th
door thefuture Oct 7, 2009 om 07:52
Winkels & webshops

Verplichte PIN-kassa

Albert Heyn begint met een proef met kassa's waar alleen maar met pin betaald kan worden. Ik vind dit schandalig, want het is in mijn ogen een voorbode voor het afschaffen van het gebruik van contant geld. De cassiere meldde dit trouwens ook. Ze had de bekende batch op: "Klein bedrag, pinnen mag". Toen ik erop wees dat het hier dus moest en dat elk pinbedrag volgens mij AH geld kost, had ze geen weerwoord.

Hoe kijkt het forum hier tegen aan?

2957 28 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 7, 2009 om 08:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan niet meer naar de AH!

ve
door verwijderd - Nov 20, 2009 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

de reden dat pinnen de voorkeur heeft is heel simpel
het is veiliger voor het personeel,omdat zo de kans op n overval verkleind word
(geen contant geld meer in de winkel)

ve
door verwijderd - Nov 21, 2009 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij uitgesloten dat er in de toekomst niet meer kan worden betaald met contant geld in de supermarkt.
Moet je kijken hoeveel kids even een boodschapje voor mama doen, en dan geef je ze echt niet je pinpas mee.
Ook willen de kids weleens van hun eigen centjes een snoepje kopen, en die hebben onder de 12 GEEN pinpas.

Slaat dus helemaal nergens op, vind het een zeer kwalijke zaak.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2012 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds twee weken is het voor iedere Albert Hein verplicht om 1 pinkassa te hebben. Je kan bij deze kassa uitsluitend pinnen!
Zelf ben ik een enorme voorstander hiervan, geen gedoe met wisselgeld wat de winkelier namelijk extra geld kost om dit bij de bank halen. De kassa met enkel pinnen gaat 2 keer zo snel als andere kassa's. Zo werkt Albert Hein gelijk in de hand dat er minder contant geld aanwezig is en voor de cassieres veel makkelijker, want ze kunnen veel minder fouten maken!
Ik hoop dat oprecht dat er zeer binnenkort ook een proef word gedaan met nog maar 1 kassa voor contant geld, zodat er juist meer Pinkassa's komen!

Veilig, Snel, Foutloos en minder geld in huis dus minder overvallen!

Topper eerste klas van Albert Hein

ve
door verwijderd - Oct 19, 2012 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......Ik hoop dat oprecht dat er zeer binnenkort ook een proef word gedaan met nog maar 1 kassa voor contant geld, zodat er juist meer Pinkassa's komen! .....

Helemaal met je eens! In de 1e plaats ter bescherming van de caissières en in de 2e plaats vanwege een snelle doorstroom.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2012 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

na 3 jaren nog steeds actueel.

Wel zijn er bij Ikea meer pin dan contant kassa's open.
Ook minder risico voor overvallen en enkele denken er over om volledig over te gaan.

Dat kinderen dan geen snoep meer kunnen kopen of mensen die geen controle hebben en juist contant willen betalen en per week geld halen in de problemen komen weet ik, maar personeel dat thuis zit na overval kost ook veel.

Er zijn dus zowel voor als nadelen maar ik zelf Pin liever.
Geen geld halen om het weer weg te brengen en 1 pasje is kleiner dan biljetten en muntjes.
Maar bij een Pin storing liggen wel vele winkels stil en zijn de automaten binnen enkele uren leeg.
Daar moet nog wat op gevonden worden want vooral op Zaterdag is dat een te groot risico.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2012 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal ook zijn dat met pinnen tijd besparend is, en ten tweede blijven er ook kassa's in gebruik voor contante betalingen. Met pinnen bent u waar schijnelijk sneller geholpen.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 02:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt een terechte vraag die heel wezenlijk is. Want hoelang is een wettig betaalmiddel nog wettig?Blijkbaar is dit naar believen van de ondernemer in kwestie. Die bepaald,wellicht terecht, hoe je moet betalen. Echter je sluit een complete generatie af van eigen keuze en vrijheid.

