Feb 1, 2023 om 18:24
3526 Antwoorden / 0 Vragen
0

Er is geen wettelijke bewaartermijn. Het zal dus per geval bepaald moeten worden of de winkel redelijk heeft gehadeld. U wist dat de uitlaat naar u opgestuurd moest worden en dat u daarvoor kosten moest betalen. M.i. hoeft daar dan niet meer meermalen geattendeerd worden dat u in gebreke bleef.
Dat u pas na 10 maanden reageert maakt dat alles voor uw rekening komt.

mahadma
door mahadma - Feb 1, 2023 om 18:31
10877 Antwoorden / 51 Vragen
0

Each1984, draai het eens om, u bent de verkoper, hoelang zou u het een en ander bewaard hebben?

Dj
door DjViper1974 - Feb 1, 2023 om 20:57
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hallo,

Dat is een goede vraag. Bewaarplicht van een retour gestuurde produkt voor een webshop is er eigenlijk niet, ze kunnen ook niet eeuwig het produkt gaan bewaren voor een klant. Dat geeft alleen maar extra kosten mee voor een bedrijf. 30 dagen lijkt mij wel een redelijk termijn daarvoor. 

Op uw tweede vraag is na een periode van 10 maanden wel wat over te zeggen maar in eerste instantie heeft u nog wel recht op geld retour van de aankoop bedrag. Maar aangezien u hem gebruikt en roet in het systeem zat zou ik denken aan  75 procent van de aankoopbedrag.

Mvg, Anne

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

A.
A.Vermeij - Mar 23, 2023 om 11:39
Garantie & verzekeringen

Dierenverzekering

Wij hebben onze dieren verzekerd via Total Care van Basic Vets.
Nu kregen we deze maand een brief dat de verzekering ivm marco economische redenen wordt beeindigd.
Dat betekend dat wij nu opeens onze dieren ergens anders moeten gaan verzekeren. Op ozicg geen probleem alleen dieren ouder dan 7 jaar kun je niet meer verzekeren.
In onze verzekering zaten twee dieren die inmiddels ouder ... Lees meer

sd
sdfg - Mar 25, 2023 om 13:34
Huishouden & energie

Slechte ervaring met Mademakersgroep

Wie heeft er nog meer slechte ervaring met de keukens van de Mandemakersgroep?

Onbetouwbare offerte en kwaliteit bv

Lees meer

Ch
Charlottecc - Mar 24, 2023 om 21:16
Vakantie & reizen

Verborgen kosten bij boeken reis Vacanselect

Wij hebben een vakantie geboekt bij Vacanselect. Na betaald te hebben, kregen we de bevestiging in onze mail. Hierin werden extra kosten genoemd, voor airco (8 euro per dag) en verwarming (nog eens 8 euro per dag). Voor ons komt dit op een vakantie van twee weken, neer op meer dan twee honderd euro aan extra kosten. Als ik de klantenservice hierover bel, dan blijven zij herhalen, dat ik zelf met a ... Lees meer