annaguz1
door annaguz1 Apr 4, 2012 om 10:35
Winkels & webshops

Voedsel overschot

Ik moest een pakketje afleveren bij een AH filiaal
daar stonden 12 grote kratten vol met levensmiddelen,die volgens mij nog wel goed waren maar misschien net niet mooi genoeg,ik zeg tegen een jongeman waarom doen jullie dit niet naar een voedselbank[wat ik in deze maatschappij eigenlijkeen schande vndt,maar wel nodig]
nee zei hij wij mogen dit nie tdoen DIT WORDT VERNIETIGT!
nu brak mijn klomp waarom het niet goedkoper verkopen waarom niet naar een dieren tuin zodat die de prijzen dan wat kunnen verlagen,maar vernietigt,vind ik toch wel heel erg
het is triest dat wat de schepper zoo mooi laat groeien zodat de mens er rijkelijk van kan eten zoo slordig mee omgegean word alsof het iets vies is terwij ,ja ook in nederland er kinderen zijn die niet zoo goed te eten krijgen omdat het geld er niet is,triest hoor
wij zijn gewoon een weggooimaatschappij geworden

4200 41 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

misschien was het verrot, wat je niet zag op eerste gezicht? of was er een waarschuwing van de fabrikant? je weet het nooit.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal best iets ernstig mis zijn geweest met de levensmiddelen. jammer dat u niet vermeldt om wat voor levensmiddelen het hier ging. Mijn ervaring bij AH is dat ze heel erg consequent zijn met het afpriijzen van producten die tegen de UVD/THT datum aanzitten. Er zal dus niet zomaar iets weggegooid worden.
Voedsel weggooien /verspillen komt trouwens in de hele keten terug. Er gaat zo`n 30 % verloren tussen producent en consument. Niets nieuws onder de zon dus.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou..

Zembla had hier laats ook een prachtig item over.. Voedselverspilling, zoek deze eens op via de Zembla site, en bekijk deze eens.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee er was niets aan de hand ik heb het duidelijk gezien het gaat alleen om die stomme houdbaarheidsdatums vroeger was een blik groente voor altijd goed
nu is de houdbaarheid maar hooguit 2 jaar terwijl als het in noodrantsoenen in een bunker ligt is het voor 20 jaar wij hebben vroeger zelf een levensmiddelen winkel gehad,als er maar een klein beetje aan mankeert halen wij het weg,maar wij gaven het dan voor aanzienelijk reductie tot zelfs maandverband heeft een houdbaarheids datum kijk maar op kotex
het is echt war en belachelijk,maar als de producenten dit niet doen raken zij hun spullen niet kwijt en alles moet vlug door gaan,heb je kaas met een beetje schimmel? haal heteraf wij betalen extra voor schimmelkaas,zo zijn er nog veel meer producten,ik had nog enkele dingen [droogwaren] die zelfs na 4 jaar nog goed waren....ver buitern de hbd.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn supermarkten die het nog bonter maken, daar gooien ze ELKE DAG de complete winkelvoorraad weg en worden de schappen helemaal opnieuw gevuld. dat is het toppunt van verspilling. Ook worden nederlandse aardappels weggegooid omdat alles uit het buitenland gehaald wordt. Het is niet uniek voor NL, op de duitse tv zie ik dezelfde beelden.
de maatschappij is doorgedraaid en dolgedraaid.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

annaguz1 schreef op woensdag 4 apr 2012, 12:29: heb je kaas met een beetje schimmel? haal heteraf

nou... vind ik ook wat ver gaan. ben het er mee eens dat je, je niet moet laten leiden door alleen de datum maar ook eigen zintuigen, maar dit gaat te ver.

bovendien gaat niemand bij een AH producten kopen die over datum zijn. misschien kun he het hoofdkantoor mailen en vragen waarom deze producten niet naar de voedselbank gaan? als je de AH weet en de dag weten zij misschien een goede reden.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 13:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel simpel: zelfs al geef je het weg, dan ben je nog steeds aansprakelijk als mensen er ziek van worden. Dus niemand gaat dat risico nemen. Hetzelfde bij McDonalds. Als hamburger maar een minuut te lang in dat wamhoudding liggen worden ze weggegooid, domweg om claims te voorkomen.