Onder het mom van overvalbeperking of snelheid of juistheid van de betaling zijn loze argumenten.
Juist niet worden overvallen gepleegd bij de AH voor cash. En bij een storing-pin krijg je echt geen boodschappen mee tenzij je alsnog contant afrekent.En tot slot is de juistheid van de prijs afhankelijk van een mens en die maakt nooit fouten.

En ja je hebt een keuze als consument. Maar deze is zeer beperkt, want als iedere supermarkt de trend volgt kun je nergens meer voedsel kopen. En de overvallers zijn op het draadje actief met nog veel meer schade.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 17:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

festinger schreef op zaterdag 20 okt 2012, 02:42: Je hebt een terechte vraag die heel wezenlijk is. Want hoelang is een wettig betaalmiddel nog wettig?Blijkbaar is dit naar believen van de ondernemer in kwestie. Die bepaald,wellicht terecht, hoe je moet betalen. Echter je sluit een complete generatie af van eigen keuze en vrijheid.

Onder het mom van overvalbeperking of snelheid of juistheid van de betaling zijn loze argumenten.
Juist niet worden overvallen gepleegd bij de AH voor cash. En bij een storing-pin krijg je echt geen boodschappen mee tenzij je alsnog contant afrekent.En tot slot is de juistheid van de prijs afhankelijk van een mens en die maakt nooit fouten.

En ja je hebt een keuze als consument. Maar deze is zeer beperkt, want als iedere supermarkt de trend volgt kun je nergens meer voedsel kopen. En de overvallers zijn op het draadje actief met nog veel meer schade.

U schrijft nu dat er helemaal niet meer contant betalingen gaan plaats vinden, dat zal nooit gebeuren, zo gauw iets uitvalt van , zodat er niemand meer iets kan kopen kan dit gewoon niet. Contante betalingen zijn en blijven altijd. Nu doen een hoop mensen via pinnen hun boodschappen verstandig maar dit wordt nooit verplicht!!!!

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoiets kunnen ze nooit maken, niet alleen kinderen krijgen geen pinpas mee van hun ouders om even gauw een pak koekjes te halen o.i.d. Ook oudere mensen kiezen er bewust voor om geen pinpas mee te nemen uit eigen veiligheid. Moet je deze 2 doelgroepen maar weigeren dan??
En pinnen heeft ook ze nadelen: paar weken terug was nog te zien dat bij pinnen je extra moet betalen omdat de prijs omhoog geschroefd werd. Dus ipv 1.99 werd het 2 euro.
En vaak duurt pinnen echt niet sneller dan met geld betalen zolang er nog klunzen zijn die 3 keer de pinpas er verkeerrd in doen te snel intoetsen of iets anders verkeerds doen. Dan heb ik al 4 keer contant betaald.
Lijkt me dat je in een supermarkt zelf mag bepalen hoe je betaald??

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 21:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

richard35 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 21:10:
Lijkt me dat je in een supermarkt zelf mag bepalen hoe je betaald??

Nee, dat bepaald de supermarkt, als dat jou niet aanstaat dan kun je ergens anders heen.........

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op zaterdag 20 okt 2012, 21:56:
richard35 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 21:10:
Lijkt me dat je in een supermarkt zelf mag bepalen hoe je betaald??

Nee, dat bepaald de supermarkt, als dat jou niet aanstaat dan kun je ergens anders heen.........

Ook in bepaalde mate.....want niemand mag mensen discrimineren of mensen zonder geldige reden weigeren. Ook de Albert Heijn niet.....en als ze merken dat ze omzet mislopen(ouderen en kinderen) draaien ze het vanzelf wel terug......en ook de Albert Heijn is niet heilig....als ze deze maatregel invoeren worden ze binnen no-time door de regering terug gefloten en op de vingers getikt.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 23:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik pin nooit, maar als het moet, dan moet het, ik pas me aan, geen probleem.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2012 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste dat afronden waar iemand het over hebt gebeurt altijd met contant geld, en dat het nu incidenteel is gebeurt met pinnen... helaas! mag niet, weet het maar kan mij er niet druk om maken.

