bl
door blox Mar 31, 2017 om 13:16
Winkels & webshops

Verkeerd afronden

De poolse supermarkt GrszekXL rondt de prijs per boodschap af: dus 5X99 is 5 euro ipv 4,95.
Kan dat zomaar?

2509 17 Rapporteer

kv
door kvjapio - Mar 31, 2017 om 13:50
281 Antwoorden / Vragen

Dat lijkt me wel - als u het er als klant mee eens bent. Zo niet, dan daar niet keer kopen.

fa
door familyman - Mar 31, 2017 om 13:52
888 Antwoorden / 1 Vragen

Uw keuze om daar te kopen is Uw keuze, ik zou het niet meer doen, dat kost u op jaarbasis misschien wel € 2,50.

simon55
door simon55 Mar 31, 2017 om 17:05
1556 Antwoorden / 5 Vragen

En  voor die  € 2,50 heb joe weer n patatje middel dat wordt lakker smikkelbaars

Wi
door Wil_H - Mar 31, 2017 om 13:57
270 Antwoorden / Vragen

Officieel niet. Sleep ze voor de rechter zou ik zeggen.

fa
door familyman Mar 31, 2017 om 13:59
888 Antwoorden / 1 Vragen

IK zou voor de Hoge Raad gaan, en anders het Europesche hof! Minimaal!

zoekster1
door zoekster1 Mar 31, 2017 om 16:43
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een domme reacties.

hansje klein
door hansje klein Mar 31, 2017 om 17:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Inderdaad, totaal geen respect voor een vraagsteller ...

ma
door maarten heest - Mar 31, 2017 om 13:59
463 Antwoorden / 0 Vragen

Nee natuurlijk niet. Je betaalt het totaalbedrag wat op je bon staat en dat is in dit geval 4,95 euro. Van afronden is hier helemaal geen sprake.

ma
door maus2 - Mar 31, 2017 om 14:15
37 Antwoorden / 3 Vragen

Afronden is op het einbedrag. En als u niet de enige klant bent, kost het ú misschien niet zoveel. Maar zij verdienen er op jaarbasis wel goed aan.  Doen ze het andersom ook ? Van bv 5 x 2,91 = dan 5x 2,90? Vast niet.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2017 om 14:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een misstand.:-((

jantje7
door jantje7 - Mar 31, 2017 om 14:38
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Wat een flut antwoorden.
Afronden: wat zijn de spelregels?
De afrondingsregel houdt in dat het totaalbedrag op de kassabon bij contante betalingen
wordt afgerond op 0 of 5.

emcede
door emcede - Mar 31, 2017 om 14:47
960 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt me niet terecht. Als dit zo is, is de prijs die op het schap staat dus nooit goed. Als ze elk artikel van € 0,99 direct per stuk afronden naar € 1,00 hoort er € 1,00 op het schap te staan. Dus nee, lijkt mij niet juist. Is wel een winkel in Nederland, neem ik aan?

me
door mein33 Mar 31, 2017 om 17:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Is wel een winkel in Nederland, neem ik aan?

Ja, anders zou dit probleempje nl. niet bestaan aangezien er in Polen een andere munteenheid wordt gebruikt.

diumenge
door diumenge - Mar 31, 2017 om 15:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat het kan blijkt wel, althans volgens u. Het mag uiteraard niet, 99 cent is 99 cent en niet 1 euro.

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2017 om 15:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hoe weet de klant dat de afrondingsregel van toepassing is?
Winkeliers die de afrondingsregel toepassen dienen dit aan te geven met een duidelijk
zichtbare raam- en kassasticker of poster. Deze sticker/poster geeft aan dat specifieke
koopcondities van toepassing zijn, namelijk het afronden van het totaalbedrag op een naaste
veelvoud van 5 cent, bij contante betalingen.
Afronden: wat zijn de spelregels?
De afrondingsregel houdt in dat het totaalbedrag op de kassabon bij contante betalingen
wordt afgerond op 0 of 5.

(Bron: detailhandel Nederland)

costnix
door costnix - Mar 31, 2017 om 16:05
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Betaalt u contact of pint u het bedrag?
Ze hebben een Veestboek pagina:
https://www.facebook.com/groszekXL

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 31, 2017 om 16:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En iedereen maar roepen dat de Polen zo goedkoop zijn.

costnix
door costnix Mar 31, 2017 om 16:11
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In Polen zelf wel, maar in Nederland niet.

me
door mein33 - Mar 31, 2017 om 16:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@blox,

Dit klopt inderdaad niet, er zijn (spel)regels m.b.t. het afronden van bedragen naar boven en naar beneden bij "contante" betaling.
Mijn vraag aan u : Wat was de reactie van de winkelier toen u hem/haar hierop aansprak ?

ro
door ronny530 - Mar 31, 2017 om 16:26
2796 Antwoorden / 41 Vragen

Supermarkten mogen enkel het totaal bedrag afronden maar niet per product. De prijs die het kassasysteem aangeeft is de prijs die bij contante betaling naar boven of beneden afgerond dienen te worden €. 4.95 is een rond bedrag die middels gangbare munten voldaan kan worden. Ik denk dat de winkelier het niet met opzet doet maar niet goed op de hoogte is van de afrondingsregels, u zou het gesprek eens aan kunnen gaan en de winkelier op de regels kunnen wijzen.

me
door mein33 Mar 31, 2017 om 18:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik denk dat de winkelier het niet met opzet doet

Valt dus in de categorie "ik weet nie en ik begrijp nie", maar hij weet wel dat naar zich zelf rekenend (naar boven afronden) geen verlies oplevert en naar de klant toe rekenen (naar beneden afronden) wel verlies oplevert.
En als deze geslepen jongen dat bij al z'n, vooral Poolse klanten, doet dan levert dit toch een flinke grijpstuiver op op jaarbasis.

hansje klein
door hansje klein - Mar 31, 2017 om 16:54
3037 Antwoorden / 62 Vragen

's lands wijs, 's lands eer ...

Nee, wanneer het u stoort dan laat uw boodschappen (met commentaar) aan de kassa liggen ... en ga gezellig ergens anders inkopen!

br
door bravehenk - Mar 31, 2017 om 17:33
206 Antwoorden / 0 Vragen

TS heeft het over de poolse supermarkt GrszekXL,gaat dit wel over een winkel die in Nederland gevestigd is? Zo nee ik denk dat Polen wel eens andere regels kan hebben dan ons mini landje op de wereldbol al denken wij dat we ik weet niet hoeveel te vertellen hebben in de wereld.

groeten Henk

me
door mein33 Mar 31, 2017 om 17:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

gaat dit wel over een winkel die in Nederland gevestigd is? Zo nee ik denk dat Polen wel eens andere regels kan hebben

Natuurlijk gaat dit over een winkel in Nederland. In Polen hebben ze nl. een andere munteenheid.

diumenge
door diumenge Mar 31, 2017 om 18:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die supermarkt ligt in Den Haag.