Fr
door Freds-kooi Oct 30, 2018 om 12:39
Winkels & webshops

Retourrecht bij bezorgen bedrijfsadres

Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een bestelling geplaatst en deze laten bezorgen bij het bedrijf waar ik werk. (makkelijker voor mij en de postbode) Tijdens het bestelproces heb ik gemist dat er een apart formulier was waar ik mijn factuuradres op kon invullen. Nu heeft het bedrijf waar ik bestelde dus de aanname gedaan dat dit een zakelijke bestelling was. Nu heb ik het product geretourneerd wat niet geaccepteerd wordt omdat ik volgens het bedrijf geen consumentenbestelling was.

Behalve het afleveradres wijst echter alles erop dat ik een consument ben. Mijn eigen naam, mijn eigen rekeningnummer, geen btw-nummer, etc.

Sta ik in mijn (consumenten)recht hier en kan ik verwachten dat het bedrijf waar ik besteld heb in alle redelijkheid aanneemt dat ik een consument ben?

1457 6 Rapporteer

Topantwoord

Ka
door Kassagebruiker - Oct 30, 2018 om 12:44
683 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft één formuliertje gemist, dat heeft dan in de automatisering een vervolg. Stuur ze een email en stel dat u op tijd was voor retour, maar dat het bedrijf/de verkoper een verkeerde aanname gemaakt heeft. Formeel heeft u geen 100% recht maar wellicht dat ze overstag gaan.

Fr
door Freds-kooi - Oct 30, 2018 om 12:45
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor je antwoord .
Heb ze dus al gemailed, maar ze gaan niet overstag.

Ka
door Kassagebruiker - Oct 30, 2018 om 12:52
683 Antwoorden / 5 Vragen

U schrijft dat u één formuliertje gemist heeft, Tenzij er een medebeantwoorder een oplossing weet, vrees ik dat u aan het artikel vast zit. Om de schade te beperken zou u aan marktplaats/facebook kunnen denken.

Essie_V
door Essie_V - Oct 30, 2018 om 13:12
25 Antwoorden / 2 Vragen

Lastige situatie.

U zult moeten aantonen dat uw bedrijf niets met deze transactie te maken heeft gehad. Dit kan, mijns inziens, door de afschrijving op uw privé rekening te tonen aan het bedrijfs waar u het artikel gekocht heeft. Maar helaas is het wel zo, dat geen BTW nummer en geen inschrijving KvK niet bewijst dat u geen ondernemer bent.

ne
door neodutchio - Oct 30, 2018 om 13:13
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Bij elke online bestelling heb je een factuuradres die je eerst moet invullen. Daarna krijg je altijd de mogelijkheid om aan te geven of het op het eerder gegeven adres geleverd moet worden, of op een ander adres.

Als u een zakelijk adres aangeeft als factuuradres, dan is het een zakelijke bestelling.

Al doende leert men en het zal u iig niet nogmaals gebeuren.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 30, 2018 om 15:56
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Iets anders dan al gezegd: zoals ik het begrijp is er wel degelijk sprake van een privé  consumentenaankoop hetgeen onder meer is af te leiden uit banknummer etc.
Het is aan u als consument te bepalen waar het product moet worden afgeleverd. U heeft privé betaald en kunt dat aantonen.
 Ik zie geen enkele rechtvaardigindat een verkoper in deze kwestie voldoende reden heeft om te handelen als men doet. Het weigeren van de terugzending is m.i. geheel onterecht.

Wat u naar mijn mening nu het beste kunt doen is uw klacht in deze op schrift stellen, in een brief en dus niet via e-mail, uw argumente noemen en een kopie van uw bankafschrift bijvoegen (andere betalingen onleesbaar maken) en dat aangetekend verzenden.
Als dse reactie dan toch negatief blijft, meldt dat dan bij www.consuwijzer.nl.
Ik denk dat het in deze helemaal geenn kwaad kan dat u in uw brief meldt dat u advies heeft gevraagd bij kassa.

Uw brief richetn aan de directie. Een mogelijkheid is ook het nagaan of het bedrijf lid is van een brancheorganisatie met een geschillenregeling die u kunt benutten als men 'halstarrig' blijft.