Daarnaast kan je ook niet van een supermarktmedewerker verwachten dat hij/zij de skills heeft om onder alle omstandigheden veilig te kunnen oordelen over de kwaliteit van de producten. Die moeten zich ook houden aan houdbaarheidsdatums.

ve
door verwijderd - Apr 4, 2012 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

eva369 schreef op woensdag 4 apr 2012, 13:38:
annaguz1 schreef op woensdag 4 apr 2012, 12:29: heb je kaas met een beetje schimmel? haal heteraf

nou... vind ik ook wat ver gaan. .

Wat gaat daar te ver aan dan ?
Dat doe ik zelf al jaren, helemaal niets mis met de rest van die kaas als je de schimmel er (ruim) vanaf snijd.
Oud brood ? Wentelteefjes bakken........
Komt hier allemaal wel netjes op veelal ;-)

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 13:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn een hele hoop supermarkt ketens die spullen die tegen de houdsbaarheidsdatum aanlopen afprijzen met 30%, maar AH wil hier niet aan meedoen omdat dit niet past bij hun policy. nogal arrogante houding daar er niet mis mee is met deze spullen. als je bijv vlees tijdig invriest is er niets mis mee en verna de datum houdnbaar
er zijn zat voedingsmiddelen die ook ver na de UHD nog goed te gebruiken zijn.
zuivel en vers vlees en groente vallen hier natuurlijk niet onder. je zit of ruikt vlug genoeg als het zuur, verrot, of beschimmeld is.
gebruik je zintuigen goen en je kan goed beoordelen wat nog wel en niet nog te gebruiken zijn. fabrikanten gebruiken hele grote marges om alle aansprakelijkheid maar uit te sluiten.
neem bijv. chocolade, chocoletters voor sinterklaas worden nu al zo'n beetje gemaakt.
AH kiepert deze spullen gewoon weg en berekend dit door uiteindelijk in de prijs, zodat de consument dit toch betaald.
er is ook een vereniging die juist stimuleerd spullen te gebruiken die over de datum zijn, maar wel verantwoord. et kan juist in deze tijd je een hele hoop geld schelen.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om te beginnen moet een winkel zich aan de warenwet houden.
Een datum is een datum.
Ten tweede: klanten zullen opmerkingen maken als er artikelen over de datum zijn.
TS Annaguz 1 heeft een vreemde mening : het voedsel is niet goed genoeg om te verkopen, maar het is wel goed genoeg voor mensen met weinig geld !
Overigens : dak en thuislozen staan vaak flink te graaien in de container met afgevoerd voedsel.
Het voedsel wordt overigens niet vernietigd : alles gaat naar een verwerkingsbedrijf
waar letterlijk ALLES met verpakking en al (ook blikken en potten) in een enorme pers gaat.
De uitgeperste massa wordt gefilterd en opgeslagen in enorme tanks.
Deze massa wordt verkocht als veevoer.
Voor het afvoeren van afgekeurd voedsel moeten de winkeliers betalen.
TS vraagt zich af waarom de afgekeurde waren niet naar een dierentuin gaan.
Nou deze vraag is dus hierbij beantwoord : het wordt al verwerkt tot diervoeding.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij onze Albert Heijn wordt voorverpakte groente, fruit, vleeswaren, zuivel, magnetronmaaltijden en ander spul met beperkte houdbaarheid met een datum op dezelfde dag ALTIJD gestickerd met een sticker 35% korting.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

dewollf schreef op donderdag 5 apr 2012, 13:50: er zijn een hele hoop supermarkt ketens die spullen die tegen de houdsbaarheidsdatum aanlopen afprijzen met 30%, maar AH wil hier niet aan meedoen omdat dit niet past bij hun policy. AH kiepert deze spullen gewoon weg en berekend dit door uiteindelijk in de prijs, zodat de consument dit toch betaald.

