Retour
Goedemiddag allen,
ik heb een vraag, vorig jaar maart heb ik een uitlaat besteld voor mijn scooter, ik had deze gemonteerd maar sommige bevestigingspunten kwamen niet overeen (ik had de scooter al gestart) Ik had deze retour gestuurd omdat hij dus niet paste, deze wilde ze niet retour nemen omdat er roet in de filter zat, dus ik wilde de uitlaat retour naar mij thuis, ik moest toen verzendkosten betalen om hem weer terug thuis te krijgen. ik heb nu pas 10 maanden later gereageerd dat ik hem terug wil en de kosten wil betalen, (ik weet het, 10 maanden later is wel erg laat) maar nu zegt de webshop hem niet meer te hebben (ze hebben hem vernietigd) Mijn Vraag: Hoe lang moet een (web)shop een artikel bewaren van een klant voordat ze deze mogen verkopen/vernietigen? en heb ik nog ergens recht op?
Topantwoord
sorry hoor, 10 maanden en u denkt nog ergens recht op te hebben. De verkoper is geen bureau van bewaring.
Alleen Malle Pietje liet rommel zo lang in z'n opslag liggen. Als iemand zo lang niets van zich laat horen zou ik er ook van uit gaan dat het weg mag. De fundamentalisten hier zullen wel weer met wetsartikelen komen waar de winkelier het had moeten bewaren maar die mensen leven vaak in een parallel universum.
ik had de scooter al gestart) Ik had deze retour gestuurd omdat hij dus niet paste, deze wilde ze niet retour nemen omdat er roet in de filter zat,
Logisch, u zag voor het starten al dat hij niet paste.
dus ik wilde de uitlaat retour naar mij thuis, ik moest toen verzendkosten betalen om hem weer terug thuis te krijgen
Ook logisch, die kosten hoeft het bedrijf niet op zich te nemen.
ik heb nu pas 10 maanden later gereageerd dat ik hem terug wil en de kosten wil betalen, maar nu zegt de webshop hem niet meer te hebben
Ook logisch, ik zou na 10 maanden ook denken "die komt niet meer". Het bedrijf is geen opslag.
Dat is een lastige zaajk omdat dat m.i., wel als ontvreemding en zelfs gezien kan worden dus diefstal. Bij melden aan de politie dat wel kan zal men daar waarschijnlijk geen prioritet aangegevn of stellen dat het een civieloe kwestie is. Melden bioHeef u een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan in. U kunt uiteraard op basis van civiel juridischge mogelijkheden de webshop hierop aanspreken en schadevergoeding/loosstelling vorderen omdat hier sprake is van in ieder velal onrechtmatig handelen https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel162html en kunt u hier een voorbeeldbrief vonden: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen-onrechtmatige-daad/ En Voor juridisch advies kunt u zich ook nog wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
Nu is het wel in uw nadeel dat u eerst na 10 maanden heeft gereageerd maar dat wil m.i. nog niet zeggen dat men het dan maar zo kan wegdoen. Men weet dat u er voor heeft betaald!
Ok, maar hoe lang zou de verkoper het artikel in uw ogen dan moeten bewaren?
De verkoper had de koper moieten informeren aangezien er betaald is. En uiteindelijk is het een rechter die m.b.t. dit soort zaken een beslissung zal nemen. Ik ben geen rechter, ik oordeel op basis van mij het mij in deze bekende . Zie o.a. dit https://www.wetrecht.nl/eigendom/ en dit is ook 'aardige'info: ForumGeneral chat - openbare foraPersoonlijke financiën, studie en loopbaanBewaarplicht andermans eigendommen. Welk termijn? waarin o.a. het aspect van vooraf informeren: 'hoe lang bewaar ik het' wordt gednoemd (zorgplicht?)
Ik meen mij te herinneren dat een winkel vanaf 2 maanden bewaargeld mag vragen. Geen idee hoe duur die uitlaat was, maar het kan zijn dat de winkelier meer rekent dan de waarde.
Een brommer starten om een niet passende uitlaat te testen is natuurlijk kolder. En van 1 keer starten komt er niet zoveel roet vrij dat de uitlaat onverkoopbaar is.
Ik zou het beschouwen als leergeld.
Staat de bewaarplicht niet ergens in de algemene voorwaarden van de webshop of heeft u die ook niet gelezen want u wist ook niet dat een gebruikte uitlaat niet meer retour kon. U kreeg een mail dat als u de uitlaat retour wenste de verzendkosten diende te betalen en in die mail zou ook wel gestaan kunnen hebben dat als u niet binnen een bepaalde tijd de retourkosten zou voldoen de uitlaat vernietigd zou gaan worden. Nu 10 maanden later wil u alsnog de verzendkosten voldoen en uiteraard de uitlaat terug terwijl u eigenlijk wel na kon gaan dat het behalve heel erg laat ook uw eigen nalatigheid is geweest en nu gaat u nog vragen wat uw rechten zijn ook.
Er is geen wettelijke bewaartermijn. Het zal dus per geval bepaald moeten worden of de winkel redelijk heeft gehadeld. U wist dat de uitlaat naar u opgestuurd moest worden en dat u daarvoor kosten moest betalen. M.i. hoeft daar dan niet meer meermalen geattendeerd worden dat u in gebreke bleef.
Dat u pas na 10 maanden reageert maakt dat alles voor uw rekening komt.
Hallo,
Dat is een goede vraag. Bewaarplicht van een retour gestuurde produkt voor een webshop is er eigenlijk niet, ze kunnen ook niet eeuwig het produkt gaan bewaren voor een klant. Dat geeft alleen maar extra kosten mee voor een bedrijf. 30 dagen lijkt mij wel een redelijk termijn daarvoor.
Op uw tweede vraag is na een periode van 10 maanden wel wat over te zeggen maar in eerste instantie heeft u nog wel recht op geld retour van de aankoop bedrag. Maar aangezien u hem gebruikt en roet in het systeem zat zou ik denken aan 75 procent van de aankoopbedrag.
Mvg, Anne
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer