Ma
door Martengeu Jun 15, 2024 om 10:00
Winkels & webshops

Brugman legt de voorwaarden anders uit dan op papier.

Een samenvatting van mijn verhaal is onderaan dit stuk tekst te lezen.

Binnenkort gaan mijn vriendin en ik verhuizen en trekken wij onze eerste koopwoning in. De woning is in prima staat en we zijn er daarom reuze blij mee, maar heeft wel een aardig verouderde keuken en badkamer. Omdat dit onze eerste woning is en alles wat hier bij komt kijken hierdoor nieuw is voor ons, zijn wij ons gaan oriënteren op kosten en mogelijkheden en zijn wij +/- een week geleden een Brugman zaak ingelopen.

Vanaf het begin gaven wij al aan dat wij op zoek waren naar mogelijkheden en bijbehorende prijsindicatie. We wisten natuurlijk nog niet zeker hoe veel wij wilden vervangen/verbouwen van de huidige badkamer en keuken. De verkoper knikte telkens welwillend ja en hielp ons met het creëren van een mooi concept. Voor zowel badkamer als keuken zijn wij die dag geholpen.

Toen wij vervolgens aangaven dat wij graag een prijsindicatie wilden van de ontwerpen die zij hadden gemaakt, begon de verkoper over hun Brugmania actie en dat dit de keuken + badkamer combinatie een stuk goedkoper zou maken. Hierop vroegen wij ons af of wij een offerte konden krijgen voor deze aanbiedingsprijs, just in case we er voor zouden kiezen om de gehele badkamer en keuken te gaan vervangen. Dit was, onder bepaalde voorwaarden, mogelijk.

En dit is waar dit Brugman filiaal ons naar mijn idee verkeerd geïnformeerd heeft. De verkoper, op zijn 'verkopers', vertelde enthousiast over een offerte onder voorbehoud van financiering. De term kwam mij bekend voor omdat wij natuurlijk net een huis hadden gekocht en ik gaf aan dat juist niet te willen. Ik wou natuurlijk vrijblijvend kunnen bepalen of ik de keuken en badkamer wel of niet zou nemen. "Nee," zei de verkoper, "een mailtje naar Brugman met dat de financiën jullie op een andere plek beter uitkomen, is genoeg." met daarbij "We bestellen pas als wij van jullie bevestiging krijgen dat jullie de badkamer en keuken willen." Vervolgens werden de offertes (1 voor de badkamer en 1 voor de keuken) voor onze neus gelegd met het verzoek dit z.s.m. te tekenen want 'we zijn eigenlijk al 20 minuten dicht'. Wij hebben getekend en zijn naar huis gegaan.

De dag hierop besloten wij nogmaals door de offerte te gaan en de voorwaarden eens door te lezen. Waar ons in de winkel verteld was dat een mailtje meer dan voldoende zou zijn, stond op papier dat bij de brief 'een schriftelijke afwijzen moet worden toegevoegd van een bank/kredietverstrekker'. Ja, maar wacht eens even. Dit is niet wat ons verteld was en daarnaast willen we hier ook helemaal niet aan vast zitten. Het ging er niet om of we het kónden betalen, maar of we het wílden betalen. We zijn direct de auto ingestapt richting het Brugman filiaal om de verwarring uit te leggen en de orders te annuleren.

"Je bent een zakelijke overeenkomst aangegaan." en "Ja, maar je kan niet zomaar annuleren." vertelde dezelfde verkoper ons met een grijns op zijn gezicht. Een andere medewerker, die de dag ervoor er niet bij was, legde ons vervolgens rustig uit dat annuleren via de winkel niet kon en dat wij dit via de mail moesten doen. Hij wees ons erop dat wij ook alvast de voorwaarden moesten lezen om zo te weten wat ons te wachten staat. In die voorwaarden: als je binnen 48 uur annuleert, zijn de annuleringskosten 5% van de verkoopprijs met een minimum van €500,-.

En dat is ook waar het verhaal uiteindelijk eindigt, bij de juridische afdeling van Brugman. Omdat wij twee offertes hadden getekend, waren de annuleringskosten voor ons €1.000,-. Offertes waar Brugman nog niks voor heeft hoeven bestellen en welke wij 24 uur na tekenen alweer wilden annuleren, kost ons maar liefst €1.000,-, als startende kopers.

Een samenvatting van mijn verhaal om alles even op een rijtje te hebben:
We zijn op zoek naar een prijsindicatie voor een badkamer en keuken en tekenen hiervoor een offerte bij Brugman. Op deze offerte staat zowel een mooie prijsindicatie als een aanbieding waar wij dan gebruik van zouden kunnen maken. De verkoper legt ons uit dat we simpelweg met een mailtje al de offerte zouden kunnen annuleren, echter blijkt achteraf dat hierbij een schriftelijke afkeuring van de bank of kredietverstrekker bij moet. Dit willen wij niet en 24 uur na het tekenen van de offerte proberen wij deze alweer te annuleren. We krijgen echter te horen dat dit kan als wij €1.000,- annuleringskosten betalen vanwege personeelskosten en winstderving.