Meer waarschijnlijk is dat de filiaalhouder van AH in uw woonplaats niet mee werkt aan het afprijzen. Ik heb 5 AH fillialen in de buurt en allemaal prijzen ze spullen die tegen de houdbaarheidsdatum lopen met 35 % af !!! Dat is zelfs meer dan andere supermarkten. Ik zou zeggen spreek u filiaalhouder er eens op aan. Het is wel degelijk beleid van AH, de stickers met 35 % korting zijn bij alle filialen hetzelfde.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal het je nog gekker vertellen, ben ik vorig jaar zomer bij een groente veiling in Barendrecht aan t werk.
Komt er een vrachtwagen met aanhanger met verse spinazie aan, de wagen word gelost en direct in een container geflikkerd.
Ik helemaal verbaasd vraagt waarom dit?
O........dit kunnen we opt moment niet verwerken omdat we vol zitten, dan is doordraaien goedkoper.

DUS NIETS VERBAAST MIJ NOG IN DEZE CONSUMTIE MAATSCHAPPIJ

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 15:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die kortingstickers zijn er niet om de klant een koopje te gunnen.
Voor het afvoeren van afgekeurd voedsel moet flink betaald worden.
Nu voert de klant het nog net bruikbare voedsel af, en betaalt daar ook nog voor.
Dat winstverlies is voor de super altijd nog goedkoper dan het afvoeren !
Ook grote restaurants moeten betalen voor het afvoeren van het voedsel dat de klanten niet hebben opgegeten.
Vroeger mocht de varkensboer dat ophalen.
Maar dat mag ook al niet meer.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

hanneke schreef op donderdag 5 apr 2012, 14:49: Bij onze Albert Heijn wordt voorverpakte groente, fruit, vleeswaren, zuivel, magnetronmaaltijden en ander spul met beperkte houdbaarheid met een datum op dezelfde dag ALTIJD gestickerd met een sticker 35% korting.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn opmerking was puur bedoeld als reactie op dewolff (dikgedrukt van mijn hand):

er zijn een hele hoop supermarkt ketens die spullen die tegen de houdsbaarheidsdatum aanlopen afprijzen met 30%, maar AH wil hier niet aan meedoen omdat dit niet past bij hun policy. nogal arrogante houding daar er niet mis mee is met deze spullen. als je bijv vlees tijdig invriest is er niets mis mee en verna de datum houdnbaar

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Annaguz1, Ik gooi bijna nooit levensmiddelen weg.Het resultaat "een kast met pakken ,zakken en blikken ver over de houdbaarheid datum.
Van de week moest er een kast leeg, pure noodzaak. Zag een zak tomatensoep met marscapone. Heerlijk. Bij het in de koelkast zetten met het restant .zag ik de houdbaarheid datum. 06-2010. Geen last van een indigestie of wat dan ook.
AH let trouwens niet altijd op. Heb 3 wkn. terug Euroshopper spekblokjes gekocht,
wil het na een paar dagen gebruiken. Wat denk je? Houdbaarheid datum
29-12-2011. En het was al maart.2012
mijn AH prijst regelmatig met 35% af. Ideaal voor mensen met een klein budget.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mirca,

wat een bizar verhaaltje schrijft u.
U heeft een kast vol levensmiddelen die ver over de datum zijn.
Dat kan ik even niet volgen, waarom koopt u dan steeds nieuw voedsel als u een kast vol hebt ?
Is dat dwangmatig ?
Ik zou eerst maar eens uw bestaande antieke voorraad opeten.
Dan houdt u die maand nog aardig wat geld over !
Tip van Wimmi : eet geen voedsel uit blikken die bol staan.
Anders gaat u zelf ook bol staan.
++++++++++++++++++++++++=================

mirca schreef op donderdag 5 apr 2012, 17:45: Annaguz1, Ik gooi bijna nooit levensmiddelen weg.Het resultaat "een kast met pakken ,zakken en blikken ver over de houdbaarheid datum.
Van de week moest er een kast leeg, pure noodzaak. Zag een zak tomatensoep met marscapone. Heerlijk. Bij het in de koelkast zetten met het restant .zag ik de houdbaarheid datum. 06-2010. Geen last van een indigestie of wat dan ook.
AH let trouwens niet altijd op. Heb 3 wkn. terug Euroshopper spekblokjes gekocht,
wil het na een paar dagen gebruiken. Wat denk je? Houdbaarheid datum
29-12-2011. En het was al maart.2012
mijn AH prijst regelmatig met 35% af. Ideaal voor mensen met een klein budget.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

hanneke schreef op donderdag 5 apr 2012, 14:49: Bij onze Albert Heijn wordt voorverpakte groente, fruit, vleeswaren, zuivel, magnetronmaaltijden en ander spul met beperkte houdbaarheid met een datum op dezelfde dag ALTIJD gestickerd met een sticker 35% korting.