waar ik mij wel druk over kan maken is het feit dat de meesten bang zijn dat er straks winkels zijn waar helemaal niet meer contant betaald word.... dat zal nooit gebeuren, kan niet om verschillende redenen.
Maar alleen maar pinkassa's en 1 kassa voor contant betalen, daar mag het van mij zeker naartoe.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 10:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

richard35 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 22:38:
Ook in bepaalde mate.....want niemand mag mensen discrimineren of mensen zonder geldige reden weigeren. Ook de Albert Heijn niet.....en als ze merken dat ze omzet mislopen(ouderen en kinderen) draaien ze het vanzelf wel terug......en ook de Albert Heijn is niet heilig....als ze deze maatregel invoeren worden ze binnen no-time door de regering terug gefloten en op de vingers getikt.

Tsjonge, wat kun jij doordraven. Geen enkele winkelier/supermarkt zal het contant betalen ooit gaan verbieden. Het zal er wel naar toe gaan dat bij een super alleen nog 1 kassa beschikbaar is voor contant betalen.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zondag 21 okt 2012, 10:55:
richard35 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 22:38:
Ook in bepaalde mate.....want niemand mag mensen discrimineren of mensen zonder geldige reden weigeren. Ook de Albert Heijn niet.....en als ze merken dat ze omzet mislopen(ouderen en kinderen) draaien ze het vanzelf wel terug......en ook de Albert Heijn is niet heilig....als ze deze maatregel invoeren worden ze binnen no-time door de regering terug gefloten en op de vingers getikt.

Tsjonge, wat kun jij doordraven. Geen enkele winkelier/supermarkt zal het contant betalen ooit gaan verbieden. Het zal er wel naar toe gaan dat bij een super alleen nog 1 kassa beschikbaar is voor contant betalen.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zondag 21 okt 2012, 10:55:
richard35 schreef op zaterdag 20 okt 2012, 22:38:
Ook in bepaalde mate.....want niemand mag mensen discrimineren of mensen zonder geldige reden weigeren. Ook de Albert Heijn niet.....en als ze merken dat ze omzet mislopen(ouderen en kinderen) draaien ze het vanzelf wel terug......en ook de Albert Heijn is niet heilig....als ze deze maatregel invoeren worden ze binnen no-time door de regering terug gefloten en op de vingers getikt.

Tsjonge, wat kun jij doordraven. Geen enkele winkelier/supermarkt zal het contant betalen ooit gaan verbieden. Het zal er wel naar toe gaan dat bij een super alleen nog 1 kassa beschikbaar is voor contant betalen.

Mens dat heeft niks met doordraven te maken dat heeft meer te maken met de 'macht'die sommige supermarkten zich denken te veroorloven met het steeds meer willen bepalen hoe we moeten betalen.
En als ze al beginnen met een proef voor verplichte pin kassa's(wat er nu ook al zijn) kun je erop wachten dat in de toekomst bij de AH niet meer met contant geld betaald kan worden omdat het uit veiligheid niet meer mag.
Ik vind het sowiezo ook belachelijk dat de meeste winkels geen 1 en 2 eurocenten aanneemt....waarvoor heeft Nederland deze dan gemaakt???? Schaf ze dan helemaal af.....trouwens het is een gewoon wettig betaalmiddel dus in principe mogen ze deze niet eens weigeren

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat ik nog niet gezien heb als reactie is dat de regering graag wil dat iedereen zoveel mogelijk met pin betaald want dan kunnen ze je betaalverkeer in de gaten houden en het maakt het moeilijker om van je zwarte geld af te komen.de meeste mensen kennen wel iemand die af en toe een zwart klusje hebben of er zwart wat bij verdienen.nu kan je het nog makkelijk kwijt in de winkel maar als alles met pin gaat zal dat moeilijker gaan want dan moet je het op je rekening storten en dat gaat op den duur opvallen.dus ik ben van mening dat het wel degelijk mogelijk is dat over een bepaalde tijd het niet meer mogelijk is om met contant te betalen hoe lang dat gaat duren weet ik niet maar die tijd gaat er echt wel komen.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