Mijn vraag
Vanuit een juridisch standpunt weet ik dat ik hier gewoon moet betalen. Ik ben immers degene geweest die heeft getekend voor de voorwaarden op papier. Toch ligt het mij niet lekker dat een verkoper hier op deze manier winst uit mag maken. Daarom vanuit mij de volgende vragen:
1. Wat kan ik als een verkoper mij andere voorwaarden heeft uitgelegd dan waar ik vervolgens onwetend voor heb getekend? Het is hier de verkoper zijn woord ("Ik kan me deze uitleg niet herinneren") tegenover het mijne.
2. Mag Brugman €1.000,- in rekening brengen voor deze twee geannuleerde offertes? De uitleg van Brugman was dat dit kosten zijn voor personeelsinzet en winstderving, maar €1.000,- is hier disproportioneel tegenover de kosten die Brugman gemaakt heeft. Er is immers nog niks besteld in afwachting van financiering.

3939 7 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - Jun 15, 2024 om 10:11
7247 Antwoorden / 3 Vragen

Stuur ook een bericht naar Trustpilot daar reageert Brugman.

https://nl.trustpilot.com/review/www.brugman.nl

@q
door @qwerty@ Jun 18, 2024 om 11:09
77 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, dat heeft ook niet veel geholpen, zie ik:

We vinden het vervelend om te horen dat u zich opgelicht voelt door de annuleringskosten van uw offerte. We begrijpen dat u teleurgesteld bent. We waarderen uw feedback en zullen deze gebruiken om onze processen te verbeteren.

sjjoppy
door sjjoppy Jun 18, 2024 om 12:19
7247 Antwoorden / 3 Vragen

Alle beetjes kunnen helpen.

sira
door sira - Jun 15, 2024 om 11:44
2410 Antwoorden / 24 Vragen

U bent naïef geweest.

U tekent voor een offerte. Dit is al heel ongebruikelijk, want een opdracht moet worden getekend.
Maar u tekent zelfs nog voordat u alles heeft doorgelezen. Er had ook in kunnen staan dat u Brugman nog € 2.500,- verschuldigd was.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 15, 2024 om 11:54
2139 Antwoorden / Vragen

Ze.mogen niet liegen, de vraag is kun je dat bewijzen en durf je het gevecht aan.

rj
door rjw Jun 15, 2024 om 16:00
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Het is maar de vraag of er echt gelogen is. Die verkopers weten precies wat ze moeten zeggen en hoe ze het moeten zeggen. Als potentiële klanten verliefd naar de ontwerpschets kijken en zich proberen voor te stellen hoe hun droomkeuken er straks uit gaat zien kan je een hoop zeggen zonder dat het aankomt. Eigenlijk zou je een opname van zo'n gesprek moeten hebben. Het zal mij niet verbazen dat belangrijke gezegd zijn. En dan is het niet de taak van de verkoper om te checken of de klant alles heeft gehoord voordat er een handtekening wordt gezet.

sw
door swat1500 - Jun 15, 2024 om 18:41
3806 Antwoorden / 0 Vragen

De juridische werkelijkheid is dat u tweemaal een opdracht heeft getekend. Een vrijblijvende offerte hoeft nooit getekend worden of hoogtens door de opsteller die daarmee zou kunnen bevestigen dat de offerte vrijblijvend is.
Gezien de opstelling van Brugman zult u naar de rechter moeten om uw gelijk zien te krijgen. Dat zal een lastige klus worden gezien de door u gezette handtekeningen. U zult dus juridische bijstand moeten inschakelen. Dat kost geld. Als u de zaak verliest bent u nog meer geld kwijt.

Aangezien het feitelijke gesprek met de verkoper nooit met enige zekerheid zal vallen te reconstrueren zal uw handtekening zwaar wegen.

in
door inno1 - Jun 17, 2024 om 10:14
124 Antwoorden / Vragen

1 Ik denk niks, Want u heeft bewust getekend zonder dat u de voorwaarden boven die handtekening eerst heeft gelezen. U was dus 'bewust onwetend' en daardoor 100% verantwoordelijk.

2 Brugman mag 30% annuleringskosten rekenen.

Zoals gemeld hoeft u een offerte nooit te ondertekenen.
En helaas: Bij het eerste 'nee' had u beter gelijk kunnen opstappen.

Bosebos
door Bosebos - Jun 17, 2024 om 15:08
1 Antwoorden / Vragen

Ver weg blijven van de Mandemakers clan. Of je moet commercieel heel sterk zijn, dan alles in de strijd gooien om laagste prijs te krijgen. Eind van het gesprek altijd zeggen dat je er een nachtje over gaat slapen. Tuin niet in toevallige acties voor die dag, dat zijn alleen maar luizenstreken van dat geboefte.

pino123
door pino123 - Jun 18, 2024 om 14:50
2768 Antwoorden / 14 Vragen

1. Waarom zou je een prijsindicatie ondertekenen?
2. Het is tamelijk normaal als het gaat over 'onder voorbehoud van financiering' dat hier een afwijzing nodig is van een kredietverstrekker en niet van u zelf. Het probleem is dat mensen pas nadat het geschiet is zich gaan inlezen.
3. Ik heb eerder het idee dat u onder de overeenkomst uit wil en u nu munitie zoekt om eronder uit te komen.

U kunt eventueel nog contact opnemen met het juridisch loket, misschien kunnen zij nog iets voor u betekenen.