De plus 50% en de jumbo tussen 18 en 20 uur GRATIS

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blikken die bol staan maak ik echt niet open. Gelukkig ben ik ook niet "BOL"
Heb als gevolg van auto ongelukken (buiten mijn schuld) problemen met mijn korte termijn geheugen. Ook een paar flinke hersenschuddingen. Vergeet als ik boodschappen doe, wat er in de kast staat. En vergeet het daarna ook weer op te eten.
Heel vervelend probleem Wel weer een uitkomst als er onverwacht bezoek komt.
Maak boodschappenlijstje en denk dan toch weer, als ik in de winkel ben, dat ik een bepaald artikel nodig heb.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

dewollf schreef op donderdag 5 apr 2012, 13:50: er zijn een hele hoop supermarkt ketens die spullen die tegen de houdsbaarheidsdatum aanlopen afprijzen met 30%, maar AH wil hier niet aan meedoen omdat dit niet past bij hun policy.

Huh? Ik koop anders vrijwel dagelijks wel producten bij AH die tegen de datum zijn en voorzien zijn van zo'n 35% kortingsticker.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2012 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mirca,

ik zie het plaatje helemaal voor me.
Ik heb ook de nodige ongelukken gehad.
Daardoor schrijf ik waarschijnlijk zukke stukkies !
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=============

mirca schreef op donderdag 5 apr 2012, 19:42: Blikken die bol staan maak ik echt niet open. Gelukkig ben ik ook niet "BOL"
Heb als gevolg van auto ongelukken (buiten mijn schuld) problemen met mijn korte termijn geheugen. Ook een paar flinke hersenschuddingen. Vergeet als ik boodschappen doe, wat er in de kast staat. En vergeet het daarna ook weer op te eten.
Heel vervelend probleem Wel weer een uitkomst als er onverwacht bezoek komt.
Maak boodschappenlijstje en denk dan toch weer, als ik in de winkel ben, dat ik een bepaald artikel nodig heb.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Diverse mensen met uitkering en daklozen komen daarom na sluitingstijd de afvalbak legen.
Zelfs een slot helpt niet want soms is een valse sleutel mogelijk maar zelfs gereedschap mee voor losmaken scharnieren komt voor.

Ik weet hoeveel goede producten er dagelijks gestolen worden.
En als het thuis bij goed licht iets minder bleek, daarom gooien de daklozen zoveel eten weg en niemand die begreep waarom arme mensen met uitkering telkens hun groene en grijze bak zo vol kregen en zoveel verspillen....