de eelco schreef op zondag 21 okt 2012, 11:47: wat ik nog niet gezien heb als reactie is dat de regering graag wil dat iedereen zoveel mogelijk met pin betaald want dan kunnen ze je betaalverkeer in de gaten houden en het maakt het moeilijker om van je zwarte geld af te komen.de meeste mensen kennen wel iemand die af en toe een zwart klusje hebben of er zwart wat bij verdienen.nu kan je het nog makkelijk kwijt in de winkel maar als alles met pin gaat zal dat moeilijker gaan want dan moet je het op je rekening storten en dat gaat op den duur opvallen.dus ik ben van mening dat het wel degelijk mogelijk is dat over een bepaalde tijd het niet meer mogelijk is om met contant te betalen hoe lang dat gaat duren weet ik niet maar die tijd gaat er echt wel komen.

Alsof elke Nederlander crimineel is en zijn geld wit wil wassen in een supermarkt....als ze willen wit wassen doen ze dat wel met grotere producten

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

de eelco schreef op zondag 21 okt 2012, 11:47: wat ik nog niet gezien heb als reactie is dat de regering graag wil dat iedereen zoveel mogelijk met pin betaald want dan kunnen ze je betaalverkeer in de gaten houden en het maakt het moeilijker om van je zwarte geld af te komen.de meeste mensen kennen wel iemand die af en toe een zwart klusje hebben of er zwart wat bij verdienen.nu kan je het nog makkelijk kwijt in de winkel maar als alles met pin gaat zal dat moeilijker gaan want dan moet je het op je rekening storten en dat gaat op den duur opvallen.dus ik ben van mening dat het wel degelijk mogelijk is dat over een bepaalde tijd het niet meer mogelijk is om met contant te betalen hoe lang dat gaat duren weet ik niet maar die tijd gaat er echt wel komen.

Denk jij nou echt dat de kleine witwaspraktijken opvallen in de supermarkt? Nee hoor, wees niet bang. Zolang je geen tonnen hebt, is het zwarte geld geen probleem. Kun je met een gerust hart uitgeven. Die mensen die in de supermarkt hun zwarte geld uitgeven zijn in mijn ogen geen criminelen en die worden dan ook niet in de gaten gehouden, die worden meestal verlinkt door hun eigen vrienden, familie of buren die gewoon jaloers zijn.

Terug naar de pinkassa, bij Albert zijn ze hier dus al druk mee bezig en welke supermarkten nog meer en welke gaan er spoedig volgen? Ben benieuwd, weer een stukje verder in de tijd noem ik dat.

Ik weet nog heel goed dat pinnen niet eens bestond, iedere vrijdagmiddag ging ik met mijn moeder mee naar de bank om daar een uur lang in de rij te staan om met een briefje en je bankpas contant geld op te halen..... Ik moet er nu niet meer aan denken, wat een tijd kostte dat zeg. Als ik nu contant geld moet opnemen en er staan 2 mensen te wachten bij een pinautomaat loop ik al door want grote kans dat de volgende die ik tegenkom helemaal vrij is. Pinnen doe ik bij de supermarkt al heel wat jaren en dat de oudere generatie, laten we zeggen 75 plussers dit nog niet doen is geen probleem, die zullen ten allen tijde ook met contant geld kunnen blijven betalen evenals de kids die voor hun ouders een boodschapje moeten doen.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@richard35: gewoon doorgaan met doordraven. Waar een mens zich al niet druk om kan maken: zaken die niet eens al aan de orde zijn.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

richard35 schreef op zondag 21 okt 2012, 11:24: dat heeft meer te maken met de 'macht'die sommige supermarkten zich denken te veroorloven met het steeds meer willen bepalen hoe we moeten betalen.
En als ze al beginnen met een proef voor verplichte pin kassa's(wat er nu ook al zijn) kun je erop wachten dat in de toekomst bij de AH niet meer met contant geld betaald kan worden omdat het uit veiligheid niet meer mag.--

--.trouwens het is een gewoon wettig betaalmiddel dus in principe mogen ze deze niet eens weigeren --

Briefje van 500 euro is ook een wettig betaalmiddel en mogen ze ook weigeren, doen ze ook, vaak willen ze niet eens briefje van 100 aannemen en dat is hun goed recht Mits ze dat van te voren/in winkel melden.....