Maar ook de vuilnisauto die de bakken komt legen, daar werken is dus onder werktijd regelmatig proletarisch winkelen hoewel het verboden is.
En afgekeurde groente is meestal veevoer omdat storten geld kost dus helemaal weggooien is het niet altijd zoals het lijkt.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen. Dit is een gevolg van geliberaliseerde politiek. Dus geld.
Een Flevolandse boer zit met 500 ton aardappelen in zijn maag. Niet te verkopen.
Gestort in Amsterdam, alsmede uien. Gratis af te halen.
Anders worden ze doorgedraaid.
Ik had onlangs een etentje met 20 mensen incl. kinderen. Er bleef dus wel wat over.
Mijn opmerking dat de restauranthouder wel een hangbuik zweintje blij kon maken, gaf de volgende reactie. Dat mag niet. Er kunnen producten in het eten zitten die schadelijk zijn voor het dier. Dat belemmerd de export. Vul het maar in.
Ophok kippen en vakens worden preventief met de zwaarste anti biotica behandeld. In een ziekenhuis ligt dat spul in een kluis.
U mag dat gif wel eten. Gaat u lekker eerder dood. Lekker goedkoop.
U als mens wordt niet gekeurd bij export. Vandaar. Groet.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikzelf heb in de groente gewerkt, daar wordt een hoop weggegooid voor 2 a 3 miljoen (!!) Euro per jaar. Dit mag de fabrikant niet "schenken" aan bijv. de voedselbank. Omdat de fabrikant bang is dat een consument er ziek van kan worden. Rest afval, zoals sla mag wel naar de boer worden "gegeven" als gift.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2012 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit inderdaad nog te eten zou zijn geweest is het natuurlijk czonde dat het niet beschikbaar is voor de voedselbank. Mijn jeugd was dus in de eerste crisis van 1930 en toen ik een jaar of 6 was ging ik naar de markt in Den Haag aan de heen straat zaterdag avond, dan werden de overschotten in de kuip van het afval gestort en daar haalde wij dus het bruikbaak nog uit. Verleken met die tijd waar we zelf achteraan gingen is de mens wel wat makkelijker geworden. Wij stonden dan laat in de middag bij de bakkerijen waar de broodlopers terug kwamen kochten daar dus z.g. retourbrood dat is over gebleven was voor heel wat minder.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2012 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel veel produkten waar niets mis mee is worden weggegooid. Er hoeft maar een pot honing in een pallet te barsten en de hele pallet wordt weggegooid. Dat is goedkoper dan schoonmaken. Zou daar nou helemaal geen brood mee te verdienen zijn ? Haal het op waar het weg moet en breng het naar waar het nodig is. Aan de ene kant wordt er belachelijk veel voedsel weggegooid, aan de andere kant hebben mensen geen eten. Toevallig hoorde ik gisteren dat veel voedselbanken wachtlijsten hebben. Hoe je in de tussentijd overleeft zoek je zelf maar uit :-((

ve
door verwijderd - Apr 7, 2012 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niemand kan verplicht worden dit aan de voedselbank te geven!

Vee voeder of afval betalen mag.
Verder is het gratis weg geven een reden waarom de armste niets meer kopen, dus omzet verlies.

Ik weet hoeveel er word weggegooid en als je Kat zelfs Biefstuk moet eten, omdat we iets teveel hadden of was onze vriezer alweer te klein?
Gisteravond Biefstuk houdbaar t/m 7 april 2012 gevonden en in de winkel zijn ze tot vrijdag de 13e houdbaar....
Ik ben daarom speciaal vandaag naar binnen gegaan.

Als hulp van de daklozen opvang die mensen aan een dak helpen word ook ik in natura betaald en daar is niets mis mee.

Verder hebben de voedselbanken regelmatig dat ze koeling producten te warm aanleveren dus ook daar gaat genoeg fout.
Verder is vaak de winkel te zien op de gratis producten en dat willen ze ook vaak niet hebben dus liever kale groente zonder verpakking of de normale merken.

Enkele daklozen gaan maandag paas eieren uitdelen want ze hielden er iets teveel over.....
En omdat ze dinsdag nauwelijks verkoopbaar zijn dus maken ze zo bekend dat ze ook een goede kant hebben naast overlast veroorzaken.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2012 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was gisteren in een supermarkt.
Daar waren de eieren zover over de datum dat er kuikentjes rondliepen.
En er liep ook een grote haas met een mandje vol met chocolade eitjes.
Die deelde hij uit.
Echt waar !

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

er word zeker van alles weggegooit bij bedrijven... mijn vriend heeft een tijdje als vuilnisman gewerkt, hij kwam bij bijna elke grote winkel...ah, kruidvat en nog wat grote ketens... bij de ah - actieproducten zoals koffie die nog dicht zat, maar omdat het een dubbelpakket was waar de folie van kapot was is het weggegooit. dat is maar een voorbeeld. Bij de kruitvat volop shampoo,wasmiddel e.d.
de containers zijn voorzien van een slot en dat is zeker niet voor niets.
Ik vroeg mij zo vaak af waarom het niet naar de voedselbank gaat.
Dus mensen die denken dat dat niet gebeurd zijn behoorlijk naïef.
trouwens mag je als vuilnisman niets bruikbaars uit de container halen, er volgt anders ontslag op staande voet.

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

spikkel schreef op zaterdag 7 apr 2012, 13:37: Heel veel produkten waar niets mis mee is worden weggegooid. Er hoeft maar een pot honing in een pallet te barsten en de hele pallet wordt weggegooid. Dat is goedkoper dan schoonmaken. Zou daar nou helemaal geen brood mee te verdienen zijn ? Haal het op waar het weg moet en breng het naar waar het nodig is. Aan de ene kant wordt er belachelijk veel voedsel weggegooid, aan de andere kant hebben mensen geen eten. Toevallig hoorde ik gisteren dat veel voedselbanken wachtlijsten hebben. Hoe je in de tussentijd overleeft zoek je zelf maar uit :-((

Een hoop van dit gedoe wordt veroorzaakt door een overdreven hoeveelheid regelgeving vanuit de overheid. Aan de andere kant, stel dat je minder regelgeving zou hebben en er worden (onbewust) bedorven producten aan voedselbanken geleverd dan ontstaat er zo mogelijk nog meer commotie.

ve
door verwijderd - May 23, 2012 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud bericht maar....
het slot is meestal wel te kraken en als je als puber er enkele weken gaat werken is de sleutel even namaken mogelijk.

Daarom zijn er daklozen met nagemaakte sleutels die deze winkels helpen zodat zij minder stort kosten hoeven te betalen.
Zolang je het netjes achter laat komt er geen nieuw slot op en kan je dus jarenlang gratis winkelen voor vele daklozen en andere die krap zitten.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

bij ons in de supermarkt wordt ook een heleboel weggegooid, maar zoals al in een eerdere reactie aangegeven werd. klanten reageren al als er veel oranje 30% stickers op de producten zitten. Dat wordt vaak niet meer verkocht.

Dit komt ook deels door de klant:Als de klant melk koopt, pakt zij als vanzelf het achterste pak uit het vak. Ze denkt niet eens na over het feit dat ze over drie dagen weer een pak koopt dat twee weken houdbaar is.
Daardoor blijven de kortst houdbare pakken staan en gooien we dat weg!

Ik heb wel eens getest hoe dit werkt: als ik de melk met de kortste datum achteraan zet, zijn er inderdaad klanten die deze meenemen.

Een betere wereld begint bij jezelf toch!

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

12 kratten lijkt mij wel erg veel, overdrijf je niet een beetje?

ve
door verwijderd - Jun 5, 2012 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap sowieso niet dat men nog boodschappen doet bij dure winkels als A.H.
En dat weggooien doen ze omdat als ze het allemaal gaan weggeven dat die mensen dat dan niet meer kopen in de winkels.
Helaas het is inderdaad een weggooi maatschappij!

ve
door verwijderd - Jun 6, 2012 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Yvonne,

ik heb toch een andere mening dan u waarom mensen in het open koelrek de achterste producten pakken.
Ik zelf doe dat ook meestal, maar ik kijk niet eens naar de datum.
Ik denk dat de meeste klanten van achter pakken omdat het open koelkasten zijn.
In deze open koelrekken zit altijd waar met een datum.
En naar mijn mening pakt de mens de achterste waar omdat men intuitief denkt dat de achterste waar het beste gekoeld is, en daardoor verser dan de voorste waar.
Ik kan het nog duidelijker onderbouwen : in grote supermarkten zijn er geen open koelrekken, daar staan langs de wanden enorme koelkasten met glazen deuren.
Ga maar kijken : daar pakken de klanten gewoon de voorste waar omdat wij weten dat in de gehele, gesloten koelkast de temperatuur overal even laag is.
En onze eigen simpele geest vertelt ons dat in de gehele koelkast de waar even vers en goed gekoeld is.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===========

bcda

yvonnevries schreef op dinsdag 5 jun 2012, 21:24: bij ons in de supermarkt wordt ook een heleboel weggegooid, maar zoals al in een eerdere reactie aangegeven werd. klanten reageren al als er veel oranje 30% stickers op de producten zitten. Dat wordt vaak niet meer verkocht.