De Super is geen openbare instelling maar een Commercieel bedrijf waar jij te Gast bent en waar je je aan te passen hebt aan de (huis) regels die Zij bepalen, bevalt dat je niet dan ga je er niet heen...........
Je bent niet verplicht er te winkelen.
Dat ze pin willen oa voor de veiligheid van hun personeel vind ik goede reden en er zal altijd wel een cash kassa blijven anders hebben ze een probleem bij stroom-pin storing.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 12:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zondag 21 okt 2012, 12:32: @richard35: gewoon doorgaan met doordraven. Waar een mens zich al niet druk om kan maken: zaken die niet eens al aan de orde zijn.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 13:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op zondag 21 okt 2012, 12:32: @richard35: gewoon doorgaan met doordraven. Waar een mens zich al niet druk om kan maken: zaken die niet eens al aan de orde zijn.[/quote

En jij gewoon doorgaan met onzin zwetsen, das het enige waar je goed in bent.Zaken die niet aan de orde zijn??? Dan kun je echt niet lezen he??? Daar gaat dit hele onderwerp al over....blijkbaar nog minder slim dan we al verwacht hadden.....
Maar ja terug naar onderwerp.....voor de verkeerde weer eens gestraft worden ;-)

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

.......En jij gewoon doorgaan met onzin zwetsen, das het enige waar je goed in bent.Zaken die niet aan de orde zijn??? Dan kun je echt niet lezen he??? Daar gaat dit hele onderwerp al over.....

Onderwerp gaat over steeds meer betalen met pin en steeds minder met contant geld! Niet over het geheel verdwijnen van betalen met contant geld!
En al ZOU het betalen met contant geld over 'tig' jaar uit de winkel/super verdwijnen: er zijn belangrijker zaken in het leven om je druk om te maken. En als 35 voor je geboortejaar staat, maak jij dat niet meer mee.

Off-topic: leer jij nou maar eens goed quoten, je maakt er een zooitje van!

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de AH zellfscan wordt al jaren met de pin/chpknip afgerekend.

Bij de LIDL, SPAR hebben ze ook al een kassa voor alleen pinnen.

Wat is het probleem om met een pin te betalen? Privacy?!

ve
door verwijderd - Oct 21, 2012 om 22:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze discussie geeft vooral weer eens aan wat een achterlijk, kneuterig land we eigenlijk zijn geworden.... Waarom zou je in vredesnaam met contant geld willen betalen? Dat betekent dat voordat je wat wilt gaan kopen eerst geld uit de muur moet gaan halen, en vervolgens alle bonnetjes goed archiveren om te zien waar je je geld aa hebt uitgegeven. Betaal je alles met een PIN pas, dan kan je met 1 druk op de knop middel internetbankieren zien waar je geld aan is uitgegeven, gesorteerd op datum/tijd en. En bejaarden zijn echt nietzo digibeet dat dit te moeilijk is. In de seniorenflat waar mijn vader woont is de gemiddelde bewoner meer digitaal competent dan wat ik op dit forum vaak langs zie komen.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2012 om 06:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op zondag 21 okt 2012, 22:36: En bejaarden zijn echt nietzo digibeet dat dit te moeilijk is. In de seniorenflat waar mijn vader woont is de gemiddelde bewoner meer digitaal competent dan wat ik op dit forum vaak langs zie komen.

Ben het helemaal met je eens zoals je al zou kunnen vermoeden, maar ik zie in mijn omgeving wel dat 75 plussers hier wat meer moeite mee hebben. Zal zeker niet bij iedereen zo zijn, begrijp ik ook hoor. Maar daarom vind ik het juist een goede zaak om voor kinderen die even wat moeten halen en voor de doelgroep die per definitie niet pint een kassa voor contant geld te behouden en de rest alleen nog pinnen!

Richard en Carola, ik heb jullie discussie gemeld, allebei vind ik niet dat jullie competent genoeg zijn om aan deze discussie mee te kunnen doen.