Dit komt ook deels door de klant:Als de klant melk koopt, pakt zij als vanzelf het achterste pak uit het vak. Ze denkt niet eens na over het feit dat ze over drie dagen weer een pak koopt dat twee weken houdbaar is.
Daardoor blijven de kortst houdbare pakken staan en gooien we dat weg!

Ik heb wel eens getest hoe dit werkt: als ik de melk met de kortste datum achteraan zet, zijn er inderdaad klanten die deze meenemen.

Een betere wereld begint bij jezelf toch!

ve
door verwijderd - Jun 6, 2012 om 03:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat jij heb ervaren heet in marketingtermen prijshandhaving. Men moet van hoger hand datumproducten terug laten gaan en tot veevoer laten verwerken,want anders wil de consument niet meer betalen voor dagelijks verse producten in de schappen.Je moet voor winstmarge en aandeelhouders wel . 35% korting is het maximum. Want het is beter voor het bedrijf en het geld deze over datum artikelen te laten vermalen dan ze bij de supermarkt weg te geven.

Heb nog niet zolang geleden een franchisesupermarkt gezien die aan datum artikelen liever in een riool liet gooien door 15 jarig personeel dan te verkopen of zoals afgesproken retour zenden.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2012 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op dinsdag 5 jun 2012, 22:18: Ik snap sowieso niet dat men nog boodschappen doet bij dure winkels als A.H.
En dat weggooien doen ze omdat als ze het allemaal gaan weggeven dat die mensen dat dan niet meer kopen in de winkels.
Helaas het is inderdaad een weggooi maatschappij!

Omdat AH helemaal niet duur is misschien? En weggooien heeft met aansprakelijkheid te maken.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2012 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dewollf
@hanneke

De AH's in mijn omgeving verkopen ook zeer regelmatig producten die bijna aan de datum zijn met 35% korting. Sterker nog, bij de AH kom ik vaker producten met deze korting tegen dan in een andere supermarkt. Dat het niet past in het beleid van AH klopt in mijn optiek dus echt niet.

Dat supermarkten veel producten weggooien cq vernietigen dat klopt wel. Dit geldt overigens ook voor de lang houdbare producten. In mijn optiek kan dit prima naar een Voedselbank.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2012 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

jorisw schreef op woensdag 6 jun 2012, 08:46:
Omdat AH helemaal niet duur is misschien?

Haha... Dat meen je niet? Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?

ve
door verwijderd - Jun 6, 2012 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op woensdag 6 jun 2012, 11:38:
jorisw schreef op woensdag 6 jun 2012, 08:46:
Omdat AH helemaal niet duur is misschien?

Haha... Dat meen je niet? Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom?

jorisw is zeker niet dom en jij bent lang niet zo slim dan je zelf denkt.

AH geeft de hoogste kortingen van alle supermarkten. Koop lang houdbare produkten die je dagelijks gebruikt groot in als deze in de aanbieding zijn. Dat scheelt echt enorm veel geld. AH heeft elke week 1+1 gratis, 3 halen 2 betalen of tweede produkt 50 % korting aanbiedingen. Dat hebben andere supermarkten niet of veel minder.

Daarnaast heeft AH het merk Euroshopper. Voor een pak houdbare melk betaal ik bij AH 44 cent, deze melk kost bij Dekamarkt en Vomar 49 cent. Als je de simpele basisprodukten van Euroshopper neemt kun je verder kopen wat je wil. AH eigen merk, A-merken, zelfs biologische produkten en dan nog ben je goedkoper uit dan bij Vomar, Deen en Dekamarkt. Overige supermarkten ken ik niet, die hebben hier geen vestiging.

Ik heb een laag boodschappenbudget. Vier jaar geleden ben ik bijna al mijn boodschappen gaan doen bij AH en merk dat ik beter uitkom met mijn geld. Alleen koffie en ijsjes haal ik bij de Dekamarkt en WC papier bij de Lidl als het in de aanbieding is.

ve
door verwijderd - Jun 6, 2012 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk joh, blijf jij maar lekker zo slim, dan blijf ik wel dom en haal mijn boodschappen wel bij een goedkope supermarkt zoals bijv. Nettorama of de Lidl ;-)